Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Plannen van het kabinet.

+5
SuperGrover
Parisienne
girli
RYW
Susan
9 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:19

Heb ik dat nou goed begrepen dat ze die boete voor mensen met studievertraging met terugwerkende kracht willen invoeren? Dat was vanmiddag op de radio.

Ten eerste snap ik niet waarom je mensen een boete gaat geven, je krijgt gewoon maar 4 jaar stufi, en daarna is het voor eigen rekening, en ten tweede áls je het al invoert, dan kun je dat toch niet met terugwerkende kracht doen?

Ik ben net weer begonnen, als ze het doorzetten moet ik, omdat ik nu met mijn laatste jaar begonnen ben en volgend jaar januari klaar ben, in september al 3000,- boete betalen. Dat is toch bizar?

Dat is net zoiets als plotseling invoeren dat je nog maar 100 mag op de snelweg, en dat iedereen die in het afgelopen jaar harder dan 100 heeft gereden alsnog een boete thuiskrijgt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Susan di 1 feb 2011 - 9:22

Ik snap die boete ook niet, precies wat jij zegt, na de eerste vier jaar is het voor eigen rekening, dus dan is het ook gewoon je eigen zaak hoe lang je erover doet. Er is nu al een grens van tien jaar en die lijkt me prima. Met terugwerkende kracht vind ik helemaal idioot aangezien dat betekent dat studenten die nu bezig zijn opeens een soort overeenkomst hebben waar ze nooit zelf bewust voor hebben kunnen kiezen en dat lijkt mij wel erg oneerlijk.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:22

:S ik vind het ook nogal overdreven om gelijk zo'n boete op te leggen. Is mij wel duidelijk dat ze geld nodig hebben ergens voor.
Net als het niveau wat je moet hebben. Nu is het nog niet verplicht maar als verzorgende ig moet je in 2014 het basis rekeningn op hbo niveau behalen terwjil het een mbo opleiding is nerd
Nu is rekenen voor mij niet zo moeilijk, maar klasgenoten scoren goed op het verpleegtechnisch rekenen, maar op het basis rekenen met oppervlakte etc. score ze gewoon duidelijk minder.
Dan zakken ze dus in 2014 op basisrekenen, terwijl ze het verpleegtechnisch rekenen wel ruim voldoende hebben :S

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  RYW di 1 feb 2011 - 9:24

Dat zou voor mij ook niet best zijn. Ik heb studievertraging opgelopen in het verleden omdat ik toch geprobeerd heb om door te studeren met twee kleine kinderen en een reistijd van 2 uur heen en 2 uur terug en een man met een herseninfarct, en daardoor heb ik vertraging opgelopen ergens 4 jaar geleden. Mijn BA heb ik inmiddels gehaald en doe nu mijn MA, moet ik dan ook ineens gaan terugbetalen omdat ik toen geprobeerd heb om door te gaan? Pffff.

Ik weet het niet precies, Lilith, maar het klinkt mij in elk geval erg onlogisch en onredelijk in de oren. Ik kan het me niet voorstellen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:25

Bizar inderdaad. Ik heb sowieso het idee dat op allerlei vreemde manieren geld aan "inzamelen"zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  RYW di 1 feb 2011 - 9:25

Susan schreef:Ik snap die boete ook niet, precies wat jij zegt, na de eerste vier jaar is het voor eigen rekening, dus dan is het ook gewoon je eigen zaak hoe lang je erover doet. Er is nu al een grens van tien jaar en die lijkt me prima. Met terugwerkende kracht vind ik helemaal idioot aangezien dat betekent dat studenten die nu bezig zijn opeens een soort overeenkomst hebben waar ze nooit zelf bewust voor hebben kunnen kiezen en dat lijkt mij wel erg oneerlijk.

Nou ja, het is niet helemaal voor eigen rekening, studeren. Wel natuurlijk dat je geen stufi meer krijgt, maar je kost een instelling als student veel meer dan je aan collegegeld betaalt, en het rijk betaalt de rest.

Maar wel vind ik het ook compleet idioot, we draaien hier op een kenniseconomie. Daarnaast: hoe lang hadden Rutte en Verhagen ook alweer over hun studie gedaan? Niet dat dat relevant is, maar hypocriet vind ik het wel.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:28

Ik bedoel: doe ik mijn best om alsnog een diploma te halen, heb ik netjes altijd gewerkt, en veel ook, met twee kinderen, heb ik 4 jaar gestudeerd en daarna een tijd niet meer, begin ik nu alsnog aan mijn laatste jaar en dan krijg ik een boete van 3000,-?

Sowieso vond ik het al bizar dat ik niet meer verder mag studeren na deze studie zonder het instellingsgeld te betalen, waardoor verder studeren gewoonweg onbetaalbaar word. Dus eigenlijk word ik gestraft voor het feit dat ik nu eerst mijn HBO wil halen. Had ik dat gewoon níet gedaan en was ik zonder diploma verder gegaan naar het WO, dan had ik géén extra geld hoeven betalen, ookal had ik 4 jaar studie gehad. En nu word ik dus gestraft voor het feit dat ik mijn diploma eerst wil halen? Heel erg raar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:29

RYW schreef:
Susan schreef:Ik snap die boete ook niet, precies wat jij zegt, na de eerste vier jaar is het voor eigen rekening, dus dan is het ook gewoon je eigen zaak hoe lang je erover doet. Er is nu al een grens van tien jaar en die lijkt me prima. Met terugwerkende kracht vind ik helemaal idioot aangezien dat betekent dat studenten die nu bezig zijn opeens een soort overeenkomst hebben waar ze nooit zelf bewust voor hebben kunnen kiezen en dat lijkt mij wel erg oneerlijk.

Nou ja, het is niet helemaal voor eigen rekening, studeren. Wel natuurlijk dat je geen stufi meer krijgt, maar je kost een instelling als student veel meer dan je aan collegegeld betaalt, en het rijk betaalt de rest.

Maar wel vind ik het ook compleet idioot, we draaien hier op een kenniseconomie. Daarnaast: hoe lang hadden Rutte en Verhagen ook alweer over hun studie gedaan? Niet dat dat relevant is, maar hypocriet vind ik het wel.
Ja, maar in wezen doe ik wel 10 jaar over mijn studie, maar ik heb maar 4 jaar ingeschreven gestaan, en begin dus nu officieel aan mijn 5e jaar. In die andere jaren heb ik dus niemand geld gekost.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:30

moet je die boete dan altijd betalen? Want je mag er 10 jaar over doen om je diploma te behalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Susan di 1 feb 2011 - 9:31

Lilith schreef:
Ja, maar in wezen doe ik wel 10 jaar over mijn studie, maar ik heb maar 4 jaar ingeschreven gestaan, en begin dus nu officieel aan mijn 5e jaar. In die andere jaren heb ik dus niemand geld gekost.

Maar telt het voor die boete dan als 10 jaar over je studie doen of als 5 jaar? Want je krijgt bij een jaar teveel toch al een boete?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:31

1 voordeel, het moet nog door de 1e kamer heen he!

In maart gaan we eerst de provincie kiezen, dus indirect de eerste kamer. Als de eerste kamer niet toestemt, gebeurd er nog weinig...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:33

Dolcis_ schreef:moet je die boete dan altijd betalen? Want je mag er 10 jaar over doen om je diploma te behalen.
Die willen ze iedereen laten betalen die langer over zijn studie doet dan het aantal leerjaren dat ervoor staat. Dus doe je 5 jaar over je studie van 4 jaar, dan moet je betalen. Op zich niet héél gek, alleen willen ze dus nu zonder waarschuwing ook mensen die nú al vertraging hebben laten betalen. Mensen die zich daar nog niet van bewust waren toen ze vertraging opliepen (alsof je daar altijd iets aan kunt doen) en er dus ook geen rekening mee konden houden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  RYW di 1 feb 2011 - 9:34

Lilith schreef:
RYW schreef:
Susan schreef:Ik snap die boete ook niet, precies wat jij zegt, na de eerste vier jaar is het voor eigen rekening, dus dan is het ook gewoon je eigen zaak hoe lang je erover doet. Er is nu al een grens van tien jaar en die lijkt me prima. Met terugwerkende kracht vind ik helemaal idioot aangezien dat betekent dat studenten die nu bezig zijn opeens een soort overeenkomst hebben waar ze nooit zelf bewust voor hebben kunnen kiezen en dat lijkt mij wel erg oneerlijk.

Nou ja, het is niet helemaal voor eigen rekening, studeren. Wel natuurlijk dat je geen stufi meer krijgt, maar je kost een instelling als student veel meer dan je aan collegegeld betaalt, en het rijk betaalt de rest.

Maar wel vind ik het ook compleet idioot, we draaien hier op een kenniseconomie. Daarnaast: hoe lang hadden Rutte en Verhagen ook alweer over hun studie gedaan? Niet dat dat relevant is, maar hypocriet vind ik het wel.
Ja, maar in wezen doe ik wel 10 jaar over mijn studie, maar ik heb maar 4 jaar ingeschreven gestaan, en begin dus nu officieel aan mijn 5e jaar. In die andere jaren heb ik dus niemand geld gekost.

Nee ik bedoelde ook niet dat JIJ een instelling geld kost, ik bedoelde meer 'je' als in: 'men'. Als reactie op wat Susan zei. Wel ben ik het er mee eens dat je inderdaad ineens in een overeenkomst zit waar je niet mee akkoord gegaan bent.

Ik heb trouwens hetzelfde als jij, Lilith, een hele tijd dropout geweest en toch later nog het BA-diploma gehaald... ik vraag het me ook af, hoe dat zit. Ik ben ook 5 jaar ingeschreven geweest.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:35

Lilith, volgens mij geldt dat niet voor jou hoor. Je krijgt sowieso 1 jaar uitstel zeg maar en als je 2 jaar vertraging hebt moet je betalen blijkbaar. Maar jij hebt maar 1 jaar vertraging als het ware, omdat je niet ingeschreven stond al die tijd.

Ik vind het trouwens belachelijk dat het met terugwerkende kracht gaat! Als het doorgaat dan. Dat kan je gewoon echt niet maken als regering! Dat is iets waar wij niks vanaf wisten zoveel jaar geleden.. Mag Rutte trouwens ook gaan betalen dan, die heeft maar liefst 11 jaar gestudeerd. 5 jaar x 3000 euro. Kom maar door Rutte!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  RYW di 1 feb 2011 - 9:35

Lilith schreef:
Dolcis_ schreef:moet je die boete dan altijd betalen? Want je mag er 10 jaar over doen om je diploma te behalen.
Die willen ze iedereen laten betalen die langer over zijn studie doet dan het aantal leerjaren dat ervoor staat. Dus doe je 5 jaar over je studie van 4 jaar, dan moet je betalen. Op zich niet héél gek, alleen willen ze dus nu zonder waarschuwing ook mensen die nú al vertraging hebben laten betalen. Mensen die zich daar nog niet van bewust waren toen ze vertraging opliepen (alsof je daar altijd iets aan kunt doen) en er dus ook geen rekening mee konden houden.

Ja, dat dus. Ik heb op een gegeven moment bewust voor vertraging gekozen, omdat ik wel door wilde gaan maar ik niet op 100% kon draaien door de thuissituatie. Als ik dit toen had geweten, dan had ik me toen wel uitgeschreven.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:36

Ook als je je diploma al hebt? Ik heb een jaar vertraging opgelopen namelijk. Maar haal dit jaar mijn diploma. Zit niet echt op die boete te wachten.
Kreeg al een rekening dat ik IB groep moest terug betalen á 7000 euro :shock: Heb ze netjes opgebeld, want ik heb 10 jaar de tijd om mijn opleiding af te maken. En zit nu in het examen jaar. Toen heb ik uitstel gekregen tot juli. Aangezien ik dan dus mijn diploma heb.

Maar vind het nogal overdreven. Gelijk 3000 euro per jaar. Welk gezien heeft er zo even 3000 euro per jaar over :S En het is ook neit altijd zo dat een opleiding 'zomaar' vertraging oploopt..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:36

RYW schreef:
Lilith schreef:
Dolcis_ schreef:moet je die boete dan altijd betalen? Want je mag er 10 jaar over doen om je diploma te behalen.
Die willen ze iedereen laten betalen die langer over zijn studie doet dan het aantal leerjaren dat ervoor staat. Dus doe je 5 jaar over je studie van 4 jaar, dan moet je betalen. Op zich niet héél gek, alleen willen ze dus nu zonder waarschuwing ook mensen die nú al vertraging hebben laten betalen. Mensen die zich daar nog niet van bewust waren toen ze vertraging opliepen (alsof je daar altijd iets aan kunt doen) en er dus ook geen rekening mee konden houden.

Ja, dat dus. Ik heb op een gegeven moment bewust voor vertraging gekozen, omdat ik wel door wilde gaan maar ik niet op 100% kon draaien door de thuissituatie. Als ik dit toen had geweten, dan had ik me toen wel uitgeschreven.

Inderdaad. Doe je jarenlang je best om baan, werk, studie, huishouden en kinderen te combineren, word je op deze manier afgestraft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Susan di 1 feb 2011 - 9:37

Het is helaas geen argument, maar man, ik zou me wel mijn ogen uit mijn kop schamen als ik met dit soort plannen aan zou komen terwijl iedereen zou weten dat ik er zelf 11 jaar over had gedaan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:38

Susan schreef:Het is helaas geen argument, maar man, ik zou me wel mijn ogen uit mijn kop schamen als ik met dit soort plannen aan zou komen terwijl iedereen zou weten dat ik er zelf 11 jaar over had gedaan.
Dat. En hij hééft niet eens kinderen.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:39

Lilith schreef:
RYW schreef:
Lilith schreef:
Dolcis_ schreef:moet je die boete dan altijd betalen? Want je mag er 10 jaar over doen om je diploma te behalen.
Die willen ze iedereen laten betalen die langer over zijn studie doet dan het aantal leerjaren dat ervoor staat. Dus doe je 5 jaar over je studie van 4 jaar, dan moet je betalen. Op zich niet héél gek, alleen willen ze dus nu zonder waarschuwing ook mensen die nú al vertraging hebben laten betalen. Mensen die zich daar nog niet van bewust waren toen ze vertraging opliepen (alsof je daar altijd iets aan kunt doen) en er dus ook geen rekening mee konden houden.

Ja, dat dus. Ik heb op een gegeven moment bewust voor vertraging gekozen, omdat ik wel door wilde gaan maar ik niet op 100% kon draaien door de thuissituatie. Als ik dit toen had geweten, dan had ik me toen wel uitgeschreven.

Inderdaad. Doe je jarenlang je best om baan, werk, studie, huishouden en kinderen te combineren, word je op deze manier afgestraft.

Sowieso wordt het studerende moeders nou niet écht makkelijk gemaakt tegenwoordig. Dacht dat ze plannen hadden om het studerende moeders makkelijker te maken. Nou, ik zie ze niet hoor, die plannen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  RYW di 1 feb 2011 - 9:42

Lilith schreef:
RYW schreef:
Lilith schreef:
Dolcis_ schreef:moet je die boete dan altijd betalen? Want je mag er 10 jaar over doen om je diploma te behalen.
Die willen ze iedereen laten betalen die langer over zijn studie doet dan het aantal leerjaren dat ervoor staat. Dus doe je 5 jaar over je studie van 4 jaar, dan moet je betalen. Op zich niet héél gek, alleen willen ze dus nu zonder waarschuwing ook mensen die nú al vertraging hebben laten betalen. Mensen die zich daar nog niet van bewust waren toen ze vertraging opliepen (alsof je daar altijd iets aan kunt doen) en er dus ook geen rekening mee konden houden.

Ja, dat dus. Ik heb op een gegeven moment bewust voor vertraging gekozen, omdat ik wel door wilde gaan maar ik niet op 100% kon draaien door de thuissituatie. Als ik dit toen had geweten, dan had ik me toen wel uitgeschreven.

Inderdaad. Doe je jarenlang je best om baan, werk, studie, huishouden en kinderen te combineren, word je op deze manier afgestraft.

Precies. Ik heb mijn BA gehaald als alleenstaande moeder met twee kinderen en een fulltime baan, wanneer krijg ik daar eens een Nobelprijs voor ofzo? Wink

Nee maar serieus, ik vind deze plannen echt heel erg zwart-wit, ze gooien in feite de mensen met goede redenen voor vertraging op één hoop met de studenten die er 10 jaar over doen omdat ze het te druk hebben met borrelen en bestuursfuncties en bierfeesten...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Susan di 1 feb 2011 - 9:43

Lilith schreef:
Susan schreef:Het is helaas geen argument, maar man, ik zou me wel mijn ogen uit mijn kop schamen als ik met dit soort plannen aan zou komen terwijl iedereen zou weten dat ik er zelf 11 jaar over had gedaan.
Dat. En hij hééft niet eens kinderen.


Nee, hij komt op mij over alsof hij zelf nog bij zijn vader en moeder woont.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:44

Exactly, maar ik heb het idee dat er sowieso niet zo goed wordt nagedacht in dit kabinet. Ook die huursverhoging regeling. Als je boven de 33.000 euro betaal je per jaar 5 procent extra. Ja, want de regering vindt dat je wel gewoon een huis kan kopen van dat bedrag. Dát terwijl je zowat geen hypotheek kan krijgen tegenwoordig. Jaja, goed beredeneerd inderdaad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:45

Maar hoeveel mensen lopen nou vertraging op omdat ze lummelen? Dat zijn de mensen die nooit een diploma gaan halen en dus ook de boete niet gaan betalen. De tijd van eeuwig studeren op kosten van de overheid hebben wij geen van allen meegemaakt, vertraging betekent sowieso al een schuld voor de meeste mensen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  RYW di 1 feb 2011 - 9:47

Susan schreef:
Lilith schreef:
Susan schreef:Het is helaas geen argument, maar man, ik zou me wel mijn ogen uit mijn kop schamen als ik met dit soort plannen aan zou komen terwijl iedereen zou weten dat ik er zelf 11 jaar over had gedaan.
Dat. En hij hééft niet eens kinderen.


Nee, hij komt op mij over alsof hij zelf nog bij zijn vader en moeder woont.

Precies, waar haal je dan de kloten vandaan om nog met het vingertje te gaan wijzen. Het is inderdaad geen argument, maar dit is echt een snelcursus 'Hoe verlies ik mijn geloofwaardigheid'.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Plannen van het kabinet. Empty Re: Plannen van het kabinet.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum