Wist je dat...?
+6
Bazinga
Rush
Lady Starstruck
Lousanne
Twellie
Jasmina
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wist je dat...?
Ik kom net een artikel tegen op internet over (chili) knoflook olie die je zelf maakt .... Dat het kan leiden tot een botulisme infectie, wat binnen een paar dagen dodelijk kan zijn...
eerlijk gezegd wist ik het niet en schrok ik er best wel van.
Iemand nog meer schrokkende feitjes m.b.t. eten?
Jasmina- Fluisteraar
- Aantal berichten : 131
Punten : 153
Registratiedatum : 17-12-10
Re: Wist je dat...?
Honing kan ook infantiel botulisme veroorzaken, daarom mogen kinderen onder de één geen honing. De sporen van deze bacterie overleven zeer hoge temperaturen.
Verder weet ik pas sinds vorige week of zo dat rauwe aubergine giftig / schadelijk is. Ik at voorheen wel eens een stukje rauwe aubergine, nooit last van gehad trouwens.
Verder weet ik pas sinds vorige week of zo dat rauwe aubergine giftig / schadelijk is. Ik at voorheen wel eens een stukje rauwe aubergine, nooit last van gehad trouwens.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Die van de aubergine wist ik ook niet...
Ja, van honing wist ik het wel. Staat ook altijd op de verpakking.
Ja, van honing wist ik het wel. Staat ook altijd op de verpakking.
Jasmina- Fluisteraar
Ik hoorde t weekend toevallig dat het middenstukje bovenop/in de tomaat (zeg maar waar het steeltje heeft aangezeten, zit een beetje een groen stukje in de tomaat) dat dat giftig is als je het opeet, wel in grote hoeveelheden dan.. Een tomaat schijnt familie te zijn van de nachtschade en die is giftig. Nooit geweten, ik vond t al zo raar dat mensen soms dat stukje eruit sneden, ik at t altijd gewoon op, nu maar niet meer doen dus:)
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat de kleur in fel gekleurde snoepjes gemaakt word van bepaalde insecten.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Ja rode M&Ms komt van een bepaalde kever.Lady Starstruck schreef:Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat de kleur in fel gekleurde snoepjes gemaakt word van bepaalde insecten.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Rush schreef:Ja rode M&Ms komt van een bepaalde kever.Lady Starstruck schreef:Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat de kleur in fel gekleurde snoepjes gemaakt word van bepaalde insecten.
Oh ja dat was het. Het roze van roze koeken komt volgens mij ook van een kever.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Rush schreef:Ja rode M&Ms komt van een bepaalde kever.Lady Starstruck schreef:Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat de kleur in fel gekleurde snoepjes gemaakt word van bepaalde insecten.
Neen, gekkerd. Er wordt beweerd dat de rode kleurstof E-nummer 120 is en dat wordt gewonnen uit 't schild van een luis. Maaaaar M&Ms worden gemaakt met E-nummer 122 en da's synthetisch. Dat zou drukke kiddies alleen drukker maken
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Jasmina schreef:Ik kom net een artikel tegen op internet over (chili) knoflook olie die je zelf maakt .... Dat het kan leiden tot een botulisme infectie, wat binnen een paar dagen dodelijk kan zijn...
Maar hoe maak je dat dan?
Van de tomaat steeltjes wist ik wel. Die snij ik er altijd uit (mijn vriend niet trouwens.. heel vervelend haha)
Gast- Gast
Ik heb wel eens gelezen dat de kern van een ananas giftig is. Geen idee of het waar is.
Gast- Gast
Joan schreef:Ik heb wel eens gelezen dat de kern van een ananas giftig is. Geen idee of het waar is.
Ja, er zit wel 'iets' in maar in een heel kleine hoeveelheid. Ik weet zo even de naam van het stofje niet meer, maar in grotere hoeveelheden kan het volgens mij ook weeen veroorzaken.
Tomaat is inderdaad lid van de nachtschadefamilie (zeg je dat zo?), net als aubergine en volgens mij ook aardappel.
Groene stukken in een aardappel kunnen in elk geval onverhit ook heel giftig zijn, een broertje van mijn oma is jong overleden na een groen stuk aardappel te hebben gegeten.
Twellie- Ratel
@Punk'd: mijn vriend heeft onlangs nog die olie gemaakt door dus knoflooktenen en chilipepers in een fles olijfolie te doen. Na een paar uur, dagen of zelfs maanden is die smaak helemaal ingetrokken... dus nu schijnt het zo te zijn dat als je die knoflooktenen zou eten het giftig is.
Zie link: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp64.htm
Zie link: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp64.htm
Jasmina- Fluisteraar
Het 'schijnt' niet meer zo te zijn maar ik waag me er toch niet aan.... vis en spinazie samen schijnt kankerverwekkend te zijn. Ook mag je spinazie niet opnieuw opwarmen.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Printje, dat van spinazie opwarmen is echt achterhaald.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Jasmina schreef:@Punk'd: mijn vriend heeft onlangs nog die olie gemaakt door dus knoflooktenen en chilipepers in een fles olijfolie te doen. Na een paar uur, dagen of zelfs maanden is die smaak helemaal ingetrokken... dus nu schijnt het zo te zijn dat als je die knoflooktenen zou eten het giftig is.
Hoeft niet per se, de bacterie moet er dan in de eerste plaats wel in inzitten en in de tweede plaats genoeg tijd hebben gehad zich te vermenigvuldigen. Volgens mij is er met verse olie sowieso niets aan de hand. Gisteren was ik trouwens nav dit topic wat aan het lezen over botulisme en de bacterien produceren zo'n extreem gif dat honderd gram ervan genoeg is om de wereldbevolking uit te roeien.
Twellie- Ratel
June schreef:Printje, dat van spinazie opwarmen is echt achterhaald.
Klopt.
Vis en Spinazie mag mag nog steeds niet samen maar Iglo heeft wel een soort van visspinaziedingen.
Gast- Gast
Tuinstoel schreef:Jasmina schreef:@Punk'd: mijn vriend heeft onlangs nog die olie gemaakt door dus knoflooktenen en chilipepers in een fles olijfolie te doen. Na een paar uur, dagen of zelfs maanden is die smaak helemaal ingetrokken... dus nu schijnt het zo te zijn dat als je die knoflooktenen zou eten het giftig is.
Hoeft niet per se, de bacterie moet er dan in de eerste plaats wel in inzitten en in de tweede plaats genoeg tijd hebben gehad zich te vermenigvuldigen. Volgens mij is er met verse olie sowieso niets aan de hand. Gisteren was ik trouwens nav dit topic wat aan het lezen over botulisme en de bacterien produceren zo'n extreem gif dat honderd gram ervan genoeg is om de wereldbevolking uit te roeien.
Nee, het hoeft niet per se, maar ik vond 't toch wel schrokkend. ;-) Maar bizar he, zo'n klein beetje van de bacterie en we zijn er met zijn allen geweest.
Jasmina- Fluisteraar
Sunprincess schreef:June schreef:Printje, dat van spinazie opwarmen is echt achterhaald.
Klopt.
Vis en Spinazie mag mag nog steeds niet samen maar Iglo heeft wel een soort van visspinaziedingen.
Maar toch eten veel mensen spinazie in combinatie met vissticks bijv. Heel soms doe ik dat ook. Twijfel dan altijd wel, maar vind het zo lekker af en toe. Toch maar niet meer doen dan.
Gast- Gast
Sunprincess schreef:June schreef:Printje, dat van spinazie opwarmen is echt achterhaald.
Klopt.
Het Voedingscentrum waarschuwt op hun website nog wel steeds voor vis in combinatie met nitraatrijke voeding.
Uitzondering is zalm en nog een vis (makreel?). Schijnt onderzocht te zijn met ratten/muizen.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Zininzon schreef:Sunprincess schreef:June schreef:Printje, dat van spinazie opwarmen is echt achterhaald.
Klopt.
Het Voedingscentrum waarschuwt op hun website nog wel steeds voor vis in combinatie met nitraatrijke voeding.
Uitzondering is zalm en nog een vis (makreel?). Schijnt onderzocht te zijn met ratten/muizen.
haha zal best achterhaald zijn maar toch waag ik me er niet aan. Ik warm sowieso nooit eten voor een tweede keer op.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Wat is precies het probleem met spinazie en vis dan? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ben dan ook vegetarier.
Twellie- Ratel
Lady Starstruck schreef:Rush schreef:Ja rode M&Ms komt van een bepaalde kever.Lady Starstruck schreef:Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat de kleur in fel gekleurde snoepjes gemaakt word van bepaalde insecten.
Oh ja dat was het. Het roze van roze koeken komt volgens mij ook van een kever.
Klopt, dat maken ze van schildluizen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmijnzuur
Gast- Gast
Tuinstoel schreef:Wat is precies het probleem met spinazie en vis dan? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ben dan ook vegetarier.
Nitraat in nitraatrijke groente wordt door de combinatie met vis omgezet in nitriet en dat is in verband gebracht met kanker.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Dit wist ik eerst ook niet:
Gelatine is een eiwitproduct dat wordt bereid door gedeeltelijke hydrolyse uit collageen. Collageen is een eiwit dat voorkomt in bindweefsels (onder andere huid, botten en kraakbeen) van zoogdieren.
Gelatine is een eiwitproduct dat wordt bereid door gedeeltelijke hydrolyse uit collageen. Collageen is een eiwit dat voorkomt in bindweefsels (onder andere huid, botten en kraakbeen) van zoogdieren.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Soortgelijke onderwerpen
» Ik wist het!
» Wist je dat ...?
» Hoe wist je dat het een mk was?
» Als je wist wat je nu weet...
» ben op zoek naar buren voor een spel frontierville ?
» Wist je dat ...?
» Hoe wist je dat het een mk was?
» Als je wist wat je nu weet...
» ben op zoek naar buren voor een spel frontierville ?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: