Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Alleen beneden zijn

+12
Pompoen
Caroow
Thunder
Supertalentje
Parisienne
Annemie
kwebbeltje
Paper Crown
Liadan
moepie
maiadebij
RYW
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Alleen beneden zijn

Bericht  RYW za 13 okt 2012 - 19:35

Vanaf hoe oud mogen/kunnen kinderen 's ochtends alleen beneden zijn, vind je? En waarom dan?

Ik vraag dit nav een gesprek met mijn vriend, hij vindt dat ze niet zonder ons beneden moeten zijn. Ik ben het niet eens met hem, mijn oudste is bijna 8 en kan wat mij betreft prima alleen beneden zijn. De jongste is bijna 5, die heb ik liever nog niet alleen beneden maar als hij samen met zijn broer is vind ik dat het wel kan. Mijn vriend vindt echt van niet, hij accepteert mijn keuze daarin wel omdat het mijn kinderen zijn, maar ik wil het liefst een modus waarin hij zich ook tot op zekere hoogte kan vinden. Hebben jullie er een idee over?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  maiadebij za 13 okt 2012 - 19:39

Hangt misschien ook een beetje van het kind af denk ik. Jij kent je kinderen het beste natuurlijk. N is bijna 4 en is soms een half uurtje alleen beneden, ik lig dan nog wat te doezelen en hoor wat hij doet (rommelen met zijn duplo). Ik verwacht dat als hij 8 is hij al zeker een tijd alleen naar beneden mag.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  moepie za 13 okt 2012 - 19:43

Ligt er ook aan wat je zelf doet denk ik. Slaap je dan bijvoorbeeld nog? Moet zeggen dat ik,het met de leeftijd van jou kinderen wel vind kunnen hoor, ook als jij nog even in bed ligt.

Mijn dochter blijft wel alleen beneden als ik me aankleed en opfris. Ik heb de deur naar de hal/trap open en boven ook alles, ik kan haar dus goed horen, Als ik het niet vertrouw ga ik kijken. Maar ze zit dan tv te kijken meestal is ze dan zo in trans datzelfde niet eens beweegt haha.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Liadan za 13 okt 2012 - 19:44

Mijn dochter is regelmatig alleen beneden als ik ga douchen of haar broertje op bed ga leggen. Dit is max. een half uur, ik zet dan wel de televisie voor haar aan. Als er iets is dan komt ze zelf naar boven.
Ik weet niet of mijn zoon ook al alleen beneden mag als hij 3 is, want dat is een heel ander kind dan zijn zus.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Paper Crown za 13 okt 2012 - 19:46

Is de oudste oplettend op de jongste? Want met 8 vind ik dat wel heel normaal, als hij maar wel oogje op zijn broertje kan houden.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gast za 13 okt 2012 - 19:46

Mijn zoontjes zijn al van af kleins af aan alleen beneden als ik boven bezig ben. Tussendoor ga ik wel kijken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gast za 13 okt 2012 - 19:49

Mijn zoontje is nu ook wel eens alleen beneden maar dan voor eventjes als ik boven even wat moet doen.
Ik denk dat dat geleidelijk meer word. Maar met 5 en 8 mogen ze lekker op zondagochtend beneden zitten met z'n 2tjes haha smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  kwebbeltje za 13 okt 2012 - 20:05

Mijn zoontje is 6 jaar, en gaat alleen naar beneden. Hij weet dat hij tv kan kijken ,de rolluiken nog dicht moet laten, de hond in de bench moet laten zitten . Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem altijd naar beneden hoor gaan ondanks dat hij heel stil is hpor ik het toch. Als ikzelf al goed wakker ben ga ik eruit en anders blijf ik nog heerlijk liggen. nerd
kwebbeltje
kwebbeltje
Prater
Prater

Aantal berichten : 557
Punten : 585
Registratiedatum : 12-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  RYW za 13 okt 2012 - 20:13

Paper Crown schreef:Is de oudste oplettend op de jongste? Want met 8 vind ik dat wel heel normaal, als hij maar wel oogje op zijn broertje kan houden.

Ja zeker, hij is erg verantwoordelijk, hij heeft toch een soort beschermgevoel overgehouden aan zijn periode van oudste man in huis Wink Alleen is de jongste best wel ondernemend en experimenterend, daarom mag hij van mij alleen met zijn broer erbij. De oudste gaat op zijn dooie akkertje brood zitten smeren voor beide jongens, en zo. Maar mijn vriend vindt dat we die verantwoordelijkheid niet mogen leggen bij een jochie van 8.

Mijn vriend vindt het ook niet nodig omdat ze genoeg speelgoed op hun kamer hebben, ze dus alleen maar voor de tv naar beneden gaan en omdat hij de jongste dus echt te jong vindt. Ik vind van niet, als ik in het weekend boven met de was bezig ben zijn ze ook wel eens een half uur beneden. Verder slaap ik ook niet echt, ik lig een beetje te doezelen maar hoor wel wat er gebeurt. Mijn vriend slaapt dan liever écht uit, maar dat lukt hem dan niet omdat hij dan ongerust is als ze beneden zijn en alert is, en daardoor valt hij niet meer in slaap.

Lastig. Met 99 van de 100 dingen zitten we op een lijn, met deze niet. Mijn stem is doorslaggevend, maar mijn vriend woont hier ook en ik wil wel kijken of ik hem tegemoet kan komen zodat hij er wat meer achter kan staan en het niet alleen maar mijn feestje is, zeg maar.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  maiadebij za 13 okt 2012 - 20:16

Liadan, J is inderdaad ook heel anders als N! Als het ff kan klimt die in de hoogste boom of vliegt de weg over.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gast za 13 okt 2012 - 20:19

Wij laten ons ventje ook wel eens alleen. Vaak 's ochtends als we het nog te vroeg vinden. Ik slaap dan toch niet meer, maar vind het heerlijk om even nog te blijven liggen. Hij gaat dan op de bank tv kijken of met zijn treinbaan spelen. Maar nooit langer dan een half uur, dan komt hij ons ook echt wel halen (en logisch ook Wink )

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gast za 13 okt 2012 - 20:44

Met 8 jaar moet dat toch makkelijk kunnen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  RYW za 13 okt 2012 - 21:03

Luce schreef:Met 8 jaar moet dat toch makkelijk kunnen?

Daar maakt hij zich ook niet ongerust over, wat betreft de oudste. Daarvan vindt hij het alleen niet nodig dat hij alleen voor de tv naar beneden gaat, en hij vindt dat hij niet de verantwoordelijkheid over zijn broertje moet krijgen omdat hij zelf nog een kind is. Het echte ongeruste van: gaat het allemaal wel goed daar beneden, dat is vanwege de jongste.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Annemie za 13 okt 2012 - 21:59

.


Laatst aangepast door Annemie op za 27 okt 2012 - 1:59; in totaal 1 keer bewerkt
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Parisienne za 13 okt 2012 - 22:00

Ik zou het in jullie geval ook wel aandurven. Misschien kan je voor de zekerheid een babyfoon beneden hebben staan en het andere deel boven/naast je bed, zodat je toch nog een beetje meekrijgt van wat er beneden gebeurt.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gast za 13 okt 2012 - 22:55

Ik ken ook gezinnen waarbij het kind van de leeftijd van 5-6 jaar wel eens alleen thuis zijn, voor een half uurtje. Dat zou ik echt nog niet doen!

Mijn zoon is 5 en is gerust een tijdje alleen beneden. Maar als er iets is, dan horen we hem wel. We wonen hier nu een half jaar en daarvoor woonde ik in een maisonnette woning met mijn slaapkamer naast de woonkamer. Daar mocht hij wel alleen zijn vanaf z'n 2 jaar ongeveer.

Jouw jongste lijkt mij oud genoeg om alleen beneden te zijn, als hij tenminste geen gekke fratsen uithaalt. Ik vind niet dat de oudste altijd maar op moet passen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Supertalentje zo 14 okt 2012 - 0:03

Wat een lieve vriend heb je! Een jongetje van 8 hoort ook geen verantwoordelijkheid te dragen voor zijn broertje van 5, maar wat is 'verantwoordelijkheid' dragen? Een boterhammetje smeren omdat hij een boterham wil of slaan jullie het ontbijt over? Moet de oudste de jongste corrigeren, opletten dat hij niks stouts doet en is de oudste verantwoordelijk voor wat de jongste doet? Ik denk dat als ze gewoon naar beneden sluipen en samen tv gaan kijken er geen sprake is van 'verantwoordelijkheid dragen'. En als de jongste echt iets stouts doet, corrigeert de oudste dan of komt hij je halen? Bij het laatste draagt hij ook geen verantwoordelijkheid. Ik denk dat je vriend er niet zo zwaar aan hoeft te tillen, uiteindelijk zijn jullie gewoon thuis, bereikbaar en aanspreekbaar. Ik vind het wel goed van hem dat hij het opmerkt en zo zorgzaam is over je jongens!

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Thunder zo 14 okt 2012 - 0:20

Die van mij zijn 3 en 6, maar die gaan elke zondag alleen naar beneden. Ik zie niet in waarom dat niet kan.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Caroow zo 14 okt 2012 - 0:48

Je kan er nu niet echt meer aan doen toch? Je zoons mogen al alleen naar beneden, je kan die regel niet veranderen.

Ben je zelf al wakker als ze naar beneden gaan? Dan kan je misschien even mee gaan om eten en drinken voor ze te pakken (of alleen voor de jongste) en daarna zelf weer terug naar bed. Dan is het toch een beetje een compromis.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Pompoen zo 14 okt 2012 - 1:07

Dat van die verantwoordelijkheid dragen zou ik wel op letten, ik voelde me vroeger ook heel erg verantwoordelijk voor mijn 2 jaar jongere zusje en dat was gewoon echt soms heel erg vervelend. Wij moesten samen naar school lopen, maar ik vond dat soms ronduit eng, stond ik tegen haar de krijsen dat ze nog niet mocht over steken. We hadden er ook regelmatig ruzie over. Zo klinkt het bij jullie niet, ik zou dát goed in de gaten houden, er eventueel afspraken over maken met je kinderen en ze dan samen beneden laten. Op zich denk ik dat het voor hun juist ook een soort genietmomentje is en ik denk dat je oudste misschien liever de verantwoordelijkheid daarvoor een beetje draagt en het wél mag dan dat hij dat moet missen.

Wat je bijvoorbeeld wel kunt doen is het van te voren een beetje verzorgen. Mijn vader zette de avond van te voren altijd twee bekertjes met melk in de koelkast (met dekseltje) en legde een koek(je) voor ons allebei klaar. Ik had dan ook niet de verantwoordelijkheid, dat konden we allebei zelf pakken.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Marin zo 14 okt 2012 - 1:13

Ik deed dat vroeger ook altijd met m'n zusje, vond ik heerlijk gewoon op zondagochtend samen tv kijken beneden. We kropen dan samen onder handdoeken (bij wijze van dekens) op de grote stoel met z'n tweetjes en gingen ontbijtkoek met slagroom eten angel

Maar ik was ook de grote zus en was wel 'verantwoordelijk' voor m'n kleinere zusje, maar voelde dat op zich niet echt zo. Kan me daar althans niets van herinneren. Was gewoon leuk en gezellig samen en konden papa en mama nog even blijven liggen.

Ik vond dat leuke momentjes.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gast zo 14 okt 2012 - 1:40

Y. is ook wel eens even alleen als de wasmachine bijv. klaar is en ik het in de droger stop. Dat is bij elkaar 5min ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Winegum zo 14 okt 2012 - 1:49

Ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet.
Als je die leeftijd hebt ben je naar mijn idee zelfstandig genoeg om je even te vermaken zonder ouders om je heen.

Mijn nichtje van 5 was hier afgelopen zomer slapen, en zij is ook even naar de woonkamer gegaan omdat ik het wel heeel erg vroeg vond, 7 uur in het weekend laughcry
Ik heb er eerlijk gezegd niet over na gedacht dat dat niet goed zou zijn ofzo. Mijn nichtje zal niet met vuur/elektriciteit gaan spelen of dingen doen die niet mogen in de zin dat het gevaarlijk is.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Twellie zo 14 okt 2012 - 1:56

Mijn dochter is vanaf dat ze twee-en-een-half is, regelmatig een half uurtje alleen onder. Ze is geen kind dat ineens op een tafel zou klimmen of iets dergelijks. Ik laat de deuren dan gewoon open regelmatig roep ik even wat naar onder of roept zij naar boven.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  RYW zo 14 okt 2012 - 7:07

Supertalentje schreef:Wat een lieve vriend heb je! Een jongetje van 8 hoort ook geen verantwoordelijkheid te dragen voor zijn broertje van 5, maar wat is 'verantwoordelijkheid' dragen? Een boterhammetje smeren omdat hij een boterham wil of slaan jullie het ontbijt over? Moet de oudste de jongste corrigeren, opletten dat hij niks stouts doet en is de oudste verantwoordelijk voor wat de jongste doet? Ik denk dat als ze gewoon naar beneden sluipen en samen tv gaan kijken er geen sprake is van 'verantwoordelijkheid dragen'. En als de jongste echt iets stouts doet, corrigeert de oudste dan of komt hij je halen? Bij het laatste draagt hij ook geen verantwoordelijkheid. Ik denk dat je vriend er niet zo zwaar aan hoeft te tillen, uiteindelijk zijn jullie gewoon thuis, bereikbaar en aanspreekbaar. Ik vind het wel goed van hem dat hij het opmerkt en zo zorgzaam is over je jongens!

Wat een lieve post smile

De oudste smeert een boterhammetje omdat hij vast honger heeft, anders ontbijten we ook wel hoor, maar gewoon wat later Wink als zijn broertje wat uitvreet zegt hij er zelf wat van maar komt ook naar mij toe.

Ik denk dat ik het zo wil doen: ik koop voor beiden een wekker, en zet hem op (bijvoorbeeld) half 8 of 8 uur. Voor die tijd mogen ze niet naar beneden, als de wekker is gegaan mag het wel, maar de jongste niet zonder zijn broer. Ik zorg dat er inderdaad drinken en een kaakje klaar staan.mDan kom ik een half uurtje of misschien een uurtje later zelf ook. Zo heeft mijn vriend een uurtje meer slaap, ik ben nadat ze naar beneden zijn gegaan wel wakker maar kan nog lekker blijven liggen, de jongens hebben hun momentje samen en als ik beneden ben kan vriend nog uitslapen. Klinkt oke, toch?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleen beneden zijn Empty Re: Alleen beneden zijn

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum