Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Twijfel bv of fv

+16
*Lookie*
Smaragdje
Jezzie
Aimee
Sanne
Snoes
Dora
Filoria
Liadan
Teddyaapje
Happydobby
Sophiee
Mute_
blondje1313
Printje
Mom-Of-3
20 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Twijfel bv of fv - Pagina 3 Empty Re: Twijfel bv of fv

Bericht  Katjing vr 5 okt 2012 - 2:43

Nu er toch zo veel over borstvoeding gesproken wordt hier heb ik ook nog een vraag voor de borstvoeders! Omdat deze vraag eigenlijk al een tijdje door mijn hoofd spookt!

Ik wil borstvoeding gaan geven vanaf het begin. Nu heb ik een vaste avond in de week altijd een activiteit die de hele avond duurt en die ik zo lang mogelijk wil blijven doen en na de zwangerschap ook graag zo snel mogelijk weer wil oppakken (maar wel pas op het moment dat het echt gaat met zowel mij als met het kindje natuurlijk). Als ik het zo kort mogelijk houd dan ben ik weg van 19.30 u tot 22.30 u. Hoe deden jullie dat als je een avond weg was? Vanaf wanneer kun je dan bijvoorbeeld een gekolfde fles geven? Of zijn er nog andere manieren? Vanaf welke leeftijd kun je zulke dingen weer oppakken vooral in combinatie met borstvoeding? Tussendoor borstvoeding geven, kind mee etc. zijn allemaal geen opties helaas.
Kijk of ik er zélf al snel aan toe ben is even een tweede, maar mezelf kennende kan ik het niet zo lang missen. Dus hoe werkt dat en hoe deden jullie dat?
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  blondje1313 vr 5 okt 2012 - 2:53

Je kunt in elk geval net van tevoren voeden, misschien hoeft hij/zij tussendoor dan niet. En ze raden af om vanaf een week of 4 al te oefenen met flesjes (gekolfde melk), en ik hoor ik steeds vaker dat mensen het nog eerder doen.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Katjing vr 5 okt 2012 - 3:03

blondje1313 schreef:Je kunt in elk geval net van tevoren voeden, misschien hoeft hij/zij tussendoor dan niet. En ze raden af om vanaf een week of 4 al te oefenen met flesjes (gekolfde melk), en ik hoor ik steeds vaker dat mensen het nog eerder doen.

Ik heb gelezen dat je niet moet hebben dat je kindje in de war raakt tussen flessenspeen en tepel. Maar ik zie nergens goed staan vanaf wanneer dat probleem zich niet meer voordoet en hoe mensen het voor die tijd dan aanpakken. En ik las ook ergens dat je je kindje ook met een lepeltje of een beker kunt voeden voor die tijd. Maar ik wil geen rare capriolen uithalen alleen maar omdat ik zo nodig weg moet, dan blijf ik nog wel even wat langer thuis. Maar vraag me wel af wat anderen gedaan hebben.
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  blondje1313 vr 5 okt 2012 - 3:22

Maar 4 weken is toch ook niet zo lang?
Wij hebben inderdaad geen fopspeen gegeven en geen flesjes de eerste weken omdat de noodzaak er ook niet was. Maar wat ik om me heen hoor komt de speen/tepelverwarring niet vaak voor, eerder flesweigering als je juist lang wacht.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Katjing vr 5 okt 2012 - 3:29

blondje1313 schreef:Maar 4 weken is toch ook niet zo lang?
Wij hebben inderdaad geen fopspeen gegeven en geen flesjes de eerste weken omdat de noodzaak er ook niet was. Maar wat ik om me heen hoor komt de speen/tepelverwarring niet vaak voor, eerder flesweigering als je juist lang wacht.

Ja ik las een nogal pro-borstvoedings artikel op borstvoeding.nl waarin dat allemaal helemaal niet mocht je nog beter je baby uit een beker kon laten drinken dan uit een fles! 4 weken was volgens dat artikel véél te vroeg, was eerder 8 weken ofzo. Als het nodig is wacht ik 8 weken (of langer) hoor, maar als dat niet hoeft en ik voel me fit en het loopt goed met kindje dan liever niet. 4 weken vind ik niet zo lang, ik zie mezelf sowieso niet in de kraamtijd al dat soort dingen gaan doen.
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Petteflet vr 5 okt 2012 - 3:47

Ik heb bij mijn eerste bewust geen bv gegeven. Heb het op de bevalling laten aankomen en dat was echt een hell, daarna wilde ik dus absoluut geen gezeik meer aan mijn lichaam dus aan de fv.

Bij de 2e wist ik dat het een geplande keizersnee zou worden, dus geen gezeik van een bevalling from hell. Hier dus bewust gekozen voor bv en ik vond het heerlijk! Tuurlijk het is hard werken en kost veel doorzettingsvermogen, maar het is eigenlijk zoiets moois en natuurlijks. Ik ben er met de instelling ingestapt: Ik probeer het minstens 2 weken, mocht het absoluut niets zijn/worden dan stap ik over op fv. De jongste kreeg trouwens in het ziekenhuis wel fv uit een flesje, want mijn bv kwam pas na 4 dagen op gang. Nooit last gehad van tepel speenverwarring. Volgens de kraamhulpen in het ziekenhuis is dit ook onzin.

Daarnaast stond mijn vriend volledig achter mij. Dit vond ik wel erg prettig. Hij kon de oudste ook opvangen als ik de jongste moest voeden. Heb ook altijd op verzoek gevoed, maar deed dat ook met de fv bij de eerste. Heb mij nooit gehouden aan die precieze tijden. En inderdaad soms had je het gevoel dat je de hele dag aan het voeden was.

Ik zou dus zeggen: doen! Je kunt altijd terug naar fv, maar van fv naar bv is een stuk lastiger! En spijt hebben over zo'n beslissing is ontzettend zonde van je energie.
Petteflet
Petteflet
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 638
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Mute_ vr 5 okt 2012 - 4:54

blondje1313 schreef:Maar 4 weken is toch ook niet zo lang?

Hier inderdaad een dochter die 6 maanden de fles heeft geweigerd. Ze ging pas uit iets anders dan mijn borst drinken toen ze het met de tuitbeker zelf kon. Wij hebben trouwens wel vanaf week 3 met elke mogelijke fles/speen geoefend, maar ze vertikte het simpelweg.

TO: ik zou mij trouwens echt pas druk maken om dit soort dingen als ze aan bod komen. Ik heb mij wel verdiept in borstvoeding, maar ook vooral de houding gehad 'hup kind aan de borst en drinken maar'. Hier is het, op flesweigeren na, helemaal goed gegaan. Vertrouw een beetje op jezelf, de natuur en je baby dan komt het echt wel goed! En waar je tegenaanloopt kan je altijd een lactatiedeskundige voor inschakelen.

Katjing: wat ik deed in het hele begin is een klein beetje kolfen (voor in de fles die ze toch niet dronk Twijfel bv of fv - Pagina 3 1578173417 ), maar ook altijd nog even voeden voor ik weg ging. De voeding die ik had gekolfd kon man dan altijd met cupfeeden aanbieden als ze echt honger had. Dan had ze vaak wel een bodempje voor de 2/3 uur dat ik er niet was. Voeden op mijn verzoek, zeg maar. En, als je het al na een paar weekjes in staat bent weg te gaan, je er wel op in te stellen dat het kan zijn dat je man belt en je toch naar huis moet om te voeden.
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Bericht  Katjing vr 5 okt 2012 - 5:00

Wat houd cupfeeding precies in? Hoe gaat dat in z'n werk?
Ik ga gewoon uit van het 'ergste' dat mijn kind ook fles gaat weigeren, al hoop ik van niet. Ik kan eventueel halverwege weg zonder dat ik iets verstoor sowieso, dus dan ben ik maar 1,5 uur weg ongeveer. Dus ik denk dat ik het gewoon ga proberen op het moment dat we er aan toe zijn en dan eventueel ga ik gewoon halverwege weer naar huis, ook prima! Zeker die eerste periode gaat het kind gewoon voor!
Maar het voeden op mijn verzoek vind ik wel een hele goede tip die ik hier al eerder las. Ik wist ook niet dat dat kon eigenlijk. Maar dat scheelt natuurlijk wel enorm! Want anders zit je natuurlijk net met een baby die voedingstijd heeft vlak nadat je weg bent ofzo.
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 5:12

*Lookie* schreef:
Luce schreef:
blondje1313 schreef:Wat ik trouwens vaak hoor van moeders die flesvoeding geven is dat het zo aanmodderen is met de hoeveelheid. Blijkbaar zitten best veel kindjes aan het maximum en dan is het lastig wat je moet doen als je baby nog hongerig is, terwijl je bij bv niet na hoeft te denken en gewoon altijd nog wat mag geven.

Die regel is achterhaald.

Als je twijfelt zou ik het ook gewoon proberen. Dan weet je in ieder geval of het iets is of niet.

Volgens mij bedoelt Luce dat je bij bv altijd nog wat mag geven (dat dat dus achterhaald is). Al is mij niet bekend dat dit achterhaald zou zijn, ze zeggen dit nog wel gewoon bij ons cb (of heb ik Luce dan toch verkeerd begrepen?)

Nee, ik bedoel dat de maximum aan flesvoeding regel achterhaald is. Het is zelfs zo dat Nederland zo ongeveer de enige is die roept dat er een maximum aan flesvoeding is. Kinderartsen in andere landen schijnen niet eens het bestaan te kennen van die regel.

Ik vind het ook een rare regel. Van borstvoeding kan je kindje niet genoeg krijgen bij wijze van spreken. Waarom van flesvoeding dan wel? 'Ja, dan krijg je teveel vocht binnen' heb ik wel eens gelezen. Maar dat slaat toch eigenlijk nergens op, want borstvoeding is toch net zoveel vocht?

Ik hou me tegenwoordig gewoon aan de 'hij regelt het zelf' regel Wink Ik voed op verzoek met de fles. Deed ik bij de oudste ook en dat ging prima.

Gast
Gast

Bericht  Dora vr 5 okt 2012 - 5:52

Als je in de zwangerschap al lekker gekruid eet kan het wel zo zijn dat je kleine er tijdens de bv-periode niet zo heel veel last er van hebben (maar het geeft geen garanties)
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Teddyaapje vr 5 okt 2012 - 6:17

@luce, volgens mij heeft t temaken net de eiwitten in fv waardoor er een maximum aan zit. Heb verder totaal geen verstand van fv dus t kan zijn dat ik er finaal langszit maar ik meen dit vaker gelezen te hebben.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Katjing vr 5 okt 2012 - 6:52

Teigertje schreef:Als je in de zwangerschap al lekker gekruid eet kan het wel zo zijn dat je kleine er tijdens de bv-periode niet zo heel veel last er van hebben (maar het geeft geen garanties)

Hmm toch maar weer eens aan de Thai curry dan ;-). Ik eet best pittig vaak, 't is dat ik de meeste sushi niet meer mag, anders zou ik waarschijnlijks wekelijks sushi eten en daarbij een lekkere dot wasabi waarbij de tranen over je wangen lopen. Hmm en roti moet ik ook weer eens eten.
't is dat ik zo misselijk ben geweest steeds, daardoor wilde ik soms alleen maar flauwe dingen eten en vooral niet pittig ;-).
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 7:10

Katjing schreef:
blondje1313 schreef:Je kunt in elk geval net van tevoren voeden, misschien hoeft hij/zij tussendoor dan niet. En ze raden af om vanaf een week of 4 al te oefenen met flesjes (gekolfde melk), en ik hoor ik steeds vaker dat mensen het nog eerder doen.

Ik heb gelezen dat je niet moet hebben dat je kindje in de war raakt tussen flessenspeen en tepel. Maar ik zie nergens goed staan vanaf wanneer dat probleem zich niet meer voordoet en hoe mensen het voor die tijd dan aanpakken. En ik las ook ergens dat je je kindje ook met een lepeltje of een beker kunt voeden voor die tijd. Maar ik wil geen rare capriolen uithalen alleen maar omdat ik zo nodig weg moet, dan blijf ik nog wel even wat langer thuis. Maar vraag me wel af wat anderen gedaan hebben.

Je kunt het beste rond vier weken beginnen met oefenen met de fles. Tussen de 4 en 6 weken verdwijnt namelijk het zuigreflex en wordt het drinken een aangeleerde vaardigheid, ipv een reflexmatige handeling. Als een kindje nooit uit de fles heeft leren drinken nadat het zuigreflex verdwenen is, heeft het alleen geleerd om uit de borst te drinken en niet uit de fles. Kinderen kunnen aangeleerd gedrag bovendien verleren, dus je moet echt heel regelmatig blijven oefenen met de fles (in het begin zeker om de dag).

Cupfeeding wil eigenlijk zeggen dat je je baby als een katje uit een cupje laat drinken. Het is dan zeker niet de bedoeling dat je de melk in de mond giet, maar meer dat het kind de melk als het ware als een katje oplikt uit het cupje.

@LuceL dat heeft inderdaad met de eiwitten te maken. Als een jong kind dar structureel teveel van binnen krijgt kunnen ze een
(volgens mij) nierbeschadiging van oplopen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: