Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Heb jij leren sparen van je ouders?

+40
widko
nien
Minx
Snoes
Annemoontje
Coco
silly-one
Bazinga
ThinkPink
Rovine
Ibbeltje
Arwyn
Bruintje Beer
Parel
Bosjesvrouw
LDJ
_Lacey_
Poubelle
Rouxxxe
Ilovethe90s
luisa
Zonnetje
Sam
Mamsie
Joli86
Snack a Jack
Ella
Caroow
SoGood
Toet
Shisha
Rush
Carmen_
loesje
Alex
Manderijn
Sterre
Marin
Susan
Rose
44 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Heb jij leren sparen van je ouders? Empty Heb jij leren sparen van je ouders?

Bericht  Rose do 8 nov 2012 - 1:43

Ik totaal niet, volgens mij weten mijn ouders niet eens wat ik spaarrekening is Wink

Met dank aan m'n vriend heb ik nu wel met geld leren omgaan en natuurlijk ook leren te sparen.
Al zit hij nu soms wel te mopperen dat hij niet altijd alles van mij mag kopen Laughing
Ik kan er ook heel trots op zijn als we een maand meer gespaard hebben dan normaal Embarassed
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij leren sparen van je ouders? Empty Re: Heb jij leren sparen van je ouders?

Bericht  SoGood do 8 nov 2012 - 1:44

Ja, ik kan heel goed sparen. Mijn zus dan weer niet. Wink
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Heb jij leren sparen van je ouders? Empty Re: Heb jij leren sparen van je ouders?

Bericht  Susan do 8 nov 2012 - 1:45

Ze waren niet echt streng in financieel opzicht, maar ik ga niet mijn ouders de schuld ervan geven dat ik niet goed kan sparen, dat had ik mezelf in de tussentijd ook wel beter kunnen leren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Marin do 8 nov 2012 - 1:47

Nee. M'n ouders hebben het altijd heel goed gehad en ik heb nooit wat tekort gehad, maar ik heb daarom nooit 'financiële les' van ze gehad. Er werd altijd geheimzinnig gedaan over hoeveel m'n vader bijvoorbeeld verdiende, hoeveel hypotheek ze betaalden, etcetera, waardoor ik totaal geen realistisch beeld had van geldzaken. Ik kreeg wel zakgeld wat ik kon sparen, maar ik heb nooit op een volwassen manier geleerd hoe je met geld om moet gaan en dat is tijdens m'n studie ook redelijk mis gegaan. Nou ja, da's ook overdreven, maar toen ben ik mezelf wel goed tegengekomen qua financiën omdat ik gewoon geen idee had wat voor verantwoordelijkheden daarbij hoorden. Die hele verantwoordelijkheid leer ik nu pas en nu vind ik het ook leuk om te kunnen sparen. Dat voelt echt goed.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Sterre do 8 nov 2012 - 1:48

Ik heb van huis uit geleerd om niet zomaar geld uit te geven en eerst te kijken of het wel nodig is om iets te kopen. Jammer alleen dat ik het juist zo heerlijk vind om geld uit te geven smile. Mijn buffer is groot genoeg, maar ik moet eerlijk zeggen dat er niet echt veel meer bij komt dan er af gaat de afgelopen jaren Embarassed

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  SoGood do 8 nov 2012 - 1:50

Sogood schreef:Ja, ik kan heel goed sparen. Mijn zus dan weer niet. Wink

Ik heb trouwens net als Marin ook niet echt een goed realistisch beeld gekregen van geldzaken. Bij ons was er geld genoeg, alles kon en volgens mij werd er ook flink gespaard. Toen ik zelf ging werken ging het me gewoon goed af.. Ben slecht in rekenen maar ik word ontzettend onrustig als ik niet precies weet wat er binnen komt er uitgaat. Ik wil ook gewoon een bepaald bedrag hebben op mijn spaarrekening. Ik zelf ben ook helemaal geen big spender trouwens.

Laatst aangepast door Sogood op do 8 nov 2012 - 1:52; in totaal 1 keer bewerkt
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Bericht  Manderijn do 8 nov 2012 - 1:50

Niet, en daar baal ik best wel eens van!
Gelukkig is mijn vriend veel beter in die dingen, en helpt hij me daar gelukkig mee.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  Alex do 8 nov 2012 - 1:51

Nee. Mijn moeder geeft geld uit als water en heeft als motto: 'Geld moet rollen'. Dat heb ik van jongs af aan meegekregen (ondanks een zeer zuinige vader!!!). Gelukkig weet ik nu beter m'n geld te besteden en geef ik het alleen uit aan de dingen die echt nodig zijn.
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Bericht  loesje do 8 nov 2012 - 1:52

ik het wel geleerd maar ik denk dat het ook in je moet zitten de een geeft namelijk makkelijker geld uit dan de ander.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  Carmen_ do 8 nov 2012 - 1:53

Ja, daar hebben ze behoorlijk op lopen hameren terwijl het geld wel met bakken tegelijk binnen kwam. Ik kan ook heel goed sparen, ik ben net Dagobert Duck.

Carmen_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 312
Punten : 323
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 1:59

Mijn vader zei altijd: "Zorg niet dat een last van deze maand, een dubbele last wordt volgende maand". Met andere woorden, betaal rekeningen altijd op tijd. Maar hij is pas de laatste paar jaar gaan zeuren over sparen. 'Jullie kinderen weten niet wat sparen is'. 'Als jullie geld zien, dan moet het ook op'. Heb hem drie keer verteld dat ik gewoon aan het sparen was toen ik aan het werk was, maar hij begon afgelopen jaar alweer en nu laat ik hem maar in de waan dat ik niet weet wat het is en dat hij me beter had moeten opvoeden. Heb jij leren sparen van je ouders? 827601

Gast
Gast

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:00

Nein, en dit neem ik ze best wel kwalijk. Vooral mijn vader heeft er in de laatste jaren een potje van gemaakt. Zelf ben ik altijd wel bewust met geld om gegaan, vooral toen ik wat ouder werd en zag wat voor consequenties het onverantwoordelijke gedrag van mijn vader. Dat was wel een harde maar goed leerschool laughcry. Ik ga heel anders met m'n geld om, gelukkig.

Gast
Gast

Bericht  Rush do 8 nov 2012 - 2:02

Mijn ouders hebben er altijd op gehamerd niet te lenen/afbetaling voor dingen zoals tv's, auto`s etc. en dat je daarvoor moet sparen. Mijn ouders hadden het nooit breed en vanaf m`n 16de moest ik alles zelf betalen. Ik heb dus vrij vroeg al 'volwassen' met geld om leren gaan en daar ben ik erg blij mee.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Shisha do 8 nov 2012 - 2:07

Ja. Ik kreeg altijd vrij veel zakgeld maar daar moest ik dan ook alles zelf van doen. Als ik dus iets wou dan moest ik er voor sparen.
Ik kreeg ook alleen maar cadeau's met mijn verjaardag en met kerst dus als ik tussendoor wat wou kopen dan moest dat van mijn eigen geld.
Toen ik later wat ouder was met kleedgeld precies hetzelfde. Ik kreeg 75 gulden per kwartaal en 2 paar schoenen per jaar. Wilde ik meer of duurdere dingen dan moest ik er zelf voor sparen.
Ik wist dus als vrij snel de waarde van dingen en daardoor was ik zelf ook altijd erg zuinig op mijn spullen omdat ik er soms wel maanden voor gespaard had.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Toet do 8 nov 2012 - 2:10

Ze hebben wel een poging gedaan maar het is me tot op heden nog niet gelukt laughcry
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  SoGood do 8 nov 2012 - 2:13

Nou, ik moet zeggen dat ik blijer wordt van een goed gevulde spaarrekening dan een kast vol spullen die ik nooit aantrek/gebruik.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:17

Ja en daar ben ik erg blij mee, want daardoor heb ik nu een aardig centje op mijn spaarrekening staan. Het begon al vroeg met zakgeld en het kijken wat je wel of niet kopen. Daarna het kleedgeld, wat er altijd zo doorheen was, maar dan kocht ik een andere maand minder of legde er zelf geld bij van mijn bijbaantje. We hebben ook alle vier geleerd om al vroeg een bijbaantje te hebben en ons eigen geld te verdienen. Toen we gingen studeren werd onze basisbeurs deels aangevuld en daar moesten we het verder zelf mee zien te regelen, dus zelf het geld overmaken aan de hogeschool etc. Zodat we overzicht hadden wat er binnen kwam en wat er uit ging.

Gast
Gast

Bericht  Caroow do 8 nov 2012 - 2:20

Als mijn moeder al rood stond maar nog 160 euro kon opnemen gingen we gerust uit eten, geld was pas op als er niks meer uit de muur kwam. Slecht voorbeeld, inmiddels weet ik beter smile
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:58

Nee, niet echt. Ik heb pas echt leren sparen van mijn huidige vriend.
Bij mijn ouders was (en is) het motto: geld moet rollen. Als er iets over was, vlogen mijn ouders meteen naar de stad om er iets van te kopen. Zo was ik zelf ook toen ik net op mezelf was. Daardoor ben ik in het begin wel eens bijna in de problemen gekomen met geld.
Nu heb ik een leuk zakcentje. Het is niet dat ik alles oppot, ik doe er leuke dingen van, maar heb nu wel genoeg geld achter de hand.

Gast
Gast

Bericht  Marin do 8 nov 2012 - 3:03

Sogood schreef:

Ik heb trouwens net als Marin ook niet echt een goed realistisch beeld gekregen van geldzaken. Bij ons was er geld genoeg, alles kon en volgens mij werd er ook flink gespaard.

Ik had bijvoorbeeld best graag willen weten hoeveel een modaal salaris is en wat 'veel' verdienen is. "Genoeg om lekker van te leven" vind ik nou niet echt een goede maatstaf namelijk, en dit kreeg ik wel altijd te horen. En verder wat voor vaste lasten er bij een zelfstandig bestaan horen. Gewoon dingen die ik nu weet en hartstikke logisch vind, maar toen ik net ging studeren echt totaal geen weet van had. Ik weet niet of het echt onder de verantwoordelijkheid van ouders valt en in hoeverre jullie echt 'les' hier over hebben gehad, maar zo'n realistische kijk op volwassenheid had ik denk ik best heel prettig gevonden. Nu moest ik het ondervinden door de niet-altijd-even-leuke-praktijk. Ook leerzaam, overigens Wink
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 3:06

Ik weet de waarde van geld, dat je altijd geld achter de hand moet hebben voor onvoorziene uitgaven & hoe je zuinig aan moet doen. Maar of ik dat echt van mijn ouders heb geleerd? Er kon eigenlijk altijd heel erg veel thuis, en ik had maar zo weinig eigen vaste lasten, dat het natuurlijk niet te vergelijken is met nu. Zij waren wel altijd enorm open over het geld, en ze spaarden ontzettend veel, dus ik weet dat het slim is om te doen. Maar ik kan heel zuinig leven en goed sparen, dat zeker. Of ik het altijd doe? Nee, want ik vind het ook heerlijk om geld uit te geven Yes Dus ik combineer het gewoon!

Gast
Gast

Bericht  Rush do 8 nov 2012 - 3:08

Maar Marin, je had toch als 'jongere' ook zelf wel kunnen uitzoeken wat voor vaste lasten er bij een zelfstandig bestaan horen? Of had je er ook helemaal geen interesse in?

Mijn vriend weet ook helemaal niets van dat soort dingen. Enorm frusterend haha. Heb jij leren sparen van je ouders? 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 3:10

Sowieso wist ik wel de inhoud van vaste lasten etc. Ook omdat ik wilde weten of het mogelijk was om op mezelf te gaan wonen en welke kosten daarbij zouden komen. Ook hebben mijn ouders me dat vroeger wel verteld, dat we dat en dat wel konden doen, maar daarna niet te gek moesten doen omdat ook energie/tv etc. betaalt moesten worden gewoon Yes

Gast
Gast

Bericht  Marin do 8 nov 2012 - 3:13

Rush schreef:Maar Marin, je had toch als 'jongere' ook zelf wel kunnen uitzoeken wat voor vaste lasten er bij een zelfstandig bestaan horen? Of had je er ook helemaal geen interesse in?

Wanneer zoek je dat dan uit? Ik bedoel.. Ik ging als tiener inderdaad niet nadenken over ziektenkosten of wat de gemiddelde hypotheekprijs is.

Ik heb echt het meeste nog via het forum geleerd denk ik.

Waar en hoe hebben jullie al die financiële dingen dan geleerd? Ben ik echt oprecht benieuwd naar. Ik kopieerde gewoon vriendinnetjes die een keurige administratie bij hielden en leerde wat rood staan was en de gevolgen daarvan door ervaringsdeskundige te zijn Wink (nou ja, rood staan heb ik dan nooit gekund, maar hoe credit card afschrijvingen werken bijvoorbeeld).

Ik ben inderdaad eigenlijk wel benieuwd in hoeverre je dat soort dingen van je ouders mee krijgt.

Bij mij werd daar echt zó geheimzinnig over gedaan namelijk. Of m'n vader nou 1000 euro, 10.000 euro of 100.000 euro per maand verdiende, ik had echt géén idee. Het zei me echt helemaal niks, had geen gevoel voor waarde van geld.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 3:16

Nou, bv. ze gingen een nieuw huis kopen. Toen heb ik sowieso alles meegekregen van salaris tot hypotheek. Ik vond dat interessant om te weten, en vond het een goede 'les'.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: