Glutenvrij eten
+8
Lenthe
lief-boefje
Pompoen
marjoleinnn
Parel
May
_Nina
SuzieQ
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Glutenvrij eten
Wie eet er glutenvrij? Bij mij kunnen ze maar niet ontdekken waar mijn buikklachten vandaan komen, en ik heb heel veel gelezen over glutenallergie en alle symptomen heb ik ook. Ik wil dus gaan proberen wat het doet als ik een tijdje glutenvrij eet. Hoe begin je daar aan? Is er een goed boek waarin glutenvrije producten staan (geen recepten, die kan ik er dan zelf wel van maken). Ik wil het liefst voor meerdere dagen boodschappen kunnen doen en altijd glutenvrije dingen in huis hebben. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen.
SuzieQ- Prater
- Aantal berichten : 779
Punten : 1197
Registratiedatum : 11-05-12
Re: Glutenvrij eten
Tegenwoordig heeft iedere supermarkt wel een glutenvrij schap. Mij lijkt het vooral lastig omdat gluten ineens overal in lijken te zitten. Brood, koekjes, pasta, kroketten, soep, chocola....
Mijn collega eet glutenvrij en ik heb haar wel eens gehoord over een lijst met glutenvrije artikelen, incl merknamen. Misschien kun je die via je huisarts krijgen?
Ik weet wel dat glutenintolerantie niet door iedere arts 'erkend' wordt en dat dat ook vaak het allerlaatste is waar ze naar kijken.
Mijn collega eet glutenvrij en ik heb haar wel eens gehoord over een lijst met glutenvrije artikelen, incl merknamen. Misschien kun je die via je huisarts krijgen?
Ik weet wel dat glutenintolerantie niet door iedere arts 'erkend' wordt en dat dat ook vaak het allerlaatste is waar ze naar kijken.
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Een handige site is dan: http://www.livaad.nl
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Online is veel te vinden, maar mail eens naar de gluten vereniging (okay dit heet natuurlijk niet zo maar ik kan even niet op de naam komen) die hebben kaartjes waarop staat wat wel en niet mag.
Wij hebben ze op het werk ook liggen, hotelgasten nemen die mee zodat wij zeker weten een glutenvrije maaltijd voor ze bereiden.
Wij hebben ze op het werk ook liggen, hotelgasten nemen die mee zodat wij zeker weten een glutenvrije maaltijd voor ze bereiden.
Gast- Gast
Mijn vriendin, holaagirl, heeft een glutenallergie.
Wellicht kan je haar een PM sturen, vind ze vast niet erg!
Wellicht kan je haar een PM sturen, vind ze vast niet erg!
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Je kunt inderdaad zo'n lijst aanvragen. Maar hebben ze in het ziekenhuis ook al darmonderzoeken etc. gedaan bij je of dat allemaal nog niet? Er zijn namelijk heel erg veel dingen die qua symptomen op elkaar lijken.
marjoleinnn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10
marjoleinnn schreef:Je kunt inderdaad zo'n lijst aanvragen. Maar hebben ze in het ziekenhuis ook al darmonderzoeken etc. gedaan bij je of dat allemaal nog niet? Er zijn namelijk heel erg veel dingen die qua symptomen op elkaar lijken.
Dan ga ik eens zo'n lijst aanvragen. Ik heb al heel wat bloed laten prikken, een darmonderzoek gehad (pijnlijk overigens), een echo, een darmpassagetest en nog een echo en een lactose intolerantietest gehad. Er is niks uitgekomen, dus ik heb niks en de dokter is nu klaar met al zijn onderzoeken. Ik ken die glutenvrije schappen idd, maar ik neem aan dat er heel veel andere producten ook glutenvrij zijn. Ik had laatst glutenvrije spaghetti, een klein zakje was gewoon 3 euro! Dus ik wil leren hoe ik normale dingen kan eten, die glutenvrij zijn.
SuzieQ- Prater
Nou vlees en groente, aardappels zijn bijvoorbeeld al glutenvrij, het zijn meer de sausjes, brood en pasta waar je mee moet oppassen!
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10
SuzieQ schreef:Wie eet er glutenvrij? Bij mij kunnen ze maar niet ontdekken waar mijn buikklachten vandaan komen, en ik heb heel veel gelezen over glutenallergie en alle symptomen heb ik ook. Ik wil dus gaan proberen wat het doet als ik een tijdje glutenvrij eet. Hoe begin je daar aan? Is er een goed boek waarin glutenvrije producten staan (geen recepten, die kan ik er dan zelf wel van maken). Ik wil het liefst voor meerdere dagen boodschappen kunnen doen en altijd glutenvrije dingen in huis hebben. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen.
Lastig Suzie, heb je ook een ,maagonderzoek(gastroscopie)met biopten/hapjes laten doen?Coeliakie( de darmziekte waardoor je glutenvrij moet eten) zit in het eerste stukje van je dunne darm,het duodenum. En weet je of je antistoffen tegen coeliakie zijn geprikt?
De Jumbo heeft vrij goedkope glutevrije producten, frikandellen,.spaghette(500 gr 2,euro) is goedkoop voor gv.
De glutenvrije pizza;s in dr vrizer. Mocht je mij nog het e.a. willen vragen hoor ik het wel even. Je moet er wel altijd vanuit gaan dat je echt zeker weet dat je het niet hebt, als je namelijk een tijdje zonder gluten gaat eten, en je zou toch een biopt moeten laten nemen..moet je eerst 3 maanden nog gewoon"gluten? eten
lief-boefje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 45
Punten : 43
Registratiedatum : 22-11-10
Vrijwel alle AH glutenvrije producten:
http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000334000/000/000334002_009_gluten_vrij.pdf
http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000334000/000/000334002_009_gluten_vrij.pdf
Lenthe- Prater
- Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
De website Livaad gaat je een heel eind op weg helpen. Daar kan je per supermarkt zien wat ze verkopen.
Brood dat is echt het lastige ervaar ik nu met mijn dochter.
Er is veel maar je moet goed zoeken. Als je dingen wilt weten mag je mij ook een pm sturen.
Brood dat is echt het lastige ervaar ik nu met mijn dochter.
Er is veel maar je moet goed zoeken. Als je dingen wilt weten mag je mij ook een pm sturen.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
тыквашка schreef:Nou vlees en groente, aardappels zijn bijvoorbeeld al glutenvrij, het zijn meer de sausjes, brood en pasta waar je mee moet oppassen!
Dit is niet helemaal waar,
Veel vleessoorten zijn inderdaad van nature glutenvrij. Wanneer ze gepaneerd of gemarineerd worden, kun je de vleessoorten eigenlijk al niet meer eten. Uitzonderingen daargelaten.
Wordt het vlees in de supermarkt gedraaid, gesneden en/of verpakt, dan kun je er van uitgaan dat het niet glutenvrij is. Iemand die een langere tijd glutenvrij eet, kan hier ontzettend ziek van worden.
Ik zelf eet ook glutenvrij, en ik moet zeggen; ik koop bijna geen speciale glutenvrije producten. Over het algemeen lukt het aardig. Het lastigste vind ik de broodmaaltijden, die vervang ik vaak door pap/yoghurt en rijstwafels.
Het vervelende is vaak, dat mensen niet door hebben hoe secuur je te werk moet gaan met hygiene en kruimels etc.
roosje87- Fluisteraar
- Aantal berichten : 73
Punten : 152
Registratiedatum : 13-08-11
Dan zou ik inderdaad eens laten testen op coeliakie. Maar je moet dan inderdaad heel nauwkeurig te werk gaan, uitkijken met kruimels etc. van producten die wel gluten bevatten. Zo kan je dan ook geen glutevrije snacks bakken in een frietpan waar de gewone snacks in gebakken zijn etc.
Maar ik zou er eerst op laten testen door het ziekenhuis want glutenvrij eten moet je echt je hele leven doen mocht je niet tegen gluten kunnen. En om echt verschil te merken moet je dit ook best even volhouden.
Maar ik zou er eerst op laten testen door het ziekenhuis want glutenvrij eten moet je echt je hele leven doen mocht je niet tegen gluten kunnen. En om echt verschil te merken moet je dit ook best even volhouden.
marjoleinnn- Fluisteraar
SuzieQ schreef:marjoleinnn schreef:Je kunt inderdaad zo'n lijst aanvragen. Maar hebben ze in het ziekenhuis ook al darmonderzoeken etc. gedaan bij je of dat allemaal nog niet? Er zijn namelijk heel erg veel dingen die qua symptomen op elkaar lijken.
Dan ga ik eens zo'n lijst aanvragen. Ik heb al heel wat bloed laten prikken, een darmonderzoek gehad (pijnlijk overigens), een echo, een darmpassagetest en nog een echo en een lactose intolerantietest gehad. Er is niks uitgekomen, dus ik heb niks en de dokter is nu klaar met al zijn onderzoeken. Ik ken die glutenvrije schappen idd, maar ik neem aan dat er heel veel andere producten ook glutenvrij zijn. Ik had laatst glutenvrije spaghetti, een klein zakje was gewoon 3 euro! Dus ik wil leren hoe ik normale dingen kan eten, die glutenvrij zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat je dan ook het onderzoek naar coeliakie (gluten-intolerantie) hebt gehad, als ik zie welke onderzoeken je hebt gehad.. Ik zou dat nog even voor de zekerheid navragen bij je arts. Ook omdat je zegt dat er overal niks is uitgekomen en de dokter klaar is met zijn onderzoeken. Het zou zonde zijn als je nu met alle macht probeert gluten te vermijden terwijl je al weet dat je geen coeliakie hebt.
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Voor wat betreft vlees, dat maakt voor mij niet uit, ik eet het toch niet.
Ondanks dat de dokter zegt dat ik geen gluten kan hebben (er is niet op geprikt, hij zei dat het dat zeker niet kon zijn, waarom weet ik ook niet). Ik moet in september nog een keer terug en dan zal ik er nog eens op aandringen.
Verder is het gewoon ook echt niet slecht voor je om glutenvrij te eten, en ik heb gelezen dat veel mensen zich er beter bij voelen, ook al hebben ze geen gluten intolerantie (een vriendin van me eet al een tijdje glutenvrij en zij heeft er echt baat bij). Ik wil als avondeten gewoon blijven eten watik nu doe (veel groenten en een vleesvervanger, soms rijst erbij), maar het lijkt me lastig iets te vinden als vervanging van brood. Ik houd niet van yoghurt en kwark en krijg last van melkproducten. Om te ontbijten met rauwkost lijkt me ook niks, dus ik ga daarvoor wel glutenvrije crackers proberen.
Ondanks dat de dokter zegt dat ik geen gluten kan hebben (er is niet op geprikt, hij zei dat het dat zeker niet kon zijn, waarom weet ik ook niet). Ik moet in september nog een keer terug en dan zal ik er nog eens op aandringen.
Verder is het gewoon ook echt niet slecht voor je om glutenvrij te eten, en ik heb gelezen dat veel mensen zich er beter bij voelen, ook al hebben ze geen gluten intolerantie (een vriendin van me eet al een tijdje glutenvrij en zij heeft er echt baat bij). Ik wil als avondeten gewoon blijven eten watik nu doe (veel groenten en een vleesvervanger, soms rijst erbij), maar het lijkt me lastig iets te vinden als vervanging van brood. Ik houd niet van yoghurt en kwark en krijg last van melkproducten. Om te ontbijten met rauwkost lijkt me ook niks, dus ik ga daarvoor wel glutenvrije crackers proberen.
SuzieQ- Prater
Die crackers zijn goed te doen en de rijstenwafels zijn ook lekker als je dat lust tenminste. En hier pakt onze dochter ook vaak stuk fruit.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
meisjesmama schreef:Die crackers zijn goed te doen en de rijstenwafels zijn ook lekker als je dat lust tenminste. En hier pakt onze dochter ook vaak stuk fruit.
Ik lunch altijd met 3 crackers met sandwichspread (er is 1 glutenvrije variant) of smeerkaas, dus als de crackers lekker zijn dan is dat een prima optie. Ik eet verder 1 boterham per dag (ontbijt) met pindakaas en er bestaat ook glutenvrije pindakaas (C1000 geloof ik) dus als ik dan ook nog glutenvrij brood vind, dan is dat ook opgelost.
Ik kan slecht tegen appels, dus moet nog wel even op zoek naar fruit wat handig mee te nemen is (bananen en ander zacht fruit gaat altijd zo butsen achterop mijn fiets onder de snelbinders en sinasappels knoeien zo achter mijn bureau).
SuzieQ- Prater
Ik heb coeliakie oftewel een glutenintolerantie.
Als ik jou was zou ik zeker niet glutenvrij gaan eten zonder goede diagnose! Als je echt zoveel klachten heb moet je naar je huisarts en aandringen op een bloedonderzoek. In je bloed kunnen ze heel makkelijk bepaalde antistoffen tegen gluten aantonen. Als die er zijn, volgt meestal een een dunne darm biopt en dan is de diagnose compleet.
Zomaar even glutenvrij eten heeft dus helemaal geen nut. Je moet erg goed opletten op kruisbesmetting e.d. en 1 kruimeltje glutenvol brood kan al zorgen voor een hoop buikpijn.
Denk er niet te makkelijk over en laat je neit afschepen door huisartsen..
Als ik jou was zou ik zeker niet glutenvrij gaan eten zonder goede diagnose! Als je echt zoveel klachten heb moet je naar je huisarts en aandringen op een bloedonderzoek. In je bloed kunnen ze heel makkelijk bepaalde antistoffen tegen gluten aantonen. Als die er zijn, volgt meestal een een dunne darm biopt en dan is de diagnose compleet.
Zomaar even glutenvrij eten heeft dus helemaal geen nut. Je moet erg goed opletten op kruisbesmetting e.d. en 1 kruimeltje glutenvol brood kan al zorgen voor een hoop buikpijn.
chemgirl- Fluisteraar
- Aantal berichten : 17
Punten : 19
Registratiedatum : 14-01-11
Ik lees het nu pas goed, sorry.
Je zegt dat je een darmonderzoek hebt gehad? Een dikke darm onderzoek of dunne darm onderzoek? Dunne darm onderzoek gaat via een slangetje in je mond. Ze kunnen de diagnose pas stellen als ze een hapje, biopt nemen uit de dunne darm en die onder de microscoop onderzoeken..
Het zou kunnen dat je bloedonderzoek negatief is en je biopt positief, maar dat komt heel weinig voor..
Je zegt dat je een darmonderzoek hebt gehad? Een dikke darm onderzoek of dunne darm onderzoek? Dunne darm onderzoek gaat via een slangetje in je mond. Ze kunnen de diagnose pas stellen als ze een hapje, biopt nemen uit de dunne darm en die onder de microscoop onderzoeken..
Het zou kunnen dat je bloedonderzoek negatief is en je biopt positief, maar dat komt heel weinig voor..
chemgirl- Fluisteraar
Het is niet zo dat er in je bloed altijd antistoffen gevonden worden bij coeliakie. Mijn tante heeft coeliakie maar daar is destijds helemaal niks fouts in haar bloed gevonden. Terwijl zij het echt heel erg heeft.chemgirl schreef:Ik heb coeliakie oftewel een glutenintolerantie.
marjoleinnn- Fluisteraar
marjoleinnn schreef:Het is niet zo dat er in je bloed altijd antistoffen gevonden worden bij coeliakie. Mijn tante heeft coeliakie maar daar is destijds helemaal niks fouts in haar bloed gevonden. Terwijl zij het echt heel erg heeft.chemgirl schreef:Ik heb coeliakie oftewel een glutenintolerantie.
Yep, dat zei ik ook in mijn 2e bericht. Negatieve antistoffen en positief biopt komt voor, maar niet zo heel vaak. Andersom kan ook nog, komt wel eens bij kinderen voor, na kleuring van het biopt word er dan wel coeliakie geconstateerd.
chemgirl- Fluisteraar
Soortgelijke onderwerpen
» Glutenvrij
» Glutenvrij
» glutenvrij.....menutips?
» Eten en (netjes) leren eten 1-jarige
» Minder vlees eten/vegetarisch eten
» Glutenvrij
» glutenvrij.....menutips?