glutenvrij.....menutips?
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
glutenvrij.....menutips?
Hoi!
Van 't weekend komen er vrienden eten en logeren. Hartstikke gezellig, want zo vaak zien we elkaar niet. Ik zit alleen een beetje met het volgende: één van hen heeft een glutenallergie. Is pas sinds kort ontdekt en nu komen er steeds meer allergieën bij (een aantal fruitsoorten kan ze ook niet hebben). Ik wil natuurlijk graag een lekker diner op tafel zetten zonder risico dat ze last krijgt van haar allergie. En ook met het ontbijt heb ik t een en ander aan glutenvrije producten nodig. Nou weet ik zelf helemaal niets van gluten, en ze heeft zelf al wel een beetje aangegeven wat ze wel en niet kan eten, maar ik hoopte dat jullie misschien nog tips hebben.
Wie heeft er een paar leuke, lekkere glutenvrije en fruitvrije receptjes????
Alvast bedankt!
Van 't weekend komen er vrienden eten en logeren. Hartstikke gezellig, want zo vaak zien we elkaar niet. Ik zit alleen een beetje met het volgende: één van hen heeft een glutenallergie. Is pas sinds kort ontdekt en nu komen er steeds meer allergieën bij (een aantal fruitsoorten kan ze ook niet hebben). Ik wil natuurlijk graag een lekker diner op tafel zetten zonder risico dat ze last krijgt van haar allergie. En ook met het ontbijt heb ik t een en ander aan glutenvrije producten nodig. Nou weet ik zelf helemaal niets van gluten, en ze heeft zelf al wel een beetje aangegeven wat ze wel en niet kan eten, maar ik hoopte dat jullie misschien nog tips hebben.
Wie heeft er een paar leuke, lekkere glutenvrije en fruitvrije receptjes????
Alvast bedankt!
Gast- Gast
Re: glutenvrij.....menutips?
Hoi!
Dat is best een uitdaging zonder gluten gaan koken. Maar wel te doen.
Let er wel op dat je producten met gluten en zonder gluten niet bij elkaar legt en geen dezelfde messen/snijplanken gebruiken zonder deze tussentijds af te wassen.
Er is een site www.livaad.nl, daar staan alle producten op die glutenvrij zijn en er staan ook recepten op. (ik heb ooit eens chicken tonight gekookt. Ging prima)
In de Ah bijvoorbeeld staat ook op alle eigen merk producten of ze wel of niet glutenvrij zijn.
Succes!
Dat is best een uitdaging zonder gluten gaan koken. Maar wel te doen.
Let er wel op dat je producten met gluten en zonder gluten niet bij elkaar legt en geen dezelfde messen/snijplanken gebruiken zonder deze tussentijds af te wassen.
Er is een site www.livaad.nl, daar staan alle producten op die glutenvrij zijn en er staan ook recepten op. (ik heb ooit eens chicken tonight gekookt. Ging prima)
In de Ah bijvoorbeeld staat ook op alle eigen merk producten of ze wel of niet glutenvrij zijn.
Succes!
Pomodori- Fluisteraar
- Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11
PFff, 't valt niet mee om glutenvrij te koken zie ik...
Zijn er nog meer goede tips? Ook qua ingrediënten (waar te koop enzo...)
Zijn er nog meer goede tips? Ook qua ingrediënten (waar te koop enzo...)
Gast- Gast
Bij de Natuurwinkel kan je glutenvrije pasta kopen. Je zou dus prima twee pannetjes pasta kunnen maken, eentje met gewone, en voor haar de glutenvrije pasta. Een vriendin van me heeft ook coeliakie en zo doen wij dat altijd. Pasta saus kan vrij makkelijk glutenvrij, als je met natuurlijke ingredienten werkt, dus verse tomaten, basilicum etcetera. Dan kan je een prima saus maken.
Rijst kan overigens ook gewoon, dus je zou daar ook makkelijk mee kunnen koken. Bij toetjes even goed oppassen, maar wij eten bijvoorbeeld altijd chocolademousse, daar zit niets in.
Je hebt tegenwoordig ook best lekkere broodjes, dus daar zou je lekker mee kunnen ontbijten. Je kan van te voren even bij haar informeren wat ze lekker vindt om mee te ontbijten, en dan bijv een nieuwe pot jam, nutella oid kopen, zodat zij die kan gebruiken. Dus eerst haar broodjes laten smeren uit de nieuwe pot en dan pas je eigen brood smeren met een ander mes, of haar die hele pot geven
Vroeger was er altijd een boekje met glutenvrije artikelen, ik neem aan dat dit tegenwoordig ook wel op internet te vinden is.
Rijst kan overigens ook gewoon, dus je zou daar ook makkelijk mee kunnen koken. Bij toetjes even goed oppassen, maar wij eten bijvoorbeeld altijd chocolademousse, daar zit niets in.
Je hebt tegenwoordig ook best lekkere broodjes, dus daar zou je lekker mee kunnen ontbijten. Je kan van te voren even bij haar informeren wat ze lekker vindt om mee te ontbijten, en dan bijv een nieuwe pot jam, nutella oid kopen, zodat zij die kan gebruiken. Dus eerst haar broodjes laten smeren uit de nieuwe pot en dan pas je eigen brood smeren met een ander mes, of haar die hele pot geven
Vroeger was er altijd een boekje met glutenvrije artikelen, ik neem aan dat dit tegenwoordig ook wel op internet te vinden is.
Gast- Gast
Volgens mij kan je bij de albert heijn ook gewoon glutenvrij brood kopen. Ligt dan alleen wel in het vriesvak.
Voor de rest, als je zeker weet dat ergens geen bloem in zit, is de kans groter dat het glutenvrij is. Dus idd veel verse producten enzo. Is misschien iets makkelijker dan een heel boekje door te moeten lezen in de supermarkt.
Voor de rest, als je zeker weet dat ergens geen bloem in zit, is de kans groter dat het glutenvrij is. Dus idd veel verse producten enzo. Is misschien iets makkelijker dan een heel boekje door te moeten lezen in de supermarkt.
sonly- Prater
- Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10
Dank voor de reacties! Ik ga vandaag inderdaad eens de Albert Heijn onderzoeken. Die schijnen het ook heel duidelijk aan te geven op hun huismerkproducten.
Gast- Gast
Let wel op bij producten als jam en nutella ed of er geen tarwe in zit. Dat is een beetje verstopt vaak, maar wordt wel gebruikt als bindmiddel. Het zit in meer dingen dan je denkt. Ook niet alle rijstsoorten kunnen, daar zit soms ook een waarschuwing op. Als het in een fabriek wordt gemaakt waar ze producten met gluten maken, kan het al gluten bevatten daardoor. Die dingen springen dan vrij lichtjes door de lucht heen.
Broodjes kun je niet samen afbakken in de oven, als je glutenvolle en glutenvrije broodjes hebt.
Maar veel verse producten dat gaat vaak wel goed. Het zijn vaak de pakjes en de zakjes waar ze in gluten in stoppen ter binding of conservering.
(er is een viennetta soort die gewoon glutenvrij is, misschien een dessert tip)
Broodjes kun je niet samen afbakken in de oven, als je glutenvolle en glutenvrije broodjes hebt.
Maar veel verse producten dat gaat vaak wel goed. Het zijn vaak de pakjes en de zakjes waar ze in gluten in stoppen ter binding of conservering.
(er is een viennetta soort die gewoon glutenvrij is, misschien een dessert tip)
Pomodori- Fluisteraar
Wow, de AH is echt goed. Overal staat op aangegeven hoe het zit qua gluten! Dus heb al aardig wat glutenvrije producten gevonden. Verder ook wat broodjes en crackers in de natuurwinkel. Van tevoren maak ik de oven even goed schoon en zal de broodjes idd niet met ander brood in aanraking laten komen. Heb ook aparte boter e.d. voor haar gekocht (daar hebben tenslotte onze messen ingezeten die ons gewone brood aanraken). Verder heb ik aparte kaas en gekookte worst voor haar gekocht. En zal nog wat zoet beleg van de Appie (zodat ik goed kan zien of het glutenvrij is) halen. Met het eten wilde ze het liefste iets met aardappels. Dus heb glutenvrije vis gevonden, met een glutenvrij sausje en dan wokken we wat groentes (in glutenvrije olie) en dan misschien gebakken of gekookte aardappels erbij. Als toetje doen we chocolademousse (van almhof, is glutenvrij). Ook heb ik nog glutenvrije crackers en aardbeienyoghurt voor t ontbijt. Nu alleen nog even kijken voor glutenvrije 'snacks' voor 's avonds ipv chips enzo.
Gast- Gast
Ja bij de AH is het goed shoppen. Is goed duidelijk daar allemaal.
Er bestaat ook glutenvrije chips (naturel van de lays bijv en cheetos).
Maar klinkt allemaal goed voor elkaar! Eet ze straks.
Er bestaat ook glutenvrije chips (naturel van de lays bijv en cheetos).
Maar klinkt allemaal goed voor elkaar! Eet ze straks.
Pomodori- Fluisteraar
Zal nog even komen melden dat het een geslaagd weekendje was! Vriendin was helemaal blij met de aandacht die ik aan het eten gegeven had. Voor zowel ontbijt als snacks hadden we ook genoeg glutenvrije keus en het 'diner' viel ook in de smaak gelukkig. En ze heeft geen allergische aanvallen gehad gelukkig, dus da's ook fijn. Oh, en t was nog lekker ook allemaal!
Gast- Gast
Kijk dat is mooi! En jij weer een stapje wijzer in de glutenwereld.
Fijn dat het goed gegaan is allemaal.
Fijn dat het goed gegaan is allemaal.
Pomodori- Fluisteraar
Fijn Tesita! als je er een beetje zorgvuldig mee om gaat, hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn om iets glutenvrij's te bereiden.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: