Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zou jij melding maken?

+8
Snoopy
Weetjewel
Moira
Suusie
Pineco
Ella
Rovine
Minx
12 plaatsers

Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Zou jij melding maken?

Bericht  Gast di 20 aug 2013 - 1:12

Ik werk af en toe bij een cateringbedrijf in de bediening en mijn baas gaat tegen alle wetten, regels en CAO in. Zomaar een paar voorbeelden:
- We krijgen niet extra betaald voor overwerk
- We werken te veel uren zonder pauze (soms 15 uur zonder pauze en dus ook geen toeslagen)
- Minderjarigen schenken alcohol (dit mag niet volgens de alcoholwet)
- Minderjarigen werken te lang, midden in de nacht en doen te zwaar werk

Als we onze uren schrijven, schrijven we aan dat we extra betaald moeten worden voor overwerk, maar als het loonstrookje binnenkomt hebben we niks gekregen. Mijn baas is een erg autoritaire man die nooit zijn ongelijk toe zal geven. Daarnaast vindt hij dat alle medewerkers heel dankbaar moeten zijn omdat we bijvoorbeeld te eten krijgen als we pauze hebben (moet volgens de CAO), dat we soms een flesje wijn mee naar huis mogen nemen, enz. Ik vind het voor mezelf niet zo erg, maar er zijn dus 16-jarige meisjes die 15 uur werken zonder pauze voor het minimumloon en dan gerust tot 3 uur 's nachts zonder enkele toeslag. Ze vinden het werk leuk en het verdient net zo veel als in de supermarkt werken, maar ze durven tegenover onze baas niet voor hun rechten op te komen.

Ik heb inmiddels mijn laatste werkdag gehad omdat ik ga verhuizen. Maar ik heb een enorm rechtvaardigheidsgevoel en ik heb dus gezien dat je zulke dingen anoniem kunt melden en dat de inspectie dan langsgaat om te kijken. Zouden jullie dit melden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Minx di 20 aug 2013 - 1:18

Ja waarom niet, voor jou heeft het geen consequenties meer want je kabinet ontslagen worden, de huidige medewerkers kunnen er alleen maar voordeel bij hebben toch?
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Rovine di 20 aug 2013 - 1:21

Toen ik 16 was werkte ik onder vergelijkbare omstandigheden,  lange dagen waarbij ik bijna van mijn stokje ging van de honger, eten was geen tijd voor. Er stonden ook meisjes van 13. Mijn moeder heeft dat toen gemeld en de boete die ze kregen was niet min. 
Gelden er alleen geen andere regels bij jou?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gast di 20 aug 2013 - 1:25

Rovine schreef:Gelden er alleen geen andere regels bij jou?
Ja, ik werk in een ander land en dus andere regels, maar die regels heb ik dus uitgezocht. Voor mij is de zaak klaar, ik weet dat ik te weinig betaald heb gekregen, maar daar ga ik nu niet meer over zeuren. Het steekt me gewoon enorm dat mijn baas superrijk is, iedereen is helemaal lyrisch over hem, hij is bekend hier in de stad. Maar intussen moet zijn personeel keihard werken voor een minimumloon en gebeurt er genoeg wat niet door de beugel kan. Als ik de Voedsel & Warenautoriteit erop af zou sturen zou hij gelijk de tent kunnen sluiten denk ik... Maar dat is weer een ander verhaal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Ella di 20 aug 2013 - 1:33

Hier zou ik zeker melding van maken. Ik had er persoonlijk al eerder iets mee gedaan samen met de andere collega's.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gast di 20 aug 2013 - 1:40

Ella schreef:Hier zou ik zeker melding van maken. Ik had er persoonlijk al eerder iets mee gedaan samen met de andere collega's.
Ja, maar met de kans dat je je baan kwijt raakt natuurlijk. En dat wil niemand op dit moment. Want alleen de medewerkers weten natuurlijk hoe het zit en als er dan een tip binnenkomt, moet dit wel van 1 van de medewerkers zijn. En er werken vooral 16-jarigen die op dit moment niet snel een ander baantje vinden dat ze naast hun school kunnen doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Ella di 20 aug 2013 - 1:56

Jente schreef:
Ella schreef:Hier zou ik zeker melding van maken. Ik had er persoonlijk al eerder iets mee gedaan samen met de andere collega's.
Ja, maar met de kans dat je je baan kwijt raakt natuurlijk. En dat wil niemand op dit moment. Want alleen de medewerkers weten natuurlijk hoe het zit en als er dan een tip binnenkomt, moet dit wel van 1 van de medewerkers zijn. En er werken vooral 16-jarigen die op dit moment niet snel een ander baantje vinden dat ze naast hun school kunnen doen.
Ik zeg niet dat ik dan gelijk een melding er van had gemaakt. Maar wellicht eerst met het hele team en de baas rond de tafel gaan zitten.
Maar goed dat is nu niet relevant meer. Ik zou het nu zeker doen als ik in jouw schoenen stond. Je bent er toch weg en je kan de andere medewerkers er mee helpen.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Pineco di 20 aug 2013 - 1:59

Jente schreef:
Ella schreef:Hier zou ik zeker melding van maken. Ik had er persoonlijk al eerder iets mee gedaan samen met de andere collega's.
Ja, maar met de kans dat je je baan kwijt raakt natuurlijk. En dat wil niemand op dit moment. Want alleen de medewerkers weten natuurlijk hoe het zit en als er dan een tip binnenkomt, moet dit wel van 1 van de medewerkers zijn. En er werken vooral 16-jarigen die op dit moment niet snel een ander baantje vinden dat ze naast hun school kunnen doen.
Ben je niet bang dat je baas dat nu alsnog gaat denken, als jij na je ontslag melding doet?
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gast di 20 aug 2013 - 2:04

Pineco schreef:Ben je niet bang dat je baas dat nu alsnog gaat denken, als jij na je ontslag melding doet?
Ja, dat zou inderdaad kunnen, dus ik zou misschien een tijdje kunnen wachten. Ik wil het wel graag, maar ik weet niet zo goed wat de consequenties zijn. Enerzijds wil ik dat hij niet meer de mogelijkheid heeft om zo met zijn personeel om te gaan, anderzijds is hij alleen en is dit een eenmanszaak, dus als hij hierdoor in de problemen zou komen vind ik dat ook lullig. Hij is verder wel vriendelijk, maar in gesprek gaan over geld is geen optie, dan wordt hij geirriteerd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Ella di 20 aug 2013 - 2:16

Je zegt dat het anoniem kan, dus dan kan hij het alleen gaan denken dat het van jouw is. Gaan er niet nog meer mensen weg daar?
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gast di 20 aug 2013 - 3:14

Ella schreef:Je zegt dat het anoniem kan, dus dan kan hij het alleen gaan denken dat het van jouw is. Gaan er niet nog meer mensen weg daar?
Mijn vriend gaat ook weg omdat we samen gaan verhuizen. Verder heeft hij niet veel personeel en wij zijn de enige volwassenen. Er is een tijdje terug een jongen 'weggegaan', hij werkt nu weer af en toe als er niet genoeg personeel is. En dat is vrijwel elke week, want om alcohol te mogen schenken moet je 20+ zijn hier en die mensen heeft hij niet, omdat hij te weinig betaalt (dus die werken op plekken waar ze wel genoeg krijgen).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Ella di 20 aug 2013 - 3:34

Wat erg zo'n werkgever zeg.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Suusie di 20 aug 2013 - 3:59

Je zou bijna denken dat we dezelfde baas hebben gehad.
Alleen heeft mijn ex-baas een strandtent.
Suusie
Suusie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 192
Punten : 202
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Moira wo 21 aug 2013 - 11:19

Ik ben bij mijn vorige werkgever weggegaan doordat de arbeidsomstandigheden niet correct waren en de sfeer sowieso verpest was. Ook stond ik niet achter de bedrijfsvoering van het bedrijf (ze heeft ook wel een negatieve naam in het wereldje waar ik zit). Heb er toen aan gedacht om bij de arbo en de inspectie een klacht in te dienen. Uiteindelijk niet gedaan, omdat ik bang was voor problemen (o.a. omdat ik wel in hetzelfde wereldje terug ga komen). Als je niets te verliezen hebt, zeg ik zeker doen! Heb je wel iets te verliezen? Dan absoluut niet het risico nemen.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Weetjewel wo 21 aug 2013 - 20:22

Bij ons komt het ook wel eens voor dat het "minderjarige" personeel lange dagen maakt en sterke dranken schenkt. Ik hou het redelijk vaak in de gaten en 's avonds hebben wij altijd vast iemand achter de bar staan, dus meestal gaat het dan om overdag. Afgelopen week hebben wij een groot evenement gehad waarbij we al het personeel in hebben moeten zetten en tja dan maken de 16 en 17 jarige ook lange dagen. Ze vinden het zelf niet erg, maar ze gaan wel als eerste weg als het rustiger wordt. 

Of ik er melding van zou maken? Ik denk dat het in jouw geval van alles bij elkaar is wat je stoort. Ik denk dat ik lekker de eer aan mezelf zou houden.
Weetjewel
Weetjewel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 134
Punten : 152
Registratiedatum : 25-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gast wo 21 aug 2013 - 21:17

Het zijn inderdaad alle dingen bij elkaar. Maar het is vrijwel elke week zo dat de 16-jarigen meer dan 12 uur werken (mag maar 9 zijn), dat ze strerke drank moeten schenken, dat ze geen pauze krijgen en dat alles voor een absoluut minimum loon.
Mijn baas weet heel goed dat hij fout zit, maar hij vindt het wel prima zo. En logisch natuurlijk als niemand er iets van durft te zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Snoopy wo 21 aug 2013 - 22:31

Ik zou een melding maken en niet eens anoniem denk ik. Je verhuisd toch 500 km verderop, ben financieel niet van hem afhankelijk, dus waarom zou hij niet mogen weten dat het bij jou vandaan komt? Dan weet je gelijk zeker dat hij niet mensen die nog wel voor hem werken en het werk nodig hebben er niet op aankijkt.
Overigens dat je geen toeslag krijgt voor avond/nacht werk is in de horeca wel normaal. Dat je geen pauze krijgt, te veel uren draait en minderjarige alcohol schenken uiteraard niet.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gast do 22 aug 2013 - 1:04

Snoopy schreef:Overigens dat je geen toeslag krijgt voor avond/nacht werk is in de horeca wel normaal. Dat je geen pauze krijgt, te veel uren draait en minderjarige alcohol schenken uiteraard niet.
Ik woon dus in een ander land en hier staan de toeslagen wel in de CAO. En t is niet weinig ook, na middernacht bijvoorbeeld 4 euro per uur meer! Maar mijn baas is een zelfstandige en hoeft zich dus niet per se aan de CAO te houden, daar kan ik hem dus niet op aanspreken. Maar als je meer dan 9 uur werkt, moet je over de verder uren 40% toeslag krijgen volgens de wet. Daar zou hij niet onderuit mogen, maar ook dat betaalt hij dus niet.
Overigens ben ik daar pas achter gekomen, omdat er iets over in de krant stond. Mijn baas heeft nooit gezegd dat we dat op moesten/konden schrijven en dat hebben we dus ook nooit gedaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Mint vr 23 aug 2013 - 1:09

Ik zou ook een melding maken. Ik vind dit niets te maken hebben met 'de eer aan jezelf houden' wat eerder werd genoemd. Je kunt hiermee veel oud-collega`s en toekomstige werknemers helpen, dus waarom niet?
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Kiekeboe vr 23 aug 2013 - 5:30

Mint schreef:Ik zou ook een melding maken. Ik vind dit niets te maken hebben met 'de eer aan jezelf houden' wat eerder werd genoemd. Je kunt hiermee veel oud-collega`s en toekomstige werknemers helpen, dus waarom niet?
Dit inderdaad
Kiekeboe
Kiekeboe
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 377
Punten : 371
Registratiedatum : 29-11-12

http://3rdhouseonthe10thfloor.wordpress.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Exogenesis vr 23 aug 2013 - 8:41

Ik werkte op mijn 16e ook in de horeca. Maakte ontiegelijk lange dagen, ook in de avond- en nachturen, vaak zonder fatsoenlijke pauzes en kreeg geen cent extra. Ik sloot de bende midden in de nacht ook wel eens af in mijn eentje. Achteraf denk ik: jeetje, wat een slechte omstandigheden. Maar ik zou er nooit wat van gezegd hebben. Nu, op mijn huidige leeftijd zou ik er absoluut wél wat van zeggen. Als ik jou was, zou ik dit niet zomaar laten gaan.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  M-G vr 23 aug 2013 - 12:27

Ja ik zou daar zeker een melding van maken. Het klinkt mij in de oren als een baas die anderen uitbuit om er zelf beter van te worden. Zolang iedereen zijn of haar mond dicht houdt zal het nooit veranderen. Aangezien jij nu niets meer te verliezen hebt, zou ik de melding niet eens anoniem maken. (het is hier geloof ik al eerder gezegd maar dan kijkt hij tenminste niemand van zijn huidige personeel er op aan) Mocht je dat niet durven dan zou ik het anoniem aanmelden want zo'n man moet zich ook gewoon aan de regels houden en ik vind een aantal dingen die je opnoemt echt uitbuiting.  Je hebt gewoon recht op betaling van overwerk, pauzes (en ik heb zelf ook in de horeca gewerkt, lange dagen / hard werken maar ik kreeg wel altijd netjes overwerk betaald en pauzes (ook al waren die soms iets korter of later) maar daar werd altijd rekening mee gehouden met het loon).
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Ella za 24 aug 2013 - 2:04

Weet je al wat je gaat doen?
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij melding maken? Empty Re: Zou jij melding maken?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum