Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kook kluns!

+5
Phileine
silly-one
Atelier Madame
Tyrael
Vlinder26
9 plaatsers

Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Kook kluns!

Bericht  Vlinder26 di 6 nov 2012 - 6:44

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 27 jaar en woon sinds 3 jaar op mezelf. Ik ben single en verder geen kinderen, ik werk fulltime.

In de jaren dat ik alleen woon, heb ik eigenlijk vrij weinig gekookt. Vaak een maaltijdsoepje, of een bakje lasagne of wat dan ook voor kant en klare maaltijd. Ik ben thuis nooit gekookt, mijn moeder was altijd thuis en mag zelf heel erg graag koken en eigenlijk heb ik ook nooit echt aanstalten gehad om het te willen leren, ik had zoiets van..dat leer ik allemaal wel als ik op mezelf woon.

Maar ik merk dat ik het best allemaal wel wat lastig vindt. Neem nou het bakken van een ei. Ik sla de dooier dan stuk op de rand van de plan en er valt een stuk dooier in de pan. Pannenkoeken worden altijd te dik. Het snijden van kip in dunne reepjes lukt me nog niet eens, alles blijft aan elkaar vast plakken en ik ben de kip gewoon aan het verpesten tijdens het snijden. Zucht..volgens mij heb ik een winterdepressie en kan me heel druk maken over de voorgaande dingen.

Zoals net heb ik een maaltijdpakket Burrito's gekocht bij de Jumbo, nou uiteinddelijk heeft het wel gesmaakt, maar ik ben alleen, dus ik maak het dan wel klaar en de rest gaat dan in de prullenbak, beetje zonde, of kan ik gewoon de kip/paprika met het sausmengeltje invriezen, heb echt geen verstand hier allemaal van.

Vlinder26
Vlinder26
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 21
Punten : 34
Registratiedatum : 19-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Tyrael di 6 nov 2012 - 6:47

Kookcursus gaan volgen misschien?
Tyrael
Tyrael
Prater
Prater

Aantal berichten : 513
Punten : 518
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Atelier Madame di 6 nov 2012 - 6:49

In principe kun je alles invriezen behalve melk wordt mij altijd verteld.
Wat ik bij zo'n wereldgerecht zou doen, is de inhoud van kip/paprika/kruiden (dus zonder creme fraiche saus) invriezen in de hoeveelheid die jij eet per maaltijd en de wraps daarvan ook invriezen.
Of je maakt ze in zijn geheel maar stopt degene die je die dag niet opeet in de koelkast voor de dag erna (of dag daarna, in principe kun je alles 2 dagen of 48 uur goedhouden in de koelkast). Dan kun je ze dan alsnog in de oven doen zodat ze lekker knapperig zijn.

Voor de rest is koken vooral heel veel proberen en handigheid krijgen. Een ei kapot slaan in de pan doe ik nooit, ik gebruik altijd een kopje. En pannekoekenmix moet je op gevoel doen, maar meestal is de hoeveelheid melk die erbij staat voldoende voor de dikte van de pannekoek. Overigens begint een goede pannekoek altijd bij een hete pan met een goede antiaanbaklaag.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  silly-one di 6 nov 2012 - 7:05

Begin met simpele gerechten en probeer het zo te verbeteren.

Ik ben ook alleen en als ik aardappels kook, kook ik er meer die ik dan de volgende dag opbak.
Qua groenten kies iets makkelijk, zoals bloemkool of broccoli. Dat is schoonmaken en koken.

Probeer als je tijd hebt een keer wat moeilijkers waarbij je een duidelijk recept hebt en dat volg je precies op. Zorg dan dat je het goed leest vooraf en doe het stap voor stap. Op deze manier leer ik de kinderen op school ook koken. Ik zorg zelfs dat ze een bolletje hebben om in te kleuren als ze die stap hebben gedaan.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Phileine di 6 nov 2012 - 7:14

Ik vind het ook lastig, maar hoe vaker je een gerecht kookt, hoe gemakkelijker en lekkerder het wordt. Bij pannenkoeken is het vooral zaak dat het beslag niet te dik of dun is en dat je nier teveel beslag in de pan doet.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Minx di 6 nov 2012 - 7:15

Ik sla ook nooit een ei op de pan stuk, ik gebruik altijd een mes kun je de kracht veel beter doseren.

Bij wereldgerechten kun je het mengsel rustig invriezen.

Wat wij vanavond gegeten hebben was ook heerlijk en echt super simpel.

1 rode ui
1 bakje champignons
125 gram ruccola
90 gram pesto
handje walnoten
volkoren pasta
bouillionblokje

zet water met een bouillionblokje op voor de pasta en zodra het water kookt doe je de pasta er in zo lang als op de verpakking staat. fruit de ui, doe daar de gesneden champignons door, voeg de walnoten en de pesto toe met wat extra water. laat dit even pruttelen en voeg als de pasta klaar is de pasta toe. Als laatste de ruccola erdoor zodat deze lekker knapperig blijft.

edit: ik kan best goed koken al zeg ik het zelf maar pannekoeken bakken is echt een drama dat mag mijn vriend altijd doen smile
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Annemoontje di 6 nov 2012 - 11:39

Ik was vandaag bij Boekenvoordeel en daar hadden ze van die handige kookboekjes voor beginners waarin van alles wordt uitgelegd, ook bijvoorbeeld over het gebruik van materialen en ook dus met eenvoudige recepten voor beginners. Ik weet niet of er één bij jou in de buurt zit, maar er zijn vast wel meer boekenwinkels waar ze dit soort boekjes verkopen voor niet al te veel geld.

En inderdaad zoals de voorgangers in dit topic zeggen, gewoon ergens beginnen en het gewoon doen. Het gaat na verloop van tijd makkelijker, dan kan je dingen ook wat beter inschatten.
Annemoontje
Annemoontje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1158
Punten : 1188
Registratiedatum : 30-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  June di 6 nov 2012 - 11:42

Kook kluns! Ah_basiskookboek

Dit is ook echt een prettig boek met alle basisinformatie. Ook gewoon een recept voor pannenkoeken en er staat hoe je aardappelen moet koken. Best wel leuk als je nog niet zo goed kunt koken en vooral handig!
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 21:03

Inderdaad, een basiskookboek kan handig zijn voor wat basiskennis! En verder is het echt vooral een kwestie van oefenen. Dan krijg je er vanzelf handigheid in!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Sterre di 6 nov 2012 - 21:17

Als extra tip kan ik nog toevoegen: zorg voor scherpe messen (waardoor je de kip wel goed kunt snijden) en één of twee echt goede pannen. Dat scheelt al een heleboel.

Ik ben ook geen held in de keuken, vooral timing is bij mij een probleem. Als ik van te voren een goed plan maak in mijn hoofd of vast alles snijd vind ik het daarna een stuk makkelijker te overzien en gaat het beter.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kook kluns! Empty Re: Kook kluns!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum