Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Opleidingen die beginnen in Oktober?

+8
Gympie
Elsje
Kqip
Tania
TukTuk
Jeanette
_Nina
JD
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  JD vr 17 aug 2012 - 5:14

Weet iemandd of er ROC's of andere scholen zijn waar ze opleidingen aanbieden die in Oktober/November beginnen ipv September??

Ik ben mijn baan kwijt en sta wel open voor omscholing, alleen beginnen de meeste opleidingen al in September, terwijl ik pas per 1 Oktber kan beginnen... Ik heb al gegoogled, maar kom er (naast de thuisstudies) niet echt uit...

Off kent iemand bedrijven die leuke interne opleidingen aanbieden? (liefst iets in de sociale/zorg sector)

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  _Nina vr 17 aug 2012 - 5:16

LOI/NCI?
Sommige instellingen hebben ook opleidingen die in januari beginnen, moet je wel ff de tijd overbruggen..
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Jeanette vr 17 aug 2012 - 5:26

Aan opleidingen binnen ROC's kun je alleen per september of per januari/februari beginnen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  TukTuk vr 17 aug 2012 - 5:52

Kan je je niet gewoon inschrijven voor een opleiding, en uitleggen dat je een maand later instroomt met het volgen van de lessen? Dat je wel je boeken hebt en naast je werk zelf probeert de lesstof bij te houden de eerste maand?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  _Nina vr 17 aug 2012 - 6:27

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  TukTuk vr 17 aug 2012 - 6:32

_Nina schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..

Oh dat is irritant.. Toch wel raar dat ze dat soort regels bij het MBO wel hebben en bij het HBO / WO niet.
Zou zo iets ook niet gewoon te regelen zijn, als je het uitlegt? Lijkt me dat er toch wel uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  _Nina vr 17 aug 2012 - 6:36

AngelNyn schreef:
_Nina schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..

Oh dat is irritant.. Toch wel raar dat ze dat soort regels bij het MBO wel hebben en bij het HBO / WO niet.
Zou zo iets ook niet gewoon te regelen zijn, als je het uitlegt? Lijkt me dat er toch wel uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden?
Ik denk dat de mentaliteit van een groot aantal leerlingen op het mbo ook wel een beetje anders is Wink
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Tania vr 17 aug 2012 - 7:09

AngelNyn schreef:
_Nina schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..

Oh dat is irritant.. Toch wel raar dat ze dat soort regels bij het MBO wel hebben en bij het HBO / WO niet.
Zou zo iets ook niet gewoon te regelen zijn, als je het uitlegt? Lijkt me dat er toch wel uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden?

Ik had op het hbo ook vakken waarbij je maar een bepaald aantal lessen mocht missen, anders kon je die vakken al niet meer halen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  TukTuk vr 17 aug 2012 - 7:17

Tania schreef:
AngelNyn schreef:
_Nina schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..

Oh dat is irritant.. Toch wel raar dat ze dat soort regels bij het MBO wel hebben en bij het HBO / WO niet.
Zou zo iets ook niet gewoon te regelen zijn, als je het uitlegt? Lijkt me dat er toch wel uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden?

Ik had op het hbo ook vakken waarbij je maar een bepaald aantal lessen mocht missen, anders kon je die vakken al niet meer halen.

Ja maar dat is vaak maar bij een beperkt aantal vakken. Bij ons is dat met de praktijk lessen ook, en dat is ook niet meer dan logisch uiteraard. Maar voor de theorielessen is bij ons geen aanwezigheidsplicht.


Laatst aangepast door AngelNyn op vr 17 aug 2012 - 7:45; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Tania vr 17 aug 2012 - 7:44

AngelNyn schreef:
Tania schreef:
AngelNyn schreef:
_Nina schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..

Oh dat is irritant.. Toch wel raar dat ze dat soort regels bij het MBO wel hebben en bij het HBO / WO niet.
Zou zo iets ook niet gewoon te regelen zijn, als je het uitlegt? Lijkt me dat er toch wel uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden?

Ik had op het hbo ook vakken waarbij je maar een bepaald aantal lessen mocht missen, anders kon je die vakken al niet meer halen.

Ja maar dat is vaak maar bij een beperkt aantal vakken. Bij ons is dat met de praktijk lessen ook, en dat is ook niet meer dan logisch uiteraard. Maar voor de theorielessen is geen aanwezigheidsplicht.

Ja je hebt gelijk dat waren inderdaad bijna allemaal praktijkvakken.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gast vr 17 aug 2012 - 7:47

Ik zou gewoon overleggen met het ROC waar je de opleiding wil volgen. Ik denk namelijk dat als je uitlegt hoe en wat er heel wat te regelen is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Kqip vr 17 aug 2012 - 7:49

Maar wat wil je dan gaan doen? Werken leren of enkel leren? Ik heb dat ook overwogen aangezien ik sinds februari zonder baan zat. Helaas zaten hier in de omgeving de opleidingen werken leren al eind mei allemaal vol. Gelukkig had ik een buffer qua geld en hebben wij het geluk dat we alle vaste lasten kunnen betalen van het salaris van mijn vriend als dat nodig is. Wel heeft mijn vader 1x de belasting van mijn auto betaald, aangezien ik die bij hem heb gezet en mijn vader en broer ermee kunnen rijden. Inmiddels heb ik weer werk. Past totaal niet bij mijn opleiding maar ik vind het leuk. Moet wel zeggen, ga niet iets doen puur om het geld daar heb je zelf niks aan en een evt. werkgever ook niet. En een nieuwe opleiding is niet een verzekering tot nieuw werk hou daar rekening mee!
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Elsje vr 17 aug 2012 - 8:10

Vorig jaar bij de opleiding Saw die begon septemer en was er 10 weken instroom mogelijk. Misschien gewoon eens informeren bij de opleiding die je leuk lijkt?
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1283
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gympie vr 17 aug 2012 - 8:12

_Nina schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar bij het mbo mag je maar een bepaald aantal lesdagen missen en anders ben je de sjaak, dus dat lijkt me geen optie helaas..

Tegenwoordig kun je wel eens later instromen. Ik heb er ook een paar gehad die pas okt/nov instroomde. Zelfs dec/jan kwam er nog eentje bij.

Janedoe, ik raad je aan met een roc te bellen en informatie in te winnen.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  JD vr 17 aug 2012 - 11:44

Ik wil inderdaad graag de combi werken/leren, want alleen leren is financieel echt niet te doen. En dan ook echt een opleiding die t liefst door de werkgever betaald wordt... Zit te denken aan verzorgende of verpleegkundige, ik moet er alleen het komend weekend even heel goed over nadenken of ik gemotiveerd genoeg ben om weer 3 of 4 jaar naar school te gaan.

Misschien een rare vraag, maar weet iemand hoe ze bij ROC's zijn als je midden in een opleiding zwanger zou raken? Want als ik realistisch ben...ik ben sinds oktober vorig jaar gestopt met de pil, nu door het verliezen van mijn baan gaat er voorlopig geen kindje komen tot er zekerheid is, maar om nou 4 jaar te gaan wachten...dat wil ik ook eigenlijk echt niet Embarassed Zijn daar regelingen voor? Kun je een pauze nemen ofzo, of is dat weer per opleiding verschillend?
Ik ben al 8 jaar van school af, dus geen idee hoe dat zit... (en toen ik nog op school zat was ik te jong om me daarmee bezig te houden smile )
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gympie vr 17 aug 2012 - 19:03

Vriendin van mij raakte zwanger tijdens de opleiding, ze is er een paar maanden tussenuit geweest. Die haalt ze nu na de zomer in (iedereen is al klaar) en dan is zij ook klaar. Ze heeft gewoon haar eindstage iets opgeschoven.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  M@niek vr 17 aug 2012 - 19:55

Maar heb je al een werkplek gevonden? Dat valt echt niet mee en zeker nu niet want veel plekken zijn al ingevuld/vergeven.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Highway vr 17 aug 2012 - 20:26

JaneDoe schreef:Ik wil inderdaad graag de combi werken/leren, want alleen leren is financieel echt niet te doen. En dan ook echt een opleiding die t liefst door de werkgever betaald wordt... Zit te denken aan verzorgende of verpleegkundige, ik moet er alleen het komend weekend even heel goed over nadenken of ik gemotiveerd genoeg ben om weer 3 of 4 jaar naar school te gaan.

Misschien een rare vraag, maar weet iemand hoe ze bij ROC's zijn als je midden in een opleiding zwanger zou raken? Want als ik realistisch ben...ik ben sinds oktober vorig jaar gestopt met de pil, nu door het verliezen van mijn baan gaat er voorlopig geen kindje komen tot er zekerheid is, maar om nou 4 jaar te gaan wachten...dat wil ik ook eigenlijk echt niet Embarassed Zijn daar regelingen voor? Kun je een pauze nemen ofzo, of is dat weer per opleiding verschillend?
Ik ben al 8 jaar van school af, dus geen idee hoe dat zit... (en toen ik nog op school zat was ik te jong om me daarmee bezig te houden smile )

Waarom kijk je niet direct bij ziekenhuizen en instellingen voor interne opleidingen? Evt met een voorwerktraject totdat de opleiding begint, misschien dat daar nog wat plekken te vergeven zijn..
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  TukTuk vr 17 aug 2012 - 21:20

M@niek schreef:Maar heb je al een werkplek gevonden? Dat valt echt niet mee en zeker nu niet want veel plekken zijn al ingevuld/vergeven.

Denk inderdaad dat je héél weinig kans hebt om voor aankomend studiejaar iets te vinden. Zijn die werkplekken sowieso niet al heel schaars?
Dan zou ik als ik jou was gewoon proberen werk te vinden, desnoods werk in een fabriek oid, schoonmaakster, en dan aankomend jaar een werkplek zoeken.

Over die zwangerschap.. Ik denk met een gewone voltijds opleiding dat het geen probleem moet zijn, maar ik denk dat het bedrijf waar je je werkplek hebt dan straks not amused zal zijn als jij tussendoor zwanger raakt.. Ik zou als ik jou was eerst je studie doen en daarna zwanger proberen te raken.
Volgens mij moet je ook minimaal 32 uur per week blijven werken op je werkplek, om je diploma te kunnen halen, dus dat moet ook maar te combineren zijn met een kindje dan.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gast zo 19 aug 2012 - 21:05

Werkplek is denk ik de moeilijkste opgave. Bij mijn roc waren er mensen die in oktober instroomden, dus ik denk dat het na overleg wel kan (al moet je dan wel het eea inhalen). Ik zou zodra de schoolvakantie voorbij is gewoon eens gaan informeren.

Een klasgenoot van mij was ook zwanger tijdens de opleiding (in het examenjaar) en heeft voor haar zwangerschapsverlof vooruit gewerkt en erna nog wat ingehaald. Dit heeft ze wel als zwaar ervaren, maar ze kon wel tegelijk met ons examen doen en heeft het ook super gedaan!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gast ma 20 aug 2012 - 0:31

Waar je ook aan moet denken, bij het onderzoeken welke opleiding of welk leer/werktraject je wellicht wil volgen, zijn de voorwaarden. De meeste zorginstellingen hanteren namelijk tegenwoordig wél eisen over het aantal jaren waarin je de opleiding afgerond moet hebben, hoeveel uren je minimaal moet werken (en daar is vaak geen parttime mogelijkheid in, zeker omdat je in de opleidingjaren een minimaal aantal stage uren moet lopen die je niet kunt lopen als je parttime zou willen werken), maar bijvoorbeeld ook hoe lang jij binnen diezelfde instelling moet blijven werken als je je diploma eenmaal behaald hebt. Je mag niet dan vervolgens als je je opleiding plus werken gedaan hebt bij instelling A na drie maanden bij instelling B aan de slag gaan, dan moet je vaak je volledige lesgeld terugbetalen, en dit bedrag neemt af in de volgende jaren dat jij daar blijft werken, maar dit gaat meestal over meerdere jaren.

Ik persoonlijk, maar dat is een mening, vind het starten met een leer/werktraject in een redelijk pittige sector, terwijl je eigenlijk al korte termijn kinderwensvervullingsplannen hebt geen geschikte keuze.
Het is niet zomaar iets, noch zo'n studie plus werken, nóch zwanger zijn en de eerste maanden/jaren met een kind. Het kan, en als het gebeurt dan is overal wel een mouw aan te passen, maar om het volledig intentioneel aan te gaan, zou niet mijn keuze zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  JD ma 20 aug 2012 - 3:32

@Pinkcoelho, ik begrijp je mening, en ben het er zelfs wel een beetje mee eens hoor. Het is absoluut niet ideaal om nu een 4jarige opleiding te starten als ik weet dat ik kinderen wil. Het meest ideaal zou dus een kortere opleiding zijn, maar helaas....zijn de meeste opleidingen die ik leuk vind 3 a 4 jaar. Ik ben nu 27, we waren al bezig voor een kindje, wat nu op ee laag pitje staat door het verliezen van mijn baan. Ik wil dus best een jaar ofzo wachten met een kindje, maar er al een jaar mee bezig zijn, en het dan uiteindelijk 4 jaar moeten uitstellen.... hoe stom het ook klinkt, dat wil ik niet Embarassed , ik wil zo ontzettend graag moeder worden.

Dat van die regeling over erggens moeten blijven werken na een opleiding, daar ben ik mee bekend. Bij veel instellingen is het zo dat je je studieduur moet verdubbelen. Dus is je opleiding 3 jaar, dan "moet" je er nog 3 jaar blijven werken, en anders je opleiding terugbetalen ja.

Ik heb woensdag 4 sollicitatiegesprekken, ik ga eerst dat maar eens afwachten voordat ik me verder ga verdiepen in opleidingen. de meeste ROC's zijn nu toch dicht ivm vakantie toch?
Een grote zorgorganisatie hier in de buurt biedt de opleiding tot verzorgende IG en verpleegkundige ook in Januari aan, ik denk dat het misschien slimmer is als ik er dan aan begin, in plaats van me nu overhaast ergens in te storten...
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gast ma 20 aug 2012 - 3:37

Je zegt dat je je baan kwijt bent. Mag je niet per 1 september weg in overleg? Als je een leuke opleiding kunt vinden, zal je werkgever daar wellicht aan mee willen werken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  JD ma 20 aug 2012 - 3:53

Zusje schreef:Je zegt dat je je baan kwijt bent. Mag je niet per 1 september weg in overleg? Als je een leuke opleiding kunt vinden, zal je werkgever daar wellicht aan mee willen werken.

helaas....ik ben op vakantie tot en met 23 September Embarassed
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gast ma 20 aug 2012 - 4:00

Mijn zus heeft afgelopen jaar een mbo 4 opleiding tot doktersassistent in 1 jaar gedaan.

Je hoeft dus niet perse 3 of 4 jaar naar school. Ik weet alleen niet of ze die opleiding overal aanbieden.

Zij begon met haar opleiding toen mijn neefjes 2 jaar en de ander 3 maanden was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opleidingen die beginnen in Oktober? Empty Re: Opleidingen die beginnen in Oktober?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum