Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eten voorbereiden

+2
Rush
Tania
6 plaatsers

Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Eten voorbereiden

Bericht  Tania zo 7 okt 2012 - 21:19

Wat zijn nou handige dingen die ik een dag van te voren al klaar kan zetten voor de volgende dag? Aardappels schillen kan natuurlijk van tevoren maar verder?

We eten bijvoorbeeld wel is lasagna, gewoon met zo'n pak van bertolli gemaakt. Kan ik dat een dag van te voren klaarmaken en in de koelkast zetten en dan pas de volgende dag in de oven zetten?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  Rush zo 7 okt 2012 - 21:19

Nou dat lijkt mij helemaal niks. Het duurt toch nog geen kwartier om het te maken, voordat het de oven in gaat?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  Tania zo 7 okt 2012 - 21:21

Rush schreef:Nou dat lijkt mij helemaal niks. Het duurt toch nog geen kwartier om het te maken, voordat het de oven in gaat?

Ja kwartier/twintig minuten. Maar met een huilende baby en rondrennende peuter in combinatie met een open keuken in de woonkamer duren die twintig minuten erg lang. En ondertussen moet ik hem de hele tijd bij de oven weg houden omdat die heet is. Dus dat vind ik niet echt handig.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  minoessepoes zo 7 okt 2012 - 22:21

Ik doe dat altijd, ik maak de lasagnesaus dan wel zelf, maar ik vind het heel lekker dat de smaken dan goed doortrekken bij lasagne bijvoorbeeld. (wel moet de lasagne iets langer in de oven omdat de ingredienten natuurlijk zijn afgekoeld)

Ik bereid echt 3 dagen in de week bijna mijn eten voor omdat ik hele lange dagen werk en niet de puf heb om nog te koken/ we dan pas echt laat zouden eten, dan verkies ik van te voren voorbereiden, met verse producten boven een kant en klaar maaltijd.

Wat ik vooral veel doe is sauzen voorbereiden en en dan op de dag zelf er pasta of rijst bij koken. Denk aan gehaktballetjes in tomatensaus, met ui knoflook, schepje pesto, verse kruiden enz. met wokgroenten (de saus is een dag later sowieso veel lekkerder), of een zoetzure saus bijvoorbeeld met kip voor bij de rijst. Ik maak regelmatig zelf ragout met kip, lente-ui en champignons en de volgende dag kook ik er alleen maar wat notenrijst bij, Marokkaanse gehaktballetjes met couscous en ga zo maar door.

Daarnaast zet ik vaak ovenschotels klaar, vorige week hadden we pittig gekruid gehakt (met cayennepeper) met gewokte prei erop en vers gemaakte puree, met een korstje van paneermeel, of kip Parmezaan (zie ah.nl), of een ovenschotel met gebakken kipblokjes, een laagje ragout, een laag diepvriesspinazie en bovenop weer puree, een ovenschotel met aardappelschijfjes, boerenkool, creme fraiche, spekjes, een macaronischotel met kaas, nou ja er is van alles te verzinnen, kijk anders eens op AH.NL bij ovenschotels.

Daarnaast eten wij ook regelmatig een keer soep, die zet ik ook helemaal klaar en dan hoef ik er alleen nog wat stokbrood bij af te bakken of brood te roosteren. Van uiensoep, tot spinaziesoep, tot geroosterde paprikasoep met chorizo, Chineze tomatensoep, of gewoon groenten of kippensoep. Wel allemaal versgemaakt dan, met lekker veel groenten.

Als ik wel kook zorg ik voornamelijk voor gemak, dus kip bijvoorbeeld al in blokjes invriezen, of vlees alvast gemarineerd in de koelkast zetten (wordt het alleen maar lekkerder van!), aardappels schillen en in het water klaar zetten en als ik bijvoorbeeld een keer stoofvlees maak dan maak ik dat voor twee keer en vries ik de helft in, dat soort dingen blijven ook na invriezen heerlijk.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  Cow zo 7 okt 2012 - 22:43

Je kan idd sauzen enzo vaak al eerder maken. Ik zou ook bij lasagna de saus al maken en pas de lasagna maken (met bladen) vlak voor het de oven in moet.

Eigenlijk maken wij ook al veel vooruit en koken er dan later rijst/pasta/aardappels bij.....
Vlees maak ik dan weer terwijl de aardappels koken....
Cow
Cow
Prater
Prater

Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10
Woonplaats : Mooiste plekje op de wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  kajaka88 ma 8 okt 2012 - 1:26

Ik maak de lasagne wel regelmatig een avond van te voren klaar. Of andere ovenpasta. Dan hoeft het als ik uit mijn werk kom alleen nog maar in de oven. Ideaal. Ook snij ik groentes voor bijvoorbeeld de spaghetti bolognese een avond van te voren. Scheelt toch wel behoorlijk wat werk. Bloemkool heb ik ook wel eens al gesneden in de pan in water klaargezet in de koelkast voor de volgende dag. Kunnen de pannen zo vanuit de koelkast het fornuis op.
kajaka88
kajaka88
Prater
Prater

Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  Gast ma 8 okt 2012 - 1:41

Het is met ovenschotels vaak juist extra lekker om het de dag ervoor te maken, omdat de smaken er extra intrekken smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  Linda ma 8 okt 2012 - 2:09

Ik kook wel vaker voor 2 dagen tegelijk. Twee dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik vaak niet lekker. Dus dan gooi ik het in de vriezer.
Zo ligt er nu een bak zuurkoolstamppot in de vriezer, dat eten we van de week als we beiden moeten werken. Gister had ik Chili con carne gemaakt, daar ligt ook een bak van in de vriezer, hartstikke makkelijk.
Pastasauzen kan je ook makkelijk van te voren maken. Of nasi. Eigenlijk heel veel dingen.
De dag ervoor aardappels koken en de dag erna opbakken.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten voorbereiden Empty Re: Eten voorbereiden

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum