Voor de juffen onder ons; hulp nodig!
+3
Xanna
Try
Blond
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Voor de juffen onder ons; hulp nodig!
Pfff, ik kom er even niet meer uit! Ik ben bezig met een verslag voor school.
Ik heb een PI-dictee afgenomen bij een leerling en aan de hand daarvan ben ik er achter gekomen dat hij de meeste moeite heeft met woorden met een medeklinkerverdubbeling.
Nu moet ik hiervoor een instapdictee opstellen, bestaande uit 14 woorden. 10 woorden moeten categoriewoorden zijn en 4 woorden afleiders. De categoriewoorden kom ik nog wel uit; dunne, plukken, programma, dappere enzovoorts.
Maar wat zijn nou in hemelsnaam afleiders?! Welke woorden kan ik daarvoor gebruiken?! Help!!
Ik heb een PI-dictee afgenomen bij een leerling en aan de hand daarvan ben ik er achter gekomen dat hij de meeste moeite heeft met woorden met een medeklinkerverdubbeling.
Nu moet ik hiervoor een instapdictee opstellen, bestaande uit 14 woorden. 10 woorden moeten categoriewoorden zijn en 4 woorden afleiders. De categoriewoorden kom ik nog wel uit; dunne, plukken, programma, dappere enzovoorts.
Maar wat zijn nou in hemelsnaam afleiders?! Welke woorden kan ik daarvoor gebruiken?! Help!!
Gast- Gast
Re: Voor de juffen onder ons; hulp nodig!
Woorden die geen dubbele medeklinker hebben? Sorry, ben al een tijdje uit het onderwijs, en heb mijn LIO ook in de bovenbouw gedaan dus weet hier niet meer zoveel vanaf.
Woorden als:
Ramen
Zemen
Tenen
??
Woorden als:
Ramen
Zemen
Tenen
??
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
_Chance schreef:Woorden die geen dubbele medeklinker hebben? Sorry, ben al een tijdje uit het onderwijs, en heb mijn LIO ook in de bovenbouw gedaan dus weet hier niet meer zoveel vanaf.
Woorden als:
Ramen
Zemen
Tenen
??
Het zou kunnen, maar ik weet het dus ook niet...
Met afleiders bedoelen ze denk ik eerder zoiets als woorden afgeleid van de medeklinkerverdubbeling? Pffff....haha!
Gast- Gast
Ik ben geen juf en doe geen opleiding in die richten, maar 'afleiders' zou ik opvatten als woorden die afleiden van de andere woorden, zodat het niet overduidelijk is wat je aan het testen bent?
Gast- Gast
Bedankt voor het meedenken!
Ik geloof dat ik het nu heb. Afleiders zijn woorden zoals zwemmer - zwemster. Volgens mij heb ik het dan zo goed gedaan, hoop ik, ik heb de volgende woorden gebruikt voor een instapdictee (met opbouw in moeilijkheidsgraad, ook een vereiste);
1. Domme 11. Pakketpost
2. Winnen 12. Regendruppels
3. Hekken 13. Timmerman
4. Pakket 14. Overwinning
5. Drummen
6. Druppel
7. Dappere
8. Timmeren
9. Programma
10. Collega
Ik geloof dat ik het nu heb. Afleiders zijn woorden zoals zwemmer - zwemster. Volgens mij heb ik het dan zo goed gedaan, hoop ik, ik heb de volgende woorden gebruikt voor een instapdictee (met opbouw in moeilijkheidsgraad, ook een vereiste);
1. Domme 11. Pakketpost
2. Winnen 12. Regendruppels
3. Hekken 13. Timmerman
4. Pakket 14. Overwinning
5. Drummen
6. Druppel
7. Dappere
8. Timmeren
9. Programma
10. Collega
Gast- Gast
Ik zou domme niet gebruiken in een dictee.. En er staan nu geen afleiders in toch?
Try- Kletskop
- Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10
Try schreef:Ik zou domme niet gebruiken in een dictee.. En er staan nu geen afleiders in toch?
Dat zou ik ook niet doen.
Ik denk dat ze de volgende woorden ziet als afleiders:
Pakket-Pakketpost
Druppel-Regendruppels
Timmeren-Timmerman
Winnen-Overwinning
Al weet ik niet of dat afleiders zijn, als zwemmen-zwemster er één is. Nu zijn het gewoon categoriewoorden, die langer zijn gemaakt, m.i..
Gast- Gast
In de afleider zwemmen - zwemster zit geen medeklinkerverdubbeling, in al haar woorden wel. Het lijkt mij dat die afleiders dus geen verdubbeling hebben.
Try- Kletskop
Je hebt nu een dictee met alleen maar dubbele medeklinkers. Naar mijn idee moet je andere woorden toevoegen (afleiders in dit geval, bijvoord een woord als raket, loket), die geen dubbele medeklinker krijgen. Alleen op die manier kun je controleren of het kind de regel kent (ik heb een korte klank, dus een dubbele medeklinker).
In het dictee wat je nu hebt, kan het kind bijvoorbeeld na het 3e woord bedenken; hey, deze krijgen allemaal een dubbele letter, dus zal de rest het ook wel krijgen (op die manier is je test niet meer betrouwbaar en valide).
In het dictee wat je nu hebt, kan het kind bijvoorbeeld na het 3e woord bedenken; hey, deze krijgen allemaal een dubbele letter, dus zal de rest het ook wel krijgen (op die manier is je test niet meer betrouwbaar en valide).
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Xanna schreef:Je hebt nu een dictee met alleen maar dubbele medeklinkers. Naar mijn idee moet je andere woorden toevoegen (afleiders in dit geval, bijvoord een woord als raket, loket), die geen dubbele medeklinker krijgen. Alleen op die manier kun je controleren of het kind de regel kent (ik heb een korte klank, dus een dubbele medeklinker).
Dit denk ik ook.
Kiara- Fluisteraar
- Aantal berichten : 73
Punten : 76
Registratiedatum : 13-01-11
Xanna schreef:Je hebt nu een dictee met alleen maar dubbele medeklinkers. Naar mijn idee moet je andere woorden toevoegen (afleiders in dit geval, bijvoord een woord als raket, loket), die geen dubbele medeklinker krijgen. Alleen op die manier kun je controleren of het kind de regel kent (ik heb een korte klank, dus een dubbele medeklinker).
Zoiets wilde ik ook typen dus + 1
Merai- Ratel
- Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Merai schreef:Xanna schreef:Je hebt nu een dictee met alleen maar dubbele medeklinkers. Naar mijn idee moet je andere woorden toevoegen (afleiders in dit geval, bijvoord een woord als raket, loket), die geen dubbele medeklinker krijgen. Alleen op die manier kun je controleren of het kind de regel kent (ik heb een korte klank, dus een dubbele medeklinker).
Zoiets wilde ik ook typen dus + 1
En dit is wat ik bedoelde maar dan in uitgebreide en beter verwoorde versie
Goede voorbeelden van afleiders ook trouwens!
Try- Kletskop
Hmm, ik denk inderdaad, nu ik jullie reacties zo lees, dat jullie gelijk hebben. Ik ga het aanpassen!
En waarom ''domme'' niet gebruiken in een dictee?
Gast- Gast
Ik heb ook eens een taal opdracht moeten opzetten voor mijn opleiding Engels, en de afleiders die daar werden gebruikt waren neutrale woorden, dus geen afgeleide woorden.
Wij testten toen bv op de manier waarop bepaalde klanken werden uitgesproken en hebben toen random woorden met andere klanken er tussendoor gezet, zodat het inderdaad niet opvalt waar je op uit bent.
Dus ik denk dat je 'gewone' woorden tussendoor moet gebruiken, zonder dubbele medeklinkers (en dan niet om en om want dan hebben ze het ook zo door ;) )
Wij testten toen bv op de manier waarop bepaalde klanken werden uitgesproken en hebben toen random woorden met andere klanken er tussendoor gezet, zodat het inderdaad niet opvalt waar je op uit bent.
Dus ik denk dat je 'gewone' woorden tussendoor moet gebruiken, zonder dubbele medeklinkers (en dan niet om en om want dan hebben ze het ook zo door ;) )
Possom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11
Lilium schreef:
Ik vind het een woord met een negatieve lading. Ik zou alleen positieve of neutrale woorden gebruiken.
Gast- Gast
Chipp schreef:Lilium schreef:
Ik vind het een woord met een negatieve lading. Ik zou alleen positieve of neutrale woorden gebruiken.
Het zou ook niet mijn eerste keus zijn. Ik zou het bij werkwoorden en zelfstandig naamwoorden houden (dus niet om de eventuele negatieve lading, dat vind ik wel meevallen, maar omdat het dus een bijvoeglijk naamwoord is en een vervoeging van het woord dom).
Anderzijds kun je met een dergelijk woord wel goed testen of ze de regel kennen, aangezien er minder sprake is van een leereffect wat je vaker ziet bij werkwoorden en zelfstandig naamwoorden (het woord komt minder vaak voor, dus ze moeten echt goed naar de klank luisteren en ze kunnen het minder snel categoriseren als iets wat ze 'al eerder hebben gezien')
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
je moet er woorden uit een andere categorie tussen plaatsen.
je kunt kiezen uit een aantal woorden zoals apen dus zonder dubbele medeklinker en ik zet er vaak ook nog een aantal woorden tussen (wij maken vaak een dictee van 20 woorden) uit een categorie waar ze goed op gescoord hebben, voor het zelfvertrouwen dus bijvoorbeeld als ze uitvallen in blok 25 wat woorden uit blok 20 of 15.
ik weet niet of jullie de methode zelfstandig spellen o pschool hebben ( remedial teacher?) daar kan je wat voorbeeld dictees uitvissen aangezien de categorie waar leerlingen op uitvallen bij het PI dictee gelinkt is aan een werkboekje over dat onderwerp binnen deze methode.
je kunt kiezen uit een aantal woorden zoals apen dus zonder dubbele medeklinker en ik zet er vaak ook nog een aantal woorden tussen (wij maken vaak een dictee van 20 woorden) uit een categorie waar ze goed op gescoord hebben, voor het zelfvertrouwen dus bijvoorbeeld als ze uitvallen in blok 25 wat woorden uit blok 20 of 15.
ik weet niet of jullie de methode zelfstandig spellen o pschool hebben ( remedial teacher?) daar kan je wat voorbeeld dictees uitvissen aangezien de categorie waar leerlingen op uitvallen bij het PI dictee gelinkt is aan een werkboekje over dat onderwerp binnen deze methode.
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
Thanks voor de uitleg! Eigenlijk wist ik het zelf ook wel als ik het nu zo terug lees. Maar pff, haha, als je zo druk bent met je studie en verschillende verslagen, dan weet je het soms even niet meer Bedankt voor jullie hulp!
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Voor juffen onder ons: kleuter die geen woord nl spreekt...
» Hulp nodig voor school
» Hulp nodig voor opdracht babyshower
» Hulp nodig (maaltijden voor acht mensen)
» Juffen: hulp gevraagd
» Hulp nodig voor school
» Hulp nodig voor opdracht babyshower
» Hulp nodig (maaltijden voor acht mensen)
» Juffen: hulp gevraagd
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: