Langstudeerboete afgeschaft!
+11
TukTuk
Zora
SuperGrover
Tania
Oasis
LaBird
Atelier Madame
Antibes
Monte
Minx
_Femme
15 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Langstudeerboete afgeschaft!
Nope, er wordt geen schakelprogramma aangeboden. Inmiddels wel op bepaalde hoge scholen die dan met een universiteit samenwerken, maar niet op alle hoge scholen en toen ik afstudeerde (3 jaar geleden) was dat er niet op mijn hoge school. En ik kan ook niet nu alsnog deelnemen. Als ik toen gelijk door was gegaan naar de uni had ik ook opnieuw een bachelor moeten doen maar dan had ik tenminste niet dat geld hoeven te betalen...
Ik heb een Bachelor of Law.
Ik heb een Bachelor of Law.
Gast- Gast
Confusion schreef:Ja ik kan daar gewoon zo boos over worden! Je ontwikkeling wordt hierdoor gewoon tegengehouden.
Mijn HBO sluit nergens op een master aan. Dus ik moet opnieuw een bachelor gaan doen eer ik een master mag gaan doen. En dat kan ik dus mooi niet betalen met dat instellingsgeld.
Echt belachelijk! En gewoon niemand in de politiek of media heeft het er potverdorie over.
Hier net zo. Er was een die aansloot op mijn HBO opleiding en diverse klasgenoten hadden daar al voor gekozen. Toen hebben ze die master er uit gegooid.. Nu doen sommige klasgenoten het via de OU, maar schijnt ook niet alles te zijn.
Gast- Gast
Antibes schreef:Tania schreef:
Het lijkt me dat studeren meer kost dan wat jij betaalt per jaar. Dus ondanks dat je geen stufi of lening meer krijgt 'kost' je nog gewoon geld voor de overheid. Daar zal die boete voor bedoeld zijn denk ik.
Yup, dat is het idee erachter.. En zelfs met verhoogd collegegeld door die boete betaalt de overheid nog steeds een bijdrage.
Dat klopt allemaal en daar ben ik me ook zeker van bewust. Ik ben het er alleen niet mee eens dat ze zoiets kunnen invoeren terwijl je aan het studeren bent en dus je keuzes al hebt gemaakt. Ik weet van mezelf dat ik niet aan het lanterfanteren ben. Daar mogen mensen anders over denken, dat maakt mij niet uit.
Persoonlijk denk ik dat er sowieso iets anders geschikt is voor een land als NL, in plaats van de stufi.
Mensen moeten zeker de kans kunnen krijgen om te studeren, maar denk dat er ook andere opties zijn dat de huidige manier. Maar dat is weer een geheel andere discussie :-)
LaBird- Fluisteraar
- Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12
Ik ben er niet echt positief over, die langstudeerboete vond ik zo gek nog niet. Ik bedoel, daarmee mocht je 2 jaar langer studeren zonder consequenties, dat vind ik best redelijk. 3000 euro is bovendien ook nog best wel op te brengen. Nu komt er een sociaal leenstelsel voor in de plaats, dat treft iedereen hard, de lanterfanters, maar ook de mensen die oprecht alles uit hun studie willen halen. Veel wordt er dan onmogelijk gemaakt, zeker voor de studenten zonder rijke ouders. Het is bij mijn studie bijvoorbeeld bijna niet mogelijk om een minor te doen als je een heel studiepad volgt. Ik vind dat belachelijk, dat studiepad is mijn eigen opleiding, en ik wil graag iets samenhangends in mijn studie, maar ook graag een minor. Daarvoor moet ik echter wel een jaar langer studeren. Als het sociaal leenstelsel erdoor komt, is dat voor mij financieel niet haalbaar, en zal ik dus de minor moeten schrappen. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat het nu voor een deel van de studenten onmogelijk wordt om alles uit de studie te halen wat erin zit. Dat leidt tot een kloof tussen studenten van rijke ouders en studenten uit arme gezinnen.
Zelfs voor de mensen met een langstudeerboete, uiteindelijk is een leenstelsel zóveel duurder. Dat komt op zo'n 16.000 euro extra schuld. Daarvoor had je dus met de langstudeerboete 7 jaar kunnen uitlopen met je studie
Zelfs voor de mensen met een langstudeerboete, uiteindelijk is een leenstelsel zóveel duurder. Dat komt op zo'n 16.000 euro extra schuld. Daarvoor had je dus met de langstudeerboete 7 jaar kunnen uitlopen met je studie
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
maar... sociaal leenstelsel is ook niet ideaal, en met terugwerkende kracht al helemaal niet want dan ken ik net zo goed nu meteen 40 uur gaan werken om een torenhoge schuld terug te gaan betalen
Een sociaal leenstelsel invoeren doen ze echt niet zomaar hoor, dat gebeurt echt alleen voor nieuwe studenten. Ze kunnen je wel meer laten betalen maar niet zomaar ee gift niet omzetten
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Het is natuurlijk wel zo dat je stufi pas een gift wordt op het moment dat je bent afgestudeerd. Ik weet dus niet in hoeverre ze een sociaal leenstelsel niet ook voor de huidige studenten kunnen laten ingaan (al sta ik daar zelf niet achter).Atelier Madame schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
maar... sociaal leenstelsel is ook niet ideaal, en met terugwerkende kracht al helemaal niet want dan ken ik net zo goed nu meteen 40 uur gaan werken om een torenhoge schuld terug te gaan betalen
Een sociaal leenstelsel invoeren doen ze echt niet zomaar hoor, dat gebeurt echt alleen voor nieuwe studenten. Ze kunnen je wel meer laten betalen maar niet zomaar ee gift niet omzetten
Gast- Gast
Antibes schreef:Confusion schreef:Kunnen ze niet ook het instellingsgeld afschaffen?? Je hoort iedereen over die langstudeerboete maar niemand heeft het over het instellingsgeld daar in de politiek en het frustreert me enorm! Als ze dat nou zouden doen kan ik tenminste verder studeren..
Ik heb hele mailconversaties met secretaris van onderwijs gehad daarover. Dat ik het belachelijk vind dat je wel 2 jaar mag uitlopen door lanterfanten en niemand daarover klaagt, maar dat je niet nominaal mag studeren en die 2 jaar extra investeren in een tweede master. Het is gewoon belachelijk, punt.
Ik heb me aangemeld als belanghebbende bij het SCAU, een collectief van advocaten die de universiteiten met betrekking tot de hoogte van het instellingsgeld aanklagen. De zaak loopt al lang, maar 12 oktober is het slotpleidooi geloof ik. Als je je aanmeldt, kun je ook jouw geval als bewijsmateriaal indienen.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Ik word gek als ze de stufi om gaan zetten in een sociaal leenstelsel.. Wat dat betreft had van mij de langstudeerboete behouden mogen blijven..
Ik heb straks al een schuld van rond de 30.000 euro, als de basisbeurs ook een lening wordt, komt er nog zo'n 12.000 euro bij..
Ik heb straks al een schuld van rond de 30.000 euro, als de basisbeurs ook een lening wordt, komt er nog zo'n 12.000 euro bij..
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
AngelNyn schreef:Ik word gek als ze de stufi om gaan zetten in een sociaal leenstelsel.. Wat dat betreft had van mij de langstudeerboete behouden mogen blijven..
Maar dat is nooit allen de basisbeurs. Ik heb net even gekeken ik ben uitgekomen op 9710 in totaal dat is 5 jaar en 3 maanden Ov. Plus 4 jaar basisbeurs.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Zora schreef:Ik heb me aangemeld als belanghebbende bij het SCAU, een collectief van advocaten die de universiteiten met betrekking tot de hoogte van het instellingsgeld aanklagen. De zaak loopt al lang, maar 12 oktober is het slotpleidooi geloof ik. Als je je aanmeldt, kun je ook jouw geval als bewijsmateriaal indienen.Antibes schreef:Ik heb hele mailconversaties met secretaris van onderwijs gehad daarover. Dat ik het belachelijk vind dat je wel 2 jaar mag uitlopen door lanterfanten en niemand daarover klaagt, maar dat je niet nominaal mag studeren en die 2 jaar extra investeren in een tweede master. Het is gewoon belachelijk, punt.Confusion schreef:Kunnen ze niet ook het instellingsgeld afschaffen?? Je hoort iedereen over die langstudeerboete maar niemand heeft het over het instellingsgeld daar in de politiek en het frustreert me enorm! Als ze dat nou zouden doen kan ik tenminste verder studeren..
Ik neem aan dat dit voor confusion geldt?
Ik doe nu gelukkig een 2-in-1 master, dus voor mij is het slechts een principekwestie..
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Minx schreef:AngelNyn schreef:Ik word gek als ze de stufi om gaan zetten in een sociaal leenstelsel.. Wat dat betreft had van mij de langstudeerboete behouden mogen blijven..
Maar dat is nooit allen de basisbeurs. Ik heb net even gekeken ik ben uitgekomen op 9710 in totaal dat is 5 jaar en 3 maanden Ov. Plus 4 jaar basisbeurs.
Tuurlijk is dat wel alleen de basisbeurs! Basisbeurs is 250 euro uitwonend, 12x 250 euro = 3000 euro per jaar, x 4jaar, is 12.000 euro.
Die 30.000 euro is wat ik straks aan schuld heb aan de gewone lening naast mijn basisbeurs, omdat het in NL zo krom is geregeld dat ze naar het inkomen van je ouders blijven kijken, ondanks dat die niks mee betalen.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Die gaat van 6 naar 21% toch?LaBird schreef:Nee maar wel de assurantiebelasting helaas... Dat wordt bij wet geregeld
Op bijv. een autoverzekering is dat dan toch max. een paar euro per maand meer? Daar lig ik echt niet wakker van.
Ben blij voor de studenten hier die er blij mee zijn! En blij voor mezelf, dat de forenzentaks ook niet door gaat!
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
It's me schreef:Het is natuurlijk wel zo dat je stufi pas een gift wordt op het moment dat je bent afgestudeerd. Ik weet dus niet in hoeverre ze een sociaal leenstelsel niet ook voor de huidige studenten kunnen laten ingaan (al sta ik daar zelf niet achter).Atelier Madame schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Nou, als ze dat van plan zijn, voer dan die langstudeerboete maar weer in want dit gaat mij nog 10x meer kosten!! En ik hoop eigenlijk dat ze nu wel geleerd hebben, dat spelregels veranderen tijdens het spel niet zo handig is..
Oasis- Ratel
- Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Atelier Madame- Ratel
Oasis schreef:It's me schreef:Het is natuurlijk wel zo dat je stufi pas een gift wordt op het moment dat je bent afgestudeerd. Ik weet dus niet in hoeverre ze een sociaal leenstelsel niet ook voor de huidige studenten kunnen laten ingaan (al sta ik daar zelf niet achter).Atelier Madame schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Nou, als ze dat van plan zijn, voer dan die langstudeerboete maar weer in want dit gaat mij nog 10x meer kosten!! En ik hoop eigenlijk dat ze nu wel geleerd hebben, dat spelregels veranderen tijdens het spel niet zo handig is..
Het lullige is dat, zolang je nog studeert (tijdens 'het spel' zoals jij zegt) je geen beurs 'hebt' maar een lening. Dat geld is nog niet van jou, dat zou het pas worden na afstuderen, dus in die zin klopt het niet echt, wat je zegt. Maar omdat mensen wel een keuze hebben gemaakt gebaseerd op de aanname dat ze dat geld gaan krijgen, zal er vast een soort overgangsregeling komen.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
RYW schreef:Oasis schreef:It's me schreef:Het is natuurlijk wel zo dat je stufi pas een gift wordt op het moment dat je bent afgestudeerd. Ik weet dus niet in hoeverre ze een sociaal leenstelsel niet ook voor de huidige studenten kunnen laten ingaan (al sta ik daar zelf niet achter).Atelier Madame schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Het lullige is dat, zolang je nog studeert (tijdens 'het spel' zoals jij zegt) je geen beurs 'hebt' maar een lening. Dat geld is nog niet van jou, dat zou het pas worden na afstuderen, dus in die zin klopt het niet echt, wat je zegt. Maar omdat mensen wel een keuze hebben gemaakt gebaseerd op de aanname dat ze dat geld gaan krijgen, zal er vast een soort overgangsregeling komen.
Dat is ook weer zo. Hopelijk komt er inderdaad iets van een overgangsregeling, dat zou dan nog het eerlijkste zijn. Of, de nieuwe regeling invoeren in het nieuwe schooljaar, voor nieuwe studenten. Zodat zij weten waar ze aan beginnen. Maar goed, we wachten af .
Oasis- Ratel
Atelier Madame schreef:Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Ik ben rustig . Hoe bedoel je, 1 januari omzetten in lening? Het resterende bedrag van je beurs, omzetten in een lening?
Oasis- Ratel
Oasis schreef:Atelier Madame schreef:Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Ik ben rustig . Hoe bedoel je, 1 januari omzetten in lening? Het resterende bedrag van je beurs, omzetten in een lening?
Het is op dit moment nog andersom.. Je beurs IS een lening, en bij je diploma wordt het omgezet in een gift. Dus het enige wat dan zou veranderen is dat er niets meer omgezet wordt in een gift. Komt op hetzelfde neer, maar de benadering is anders. Jij gaat nu ervan uit dat je dat geld al hebt, zeg maar, terwijl dat feitelijk niet zo is.
RYW- Ratel
Oasis schreef:RYW schreef:Oasis schreef:It's me schreef:Het is natuurlijk wel zo dat je stufi pas een gift wordt op het moment dat je bent afgestudeerd. Ik weet dus niet in hoeverre ze een sociaal leenstelsel niet ook voor de huidige studenten kunnen laten ingaan (al sta ik daar zelf niet achter).Atelier Madame schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Dat is ook weer zo. Hopelijk komt er inderdaad iets van een overgangsregeling, dat zou dan nog het eerlijkste zijn. Of, de nieuwe regeling invoeren in het nieuwe schooljaar, voor nieuwe studenten. Zodat zij weten waar ze aan beginnen. Maar goed, we wachten af .
Je kan weinig anders doen, helaas
Ik zit te hopen dat het instellingscollegegeld ooit verdwijnt, ik zou graag een tweede master doen...
RYW- Ratel
RYW schreef:Oasis schreef:Atelier Madame schreef:Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Het is op dit moment nog andersom.. Je beurs IS een lening, en bij je diploma wordt het omgezet in een gift. Dus het enige wat dan zou veranderen is dat er niets meer omgezet wordt in een gift. Komt op hetzelfde neer, maar de benadering is anders. Jij gaat nu ervan uit dat je dat geld al hebt, zeg maar, terwijl dat feitelijk niet zo is.
Dat klopt, maar dat is wel de voorwaarde waarmee ik deze studie begonnen ben.
Want ik ben echt wel langer dan 15 jaar bezig met terugbetalen als ik ineens het volledige bedrag moet terugbetalen (de rest van mijn leven gok ik zelfs). Had ik dat van te voren geweten, tja, dan had ik misschien niet gestudeerd. Of ergens anders. Maarja we kunnen lang speculeren, we zien wel wat ze doen.
Oasis- Ratel
RYW schreef:
Je kan weinig anders doen, helaas
Ik zit te hopen dat het instellingscollegegeld ooit verdwijnt, ik zou graag een tweede master doen...
Ja, dat hoop ik ook! Heeft ook een groot deel van mijn toekomstplannen in de war geschopt (en van veel mensen in mijn omgeving). Duimen dan maar
Oasis- Ratel
Oasis schreef:RYW schreef:Oasis schreef:Atelier Madame schreef:Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Dat klopt, maar dat is wel de voorwaarde waarmee ik deze studie begonnen ben.
Want ik ben echt wel langer dan 15 jaar bezig met terugbetalen als ik ineens het volledige bedrag moet terugbetalen (de rest van mijn leven gok ik zelfs). Had ik dat van te voren geweten, tja, dan had ik misschien niet gestudeerd. Of ergens anders. Maarja we kunnen lang speculeren, we zien wel wat ze doen.
Een HELE DIKKE + 1! Ik ga echt heel boos worden als ze het 'lening wordt een gift' gaan terugdraaien, want zoals Oasis al zegt; dan had ik hoogstwaarschijnlijk hele andere keuzes gemaakt. No way dat ik destijds had getekend voor een torenhoge schuld na mijn studie. Ik snap het best als mensen daarop zeggen; ho, ho, dat zal echt niet gebeuren. Maar wacht maar af, de overheid is al lekker bezig geweest met die bijna per directe langstudeerboete.
Chocoholic- Prater
- Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11
Nou ik kan me niet voorstellen dat ze ineens wat ze eigenlijk al als een gift hebben gegeven mits afstuderen, ineens een lening maken. Ik kan me wel voorstellen dat ze in een regeerakkoord afspreken per collegejaar 2013-2014 bijv alles lening te maken.Oasis schreef:Atelier Madame schreef:Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Atelier Madame- Ratel
Atelier Madame schreef:Nou ik kan me niet voorstellen dat ze ineens wat ze eigenlijk al als een gift hebben gegeven mits afstuderen, ineens een lening maken. Ik kan me wel voorstellen dat ze in een regeerakkoord afspreken per collegejaar 2013-2014 bijv alles lening te maken.Oasis schreef:Atelier Madame schreef:Oasis doe rustig joh ze zadelen mensen echt niet op met een schuld van duizenden euro's dat draaft rechtstreeks tegen de grondwet in. Hooguit wordt het per zeg maar wat 1 januari omgezet als je nog recht hebt op bedragen dan een lening.
Voor nieuwe studenten? Ja, dat zie ik ook nog wel gebeuren.
Oasis- Ratel
Ja voor nieuwe studenten, maar ik kan me ook wel voorstellen voor bestaande studenten. Stel je begint in 2012-2013 met een studie, dat je dan bijv dat collegejaar je stufi als gift krijgt mits afstuderen. En dat je dan in 2013-2014 de keuze krijgt of om te lenen of geen stufi meer te ontvangen. Dus wel dat ze het misschien invoeren bij mensen die bezig zijn met studeren, dat ze ineens omgezet worden naar een sociaal leenstelsel. Maar de basisbeurs die eerder als prestatiebeurs was aangemerkt ineens omzetten naar een sociaal leenstelsel, dat denk ik niet.
Maar hoe dan ook het blijven alleen speculaties, er ligt natuurlijk nog geen regeerakkoord.
Maar hoe dan ook het blijven alleen speculaties, er ligt natuurlijk nog geen regeerakkoord.
Atelier Madame- Ratel
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Ouderschapsverlofkorting afgeschaft
» HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs
» Tip voor studenten mbt langstudeerboete
» HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs
» Tip voor studenten mbt langstudeerboete
Pagina 2 van 3