Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraagje voor de juffen

+6
Poubelle
blondje1313
SuzieQ
Middleme
Jeanette
Chocoholic
10 plaatsers

Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Vraagje voor de juffen

Bericht  Chocoholic za 13 jul 2013 - 9:43

Zo te lezen zitten hier best wel wat meiden op het forum die werken als juf in het basisonderwijs en die dat echt heel leuk vinden. Nu ben ik wel eigenlijk heel benieuwd:
- wat jullie er zo leuk aan vinden?
- wat jullie er minder leuk aan vinden?
- of jullie hiervoor de PABO hebben gedaan?

Ook meiden die niet op een basisschool werken (maar bv middelbare school of hoger onderwijs) mogen trouwens reageren, ik wil het allemaal weten! Very Happy
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Chocoholic ma 15 jul 2013 - 1:06

Niemand? He? :nopompom:
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Gast ma 15 jul 2013 - 1:15

Ik ben geen juf, maar ik neem aan dat de juffen de PABO hebben gedaan. Dat moet wel als je juf wil zijn, dus ik snap je vraag niet helemaal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Chocoholic ma 15 jul 2013 - 1:18

Ik neem aan dat er ook mensen zijn die er via via inrollen. En ik ben dus ook benieuwd naar hoe ze 't ervaren.
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Jeanette ma 15 jul 2013 - 2:23

Inderdaad zijn er mensen via via binnen gerold. Nu weet ik dat volgens mij vanaf 2016 verplicht is om als leerkracht een officieel diploma lerarenopleiding te hebben.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Chocoholic ma 15 jul 2013 - 3:46

Ook voor al werkende leerkrachten die niet zo'n diploma hebben?
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Middleme ma 15 jul 2013 - 6:17

Chocoholic schreef:Ook voor al werkende leerkrachten die niet zo'n diploma hebben?

 Die moeten nu ook al binnen de zoveel jaar een bevoegdheid halen....

Afijn, om even antwoord te geven op het rijtje:
- Wat er leuk aan is
Het contact met de kinderen! Kinderen zijn een spiegel van je eigen gedrag (confronterend soms), maar ze zijn - door hun jonge leeftijd - meestal nog heel spontaan en ongeremd. Ze zijn bloedserieus in hun uitspraken en doen en laten.

- Wat er minder leuk aan is
Meestal maak je lange dagen in het onderwijs: je bent vroeg op school om al je materialen klaar te hebben liggen voor de dag en naderhand ben je vaak nog bezig met opruimen, vergaderen, voorbereiden, nakijken etc.


Oh, op dit moment  - zeker bij de stichting waar ik gewerkt heb - doen ze ontzettend moeilijk met het geven van (vaste) aanstellingen in verband met mogelijke verplichtingen. Hierdoor krijg je andere constructies als Payroll.

- Heb ik de PABO gedaan?
Jup, ik heb in 3,5 jaar de Pabo afgerond. 
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  SuzieQ wo 17 jul 2013 - 1:50

Ik heb de pabo gedaan, dus ben officieel juf. Maar ik vond het helemaal niet leuk. Wat ik er niet leuk aan vond was vooral de traagheid. Ik heb iets meer deadlines ofzo nodig denk ik. Vooral het vergaderen met collega's was vreselijk, dat duurde enorm lang en er kwamen echt nooit concrete afspraken uit. Gek genoeg was dat op alle stagescholen zo.
Ik vond de opleiding ook erg slecht, maar daar staat de opleiding in Eindhoven ook wel om bekend. Heb alles met negens gehaald met 2 vingers in mijn neus. Daardoor ben ik heel lui geworden qua leren en had ik met opleidingen daarna heel moeilijk.

En ik had zoveel vrij, haha. Elke dag pas om 8 uur beginnen en ik was elke dag wel om 17.00 uur weg. Dan nog een heleboel weken vrij, dan ga ik me echt vervelen. 

Nee, ik moet echt iets dynamischer werk hebben.

SuzieQ
Prater
Prater

Aantal berichten : 779
Punten : 1197
Registratiedatum : 11-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  blondje1313 wo 17 jul 2013 - 2:03

SuzieQ, jammer dat je er zelf geen uitdaging van gemaakt hebt, want dat is volgens mij in het onderwijs zeker mogelijk. Het lijkt mij juist wel een dynamische baan, je hebt op de  meeste scholen toch wel wat eigen inbreng lijkt me?

Ik werk zelf in het VO, geniet heel erg van het contact met de leerlingen.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Poubelle wo 17 jul 2013 - 2:51

SuzyQ heb je ook echt gewerkt als leerkracht of alleen stage gelopen?
Ik kan me voorstellen dat het op een stage zo overkomt, van 8 tot 5 en dan verder lekker niks meer maar ik vind het in vergelijking tot mijn stages echt tegenvallen.
Zeker als je een fulltime aanstelling hebt red je het niet met van 8 tot 5 werken.
Ook de deadlines heb ik zeker en daardoor liep ik zeker in het begin nogal eens achter de feiten aan. Jammer dat je het zo hebt ervaren en doet overkomen alsof het een piece of cake is. Of misschien lees ik dat alleen in je post.
De weken vrij ben ik dan wel met je eens, ik ga me ook vrij snel vervelen.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Aziraphale wo 17 jul 2013 - 3:49

Poubelle schreef:SuzyQ heb je ook echt gewerkt als leerkracht of alleen stage gelopen?
Ik kan me voorstellen dat het op een stage zo overkomt, van 8 tot 5 en dan verder lekker niks meer maar ik vind het in vergelijking tot mijn stages echt tegenvallen.
Zeker als je een fulltime aanstelling hebt red je het niet met van 8 tot 5 werken.
Ook de deadlines heb ik zeker en daardoor liep ik zeker in het begin nogal eens achter de feiten aan. Jammer dat je het zo hebt ervaren en doet overkomen alsof het een piece of cake is. Of misschien lees ik dat alleen in je post.
De weken vrij ben ik dan wel met je eens, ik ga me ook vrij snel vervelen.

Helemaal eens!
Verder heb ik even geen zin om het lijstje in te vullen, ik heb gelukkig éindelijk vakantie (nog 4,5 week, poeh poeh :cheering:)
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Silke wo 17 jul 2013 - 3:58

Poubelle schreef:SuzyQ heb je ook echt gewerkt als leerkracht of alleen stage gelopen?
Ik kan me voorstellen dat het op een stage zo overkomt, van 8 tot 5 en dan verder lekker niks meer maar ik vind het in vergelijking tot mijn stages echt tegenvallen.
Zeker als je een fulltime aanstelling hebt red je het niet met van 8 tot 5 werken.
Ook de deadlines heb ik zeker en daardoor liep ik zeker in het begin nogal eens achter de feiten aan. Jammer dat je het zo hebt ervaren en doet overkomen alsof het een piece of cake is. Of misschien lees ik dat alleen in je post.
De weken vrij ben ik dan wel met je eens, ik ga me ook vrij snel vervelen.

 Eens, al vind ik het met een parttime aanstelling ook lastig om alles voor elkaar te krijgen binnen de gestelde tijd, en ik werk ook vaak 's avonds thuis nog. Ik moet zeker eens in de twee weken terug komen voor een vergadering op mijn niet-werkdagen, dit wordt als normaal beschouwd in het onderwijs of op de school waar ik werk, maar is volgens mij bij niet veel andere banen het geval.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Exogenesis wo 17 jul 2013 - 5:37

Ik ben juf en heb uiteraard de PABO gedaan, daarna nog een master voor leerlingen met leerproblemen.

Leuk: het enthousiasme en de leergierigheid van de meeste leerlingen, het bijhouden van leerrendement, het bieden van gepaste hulp, het zien opbloeien van onzekere/verlegen leerlingen, het geven van pakkende/boeiende lessen, de open/eerlijke/emotionele gesprekken met je klas, samen zingen, grapjes tussendoor, etc.

Minder leuk: een werkdag is nooit afgelopen, de administratieve rompslomp en daarover dan weer het geklaag en gezeur van sommige collega's.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Printje wo 17 jul 2013 - 9:17


- wat jullie er zo leuk aan vinden?
Heel veel, sowieso het zien van de ontwikkeling die kinderen op allerlei gebieden maken, van kleine net geen peuter meer naar grote zelfstandige kleuter. Ik vind het een uitdaging om alle kinderen op hun manier te helpen en ook om steeds leuke lessen te bedenken. Ik vind het werken met jonge kinderen heerlijk, kan er zoveel van mezelf in kwijt. Ik ga iedere dag met veel plezier naar mijn werk. De band die je krijgt met kinderen/ ouders vind ik ook altijd mooi. Gewoon het werken met de kinderen, de gesprekjes die we hebben, de grapjes die we maken etc etc.

- wat jullie er minder leuk aan vinden?
De steeds groter wordende administratieve rompslomp en dat er tegenwoordig maar meer en meer vn een kleuter (kind) verwacht wordt.


Ik heb hiervoor ook de Pabo gedaan en daarna nog diverse cursussen en ben ik opgeleid tot Jenaplan stamgroepleidster.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje voor de juffen Empty Re: Vraagje voor de juffen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum