Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraagje over bijvoeding

+2
xxjojootjexx
Sanne
6 plaatsers

Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Vraagje over bijvoeding

Bericht  Sanne wo 12 sep 2012 - 21:32

Wij zijn sinds anderhalve week begonnen met fruit- en groentehapjes. We hebben H. nu zo'n 7 keer een hapje gegeven (niet elke dag). We geven groente en fruit in stukken, volgens Rapley dus. De eerste keer hebben we een banaan geprobeerd. H. sabbelde er vooral aan. Nu, een dikke week verder, hapt ze al stukjes af van de groente. Het maakt niet zoveel uit wat we haar geven, worteltjes, bloemkool, banaan. Ze hapt er een stukje van af en kauwt erop (maalt het fijn met haar tandeloze mondje). Af en toe verslikt ze zich een beetje, hoest ze één of twee keer en dan eet ze weer verder.

Ik vroeg me nu alleen af hoe andere kindjes eten bij Rapley en ook bij gepureerde hapjes. Is het bij Rapley vooral sabbelen?
En bij gepureerde hapjes, is dat (bij kindjes van 6 maanden) volledig glad gepureerd of ook met stukjes erin? Gisteren op het KDV heeft de leidster H. geprakte banaan gegeven, gewoon losjes geprakt, dus met stukken erin. Ik vraag het me vooral af omdat H. dus stukjes afbijt van de groente/fruit en ik benieuwd ben hoe groot die stukjes ongeveer mogen zijn.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  xxjojootjexx wo 12 sep 2012 - 21:44

Juist met rapley bepalen ze zelf hoe groot de stukjes/hapjes zijn.
Kindjes hebben dit heel snel in de gaten. Lekker laten happen van die banaan!Very Happy

Kindjes van 6 maanden welke gepureerd krijgen, krijgen dit vaak zo glad gepureerd als vla.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Sanne wo 12 sep 2012 - 21:48

De hapjes van de banaan en bloemkool gisteren waren inderdaad niet zo groot, dat waren kleine stukjes.
Maar laatst van de wortel hapte ze stukjes van anderhalve centimeter af en dat vond ik toch te groot, dus dat heb ik uit haar mondje gehaald. Dat vond ik toch een beetje eng. Ik moet er even wat vertrouwen in krijgen dat ze het zelf kan geloof ik, want eigenlijk doet ze het hartstikke goed.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Gast wo 12 sep 2012 - 21:49

xxjojootjexx schreef:Juist met rapley bepalen ze zelf hoe groot de stukjes/hapjes zijn.
Kindjes hebben dit heel snel in de gaten. Lekker laten happen van die banaan!Very Happy

Kindjes van 6 maanden welke gepureerd krijgen, krijgen dit vaak zo glad gepureerd als vla.

+1
Het mooie van Rapley is dat ze helemaal zelf bepalen hoeveel ze eten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Tania wo 12 sep 2012 - 22:02

Ik pureer het meestal niet helemaal glad. Wat geprakt kan worden prak ik en de rest heel even met de staafmixer. Alleen appel pureer ik glad omdat die stukjes wel erg hard zijn.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Happydobby wo 12 sep 2012 - 22:05

xxjojootjexx schreef:Juist met rapley bepalen ze zelf hoe groot de stukjes/hapjes zijn.
Kindjes hebben dit heel snel in de gaten. Lekker laten happen van die banaan!Very Happy

Kindjes van 6 maanden welke gepureerd krijgen, krijgen dit vaak zo glad gepureerd als vla.

+1, wij gaven trouwens wel de kwark op een lepel, en op het kdv krijgt M ook gepureerd, wel 1 soort fruit.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  missy. wo 12 sep 2012 - 22:23

Ik gaf altijd stukken ter grote van haar vuist. Zodat ze het goed kon vastpakken en afhappen.
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 292
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Gast wo 12 sep 2012 - 23:53

juist half gepureerd/half stukjes is het meest gevaarlijk met het ook op verslikken. Je hebt dan zowel een gladde massa, die je zonder te kauwen door kunt schuiven naar achteren, maar ook stukjes waar je wel op moet kauwen.
te
Kinderen hebben twee hele goede beveiligingen op hun lichaam zitten: Het kokhalsreflex en het hoestreflex. Mocht het stukje toch te snel achter in de mond komen, gaan ze wel kokhalsen. Kinderen verslikken zich dus niet zo snel. Mocht dat wel het geval zijn, dan hoesten ze het stukje wel op! Daarnaast bepaalt het kind zelf hoe ver een stuk eten in de mond gestopt wordt. Met een lepeltje breng je het al relatief ver in de mond, wat ook sneller voor kokhalsen/verslikken zorgt, omdat ze het eerste deel van de controle (zelf bepalen wanneer ze een hapje nemen, het moment van afhappen, de grootte van het stuk en het eerste deel waarin ze het in de mond hebben) zelf in de hand hebben.

Ik werk als logopedist met mensen met slikproblemen door bijvoorbeeld een CVA of dementie. Juist bij deze mensen haal ik het nuttigen van dubbele consistenties (dus vergelijkbaar met half pureren/half stukjes) er het eerst af, omdat dan de kans op verslikken het grootst is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Susan wo 12 sep 2012 - 23:59

*
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje over bijvoeding Empty Re: Vraagje over bijvoeding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum