Langstudeerboete afgeschaft!
+11
TukTuk
Zora
SuperGrover
Tania
Oasis
LaBird
Atelier Madame
Antibes
Monte
Minx
_Femme
15 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Langstudeerboete afgeschaft!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Heb vandaag 6000 euro bespaard
Nog meer blije dames?
Heb vandaag 6000 euro bespaard
Nog meer blije dames?
_Femme- Prater
- Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Registratiedatum : 26-11-10
Re: Langstudeerboete afgeschaft!
en nu kijken hoe lang de stufi nog blijft bestaan....
vond de koppen ook vrij positief want waarschijnlijk word de stufi omgezet in een leenstelsel.
vond de koppen ook vrij positief want waarschijnlijk word de stufi omgezet in een leenstelsel.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Nou ik kan er eigenlijk niet geweldig blij om zijn. Daardoor zal de AOW sneller omhoog gaan en de auto en inboedelverzekeringen duurder worden. En daarbij is het inderdaad de vraag of de stufi nog blijft bestaan, dan ben je daar weer geld aan kwijt.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Stufi zal wel sociaal leenstelsel worden vrees ik. Ik ben hier dus ook absoluut niet blij mee.. Ik was pro-langstudeerboete. Van mij mocht het wel wat beter uitgevoerd (hogere boetes en meer screening op reden waarom mensen uitlopen, lees: uitzondering voor ziekte).
Had liever wél een langstudeerboete gehad en dan wel nog stufi tijdens master (wat meestal toch maar 1 of 2 jaar extra is) of eventueel de tweede master weer mogelijk maken. Ik vind dit echt zonde.
Had liever wél een langstudeerboete gehad en dan wel nog stufi tijdens master (wat meestal toch maar 1 of 2 jaar extra is) of eventueel de tweede master weer mogelijk maken. Ik vind dit echt zonde.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Monte schreef:Nou ik kan er eigenlijk niet geweldig blij om zijn. Daardoor zal de AOW sneller omhoog gaan en de auto en inboedelverzekeringen duurder worden. En daarbij is het inderdaad de vraag of de stufi nog blijft bestaan, dan ben je daar weer geld aan kwijt.
De overheid bepaald de inboedel verzekering toch niet?
Voor de rest puik plan om het af te schaffen, hoewel ze best een maximum kunnen stellen aan jaren.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Geen idee, maar de inboedelverzekering gaat wel omhoog.Atelier Madame schreef:Monte schreef:Nou ik kan er eigenlijk niet geweldig blij om zijn. Daardoor zal de AOW sneller omhoog gaan en de auto en inboedelverzekeringen duurder worden. En daarbij is het inderdaad de vraag of de stufi nog blijft bestaan, dan ben je daar weer geld aan kwijt.
De overheid bepaald de inboedel verzekering toch niet?
Voor de rest puik plan om het af te schaffen, hoewel ze best een maximum kunnen stellen aan jaren.
Monte- Ratel
Nee maar wel de assurantiebelasting helaas... Dat wordt bij wet geregeld
Ik was tegen langstudeerboete (ja, viel er zelf ook onder). Ik ben alleen beetje huiverig voor wat er nu komt. Dat sociaal leenstelsel...zou dat voor nieuwe studenten zijn? Ik begrijp nog steeds niet dat er dingen ingevoerd kunnen worden terwijl je met je studie bezig bent. Ik heb heel bewust gekozen om langer over mijn studie te doen dan dat ervoor staat, met diverse redenen.
Als het sociale leenstelsel ook per direct wordt ingezet, dan betekent dat dus dat de zogenaamde "gift" bij behalen van diploma binnen 10 jaar, ook komt te vervallen. Daardoor wordt de lening weer echt flink hoger en je zal zien dat dat er ook weer doorheen gedrukt kan worden....
Als ik van te voren had geweten dat er zoiets als een langstudeerboete of het omzetten van stufi naar een leenstelsel in zou gaan tijdens mijn studie, had ik het gewoon binnen de voorgeschreven tijd gedaan....
Ik was tegen langstudeerboete (ja, viel er zelf ook onder). Ik ben alleen beetje huiverig voor wat er nu komt. Dat sociaal leenstelsel...zou dat voor nieuwe studenten zijn? Ik begrijp nog steeds niet dat er dingen ingevoerd kunnen worden terwijl je met je studie bezig bent. Ik heb heel bewust gekozen om langer over mijn studie te doen dan dat ervoor staat, met diverse redenen.
Als het sociale leenstelsel ook per direct wordt ingezet, dan betekent dat dus dat de zogenaamde "gift" bij behalen van diploma binnen 10 jaar, ook komt te vervallen. Daardoor wordt de lening weer echt flink hoger en je zal zien dat dat er ook weer doorheen gedrukt kan worden....
Als ik van te voren had geweten dat er zoiets als een langstudeerboete of het omzetten van stufi naar een leenstelsel in zou gaan tijdens mijn studie, had ik het gewoon binnen de voorgeschreven tijd gedaan....
LaBird- Fluisteraar
- Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12
Antibes schreef:Stufi zal wel sociaal leenstelsel worden vrees ik. Ik ben hier dus ook absoluut niet blij mee.. Ik was pro-langstudeerboete. Van mij mocht het wel wat beter uitgevoerd (hogere boetes en meer screening op reden waarom mensen uitlopen, lees: uitzondering voor ziekte)....
Is dan alleen ziekte een reden waarom mensen mogen uitlopen?
En hogere boetes? Hoe zie je dat voor je? Ik moest incl. langstudeerboete al € 5000 per jaar betalen, dat is al super lastig (nee ik leen niet meer bij DUO) en heb geen idee hoe ik in vredesnaam voor elkaar zou moeten krijgen om meer dan dat bedrag te moeten betalen.
LaBird- Fluisteraar
Had dat makkelijk gekund dan? Want dan snap ik eerlijk gezegd niet goed waarom je dat niet hebt gedaan. Ik vond dat er altijd een hele druk achter studeren zat en wilde er niet langer over doen dan ervoor stond.LaBird schreef:Nee maar wel de assurantiebelasting helaas... Dat wordt bij wet geregeld
Monte- Ratel
Monte schreef:Had dat makkelijk gekund dan? Want dan snap ik eerlijk gezegd niet goed waarom je dat niet hebt gedaan. Ik vond dat er altijd een hele druk achter studeren zat en wilde er niet langer over doen dan ervoor stond.LaBird schreef:Nee maar wel de assurantiebelasting helaas... Dat wordt bij wet geregeld
Tijdens mijn studie is er officieel geen ruimte voor een stage / werkervaring op doen. Ik vind het echter heel belangrijk dat er naast een diploma ook relevante werkervaring op mijn C.V. staat. Om die reden werk ik 16 tot 20 uur per week.
Dit betekent na het behalen van mijn bul gegarandeerd een baan die ik wil. Dat is dus waarom ik weloverwogen de beslissing heb genomen.
Dus ja, ik had mijn studie in 4 of 5 jaar kunnen doen, maar door mijn opgebouwde werkervaring doe ik er nu langer over.
Zie het hetzelfde als iemand die besluit een jaar in een bestuur te zitten...
LaBird- Fluisteraar
Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
maar... sociaal leenstelsel is ook niet ideaal, en met terugwerkende kracht al helemaal niet want dan ken ik net zo goed nu meteen 40 uur gaan werken om een torenhoge schuld terug te gaan betalen
maar... sociaal leenstelsel is ook niet ideaal, en met terugwerkende kracht al helemaal niet want dan ken ik net zo goed nu meteen 40 uur gaan werken om een torenhoge schuld terug te gaan betalen
Oasis- Ratel
- Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Ze kunnen tegenwoordig van alles met terugwerkende kracht wijzigen, of terwijl je bezig bent met studie (wellicht ook lening terug betalen). Mij verbazen ze niet meer!!!
LaBird- Fluisteraar
LaBird schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Ze kunnen tegenwoordig van alles met terugwerkende kracht wijzigen, of terwijl je bezig bent met studie (wellicht ook lening terug betalen). Mij verbazen ze niet meer!!!
Mijn lening terugbetalen moet ik al, en zal ik ook zeker doen. Maar als ik alles moet terugbetalen, dan heb ik een schuld waar je u tegen zegt en dan was die langstudeerboete een lachertje...
Oasis- Ratel
- Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Oasis schreef:LaBird schreef:Oasis schreef:Ik ben blij dat ie afgeschaft is!!
Mijn lening terugbetalen moet ik al, en zal ik ook zeker doen. Maar als ik alles moet terugbetalen, dan heb ik een schuld waar je u tegen zegt en dan was die langstudeerboete een lachertje...
Helemaal mee eens, dat geldt dan voor iedereen die bezig is met studeren EN mensen die bezig zijn met terug betalen. Zou absurd zijn als zoiets door gedrukt gaat worden.....
LaBird- Fluisteraar
LaBird schreef:Antibes schreef:Stufi zal wel sociaal leenstelsel worden vrees ik. Ik ben hier dus ook absoluut niet blij mee.. Ik was pro-langstudeerboete. Van mij mocht het wel wat beter uitgevoerd (hogere boetes en meer screening op reden waarom mensen uitlopen, lees: uitzondering voor ziekte)....
Is dan alleen ziekte een reden waarom mensen mogen uitlopen?
En hogere boetes? Hoe zie je dat voor je? Ik moest incl. langstudeerboete al € 5000 per jaar betalen, dat is al super lastig (nee ik leen niet meer bij DUO) en heb geen idee hoe ik in vredesnaam voor elkaar zou moeten krijgen om meer dan dat bedrag te moeten betalen.
Vind ik wel ja. Ik vind 2 jaar mogen uitlopen op een studie van 4 of 5 jaar (uitgaande van bachelor + master) meer dan coulant. Prima als je tijdens je studie extra werkervaring ofzo op wilt doen, maar dan kies je daar zelf voor en je zou dat ook ná je studie hebben kunnen doen. Ik ken genoeg mensen die al ruim een jaar klaar zijn en nu toch nog stages/traineeships doen. Ik vind eigenlijk alleen ziekte een geldig excuus. In de rest van de gevallen (verkeerde studie gekozen, bestuursjaar, buitenland, extra stages) vind ik het een keuze die je zelf maakt én waar je al ruimschoots de ruimte voor krijgt binnen die tijd die je mag uitlopen.
En als je dan mensen uitzondert die ziek zijn geweest, of twee studies volgen en afronden (wat ik ook een goede reden vind, zolang tweede master niet toegestaan is), dan mag je van mij de mensen die door lanterfanten/bepaalde keuzes erg uitlopen ook wel gewoon helemaal hun subsidie ontnemen en ze gewoon zelf laten studeren (want het verhoogde collegegeld dekt nog steeds de kosten niet).
Antibes- Ratel
LaBird schreef:
Tijdens mijn studie is er officieel geen ruimte voor een stage / werkervaring op doen. Ik vind het echter heel belangrijk dat er naast een diploma ook relevante werkervaring op mijn C.V. staat. Om die reden werk ik 16 tot 20 uur per week.
Dit betekent na het behalen van mijn bul gegarandeerd een baan die ik wil. Dat is dus waarom ik weloverwogen de beslissing heb genomen.
Dus ja, ik had mijn studie in 4 of 5 jaar kunnen doen, maar door mijn opgebouwde werkervaring doe ik er nu langer over.
Maar je kunt prima een jaar in een bestuur zitten of er naast werken en daardoor wat uitlopen. Ik vind alleen dat dat niet onbegrensd mogelijk gemaakt hoeft te worden en dat je wel keuzes moet maken: of buitenland, of bestuursjaar, of verkeerde studiekeuze, of extra werken. En dan prima als je en en en en wilt, maar wel voor eigen rekening dan.
Antibes- Ratel
Antibes schreef:LaBird schreef:
Maar je kunt prima een jaar in een bestuur zitten of er naast werken en daardoor wat uitlopen. Ik vind alleen dat dat niet onbegrensd mogelijk gemaakt hoeft te worden en dat je wel keuzes moet maken: of buitenland, of bestuursjaar, of verkeerde studiekeuze, of extra werken. En dan prima als je en en en en wilt, maar wel voor eigen rekening dan.
Duidelijk, maar om die reden krijg je al 7 jaar stufi en niet onbeperkt. Na 7 jaar kun je niet meer lenen, heb je geen recht meer op OV, etc.
Ik heb heel bewust mijn keuzes genomen en in mijn vakgebied is het niet mogelijk na mijn studie nog stages te doen. Bovendien is dat ook niet wat ik wil.
Mij hoor je dus totaal niet klagen over het feit dat ik inmiddels geen recht meer heb op stufi of een lening. Maar onbegrensd is het dus zeker niet en bovendien betaal ik dus alles al uit mijn eigen portemonnee.
De meerwaarde van een boete van ruim € 3000 zie ik dus niet.
Voor nieuwe studenten zou het eventueel iets zijn wat ingevoerd kan worden. Deze studenten weten dan vanaf het begin van hun studie waar zij aan beginnen en wat er gebeurd na een bepaalde tijd.
Ik heb mijn keuze gemaakt op dat ik er meer dan 7 jr over ga doen en daar dan dus zelf verantwoordelijk voor ben. Maar dat er ineens een boete van € 3000 bovenop zou komen, dat is iets wat naar mijn idee niet kan. (Het tegendeel is bewezen, maar nog vind ik dit absurd). Dan zou ik in plaats van dit jaar mijn studie af ronden er waarschijnlijk de volle 10 jaar over doen, enkel doordat ik nog meer moet werken om dit bij elkaar te krijgen...
LaBird- Fluisteraar
Kunnen ze niet ook het instellingsgeld afschaffen?? Je hoort iedereen over die langstudeerboete maar niemand heeft het over het instellingsgeld daar in de politiek en het frustreert me enorm! Als ze dat nou zouden doen kan ik tenminste verder studeren..
Gast- Gast
Confusion schreef:Kunnen ze niet ook het instellingsgeld afschaffen?? Je hoort iedereen over die langstudeerboete maar niemand heeft het over het instellingsgeld daar in de politiek en het frustreert me enorm! Als ze dat nou zouden doen kan ik tenminste verder studeren..
Ik heb hele mailconversaties met secretaris van onderwijs gehad daarover. Dat ik het belachelijk vind dat je wel 2 jaar mag uitlopen door lanterfanten en niemand daarover klaagt, maar dat je niet nominaal mag studeren en die 2 jaar extra investeren in een tweede master. Het is gewoon belachelijk, punt.
Antibes- Ratel
Dat is ook zoiets... wordt per instelling bepaald en je kunt er niets tegen doen.....Confusion schreef:Kunnen ze niet ook het instellingsgeld afschaffen?? Je hoort iedereen over die langstudeerboete maar niemand heeft het over het instellingsgeld daar in de politiek en het frustreert me enorm! Als ze dat nou zouden doen kan ik tenminste verder studeren..
LaBird- Fluisteraar
Ja ik kan daar gewoon zo boos over worden! Je ontwikkeling wordt hierdoor gewoon tegengehouden.
Mijn HBO sluit nergens op een master aan. Dus ik moet opnieuw een bachelor gaan doen eer ik een master mag gaan doen. En dat kan ik dus mooi niet betalen met dat instellingsgeld.
Echt belachelijk! En gewoon niemand in de politiek of media heeft het er potverdorie over.
Mijn HBO sluit nergens op een master aan. Dus ik moet opnieuw een bachelor gaan doen eer ik een master mag gaan doen. En dat kan ik dus mooi niet betalen met dat instellingsgeld.
Echt belachelijk! En gewoon niemand in de politiek of media heeft het er potverdorie over.
Gast- Gast
Ook niet met schakelen? Dat is wel écht heel zuur zeg, wat heb je voor bachelor gedaan dan?
Antibes- Ratel
LaBird schreef:Antibes schreef:LaBird schreef:
Duidelijk, maar om die reden krijg je al 7 jaar stufi en niet onbeperkt. Na 7 jaar kun je niet meer lenen, heb je geen recht meer op OV, etc.
Ik heb heel bewust mijn keuzes genomen en in mijn vakgebied is het niet mogelijk na mijn studie nog stages te doen. Bovendien is dat ook niet wat ik wil.
Mij hoor je dus totaal niet klagen over het feit dat ik inmiddels geen recht meer heb op stufi of een lening. Maar onbegrensd is het dus zeker niet en bovendien betaal ik dus alles al uit mijn eigen portemonnee.
De meerwaarde van een boete van ruim € 3000 zie ik dus niet.
Het lijkt me dat studeren meer kost dan wat jij betaalt per jaar. Dus ondanks dat je geen stufi of lening meer krijgt 'kost' je nog gewoon geld voor de overheid. Daar zal die boete voor bedoeld zijn denk ik.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Tania schreef:
Het lijkt me dat studeren meer kost dan wat jij betaalt per jaar. Dus ondanks dat je geen stufi of lening meer krijgt 'kost' je nog gewoon geld voor de overheid. Daar zal die boete voor bedoeld zijn denk ik.
Yup, dat is het idee erachter.. En zelfs met verhoogd collegegeld door die boete betaalt de overheid nog steeds een bijdrage.
Antibes- Ratel
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Ouderschapsverlofkorting afgeschaft
» HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs
» Tip voor studenten mbt langstudeerboete
» HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs
» Tip voor studenten mbt langstudeerboete
Pagina 1 van 3