Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs

+4
Niekske
SuperGrover
RYW
Susan
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs Empty HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 1:39

..

Laatst aangepast door Rejoy. op wo 12 jun 2013 - 6:27; in totaal 2 keer bewerkt

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs Empty Re: HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs

Bericht  Susan vr 3 feb 2012 - 1:42

Volgens mij gaat het echt om lerarenopleidingen. Onderwijskunde is geen lerarenopleiding.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs Empty Re: HELP!! langstudeerboete, stufi, lerarenbeurs

Bericht  RYW vr 3 feb 2012 - 1:49

Ik geloof dat ik pas iets gelezen heb over het schakeltraject, ik geloof dat die termijn niet wordt meeberekend voor de langstudeerboete.

Wat betreft de lerarenbeurs: ik denk niet dat je hem krigt. Die is ervoor om het lerarentekort op te lossen, mensen te stimuleren voor het onderwijs te kiezen en zo snel mogelijk mensen met een tweedegraads bevoegdheid voor de klas te krigen, en dat geldt niet voor een master onderwijskunde voor zover ik weet. Inderdaad zal stufi ook niet meer kunnen nu.

Kan je deeltijd studeren?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 1:51

Is het schakeltraject een pre-master? Die vallen sowieso niet onder die boete. En je hebt inderdaad niets te maken met de boete als je gewoon je master gaat volgen en niet meer dan een jaar uitloopt. Studiefinanciering krijg je dan niet meer. En je moet even goed opletten hoe het dan zit met OV, die mag je dan nominale studieduur+1 jaar maar dat gaat wel om het totale traject en niet om bachelor en master apart dus misschien verlies je die wel.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover vr 3 feb 2012 - 1:52

Masterstufi wordt inderdaad afgeschaft, maar als het goed is maakt dat voor jou niets uit, aangezien je van het HBO komt en dus waarschijnlijk je stufi toch opgebruikt hebt. Voor zover ik weet telt schakeljaar als extra studiejaar. Maar je mag 1 jaar uitloop hebben, dus als je die master afrond zonder vertraging, krijg je geen langstudeerdersboete.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Susan vr 3 feb 2012 - 1:53

Een schakeljaar is volgens mij inderdaad hetzelfde als een premaster en telt dus niet mee voor de langstudeerboete.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 1:58

Ik kan niet uit de informatie halen of het schakelaar een pre-master wordt genoemd.

De opleiding is inderdaad in deeltijd te doen (is er alleen maar in deeltijd).

Het is in ieder geval fijn om te lezen dat ik niks te maken heb met de boete voor langstudeerders. Als ik het goed begrijp betaal ik nu alleen de kosten die worden genoemd in hun informatiebrochure? Ik betaal straks namelijk per module die ik ga doen en niet per maand.

Gast
Gast

Bericht  RYW vr 3 feb 2012 - 2:01

Rejoy. schreef:Ik kan niet uit de informatie halen of het schakelaar een pre-master wordt genoemd.

De opleiding is inderdaad in deeltijd te doen (is er alleen maar in deeltijd).

Het is in ieder geval fijn om te lezen dat ik niks te maken heb met de boete voor langstudeerders. Als ik het goed begrijp betaal ik nu alleen de kosten die worden genoemd in hun informatiebrochure? Ik betaal straks namelijk per module die ik ga doen en niet per maand.

Ik ga er wel een beetje vanuit ja, zeker als er verder niks over in het boekje staat. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid het beste even bellen. En met deeltijd kan je ernaast werken om het wegvallen van de stufi te compenseren.

En nog gefeliciteerd met je diploma, natuurlijk smile
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Niekske vr 3 feb 2012 - 2:02

Pre-master en langstudeerboete vallen hier onder dezelfde noemer en tellen niet mee voor de langstudeerboete.

Verdere kosten en het wel of niet krijgen van stufi of ov zijn volgens mij afhankelijk van jouw inschrijving straks. Dus of jij als deeltijd of als voltijdstudent wordt ingeschreven. Als voltijdstudent heb je in elk geval wel recht op stufi (maar voor de master is dat in de vorm van een kening) en op een ov, hoe het als deeltijdstudent zit weet ik niet.
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 2:06

Het enige wat voor de OU geldt, is de 55 euro extra per module, Rejoy. Met de rest heeft de OU niks te maken.

Gast
Gast

Bericht  Susan vr 3 feb 2012 - 2:16

De langstudeerboete wordt toch sowieso alleen geïnd via de verhoging van het collegegeld? Je krijgt toch niet daarnaast nog een acceptgiro om een boete te betalen of zo?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 2:18

Oké jolicious, goed om te lezen.

Ik moet mijn diploma en cijferlijst nog officieel ontvangen, pas daarna kan ik contact opnemen met de OU voor een persoonlijk schakelprogramma en een persoonlijk advies. Ik ben me nu al aan het verdiepen voor zover mogelijk verdiepen in de kosten e.d., voordat het me straks vies tegenvalt omdat ik veel meer kosten zou hebben dan verwacht.

Ov heb ik dan denk ik geen recht op, hoeft ook niet, want ik heb geen contacturen en de OU zit hier vlakbij.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale vr 3 feb 2012 - 3:56

Lerarenbeurs kan wel voor bijv Pedagogiek enzo. Jouw opleiding weet ik niet... Staat vast wel ergens online?
Wat is je vooropleiding? Want de lerarenbeurs is alleen als je een onderwijsbevoegdheid hebt voor primair of voortgezet onderwijs en voor bachelor- of masterstudies. Om je vakkennis te verbreden zeg maar. Voorheen konden sommige cursussen en kortdurende opleidingen ook nog, nu niet meer. Toen moest je ook minimaal een jaar een onderwijsinstelling maar dat is ook afgeschaft.

De 'beurs' voor een lerarenopleiding zoals hierboven wordt genoemd, is niet hetzelfde als de lerarenbeurs. Dat is een tegemoetkoming leraren.

Laatst aangepast door Aziraphale op vr 3 feb 2012 - 4:02; in totaal 1 keer bewerkt
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 4:00

Rejoy. schreef:Oké jolicious, goed om te lezen.

Ik moet mijn diploma en cijferlijst nog officieel ontvangen, pas daarna kan ik contact opnemen met de OU voor een persoonlijk schakelprogramma en een persoonlijk advies. Ik ben me nu al aan het verdiepen voor zover mogelijk verdiepen in de kosten e.d., voordat het me straks vies tegenvalt omdat ik veel meer kosten zou hebben dan verwacht.

Ov heb ik dan denk ik geen recht op, hoeft ook niet, want ik heb geen contacturen en de OU zit hier vlakbij.

Nee OV en studiefinanciering heb je sowieso geen recht op als je aan de OU studeert.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale vr 3 feb 2012 - 4:04

RYW schreef:Ik geloof dat ik pas iets gelezen heb over het schakeltraject, ik geloof dat die termijn niet wordt meeberekend voor de langstudeerboete.

Wat betreft de lerarenbeurs: ik denk niet dat je hem krigt. Die is ervoor om het lerarentekort op te lossen, mensen te stimuleren voor het onderwijs te kiezen en zo snel mogelijk mensen met een tweedegraads bevoegdheid voor de klas te krigen, en dat geldt niet voor een master onderwijskunde voor zover ik weet. Inderdaad zal stufi ook niet meer kunnen nu.

Kan je deeltijd studeren?

Daar is de lerarenbeurs niet voor, maar de 'tegemoetkoming leraren'. De lerarenbeurs is voor mensen met een primair of voortgezet onderwijsbevoegdheid die hun kennis willen verbreden met een bachelor- of masterstudie.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Susan vr 3 feb 2012 - 4:08

Ja, maar dan is het dus niet voor iedereen die een HBO-studie heeft gedaan, die nu een WO-studie gaat doen. Als je logopediste bent, ben je geen leraar, dus dan neem ik aan dat ze evengoed niet in aanmerking komt (al kun je het voor de zekerheid natuurlijk altijd navragen).
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Monte vr 3 feb 2012 - 4:21

Ik heb mij vorig jaar ingeschreven voor de master onderwijskunde uva, maar ben nooit daadwerkelijk begonnen(had wel al de toelatingstoets en boek toegestuurd gekregen). Je moet inderdaad een schakeltraject toen in bij de uva kwam dit neer op 1 jaar en zo'n 4000 euro aan kosten voor dat ene schakeljaar.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Aziraphale vr 3 feb 2012 - 6:12

Susan schreef:Ja, maar dan is het dus niet voor iedereen die een HBO-studie heeft gedaan, die nu een WO-studie gaat doen. Als je logopediste bent, ben je geen leraar, dus dan neem ik aan dat ze evengoed niet in aanmerking komt (al kun je het voor de zekerheid natuurlijk altijd navragen).

Op wie reageer jij, Susan?
Logopedistes hebben inderdaad niets aan de lerarenbeurs, dat is geen onderwijsbevoegdheid.
Ik weet niet wat Rejoy's HBO-opleiding is?
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 6:18

Logopedie dus Wink

Ik had een site gevonden waarop stond: De lerarenbeurs is voor iedereen die een
hbo of wo-opleiding heeft gedaan en een lerarenopleiding wil gaan doen. Ik had dus begrepen dat dit is als je een lerarenopleiding wilt doen, maar dit is dus inderdaad alleen wanneer je al docent bent en verder wilt leren.

Voor nu heb ik begrepen:

- ik betaal per module het instellingsgeld
- ik krijg geen stufi of lerarenbeurs
- met de langstudeerboete heb ik niets te maken, omdat ik via de OU ga studeren.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 6:21

Je hebt toch sowieso niet met een langstudeerboete te maken? Je hebt je hbo diploma binnen de gestelde termijn gehaald dus die boete gaat sowieso niet op voor jou, al doe je nog 10 opleidingen. Je betaalt bij een reguliere opleiding dan alleen het instellingsgeld. De regering investeert als het ware niet meer in jou omdat je al een diploma hebt.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 6:25

die langstudeerboete geldt toch ook als ik nu weer een hbo zou gaan volgen? Dan betaal je toch het instellingsgeld, of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Gast
Gast

Bericht  Antibes vr 3 feb 2012 - 6:31

Rejoy. schreef:die langstudeerboete geldt toch ook als ik nu weer een hbo zou gaan volgen? Dan betaal je toch het instellingsgeld, of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Instellingsgeld = duurder collegegeld, omdat je al een vergelijkbare graad hebt (tweede bachelor of master dus)

Langstudeerboete = 3000 boete voor ieder jaar dat je extra uitloopt (je mag 1 jaar uitlopen) op je bachelor master. Volgens mij geldt dit alleen bij je eerste bachelor/master, daarna krijg je toch geen overheidssubsidie meer op je collegegeld, dus lijkt me dat ze dat niet kunnen beboeten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 6:48

Precies zoals Antibes het zegt, het zijn 2 verschillende dingen. Met de langstudeerboete kom jij niet meer in aanraking. Alleen als je via een reguliere opleidingsinstituut een studie wil gaan volgen betaal je instellingsgeld. Dat is die 55 euro bovenop het gewone bedrag voor 1 vak bij de OU. Bij regulier betaal je vele malen meer.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 3 feb 2012 - 6:53

oooh, dan is dat ook weer duidelijk. Ik haalde ze door elkaar, ik dacht dat dit hetzelfde was.

Heb net even uitgerekend wat ik kwijt ben als ik het volledige schakeltraject (ruim 30 ec) moet doen en een master (van 60 ec)... 6555 euro... slik. Das best wel veel..
Aan de andere kant, dat bedrag heb ik met een paar maandjes terug verdient als ik eenmaal als WO-er aan het werk ben. Daarnaast hoop ik er wel een baan als logopedist bij te vinden, waardoor de kosten te doen zijn.

Gast
Gast

Bericht  Susan vr 3 feb 2012 - 6:54

Dus als ik nu nog een studie wil gaan doen (niet dat ik dat wil, maar stel, ooit) dan betaal ik instellingsgeld, maar geen langstudeerboete?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: