vragen over kolven
+4
Sanne
Linda
Happydobby
Wennes
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
vragen over kolven
Ik weet helemaal niks betreft kolven.
Waarom ga je dit doen?
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen?
Welke kolf moet je nemen?
Waar haal je de kolf?
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag?
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer?
Etc.
Misschien dat jullie me één beetje op weg kunnen helpen?
Waarom ga je dit doen?
Waar haal je de kolf?
Etc.
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10
Re: vragen over kolven
Ik weet helemaal niks betreft kolven.
Waarom ga je dit doen? Voorraad aanleggen, bij mij vanwege werk en af en toe de deur uit kunnen.
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen?Ik ben direct begonnen met kolven
Welke kolf moet je nemen?Ik heb een dubbele electrische van Ameda gekcht
Waar haal je de kolf?Via internet, kan ook via MP of de thuiszorgwinkel
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag?Ik deed het tijdens het werk, voor de voorraad smorgens 1 uur na de laatste voeding
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer?1 uur na de ochtendvoeding kolven of 1 borst als je zoontje je andere borst drinkt.
Waarom ga je dit doen? Voorraad aanleggen, bij mij vanwege werk en af en toe de deur uit kunnen.
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen?Ik ben direct begonnen met kolven
Welke kolf moet je nemen?Ik heb een dubbele electrische van Ameda gekcht
Waar haal je de kolf?Via internet, kan ook via MP of de thuiszorgwinkel
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag?Ik deed het tijdens het werk, voor de voorraad smorgens 1 uur na de laatste voeding
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer?1 uur na de ochtendvoeding kolven of 1 borst als je zoontje je andere borst drinkt.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Wennes schreef:Ik weet helemaal niks betreft kolven.
Waarom ga je dit doen?
Waar haal je de kolf?
Etc.
- omdat ik moest werken en dochter dus uit de fles moest leren drinken
- ze adviseren rond 4 à 6 weken mee te starten, zo kan je kind oefenen met de fles. Daarna is de kans groot dat het kind de fles gaat weigeren.
- de kolf die het beste bij je past. Ik heb de medela freestyle en daar ben ik erg blij mee.
Je hebt enkele en dubbele, bij een dubbele kolf gaat het kolven sneller en vaak ook meer. Er bestaan hand en elektrische kolven. Handkolven zijn geschikt voor af en toe, maar bij frequent kolven is een elektrische handiger.
Verder is het budget ook belangrijk. De kolven van ameda zijn bijvoorbeeld goedkoper dan medela.
- je kan bij de thuiszorgwinkel een kolf huren. En bij verschillende winkels kan je een kolf kopen, oa prenatal. Op internet kan je ze ook bestellen.
- toen ik nog niet werkte kolfde ik op verschillende momenten. Op m'n werk op redelijk vaste tijden.
- af en toe tussendoor kolven. Een heel grote voorraad is meestal niet nodig. Als je op werkdag 1 voldoende kolft voor werkdag 2, dan heb je niet veel voorraad nodig.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Bij een tweedehands kolf is het verstandig om te kijken of het een open of dichte motor bevat. Bij een open motor loop je een risico met het overdragen van ziektes. Ik had ooit een duidelijk artikel, zal eens kijken of ik die kan vinden.
Linda- Ratel
Ik ben gaan kolven omdat ik borstvoeding wilde blijven geven ondanks dat ik weer werk. Ik heb kort na de kraamweek (toen de borstvoeding goed op gang was) een kolf gekocht, op aanraden van de kraamhulp een enkelvoudige Medela swing. Daar heb ik een hoop spijt van, ik had zoveel liever een dubbele kolf gehad, maar ik vind de kolven ook wat te duur om nu alsnog een dubbele kolf te kopen.
Ik had in het begin flinke overproductie, waardoor ik een voorraad heb opgebouwd. Dat is wel allemaal melk uit de tijd dat H. en ik last hadden van spruw, dus ik heb het niet gebruikt en wil het nog steeds weggooien.
Momenteel kolf ik in twee keer genoeg voor drie voedingen op het KDV. H. drinkt die drie voedingen dan op het KDV. Ik werk vier dagen en geef de melk van de ene dag mee voor de volgende dag op het KDV. Alleen op vrijdag zet ik het in de vriezer en dan geef ik maandag ontdooide melk mee. Af en toe heb ik een beker melk teveel, die gaat dan in de vriezer als voorraad, maar soms kolf ik ook te weinig, dus dat heft elkaar op. Een echte vriezervoorraad heb ik dus niet.
Ik kolf tijdens mijn werkdagen dus twee keer. Tijdstip is meestal afhankelijk van mijn dagindeling en hoe laat H. 's ochtends nog gedronken heeft. Als ik geen zittingen, vergaderingen, overleggen etc. heb gepland, dan kolf ik om half 11 en half 3.
Ik had in het begin flinke overproductie, waardoor ik een voorraad heb opgebouwd. Dat is wel allemaal melk uit de tijd dat H. en ik last hadden van spruw, dus ik heb het niet gebruikt en wil het nog steeds weggooien.
Momenteel kolf ik in twee keer genoeg voor drie voedingen op het KDV. H. drinkt die drie voedingen dan op het KDV. Ik werk vier dagen en geef de melk van de ene dag mee voor de volgende dag op het KDV. Alleen op vrijdag zet ik het in de vriezer en dan geef ik maandag ontdooide melk mee. Af en toe heb ik een beker melk teveel, die gaat dan in de vriezer als voorraad, maar soms kolf ik ook te weinig, dus dat heft elkaar op. Een echte vriezervoorraad heb ik dus niet.
Ik kolf tijdens mijn werkdagen dus twee keer. Tijdstip is meestal afhankelijk van mijn dagindeling en hoe laat H. 's ochtends nog gedronken heeft. Als ik geen zittingen, vergaderingen, overleggen etc. heb gepland, dan kolf ik om half 11 en half 3.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Sanne, tip voor de volgende keer als jullie weer spruw hebben. De melk voor het in de vriezer gaat heel kort tegen het kookpunt verwarmen in een pannetje. Dan kan het daarna nog gegeven worden.
Linda- Ratel
Linda schreef:Sanne, tip voor de volgende keer als jullie weer spruw hebben. De melk voor het in de vriezer gaat heel kort tegen het kookpunt verwarmen in een pannetje. Dan kan het daarna nog gegeven worden.
Dat dacht ik al, maar mijn LK verklaarde me echt voor gek. Ik moest het maar gewoon weggooien. Overigens vond ze ook wel dat ik heel veel ging werken. Dat irriteerde me ook enorm. Ik vraag hulp bij borstvoeding, niet bij het bepalen hoeveel uur ik wil werken. Maar dat terzijde haha. Deze LK wist wel meer niet wat ik wel wist. Zo had ze een hele andere definitie van blokvoeden dan ik. Wat een wonder dat het uiteindelijk toch goed is gekomen
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Wennes, hier wat info over tweedehands kolven:
http://www.ouders.nl/mpro2004-borstkolven.htm
In hier heel veel info over verschillende soorten kolven:
http://www.borstvoeding.com/kolven/kolfoverzicht1.html
http://www.ouders.nl/mpro2004-borstkolven.htm
In hier heel veel info over verschillende soorten kolven:
http://www.borstvoeding.com/kolven/kolfoverzicht1.html
Linda- Ratel
Wennes schreef:Ik weet helemaal niks betreft kolven.
Waarom ga je dit doen?
Omdat ik bv wilde blijven geven toen ik weer aan het werk ging.
Ik ben gelijk begonnen.
Ik had de medela freestyler
Waar haal je de kolf?
Ik had er eerst 1 hehuurd bij de thuiszorgwinkel. Toen alles goed ging heb ik er 1 via mp gekocht.
Ik kolfde tussen twee voedingen in en wanneer ik aan het werk was op vaste tijden.
Door tussendoor extra te kolven.
Etc.
Fiebje- Prater
- Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Waarom ga je dit doen? Ik ben ermee begonnen omdat H toen nog te zwak was om goed te drinken, later ben ik weer gaan kolven toen ik aan het werk ging en momenteel kolf ik de laatste voeding omdat we er dan voor hem rijstebloem door doen.
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen? Wanneer het nodig is. Als je alleen wil kolven vanwege het werk zou ik een of twee weekjes voor het werk beginnen om er even aan gewent te raken.
Welke kolf moet je nemen? Dat is heel persoonlijk. Ik heb de Avent. Je kunt na de bevalling een kolf huren bij de kraamzorg en kijken of die bevalt.
Waar haal je de kolf? Bij Prenatal komt die van mij vandaan
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag? Eerst dus even vaak als dat hij voeding kreeg, nu nog 1x per dag of als ik werk of weg ben een keertje extra
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer? Als je kindje klaar is met drinken nog een nakolven. Vooral de ochtendvoeding is vaak groot genoeg om nog wat bij te kolven.
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen? Wanneer het nodig is. Als je alleen wil kolven vanwege het werk zou ik een of twee weekjes voor het werk beginnen om er even aan gewent te raken.
Welke kolf moet je nemen? Dat is heel persoonlijk. Ik heb de Avent. Je kunt na de bevalling een kolf huren bij de kraamzorg en kijken of die bevalt.
Waar haal je de kolf? Bij Prenatal komt die van mij vandaan
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag? Eerst dus even vaak als dat hij voeding kreeg, nu nog 1x per dag of als ik werk of weg ben een keertje extra
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer? Als je kindje klaar is met drinken nog een nakolven. Vooral de ochtendvoeding is vaak groot genoeg om nog wat bij te kolven.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Ik begrijp het ook niet helemaal goed, stel je kindje krijgt 10 voedingen per dag hoe ga je dan beginnen met kolven? Je kindje drinkt dan toch steeds en dan heb je nog geen voorraad? En als je een voorraad wilt dan stimuleer je de productie toch heel erg? Moet je dan elke dag extra kolven? Als je bijv. een dagje weg wilt een paar weken na de bevalling moet je dan net zo vaak kolven als dat je baby normaal drinkt?
Ben echt een leek zie ik
Ben echt een leek zie ik
tweeling- Prater
- Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11
10 x kolven is wel vaak misschien, je zou ook iets minder vaak kunnen doen (dan kolf je misschien wat meer in 1x). Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik voor het eerst een dagje weg ging (naa rhet werk geloof ik), mijn zoon nog 5 a 6 voedingen kreeg, dan kolfde ik 2x, en kon mijn zoon dan nog 3x zelf de borst geven (1e voeding, 4e en 5e voeding). Maar ik kolfde dus vooral meteen na de voeding even na, dan kwam er toch best nog wel wat uit meestal. Zo kon ik toch wel vlot een voorraadje opbouwen.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Waarom ga je dit doen? Ik begon er mee om de kinderen te laten wennen aan de fles voor als ik weer zou gaan werken. Later kolfde ik om een voorraad aan te leggen in de vriezer
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen? Je kan het best beginnen met oefenen als je kind tussen 4 en 6 weken oud is.
Welke kolf moet je nemen? Dat ligt er maar net aan hoe vaak je wil gaan kolven en wat je zelf prettig vindt. Ik heb een dubbele electrische Medela kolf, daar kolfde ik 2 dagen in de week mee op mijn werk.
Waar haal je de kolf? Ik heb 'm bij Prenatal gekocht (tijdens Mama Mazzeldagen, scheelde behoorlijk in prijs).
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag? Ik kolfde de eerste tijd vaak in de ochtend, omdat ik dan de meeste voeding had en dus meer kolfde dan 's avonds. Vaak deed ik dit ongeveer een uur na de ochtendvoeding.
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer? Ik kolfde dus tussen 2 voedingen in en bouwde zo een voorraadje op.
Wanneer moet je hiermee gaan beginnen? Je kan het best beginnen met oefenen als je kind tussen 4 en 6 weken oud is.
Welke kolf moet je nemen? Dat ligt er maar net aan hoe vaak je wil gaan kolven en wat je zelf prettig vindt. Ik heb een dubbele electrische Medela kolf, daar kolfde ik 2 dagen in de week mee op mijn werk.
Waar haal je de kolf? Ik heb 'm bij Prenatal gekocht (tijdens Mama Mazzeldagen, scheelde behoorlijk in prijs).
Wanneer kolf je?doe je dit af en toe of op één vast moment van de dag? Ik kolfde de eerste tijd vaak in de ochtend, omdat ik dan de meeste voeding had en dus meer kolfde dan 's avonds. Vaak deed ik dit ongeveer een uur na de ochtendvoeding.
Hoe bouw je één voorraad op voor de vriezer? Ik kolfde dus tussen 2 voedingen in en bouwde zo een voorraadje op.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Onze zoon dronk de eerste tijd zeker wel 10 keer op een dag. Ik kolfde dan tussen 2 ochtendvoedingen in en bouwde zo toch wel een voorraad op. Je stimuleert je productie inderdaad, maar daar heb ik nooit last van gehad. Je hoeft niet elke dag extra te kolven. Toen ik weer ging werken na mijn verlof dronk mijn zoon ook nog wel een keer of 10, ik kolfde op mijn werk 3 keer (om de 3 uur). Ik kolfde in die 3 keer de eerste tijd meer dan hij uit de fles dronk, dus dat ging prima zo.tweeling schreef:Ik begrijp het ook niet helemaal goed, stel je kindje krijgt 10 voedingen per dag hoe ga je dan beginnen met kolven? Je kindje drinkt dan toch steeds en dan heb je nog geen voorraad? En als je een voorraad wilt dan stimuleer je de productie toch heel erg? Moet je dan elke dag extra kolven? Als je bijv. een dagje weg wilt een paar weken na de bevalling moet je dan net zo vaak kolven als dat je baby normaal drinkt?
Ben echt een leek zie ik
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Linda, bedankt voor de link
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Ik ben gaan kolven omdat M.ara niet genoeg kracht had om uit de borst te dinken. Ongeveer 2 dagen na de bevalling ben ik gaan kolven, om de 2 uur, later om de 3 uur tot een jaar. Daarna kon ze pas uit de borst drinken (dit is natuurlijk normaal gesproken niet zo). Via mijn nicht heb ik een kolf overgenomen, een dubbele electrische kolf. Nu een handmatige trouwens maar productie is ook erg aan het afnemen.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Vragen over kolven...
» Vragen over kolven op het werk: nog een vraag
» kolven en doorslapen
» Kolven
» Kolven
» Vragen over kolven op het werk: nog een vraag
» kolven en doorslapen
» Kolven
» Kolven
Pagina 1 van 1