AMK melding maken
+11
studiebol
Stokstaartje
Darius
LotteK
Zininzon
May
Purpleflower
Mamsie
Curious
Parel
Aimee
15 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
AMK melding maken
Wie heeft daar (werk)ervaring mee?
Mijn schoonzusje is vandaag weg gegaan bij mijn zwager(broer van vriend). Ze heeft hun kindje van bijna 2 meegenomen. Opzich is het vrij logisch dat de moeder het kind mee neemt over het algemeen denk ik, maar zij heeft hun kind mee genomen naar haar ouders wat gewoon een hele onveilige plek is. Het is daar super smerig, en dan niet gwoon een beetje smerig, maar zulke vieze huizen als dat je alleen op tv ziet. Drie van de vijf kinderen zijn voor hun achtiende uit huis gegaan en bij hun schoonouders in gaan wonen(incl. schoonzusje die ruim 3 jaar(waarvan ruim 1,5 jaar met kind) bij mijn schoonouders heeft gewoond) omdat het thuis niet meer leefbaar was (te vies, maar ook verwaarlosing, geen liefde, tijd en aandacht voor de kinderen). Ze hebben flink wat huisdieren, maar deze worden ook mishandeld (geen eten, schoppen als ze iets doen wat niet mag of simpelweg in de weg lopen, honden worden nooit uitgelaten).
Is dit reden voor een melding? Ik vind het zo onwijs zielig dat dit kleine meisje nu zo de dupe wordt; niet alleen dat haar papa en mama uit elkaar zijn, maar ook dat ze nu voorlopig in zo'n onveilige omgeving moet opgroeien.
En als ik hiervan wel melding kan doen; wat gebeurd er dan met haar? Stel dat ze daar weg wordt gehaald in het uiterste geval, komt ze dan in een pleeggezin? Of kan ze ook naar bivjoorbeeld mijn schoonouders? Of eventueel zelfs naar ons?
Reactie mag natuurlijk ook via PB!
Mijn schoonzusje is vandaag weg gegaan bij mijn zwager(broer van vriend). Ze heeft hun kindje van bijna 2 meegenomen. Opzich is het vrij logisch dat de moeder het kind mee neemt over het algemeen denk ik, maar zij heeft hun kind mee genomen naar haar ouders wat gewoon een hele onveilige plek is. Het is daar super smerig, en dan niet gwoon een beetje smerig, maar zulke vieze huizen als dat je alleen op tv ziet. Drie van de vijf kinderen zijn voor hun achtiende uit huis gegaan en bij hun schoonouders in gaan wonen(incl. schoonzusje die ruim 3 jaar(waarvan ruim 1,5 jaar met kind) bij mijn schoonouders heeft gewoond) omdat het thuis niet meer leefbaar was (te vies, maar ook verwaarlosing, geen liefde, tijd en aandacht voor de kinderen). Ze hebben flink wat huisdieren, maar deze worden ook mishandeld (geen eten, schoppen als ze iets doen wat niet mag of simpelweg in de weg lopen, honden worden nooit uitgelaten).
Is dit reden voor een melding? Ik vind het zo onwijs zielig dat dit kleine meisje nu zo de dupe wordt; niet alleen dat haar papa en mama uit elkaar zijn, maar ook dat ze nu voorlopig in zo'n onveilige omgeving moet opgroeien.
En als ik hiervan wel melding kan doen; wat gebeurd er dan met haar? Stel dat ze daar weg wordt gehaald in het uiterste geval, komt ze dan in een pleeggezin? Of kan ze ook naar bivjoorbeeld mijn schoonouders? Of eventueel zelfs naar ons?
Reactie mag natuurlijk ook via PB!
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Re: AMK melding maken
Hoe zielig het ook is, en hoe lief je het bedoeld, ik zou je er niet mee bemoeien (klinkt makkelijker dan het is). Wil je daar echt tussenin staan?
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Oh, en ze gaan denk ik eerst onderzoek doen, kan ook lang duren. Observeren, observeren.. Ze plaatsen niet zomaar iemand uit huis.
Edit; ik vind het echt heel lief van je hoor, bewonderenswaardig hoe betrokken je bent!
Edit; ik vind het echt heel lief van je hoor, bewonderenswaardig hoe betrokken je bent!
Laatst aangepast door Parel op wo 19 sep 2012 - 9:31; in totaal 1 keer bewerkt
Parel- Ratel
Ik heb er ervaring mee, maar dan wel vanuit mn werk.
Je kunt met deze reden een melding maken, maar over het algemeen is het dan niet meteen zo dat de kinderen daar weg gehaald worden of uit huis geplaatst worden. Soms zijn er meerdere meldingen nodig (vaak ook van instanties), maar soms ook niet. Er gaat meestal een onderzoek aan vooraf voordat er uberhaupt iets gebeurd.
In dit geval denk ik dat er dan eerst geadviseerd zou worden (als de situatie ook als 'slecht' wordt ingeschat door het AMK) aan moeder om ergens anders heen te gaan. Als ze dat gewoon netjes doet (en daar zal ze ook wel de tijd voor krijgen) dan gebeurd er waarschijnlijk ook niets en kan het meisje bij moeder blijven.
Als ze reden vinden om het kind bij moeder weg te halen (wat echt niet zomaar gebeurd...) dan gaan ze ALTIJD eerst kijken in het netwerk van het kind. Kan het bijv. bij vader, tantes/ooms of vrienden terecht (tijdelijk of voor langer). Dit zal over het algemeen met toestemming van gezaghebbenden moeten gaan (moeder? vader?). Als gezaghebbenden geen toestemming geven kan er eventueel een (V)OTS (onder toezichtstelling waarbij ouders tijdelijk uit het ouderlijk gezag gezet worden en waarbij een voogd gaat beslissen) uitgesproken worden door de rechter. Maar ook dit gebeurd ECHT NIET zomaar.
Overigens zal het AMK de situatie mogelijk als niet onveilig (genoeg) zien. De omgeving is namelijk een 'tijdelijke' woonplek (ga ik vanuit?), en het AMK ziet over het algemeen het liefst een kind bij zijn moeder (of vader). Zolang moeder nog wel goed voor het kind zorgt, zullen ze de omgeving op een tweede plek zetten zeg maar.
De dingen die ik zeg zijn 'over het algemeen' gezien, natuurlijk zijn er uitzonderingen en is elke situatie weer uniek.
Als je meer wilt weten mag je me PMen.
Sterkte!
Je kunt met deze reden een melding maken, maar over het algemeen is het dan niet meteen zo dat de kinderen daar weg gehaald worden of uit huis geplaatst worden. Soms zijn er meerdere meldingen nodig (vaak ook van instanties), maar soms ook niet. Er gaat meestal een onderzoek aan vooraf voordat er uberhaupt iets gebeurd.
In dit geval denk ik dat er dan eerst geadviseerd zou worden (als de situatie ook als 'slecht' wordt ingeschat door het AMK) aan moeder om ergens anders heen te gaan. Als ze dat gewoon netjes doet (en daar zal ze ook wel de tijd voor krijgen) dan gebeurd er waarschijnlijk ook niets en kan het meisje bij moeder blijven.
Als ze reden vinden om het kind bij moeder weg te halen (wat echt niet zomaar gebeurd...) dan gaan ze ALTIJD eerst kijken in het netwerk van het kind. Kan het bijv. bij vader, tantes/ooms of vrienden terecht (tijdelijk of voor langer). Dit zal over het algemeen met toestemming van gezaghebbenden moeten gaan (moeder? vader?). Als gezaghebbenden geen toestemming geven kan er eventueel een (V)OTS (onder toezichtstelling waarbij ouders tijdelijk uit het ouderlijk gezag gezet worden en waarbij een voogd gaat beslissen) uitgesproken worden door de rechter. Maar ook dit gebeurd ECHT NIET zomaar.
Overigens zal het AMK de situatie mogelijk als niet onveilig (genoeg) zien. De omgeving is namelijk een 'tijdelijke' woonplek (ga ik vanuit?), en het AMK ziet over het algemeen het liefst een kind bij zijn moeder (of vader). Zolang moeder nog wel goed voor het kind zorgt, zullen ze de omgeving op een tweede plek zetten zeg maar.
De dingen die ik zeg zijn 'over het algemeen' gezien, natuurlijk zijn er uitzonderingen en is elke situatie weer uniek.
Als je meer wilt weten mag je me PMen.
Sterkte!
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Uh hoezo is het logisch dat de moeder het kind mee neemt? Ik zou als man dat niet pikken en zeggen dat ze hun kind niet mee mag nemen daar naar toe. Dan zoekt ze maar een andere plek. Of ze blijft in het huis tijdelijk en hij gaat naar z'n ouders.
No way dat ik mijn kind in zo'n omgeving liet zitten.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
als ik het zo lees..
Melding maken!
Melding maken!
Purpleflower- Prater
- Aantal berichten : 744
Punten : 912
Registratiedatum : 29-11-11
Parel schreef:Oh, en ze gaan denk ik eerst onderzoek doen, kan ook lang duren. Observeren, observeren.. Ze plaatsen niet zomaar iemand uit huis.
Dit zou je eigenlijk niet moeten tegen houden vind ik, als iedereen zou denkt zijn er heel wat kinderen die op groeien in een onveilige situatie. Maar dat je inderdaad goed moet nadenken voordat je melding doet, daar ben ik het wel mee eens.
Volgens mij kan je ook anoniem melden, maar dat weet ik niet zeker..
Curious- Kletskop
Ik zou er geen melding van maken, de ouders van dat kindje zijn nét uit elkaar, het kindje schiet er niets mee op als het AMK nu ook nog eens gaat touwtrekken. Het feit dat alle kinderen daar vóór hun 18e al het huis uit waren geeft denk ik wel aan dat je schoonzusje dit hooguit als tijdelijke oplossing ziet, en dat het óf tijdelijk dat is en van daaruit verder kijken, óf op straat met helemaal niets.
Gast- Gast
Parel schreef:Hoe zielig het ook is, en hoe lief je het bedoeld, ik zou je er niet mee bemoeien (klinkt makkelijker dan het is). Wil je daar echt tussenin staan?
Waar tussen in staan?
Het is niet lief bedoeld, of bewonderingswaardig wat ik doe, het gaat echt om de emotionele en fysieke gezondheid van mijn nichtje. Mijn schoonzusje is behoorlijk verknipt door alles wat zij vroeger heeft mee gemaakt met haar moeder, en ik kan niet aanzien dat ditzelfde gaat gebeuren met mijn nichtje (en ik kan er ook met mijn kop niet bij dat zij zelf haar kind hier wel in wil betrekken). Beide partijen hebben geen geld (zowel schoonzusje als haar ouders niet), ze eten drie weken per maand 's avonds brood met cup a soup omdat ze geen geld hebben om gewoon normaal eten te kopen! Daarnaast is mijn nichtje altijd ziek als ze daar geweest is, heeft al hele slechte luchtwegen en dat gaat er nu niet beter op worden.
Het voelt door jouw post een beetje als bemoeizucht van mijn kant, terwijl ik echt niet zomaar ergens melding van wil doen...
Aimee- Ratel
Mamsie schreef:Uh hoezo is het logisch dat de moeder het kind mee neemt? Ik zou als man dat niet pikken en zeggen dat ze hun kind niet mee mag nemen daar naar toe. Dan zoekt ze maar een andere plek. Of ze blijft in het huis tijdelijk en hij gaat naar z'n ouders.
Nouja, ik denk dat 9 van de 10x een moeder haar kind wel mee zal nemen. Ik zou dat ook niet pikken als man zijnde, maar mijn zwager is nogal laks geweest en die heeft één of ander papier niet getekend, waardoor hij geen ouderlijke volmacht heeft o.i.d.? Weet verder niet hoe het zit, want bij ons was het door gp direct allemaal geregeld na erkennen, maar hij moest nog een papier tekenen na de geboorte en heeft dat nooit gedaan.
Aimee- Ratel
Curious schreef:Parel schreef:Oh, en ze gaan denk ik eerst onderzoek doen, kan ook lang duren. Observeren, observeren.. Ze plaatsen niet zomaar iemand uit huis.
Dit zou je eigenlijk niet moeten tegen houden vind ik, als iedereen zou denkt zijn er heel wat kinderen die op groeien in een onveilige situatie. Maar dat je inderdaad goed moet nadenken voordat je melding doet, daar ben ik het wel mee eens.
Ja, anoniem zou een optie zijn maar dan moet de to haar mond houden tegen zwager, schoonzus enz en dus leven met een leugen. Ik zou doodsbang zijn dat het uitkomt en ik een onderlinge band tussen man en zwager bijv verstoor. Dan kies ik er persoonlijk voor geen melding te doen. Óf ik moet heel, heel zeker weten dat ze mishandeld wordt, dan zet je die stap makkelijker en ben ik vast niet de enige die tot melding in staat is.
Parel- Ratel
Ik heb er vanuit mijn werk ook ervaring mee. Ik sluit me dan ook aan bij MiddleMe. Het gaat echt niet zo snel gebeuren dat ze uit huis wordt geplaatst. Over het algemeen is daar heel veel voor nodig in zo'n soort situatie.
Echter zou ik persoonlijk geen melding maken hiervan. Ik zou mijn zwager aansporen zijn ex en zijn dochter in zijn huis te laten wonen, en zelf tijdelijk ergens anders te gaan logeren. Totdat zijn ex en zijn dochter een veilige woonplek hebben. Neemt zijn ex dit aanbod niet aan, dan pas zou ik verder gaan kijken.
Echter zou ik persoonlijk geen melding maken hiervan. Ik zou mijn zwager aansporen zijn ex en zijn dochter in zijn huis te laten wonen, en zelf tijdelijk ergens anders te gaan logeren. Totdat zijn ex en zijn dochter een veilige woonplek hebben. Neemt zijn ex dit aanbod niet aan, dan pas zou ik verder gaan kijken.
Laatst aangepast door May op wo 19 sep 2012 - 9:40; in totaal 1 keer bewerkt
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Nog meer redenen om haar daar dus gewoon op te halen. Door haar vader natuurlijk. Of heeft hij geen voogdij etc?
Mamsie- Ratel
Dat ook inderdaad, je hebt het risico dat schoonzusje dit tegen je zwager gaat gebruiken als het om de omgang van hun dochtertje gaat.Parel schreef:Curious schreef:Parel schreef:Oh, en ze gaan denk ik eerst onderzoek doen, kan ook lang duren. Observeren, observeren.. Ze plaatsen niet zomaar iemand uit huis.
Ja, anoniem zou een optie zijn maar dan moet de to haar mond houden tegen zwager, schoonzus enz en dus leven met een leugen. Ik zou doodsbang zijn dat het uitkomt en ik een onderlinge band tussen man en zwager bijv verstoor. Dan kies ik er persoonlijk voor geen melding te doen. Óf ik moet heel, heel zeker weten dat ze mishandeld wordt, dan zet je die stap makkelijker en ben ik vast niet de enige die tot melding in staat is.
Gast- Gast
Maple schreef:Ik zou er geen melding van maken, de ouders van dat kindje zijn nét uit elkaar, het kindje schiet er niets mee op als het AMK nu ook nog eens gaat touwtrekken. Het feit dat alle kinderen daar vóór hun 18e al het huis uit waren geeft denk ik wel aan dat je schoonzusje dit hooguit als tijdelijke oplossing ziet, en dat het óf tijdelijk dat is en van daaruit verder kijken, óf op straat met helemaal niets.
Het probleem is dat zij nergens anders heen kán. Daarom heeft ze ook bij mijn schoonouders in huis gewoond zo lang. Ze heeft geen inkomen, wel behoorlijke schulden en een heel klein sociaal netwerk.
Ik wil eigenlijk neit echt weten wie er wel of geen melding zou maken, maar of ik hier uberhaupt melding van kan maken (zonder bewijs aan blauwe plekken o.i.d.)
Aimee- Ratel
Oke hij heeft dus geen poot om op te staan. Dan zou ik als ik hem was haar en z'n dochter in het huis laten (dat eisen eigenlijk) voor de gezondheid van z'n dochter.
Mamsie- Ratel
Heb je al persoonlijk contact gezocht met je schoonzus? Desnoods haar even in huis nemen? Dan weet je zeker dat ze veilig is.
Parel- Ratel
Ik weet niet of TO echt gebaat is bij het geven van advies wat betreft wel of geen melding maken. Zij is degene die emotioneel betrokken is, en denk dat ze ook wel nadenkt over de gevolgen die het wel of niet melding maken kan hebben.
Ik kan mij voorstellen dat het echt super moeilijk is als je het beste wil voor zo'n klein meisje en dat je haar (hoe dan ook) wil beschermen.
Ik kan mij voorstellen dat het echt super moeilijk is als je het beste wil voor zo'n klein meisje en dat je haar (hoe dan ook) wil beschermen.
Curious- Kletskop
Ik zou wel een melding maken en zoveel mogelijk feiten die je nu ook noemt aan het AMK doorgeven.
De kans is groot, zoals Curious al zegt, dat het AMK er niet zoveel mee doet, omdat de situatie zeer vers is en ze erg kijken naar 'kindsignalen' (dit houdt in dat het kind signalen af moet geven dat het niet goed gaat, daarbij kan het gaan om gedragsproblemen, blauwe plekken, uitspraken etc).
Je kunt inderdaad anoniem melden (dit kan alleen als particulier, niet als professional).
Gaat je zwager zelf nog wat doen met de situatie? Hij kan zelf ook zijn zorgen uiten bij zijn ex, een deadline stellen wanneer ze daar weg moeten zijn en daarna desnoods het AMK zelf inlichten.
De kans is groot, zoals Curious al zegt, dat het AMK er niet zoveel mee doet, omdat de situatie zeer vers is en ze erg kijken naar 'kindsignalen' (dit houdt in dat het kind signalen af moet geven dat het niet goed gaat, daarbij kan het gaan om gedragsproblemen, blauwe plekken, uitspraken etc).
Je kunt inderdaad anoniem melden (dit kan alleen als particulier, niet als professional).
Gaat je zwager zelf nog wat doen met de situatie? Hij kan zelf ook zijn zorgen uiten bij zijn ex, een deadline stellen wanneer ze daar weg moeten zijn en daarna desnoods het AMK zelf inlichten.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Waarom bel je het amk zelf niet en doe je gewoon een melding? Hun kunnen de verdere gang van zaken vast met je doornemen.
Parel- Ratel
Curious: bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik dacht ook al wel dat het allemaal zo snel niet zal gaan, maar mijn schoonmoeder was hier heel bang voor. Ik zal morgen eens met het infonummer ook bellen om advies op te vragen, misschien kunnen ze mij daar nog helpen het e.e.a helder te krijgen.
May: jij ook bedankt, huizenwissel is een goed idee. Zal het eens voorstellen.
Even algemeen: ik hoef niet bang te zijn dat ik iets tussen mijn zwager en vriend vertsoor. Zwager wil zelf ook een AMK melding doen als zij hun kind bij hem weghoud en bij haar ouders wil blijven.
May: jij ook bedankt, huizenwissel is een goed idee. Zal het eens voorstellen.
Even algemeen: ik hoef niet bang te zijn dat ik iets tussen mijn zwager en vriend vertsoor. Zwager wil zelf ook een AMK melding doen als zij hun kind bij hem weghoud en bij haar ouders wil blijven.
Aimee- Ratel
Aimee schreef:Beide partijen hebben geen geld (zowel schoonzusje als haar ouders niet), ze eten drie weken per maand 's avonds brood met cup a soup omdat ze geen geld hebben om gewoon normaal eten te kopen! Daarnaast is mijn nichtje altijd ziek als ze daar geweest is, heeft al hele slechte luchtwegen en dat gaat er nu niet beter op worden.
Dit zijn wel dingen die aantoonbaar onveilig zijn.
Curious- Kletskop
Parel schreef:Curious schreef:Parel schreef:Oh, en ze gaan denk ik eerst onderzoek doen, kan ook lang duren. Observeren, observeren.. Ze plaatsen niet zomaar iemand uit huis.
Het welzijn van een kind lijkt mij belangrijker dan de band tussen haar man en zwager.
Persoonlijk zou ik ook melding maken en snap ik niet dat de vader niet het kind haalt of zoals eerder gezegd zijn ex en dochter in zijn huis laten wonen.
Zoals ik het lees hebben zij het verzoek tot gezamelijk gezag niet ingevuld en ondertekend. Is het niet mogelijk om dat alsnog te doen? Hij heeft het dus wel erkend?
LotteK- Fluisteraar
- Aantal berichten : 242
Punten : 252
Registratiedatum : 18-11-10
Aimee schreef:
Als de vader melding doet, dan zal dit het AMK meer tot actie bewegen als dat jij dat zal doen, dus denk als je dat voor elkaar kan krijgen, dat dat het beste is!
Curious- Kletskop
Ja laat het ze eerst eens samen proberen op te lossen. Lukt het niet kun je alsnog melding maken bij het AMK. Alleen zal het allemaal niet zo snel gaan. Geef alleen dan wel elk signaal dat je nichtje afgeeft aan. Het is belangrijk dat ze een zo compleet mogelijk beeld gaan krijgen.
Ik wil je mocht het zover komen best helpen qua signalen waar op gelet moet worden etc. Dan moet je me maar even PM'en.
Ik wil je mocht het zover komen best helpen qua signalen waar op gelet moet worden etc. Dan moet je me maar even PM'en.
Laatst aangepast door May op wo 19 sep 2012 - 9:49; in totaal 1 keer bewerkt
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Zou jij melding maken?
» Melding maken bij het AMK?
» Wordfeud
» Vraag over melding app!
» Out of office melding outlook - zwangerschapsverlof