Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!)

+3
June
GreenGrass
Ibbeltje
7 plaatsers

Ga naar beneden

Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!) Empty Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!)

Bericht  Jerry wo 7 nov 2012 - 3:21

... als je een peertje van 100 watt in een lamp schroeft, waarop staat "maximaal 60 watt"

Iemand die 't weet?

(normaal zou ik m'n vader vragen, maar die is op vakantie Embarassed Rolling Eyes )
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!) Empty Re: Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!)

Bericht  Ibbeltje wo 7 nov 2012 - 3:22

Denk dat t peertje dan kapot gaat?
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!) Empty Re: Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!)

Bericht  GreenGrass wo 7 nov 2012 - 3:22

Dan brandt hij door.

Dit heeft te maken met de dikte van de gloeidraden in de lamp (gloeilamp) of gas in een spaarlamp -> hij wordt in dit geval te warm --> doorbranden / brandgevaar.

Laatst aangepast door GreenGrass op wo 7 nov 2012 - 3:26; in totaal 3 keer bewerkt
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Gast wo 7 nov 2012 - 3:24

Dan wordt jouw lamp niet zo blij! Het staat er niet voor niks op natuurlijk Yes Je lamp wordt dan (te) warm en dat is gevaarlijk.

Gast
Gast

Bericht  Jerry wo 7 nov 2012 - 3:29

Ook als het peertje meer aan kan dan wat er op de lamp (dus de 'houder' waar ik het peertje inschroef) staat? Het peertje zegt 100 watt, de houder 60...

Of ben ik nou te eigenwijs?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  June wo 7 nov 2012 - 3:31

In een houder van zestig kun je wel een peertje van veertig of twintig stoppen, maar nooit meer dan erop staat. Wat op de houder staat, is altijd de maximale hoeveelheid.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Gast wo 7 nov 2012 - 3:31

Ik vind je vrij eigenwijs ja, die houder zegt dat niet voor niks. En het is 40 watt meer. Ik zou het risico niet lopen en gewoon een lamp in 60 watt kopen!

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 7 nov 2012 - 3:32

Hahaha, dat 'technisch inzicht gevraagd' ook echt lol!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  June wo 7 nov 2012 - 3:34

Ik vind je trouwens ook maximaal eigenwijs. Ik heb het gevoel dat je hoe dan ook dat peertje erin gaat duwen.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Jerry wo 7 nov 2012 - 3:40

Hahahaha, nee, ik heb 'm er niet in!

Vind 't alleen irritant dat ik niet zelf weet waarom dat dan niet kan angel

Heb nog een peertje van 50 watt gevonden, die zit er nu in smile
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover wo 7 nov 2012 - 3:49

Je moet je bedenken dat 'watt' een maateenheid is voor vermogen. Een gloeilamp geeft veel meer warmte af dan licht. Een lamp met 100 watt geeft enorm veel warmte af en de houder kan die warmte hoogstwaarschijnlijk dus niet aan.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast wo 7 nov 2012 - 4:09

Als het nou andersom was was het een ander verhaal, maar nu er niet instoppen nee haha.

Gast
Gast

Bericht  Jerry wo 7 nov 2012 - 5:09

SuperGrover schreef:Je moet je bedenken dat 'watt' een maateenheid is voor vermogen. Een gloeilamp geeft veel meer warmte af dan licht. Een lamp met 100 watt geeft enorm veel warmte af en de houder kan die warmte hoogstwaarschijnlijk dus niet aan.

Dit had ik nodig :cheering:

Trouwens rete-irritant: spaarlamp in een buitenlamp met sensor, tegen de tijd dat 't ding wat licht geeft, is de boef al lang vertrokken met mijn tv :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 7 nov 2012 - 5:46

Ik heb daar nog nooit naar gekeken eigenlijk.. Draai gewoon de lamp erin als het past hahaha.. Maar er zijn hier nog nooit lampen doorgebrand :P

Nu haal ik nooit meer dan 40 watt want dat vind ik te sterk.. dus dan zit ik volgens mij altijd wel veilig.

Gast
Gast

Bericht  Jerry wo 7 nov 2012 - 10:35

100 watt-peertjes mogen sinds 2011 ook niet meer verkocht worden las ik vanmiddag... nerd
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 7 nov 2012 - 10:44

100 watt. Alsof je een bouwlamp in de kamer hebt staan. :P

Gast
Gast

Bericht  Jerry wo 7 nov 2012 - 20:10

Het was voor zo'n buitenlamp met sensor voor in de achtertuin...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Raven do 8 nov 2012 - 1:06

Jerry schreef:
SuperGrover schreef:Je moet je bedenken dat 'watt' een maateenheid is voor vermogen. Een gloeilamp geeft veel meer warmte af dan licht. Een lamp met 100 watt geeft enorm veel warmte af en de houder kan die warmte hoogstwaarschijnlijk dus niet aan.

Dit had ik nodig :cheering:

Trouwens rete-irritant: spaarlamp in een buitenlamp met sensor, tegen de tijd dat 't ding wat licht geeft, is de boef al lang vertrokken met mijn tv :P

Draai er dan een ledlamp in die geeft veel meer licht. En die is gelijk fel.
Raven
Raven
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11

Bericht  Jerry do 8 nov 2012 - 6:35

Dat zou het meest ideale zijn.

Maargoed, dat ik al te lui ben om naar de winkel te gaan om een 60-watt-gloeilamp te halen en dus me afvraag of een 100-watt-lampje ook kan, betekent ook dat ik te lui ben om een led-lampje te halen :P

En heel stom, want het bespaart heel erg op de energiekosten, maar ik vind die dingen toch maar duur Embarassed
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Melis_je do 8 nov 2012 - 7:03

Jerry schreef:Dat zou het meest ideale zijn.

Maargoed, dat ik al te lui ben om naar de winkel te gaan om een 60-watt-gloeilamp te halen en dus me afvraag of een 100-watt-lampje ook kan, betekent ook dat ik te lui ben om een led-lampje te halen Wat gebeurt er... (technisch inzicht gevraagd!) 253468018

En heel stom, want het bespaart heel erg op de energiekosten, maar ik vind die dingen toch maar duur Embarassed

Er zijn mooie, dure ledlampen die een warm licht afgeven, maar er zijn ook erg goedkope ledlampen te koop, bijvoorbeeld bij de Xenos, die minder 'lijken op gloeilampen' (het licht is eerder 'blauwwit' dan warm wit), en die kosten volgens mij 3 euro.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Jerry do 8 nov 2012 - 8:31

Ooooh, dat wordt een ritje naar de Xenos dit weekend :cheering:
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: