Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

3 plaatsers

Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  PapillonRose di 5 jun 2012 - 9:55

Volgende week mag ik na een hoop tegenslagen van vooral bureaucratische aard dan eindelijk mijn LIO-assessment gaan doen. Ik weet sinds vandaag pas welke klas het gaat worden waarin ik assessment mag doen, dus ik ga morgen aan mijn lesvoorbereiding beginnen.

Nu vroeg ik me af of iemand nog leuke ideeën en/of tips heeft voor deze les. Het is een brugklas VWO en ik ben van plan om een les te geven met het thema vakantie (want dat is nieuw, en het is bijna vakantie voor ze). Verder ben ik nog even blanco. Tenminste, ik heb wel wat ideeën, maar die laat ik nog even op me inwerken en wil daar morgen mee aan de slag gaan in de hoop dat ik er dan een beetje uit ben wat ik ga kiezen. En ik dacht, laat ik eens kijken of er nog iemand leuke dingen weet smile Ik wil mezelf namelijk zo goed mogelijk 'verkopen', dus ik ben eigenlijk op zoek naar ideeën voor de perfecte les bounce



Laatst aangepast door PapillonRose op do 14 jun 2012 - 8:34; in totaal 1 keer bewerkt
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  Marin di 5 jun 2012 - 10:00

Misschien reisgidsen halen van Parijs bij het reisbureau en ze een tour programma op laten stellen, waarbij ze fictief de tourguide moeten worden ofzo. Kan je in groepjes of tweetallen laten doen, waarbij ze dan eerst als activiteit informatie moeten verzamelen uit de reisgidsen, dan een eigen programma moeten bedenken en dit presenteren (hoeft niet heel formeel voor de klas, maar gewoon een aantal na de les).

Ehm... of iets met Franse kastelentocht ofzo, of iets anders waar je cultuur nog beetje in kunt verwerken.

Maak het lekker actief en communicatief, zou ik in elk geval zeggen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  PapillonRose wo 6 jun 2012 - 0:59

Bedankt Marin! Het is inderdaad de bedoeling het zo communicatief mogelijk te maken, en ook nog een beetje leuk. Ik denk dat ik inmiddels een idee heb van wat ik wil gaan doen, ik ben het al aan het uitwerken in elk geval. Mezelf kennende gaat er nog wel wat veranderen, maar ik heb gelukkig ook nog een paar dagen. Dit heb ik nu:

- Klassikaal mbv het smartboard kort inventariseren welke kennis van het afgelopen jaar ze goed denken te kunnen gebruiken als ze op vakantie zijn (zoals jezelf voorstellen, de weg vragen, etc.)

- Een liedje luisteren over vakantie om in de stemming te komen, met hierbij de songtekst waarbij op wat open plaatsen woorden ingevuld moeten worden.

- Een schrijf/ spreekopdracht. Ze ontmoeten iemand op vakantie, moeten een kort gesprekje schriftelijk uitwerken en dit vervolgens monderling voeren in tweetallen.

- Een schrijfopdracht. Ze zijn op vakantie en moeten een kaart sturen naar hun ouders.

En dan zijn de 50 minuten wel om denk ik! Al twijfel ik dus nog of ik iets zal veranderen en er een groepsopdracht in zal stoppen, dat schijnt punten te scoren namelijk. Nog even nadenken dus Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) 878948377
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  Marin wo 6 jun 2012 - 1:13

Klinkt als een vrij uitgebreide les! Kan je een Frans liedje bedenken over vakantie? Ik zou bij de introductie dan ook alvast wat vocabulaire toereiken die ze kunnen gebruiken in de schrijf/spreekopdracht en de schrijfopdracht van de kaart. Want hoe anders weten ze die vocabulaire?

Ook denk ik dat het best een beetje gesprokkeld is, je vraagt eigenlijk verschillende dingen van ze: Kunnen ze de weg wijzen, kunnen ze een gesprekje voeren met iemand op vakantie (en waar moet dit over gaan? Waar kom je vandaan enzo?) en een kaart sturen met teksten als 'Het weer is hier heerlijk, ik heb gezwommen en ben naar het strand geweest'. Dat laatste is sowieso al een te lastige zinsconstructie natuurlijk voor brugklassers, maar kennen ze uberhaupt de vocabulaire hiervoor al, nog los gezien van de grammatica?

Want anders zou ik een meer opbouwende les geven, waarin je hen kennis laat maken met geschikte vocabulaire, zoals bijvoorbeeld tekst die je kunt gebruiken bij het schrijven van kaarten. Dat als einddoel stellen, dat ze die vocabulaire kennen, en je les daar op bouwen.

Als je echt nog tijd over hebt, kan je zelfs plaatjes op kaart-formaat uitprinten, zodat ze echt een fysiek kaartje in handen hebben om op te schrijven als eindopdracht.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  PapillonRose wo 6 jun 2012 - 6:31

Ja, toevallig weet ik een heel leuk liedje over de vakantie, in het Frans. Omdat ik daar ineens aan moest denken heb ik er maar meteen een opdracht van gemaakt.

Ik snap je punt dat het allemaal een beetje bijeengesprokkeld is, zal toch eens nadenken hoe ik er meer een geheel van zou kunnen maken. Heb wel vast de opdrachten uitgewerkt, maar ik kan er altijd nog wat aan veranderen of iets helemaal wijzigen.

Ik heb de opdrachten wel allemaal zo gemaakt dat er heel duidelijk staat wat ze moeten kunnen aangeven, en dat zijn allemaal dingen die dit jaar voorbij zijn gekomen. Het leek mij wel een leuk idee om in hun allerlaatste les voor de vakantie met het thema vakantie nog even wat belangrijke kennis te herhalen. Al heb ik niet echt een idee of dat wel wat is..

Ik vind het toch best lastig ineens, ik dacht dat doe ik wel even zo'n lesje verzinnen. Maar normaal doe je bijvoorbeeld één speciale activiteit per les en verder zit je aan de methode vast, en bij je assessment willen ze liever alleen maar 'speciale' activiteiten zien. Gelukkig kan ik nog eventjes nadenken smile
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  silly-one wo 6 jun 2012 - 7:01

Is het dan geen idee om één speciale of misschien twee speciale opdrachten echt verdiepend te geven. Je gaat er wat verder op in en misschien is het ook handig om toch de methode erbij te gebruiken. Op die manier laat je zien dat je een methode les kan aanpassen tot een speciale les. Stukje didactische competentie aangezien je later ook gebruik gaat maken van een methode.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  Gast wo 6 jun 2012 - 7:22

Is dit voor een les? Zo ja, dan vind ik het best veel opdrachten voor 50 minuten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  PapillonRose wo 6 jun 2012 - 7:29

@Silly-one: Dat is ook een idee! Al twijfel ik een beetje, omdat een van mijn assessoren liet doorschemeren (al had ik het niet van haar zei ze Wink ) dat ze het meestal erg waarderen als je een les ontwerpt geheel buiten de methode om. Dus dat probeer ik nu te doen. Al vind ik het best gek, want normaal gebruik je de methode juist heel veel!

@Megara: Ja, het is voor één les. De opdrachten lijken trouwens wel uitgebreider dan ze zijn, ze duren niet allemaal heel lang. En het is een hele goede klas, ze zijn heel slim, werken vrij hard en gaan snel door de stof heen. Vandaar dat ik in elk geval probeer te zorgen dat ik geen stof tekort kom. Mocht het niet allemaal af te krijgen zijn, dan heb ik de opdracht van de kaart nog als huiswerkoptie (fictief in dit geval want het is hun laatste les..). Ik wil trouwens de les die ik uiteindelijk bedenk vooraf nog een keer testen in een andere groep, dan kan ik kijken hoe het loopt en wat ik op basis daarvan nog wil veranderen / verbeteren.

PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  Gast wo 6 jun 2012 - 7:30

Dat moet wel haalbaar zijn dan. Leuk zeg!
Zie je het een beetje zitten allemaal?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  PapillonRose wo 6 jun 2012 - 9:00

Ik zie het op zich allemaal wel zitten, al ben ik nu een ruime week voordat het zover is al enorm zenuwachtig! En normaal maak ik lesvoorbereidingen genoeg en zonder al teveel problemen, maar nu twijfel ik ineens overal aan. Maar dat komt omdat ik natuurlijk een zo goed mogelijke indruk wil maken op de assessoren, nu ik eindelijk mag wil ik het halen ook!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  PapillonRose do 14 jun 2012 - 8:37

Even een update bounce

Vandaag het assessment gehad, en dik gehaald! Ik heb gedaan wat ik in eerste instantie bedacht had, en het viel erg in de smaak. Zowel bij de leerlingen (de rest van de les blije, neuriënde leerlingen nav het liedje) als bij de assessoren. Ze vonden ook dat ik goed had gezorgd voor afwisseling in activiteiten en werkvormen en ik had de vaart er goed in. Dus toch maar proberen voortaan wat minder aan mezelf te twijfelen smile
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  Marin vr 15 jun 2012 - 6:00

Oh wat goed! Gefeliciteerd!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update) Empty Re: Vraagje aan docenten VO, voor LIO-assessment les (Update)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum