Vraag aan de (kleuter)juffen
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vraag aan de (kleuter)juffen
Ik ben net bij een vriendin geweest, en we hadden het over haar zoon.
Hij is 4 en zit dus sinds september op school.
Nu is zij al een aantal keer door haar zoon zijn juf aangesproken op het gedrag in de klas.
Het ging erom dat hij zich slecht kan concentreren en veel lijfelijk contact maakt met zijn klasgenoten. Die zijn daar niet van gediend, en en de juf gaf aan dat hij daarom buiten de groep komt te staan. Hij stoeit veel bijvoorbeeld, dus absoluut geen expliciet gedrag oid.
Waar ik vooral van schrok, was dat zij vertelde hoe er gestraft wordt.
In een kringgesprek zitten ze naast elkaar. Haar zoontje zit ook in de kring, maar hij mag niet naast een kindje zitten. Als hij gaat zitten moet hij zijn armen naar opzij spreiden en geen kindje raken. Die afstand moet hij bewaren. Dan kan hij wiebelen op zijn stoeltje maar hebben de anderen er geen last van.
Luistert een kindje niet, dan wordt hij uit de groep verwijderd en mag hij niet meer meedoen. Zo heeft zij een kindje van 5 gezien tijdens de muziekles.
Er waren allerlei instrumenten,en dit kind luisterde niet. Die werd verwijderd en mocht pas weer bij de groep komen zitten toen de les was afgelopen en de instrumenten opgeborgen waren.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Misschien ben ik te soft, maar zulke straffen staan toch niet in verhouding tot het gedrag en zeker bij een kleuter niet?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit oplossen.
Het is een lang verhaal geworden, maar zit er echt vol van.
Hij is 4 en zit dus sinds september op school.
Nu is zij al een aantal keer door haar zoon zijn juf aangesproken op het gedrag in de klas.
Het ging erom dat hij zich slecht kan concentreren en veel lijfelijk contact maakt met zijn klasgenoten. Die zijn daar niet van gediend, en en de juf gaf aan dat hij daarom buiten de groep komt te staan. Hij stoeit veel bijvoorbeeld, dus absoluut geen expliciet gedrag oid.
Waar ik vooral van schrok, was dat zij vertelde hoe er gestraft wordt.
In een kringgesprek zitten ze naast elkaar. Haar zoontje zit ook in de kring, maar hij mag niet naast een kindje zitten. Als hij gaat zitten moet hij zijn armen naar opzij spreiden en geen kindje raken. Die afstand moet hij bewaren. Dan kan hij wiebelen op zijn stoeltje maar hebben de anderen er geen last van.
Luistert een kindje niet, dan wordt hij uit de groep verwijderd en mag hij niet meer meedoen. Zo heeft zij een kindje van 5 gezien tijdens de muziekles.
Er waren allerlei instrumenten,en dit kind luisterde niet. Die werd verwijderd en mocht pas weer bij de groep komen zitten toen de les was afgelopen en de instrumenten opgeborgen waren.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Misschien ben ik te soft, maar zulke straffen staan toch niet in verhouding tot het gedrag en zeker bij een kleuter niet?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit oplossen.
Het is een lang verhaal geworden, maar zit er echt vol van.
diddie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 174
Punten : 188
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Vraag aan de (kleuter)juffen
Als een kleuter bezig blijft met het irriteren en aanraken van andere kinderen, zet ik hem ook wel eens op een plekje in de kring waar hij niemand aan kan raken.
Maar dit is dan maar één kringlesje. Al kan ik me goed voorstellen dat als hij zoveel lichamelijke onrust heeft, dat erg vervelend en storend is voor de andere kindjes.
Als ik een kleuter meerdere keren gewaarschuwd heb, krijgt hij ook straf. Dan zet ik ze een aantal minuten bij de deur/muur en dan mogen ze even nadenken over hoe we ons wél normaal gedragen op school.
Hier staan ze dan hoogstens een paar minuten.
En ja ik geef toe, ik vergeet wel eens een kleuter, en die staat er dan wat langer..
Hetzelfde geldt voor de muziekles, als je al tig keer gewaarschuwd hebt, en een kind kan nog niet normaal mee doen, dan is het maar even klaar met spelen.
Dan laat ik het kindje er wel bij, maar dan zonder instrumentje.
Maar dit is dan maar één kringlesje. Al kan ik me goed voorstellen dat als hij zoveel lichamelijke onrust heeft, dat erg vervelend en storend is voor de andere kindjes.
Als ik een kleuter meerdere keren gewaarschuwd heb, krijgt hij ook straf. Dan zet ik ze een aantal minuten bij de deur/muur en dan mogen ze even nadenken over hoe we ons wél normaal gedragen op school.
Hier staan ze dan hoogstens een paar minuten.
En ja ik geef toe, ik vergeet wel eens een kleuter, en die staat er dan wat langer..
Hetzelfde geldt voor de muziekles, als je al tig keer gewaarschuwd hebt, en een kind kan nog niet normaal mee doen, dan is het maar even klaar met spelen.
Dan laat ik het kindje er wel bij, maar dan zonder instrumentje.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Ik heb ook wel eens kleuters die ik even alleen zet in de kring omdat ze anders alleen maar aan de andere kinderen zitten. Wanneer je hem naast een kindje blijft zetten, en hij verveelt dus continue dan krijgen andere kindjes idd alleen maar wat afkeer voor hem dus door hem wat apart te zetten in de kring kun je dat voorkomen en krijgt hij misschien ook wat mee vd kringactiviteiten. Overigens zet ik zo'n kindje meestal naast het hulpje neer het hulpje) zit naast mij zodat ik hem ook goed in de gaten kan houden en hem af en toe kan aanraken als hij bijv. heel goed of minder goed gaat. Je hoeft dan niet steeds zijn naam te zeggen.
Ik zet ook weleens kinderen even apart neer (die ik idd soms vergeet ) maar op school heb je samen afspraken gemaakt.
Bij muziekles pak ik ook weleens even een instrumentje af, daarna mag het kind het dan wel weer proberen maar op school kun je natuurlijk niet alles maar steeds toestaan.
Ik zet ook weleens kinderen even apart neer (die ik idd soms vergeet ) maar op school heb je samen afspraken gemaakt.
Bij muziekles pak ik ook weleens even een instrumentje af, daarna mag het kind het dan wel weer proberen maar op school kun je natuurlijk niet alles maar steeds toestaan.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Bedankt voor jullie antwoord!
Ik was benieuwd hoe jullie dat doen, en wat "normaal" is.
Ik heb het ook aan mijn zoontje gevraagd, maar die kon me niet echt vertellen hoe het bij hem in de klas gaat.
Ik was benieuwd hoe jullie dat doen, en wat "normaal" is.
Ik heb het ook aan mijn zoontje gevraagd, maar die kon me niet echt vertellen hoe het bij hem in de klas gaat.
diddie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 174
Punten : 188
Soortgelijke onderwerpen
» Gedrag peuter/ kleuter
» kleuter en baby
» Help! Kleuter problemen..
» Peuter\Kleuter kamers
» Kleuter (4) iPad verslaafd
» kleuter en baby
» Help! Kleuter problemen..