Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe wist jij wat je wilde?

+2
Atelier Madame
Oasis
6 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe wist jij wat je wilde? Empty Hoe wist jij wat je wilde?

Bericht  Oasis za 26 mei 2012 - 1:24

Hallo meiden,

Momenteel ben ik bijna klaar met mijn opleiding, maar het is absoluut wat ik NIET wil doen dus ben ik nu op zoek naar een tweede studie/master/postgraduaat in iets wat ik wel wil.

Maar wat wil ik? Ik vind ontzettend veel interessant, en overal zitten wel ogen en haken aan (o.a. dat ik nog wel elke maand vaste lasten te betalen heb dus een fulltime studie wordt lastig).

De vraag dus: hoe wist jij wat je wilde doen, als studie en uiteindelijk als werk?
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe wist jij wat je wilde? Empty Re: Hoe wist jij wat je wilde?

Bericht  Atelier Madame za 26 mei 2012 - 1:34

Ik wist na en tijdens mijn stage dat mijn huidige opleiding niet is wat ik wilde. Hele dagen op kantoor en heel beleidsmatig.

Ik wist wat ik wel wilde door bijbaantjes in de zorg, dat vond ik zo leuk. Ben dus gaan denken welke studie dat werd en kwam toen op hbo v uit. Na mijn master ga ik die opleiding dus werkend leren doen.

Ik zou als ik jou was dus kijken naar een duale of deeltijd mogelijkheid. En proberen een parttime baan ernaast te vinden, bij voorkeur in het gebied waar je zoekt of gerelateerd eraan of aan je eigen studie. Dan doe je iig werkervaring op!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  nina za 26 mei 2012 - 5:13

Ik heb de pabo gekozen omdat ik een brede interesse heb, dus van alle vakken wat zou krijgen.
Het werken met kinderen leek me ook wel leuk.

Toen ik afgestudeerd was aan de pabo, gesolliciteerd op het voortgezet onderwijs, omdat er in het basisonderwijs geen werk is, en dit vond ik nog veel leuker.

Dus ben de studie ook gaan doen, naast het werk.

Je kunt er voor kiezen om een soort snuffelstage te doen bij de beroepen die je leuk lijkt. Zo kun je kijken wat een doorgaande dag in houdt.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966

Bericht  Jeanette ma 28 mei 2012 - 10:37

Ik ben eigenlijk een beetje op de 'bonnefooi' een opleiding gaan doen. Is het niks, dan kijk ik wel verder. Maar de opleiding beviel me goed en werk nou ook in die sector. Ik moet ook wel zeggen dat ik op het laatst ingeschreven heb op de opleiding aangezien ik switchte van Havo naar MBO.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast ma 28 mei 2012 - 21:04

Ik ben vanaf de MAVO een opleiding gaan doen waarvan ik absoluut niet 100% overtuigd was dat dit iets voor me was. En achteraf bleek dat ook. Toen kreeg ik een baantje bij een fotograaf en zag dat fotografie niet alleen maar bestond uit het maken van hele mooie landschapsfoto's waarvoor je pas betaald krijgt als je er heel, heel erg goed in bent en geluk heb.
Ik vond het altijd al prachtig, maar ik zag niet in hoe je er je werk van kon maken.
Maar toen wel.

En zo ben ik gaan kijken naar een opleiding (ik wilde er wel echt een diploma voor hebben, want ik wilde echt fulltime in de fotografie) en ben die naast mijn werk gaan doen. Een jaar later ging ik weg bij mijn werk en ging freelancen.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 28 mei 2012 - 21:47

Ik heb gekeken naar mijn interesses en waar ik goed in ben op de HAVO en open dagen afgeweest smile Mijn buurmeisje heeft dezelfde opleiding als ik gedaan en toen zij begon te vertellen dacht ik van: ja die opleiding ga ik ook doen smile
Ik ben nu bijna klaar, geen moment spijt gehad van mijn keuze

Gast
Gast

Bericht  Arwyn ma 28 mei 2012 - 21:54

Ik ben al een tijdje aan het werk, maar weet nog steeds niet wat ik wil... Hoe wist jij wat je wilde? 394967
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast ma 28 mei 2012 - 22:02

Ik heb dat nooit geweten, weet het nu eigenlijk nog niet Hoe wist jij wat je wilde? 394967

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 28 mei 2012 - 23:31

Moeilijk hè? Psychologie is het toch niet?

Ik weet sinds een paar jaar ongeveer wat ik wil. Hoe ik dat weet? Door steeds meer in aanraking te komen met dit vakgebied en daar meer over te ontdekken. Ik heb MWD gedaan, maar dat vond ik te oppervlakkig. Toen pabo , dat was eigenlijk een keuze uit 'wanhoop': ik wist écht niet meer wat ik wilde. En nu dus mijn huidige studie die me wel de voldoening en diepgang geeft die ik miste bij mijn vorige studies.
En het grappige is, bij het werk wat ik nu doe is een pabo achtergrond ideaal smile. Zo heb ik er toch nog wat aan gehad Wink.

Ik zou me veel in gaan lezen over de vakgebieden waar je interesse naar uit gaat. En eventueel meelopen met mensen die al in het vakgebied werken?

Gast
Gast

Bericht  Oasis di 29 mei 2012 - 3:33

Bedankt voor alle reacties, leuk om te lezen!

@Jolicious: Psychologie vind ik ontzettend interessant, maar als baan is het inderdaad niets voor mij.

De tip om een dag mee te lopen vind ik wel een goede, maar ik ken bv. niemand die rechten gestudeerd heeft en al werkt.
Dus hoe kom ik aan iemand die mij een dagje laat meelopen? confused Ik kan wel de rechtbank inlopen, maar dat is toch anders..
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 3:37

De OU heeft bijv een studentenvereniging die ook in contact staat met oud studenten rechten. Daar zou je bijv eens kunnen rond vragen. Of mailen naar een coördinator van een studie, die weten vaak ook wel hoe je in contact komt met dat soort mensen. En verder rondvragen? Ook via social media. Twitter bijv? Bereik je ook heel veel mensen mee.

Gast
Gast

Bericht  Oasis di 29 mei 2012 - 3:42

Staat dat op de site van de OU? Zal eens kijken of ik daar een mailtje naar kan sturen.
Via Twitter is inderdaad ook een optie.

Bedankt zeg, hier had ik zelf helemaal niet aan gedacht! Very Happy
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 3:47

Kan je hier niet eens naartoe mailen? http://www.open.ou.nl/rerzwolle/

Gast
Gast

Bericht  Oasis di 29 mei 2012 - 3:50

He wat super, dat ga ik sowieso doen!
Zwolle e.o is wel te ver voor mij, maar in het ergste geval sturen ze mij door naar een vereniging dichter in mijn buurt.

Bedankt! Very Happy
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 29 mei 2012 - 3:51

Zo heb je in ieder geval een opstapje. Zij kennen vast wel andere verenigingen of opties. Succes!

Gast
Gast

Bericht  Lousanne wo 30 mei 2012 - 0:13

Ik wist al vanaf dat ik klein was (basisschool) dat ik later dokter wilde worden.. En nu studeer ik over een paar maandjes af als dokterHoe wist jij wat je wilde? 561177 dus jah, ik heb t altijd al geweten..

T lijkt me erg lastig als je niet precies weet wat je wil.. Er zijn natuurlijk ook zooo ontzettend veel opleidingen, en een studie is natuurlijk ook erg bepalend voor je toekomst. Succes!
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Bericht  Oasis zo 3 jun 2012 - 7:20

Bedankt voor alle antwoorden!

Het is inderdaad ook moeilijk om te weten wat je een groot deel van je leven wilt doen..
En ik vind psychologie/de hersenen enorm interessant, maar ik ben dan ook wel heel slecht in statistiek dus daarom zou ik die studie niet halen, denk ik zo.
Rechten vind ik ook enorm interessant, en daar zit geen statistiek bij. Natuurlijk zeg ik nu niet dat het dan maar makkelijk is.

Nouja, eerst maar eens afstuderen bij deze opleiding Wink.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 3 jun 2012 - 7:33

Door mijn vorige opleiding wist ik heel goed dat ik absoluut niet wilde werken als onderwijsassistent. Wel vond ik het erg leuk om bepaalde creatieve opdrachten uit te voeren. Hier besteedde ik soms veel meer tijd dan eigenlijk nodig was, gewoon omdat ik het zo leuk vond. Ik ben toen gaan kijken naar opleidingen waarin deze dingen juist naar voren komen en ben uitgekomen bij de opleiding HBO Communicatie. Ik kon me wel vinden in de opzet van de studie en de vakken die gegeven worden. Natuurlijk is het afwachten of het voldoet maar ik weet nu wel heel zeker dat ik iets creatiefs wil gaan doen/dingen wil gaan ontwerpen.

Gast
Gast

Bericht  Oasis zo 3 jun 2012 - 7:34

Wat grappig, ik doe nu communicatie en ben tot het besef gekomen dat dat juist niets voor mij is!
Ga je dan Communicatie Creatief doen, Joan?
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: