Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat gebeurt er met een proteststem?

+4
mzcharlotte
Snoopy
Antibes
Bazinga
8 plaatsers

Ga naar beneden

Wat gebeurt er met een proteststem?  Empty Wat gebeurt er met een proteststem?

Bericht  Bazinga di 11 sep 2012 - 9:55

Op 2 partijen stemmen is een proteststem; maar wat gebeurt er dan? Een blanco stem gaat naar de grootste partij, maar wat doet een proteststem?
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat gebeurt er met een proteststem?  Empty Re: Wat gebeurt er met een proteststem?

Bericht  Antibes di 11 sep 2012 - 9:59

Een blanco stem wordt niet meegenomen, dus je stemt dan sowieso niet op de grootste partij. Hij wordt wel meegerekend in opkomstpercentage. Niet stemmen betekent volgens mij dat de zetels naar ratio verdeeld worden. Ongeldige stemmen worden volgens mij als blanco behandeld.. (dit weet ik allemaal niet helemaal zeker hoor)

Het uitbrengen van een blanco stem heeft, evenals het niet-stemmen, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is een misvatting.

http://www.verkiezingen2012.nl/veelgestelde-vragen

Blanco vs. niet stemmen maakt dus niet uit, afgezien van het feit dat je WEL laat zien stemmen belangrijk te vinden, maar gewoon niets kan met de partijen waar je uit kunt kiezen en je daardoor niet wilt laten vertegenwoordigen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Wat gebeurt er met een proteststem?  Empty Re: Wat gebeurt er met een proteststem?

Bericht  Snoopy di 11 sep 2012 - 10:13

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem

Wat ik hier nog uit begrijp is dat blanco stemmen wel worden meegenomen in de opkomstaantallen, maar niet in de uitslag.
Overigens is een protest stem een ongeldige stem en geen blanco stem. Blanco is alleen als je alles blanco laat, je mag er zelfs geen 'blanco' opschrijven, dan wordt het een ongeldige stem.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Bazinga di 11 sep 2012 - 10:27

Ooh ik dacht dat er een verschil zat tussen op 2 partijen stemmen en gewoon níet stemmen...

Bedankt voor de antwoorden!
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Bericht  mzcharlotte di 11 sep 2012 - 17:50

Bij niet stemmen gaat je stem sowieso verloren. Volgens mij wordt de stem ongeldig verklaard als er twee vakjes aan worden gekruisd (of ingekleurd). En ik heb altijd begrepen dat een blanco stem meetelt in de opkomst, maar ook in de kiesdeler; er zijn meer stemmen nodig per zetel op er één te bemachtigen.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 11 sep 2012 - 18:43

mzcharlotte schreef:Bij niet stemmen gaat je stem sowieso verloren. Volgens mij wordt de stem ongeldig verklaard als er twee vakjes aan worden gekruisd (of ingekleurd). En ik heb altijd begrepen dat een blanco stem meetelt in de opkomst, maar ook in de kiesdeler; er zijn meer stemmen nodig per zetel op er één te bemachtigen.

Dan zouden er zetels overblijven, toch? Kiesdeler wordt volgens mij bepaald aan de hand van het aantal geldige, niet blanco stemmen.

Gast
Gast

Bericht  GreenGrass wo 12 sep 2012 - 3:09

mzcharlotte schreef:Bij niet stemmen gaat je stem sowieso verloren. Volgens mij wordt de stem ongeldig verklaard als er twee vakjes aan worden gekruisd (of ingekleurd). En ik heb altijd begrepen dat een blanco stem meetelt in de opkomst, maar ook in de kiesdeler; er zijn meer stemmen nodig per zetel op er één te bemachtigen.

Bij een protest stem is het stembiljet ongeldig en deze telt verder niet mee met het totaal.

Blanco heeft alleen invloed om de verdeling van de restzetel volgens mij (telt wel mee in percentage opkomst).
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  GreenGrass wo 12 sep 2012 - 3:11

Snoopy schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem

Wat ik hier nog uit begrijp is dat blanco stemmen wel worden meegenomen in de opkomstaantallen, maar niet in de uitslag.
Overigens is een protest stem een ongeldige stem en geen blanco stem. Blanco is alleen als je alles blanco laat, je mag er zelfs geen 'blanco' opschrijven, dan wordt het een ongeldige stem.

Volgens mij mag je er wel blanco op schrijven, aangezien het dan duidelijk is dat het een blanco stem is. Je mag ook de naam van de persoon op wie je hebt gestemd opschrijven geloof ik. Maar niet bijvoorbeeld je eigen naam. Het moet duidelijk zijn dat je op DIE persoon stemt of blanco.

*Ik heb een aantal keer stemmen geteld en ook een dag op een stembureau gezeten vorige (provinciale) verkiezingen.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Bericht  Minx wo 12 sep 2012 - 3:53

GreenGrass schreef:
Snoopy schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem

Volgens mij mag je er wel blanco op schrijven, aangezien het dan duidelijk is dat het een blanco stem is. Je mag ook de naam van de persoon op wie je hebt gestemd opschrijven geloof ik. Maar niet bijvoorbeeld je eigen naam. Het moet duidelijk zijn dat je op DIE persoon stemt of blanco.

*Ik heb een aantal keer stemmen geteld en ook een dag op een stembureau gezeten vorige (provinciale) verkiezingen.

Je mag er volgens mij zelfs geen blanco opschrijven. Vanavond weet ik het zeker. Je komt trouwens echt rare dingen tegen met tellen. Met die blanco stemmen zoek je je wel helemaal suf trouwens. Haha want er zijn mensen die op nr 30 ofzo stemmen en dan zie je het niet zo snel. Dus dan is het echt rij voor rij afzoeken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  GreenGrass wo 12 sep 2012 - 4:14

Blanco opschrijven mag niet (even nagezocht), je mag wel de naam van de gekozen kandidaat erbij schrijven.

Voor geïnteresseerden:
http://www.kiesraad.nl/sites/default/files/Voorbeelden_stembiljetten_2.pdf - voorbeeld biljetten
http://www.kiesraad.nl/sites/default/files/Toelichting_stembiljetten2.pdf - geldig/ongeldig verklaring
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Bericht  Minx wo 12 sep 2012 - 7:07

Net even de formulieren door gekeken. Volgend de regels mag je het hele formulier vol kalken zolang niet duidelijk is door wie het is gedaan. En zolang er een duidelijke keuze op staat.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Caro wo 12 sep 2012 - 7:20

Antibes schreef:Een blanco stem wordt niet meegenomen, dus je stemt dan sowieso niet op de grootste partij. Hij wordt wel meegerekend in opkomstpercentage. Niet stemmen betekent volgens mij dat de zetels naar ratio rato verdeeld worden. Ongeldige stemmen worden volgens mij als blanco behandeld.. (dit weet ik allemaal niet helemaal zeker hoor)

Het uitbrengen van een blanco stem heeft, evenals het niet-stemmen, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is een misvatting.

Blanco vs. niet stemmen maakt dus niet uit, afgezien van het feit dat je WEL laat zien stemmen belangrijk te vinden, maar gewoon niets kan met de partijen waar je uit kunt kiezen en je daardoor niet wilt laten vertegenwoordigen.

Antibes toch!! Schaam je ;-)
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  Bliss wo 12 sep 2012 - 8:52

Caro schreef:
Antibes schreef:Een blanco stem wordt niet meegenomen, dus je stemt dan sowieso niet op de grootste partij. Hij wordt wel meegerekend in opkomstpercentage. Niet stemmen betekent volgens mij dat de zetels naar ratio rato verdeeld worden. Ongeldige stemmen worden volgens mij als blanco behandeld.. (dit weet ik allemaal niet helemaal zeker hoor)

Antibes toch!! Schaam je ;-)

Haha wilde net hetzelfde typen!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: