Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

3 plaatsers

Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  SparklingEyes zo 16 sep 2012 - 20:36

Hai!

Wij zijn hier in NH nog maar koud 2 weken aan de bak en in mijn eerste week kreeg ik gelijk een kind erbij wat nog geen woord Nederlands spreekt.

Nu zijn mijn ondersteuner en ik al veel aan het labelen, we beelden veel uit en lezen veel prentenboeken voor en met haar. Maar wat zijn nu echt leuke activiteiten om met haar te doen? We willen haar niet frustreren, maar ze moet ook de taal snel machtig worden.
Dus...

Wie heeft leuke les - idee'tjes?

SE
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  MADDIE di 18 sep 2012 - 2:17

Ik werk met peuters in Amsterdam en daar komen heel veel kinderen met 0 Nederlands binnen. Labelen is inderdaad heel goed. Continu alles benoemen. Wij werken o.a. met de methode woorden in de weer. Waarbij je in korte tijd vijf keer een woord zegt. Die methode gelooft dat dat nodig is om een woord aan te leren. Wij doen dan twee woorden per dag. Bijvoorbeeld bij thema verkeer in -en uitstappen en dat beelden we dan uit en benoemen beide woorden in twee minuten minstens vijf keer. Het is een kunstje. Maar wel effectief. Merk dat de kids op die manier snel leren. Wij kijken hier ook veel zandkasteel en spelen veel met tastbaar materiaal. Dat werkt ook heel goed! Meer kun je niet doen. Eventueel zo mogelijk de ouders aan het werk zetten door van hun te verwachten dat ze de woorden die belangrijk zijn op dat moment in je klas dat ze die thuis ook benoemen. Maar dit kan natuurlijk alleen als er in het gezin iemand is die Nederlands praat he! Lastig is dat zeg!! Vooral als het maar 1 kind in de klas is.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  Lejow za 22 sep 2012 - 4:25

Ik heb er 1 die geen woord NL spreekt (alleen Papiamento) en 1 die vorig jaar geen NL sprak (alleen Chinees) en nu steeds meer dingetjes onder de knie krijgt.
Ik doe veel met handen en voeten, wijs alleen aan, gebruik plaatjes erbij, laat andere kinderen met hem/haar spelen, en het vooral veel laten ervaren.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  SparklingEyes za 22 sep 2012 - 8:06

@maddie ja met woorden in de weer werken wij ook.. Waar in amsterdam werk je? De voorschool bij mijn werk is momenteel ook bezig met in en uitstappen smile

@lejow ja dat doe ik ook ... 'T is wel dodelijk vermoeiend en vooral frustrerend op momenten zoals de brandoefening vrijdag... Ze snapte er niks van .... Was bij dat het tegen einde schooltijd was, zodat papa het snel uit kon leggen!

Ach ja. We houden vol Wink ze pakt het gelukkig snel op....
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  MADDIE zo 23 sep 2012 - 8:38

Ik werk in Osdorp. Ja... wat Lejow ook zegt, veel gebruik maken van voorwerpen en plaatjes.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  SparklingEyes di 2 okt 2012 - 8:48

We labelen en gebaren er vrolijk op los smile

Ik werk in west, dus we kennen elkaar dan niet denk ik Wink
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  MADDIE ma 8 okt 2012 - 6:34

SparklingEyes schreef:We labelen en gebaren er vrolijk op los smile

Ik werk in west, dus we kennen elkaar dan niet denk ik Wink

Dat denk ik ook niet inderdaad!!
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt... Empty Re: Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum