Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

+3
TukTuk
M@niek
JD
7 plaatsers

Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  JD zo 19 aug 2012 - 10:02

Ik ben er een beetje over aan het nadenken om misschien opnieuw naar school te gaan, en nu hoorde ik op de radio een spotje van Capabel. Zij bieden diverse opleidingen aan, korte opleidingen, die starten op diverse momenten in het jaar.
Klinkt dus allemaal erg aantrekkelijk, maar ik was benieuwd of er hier meiden zijn die een opleiding volgen via Capabel, of die ervaringen hebben hiermee?

Alvast bedankt!

edit: Ik zie nu de prijzen.... :O :O ...geloof dat ik nu snap waarom ik er nog nooit van gehoord had. Dit gaat hem denk ik niet worden, dus t topic mag gesloten worden, sorry.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  M@niek zo 19 aug 2012 - 11:48

Ik heb goede ervaring met capabel. Ik weet niet hoe oud je bent maar bij capabel heb je recht op studiefinanciering.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  JD zo 19 aug 2012 - 19:55

M@niek schreef:Ik heb goede ervaring met capabel. Ik weet niet hoe oud je bent maar bij capabel heb je recht op studiefinanciering.

ik ben 27, wanneer heb je precies recht op studiefinanciering dan?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  TukTuk zo 19 aug 2012 - 19:57

Tot je 30ste, als je niet al eerder studiefinanciering voor een MBO opleiding hebt ontvangen. Wel is er een regel, als je voor je 2005 ofzo geloof ik je andere opleiding gedaan hebt, je weer opnieuw recht hebt op stufi voor het MBO, maar daarover zou je DUO moeten bellen.
Wel kan je sowieso nog 3 jaar lenen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  JD zo 19 aug 2012 - 20:11

Dankjewel smile
Ik ga het vandaag maar eens even goed uitzoeken allemaal, en dan maar eens wat knopen doorhakken!

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  TukTuk zo 19 aug 2012 - 20:17

JaneDoe schreef:Dankjewel Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? 561177
Ik ga het vandaag maar eens even goed uitzoeken allemaal, en dan maar eens wat knopen doorhakken!


Heb het nog even uitgezocht, als je voor 1 aug 2005 je eerste stufi ontvangen hebt van je vorige opleiding, viel die opleiding niet onder de prestatiebeurs. Aan mijn vriend is toen verteld dat hij gewoon weer recht zou hebben op stufi als hij dan weer een opleiding zou doen.

Overigs heb ik ook gekeken eens naar die prijzen, maar als je een 3 jarige voltijds opleiding zou doen bijvoorbeeld, zou je op ongeveer hetzelfde uitkomen uiteindelijk, dus het is wel even een grote hap geld, maar dan heb je wel binnen een jaar of 1,5 jaar een opleiding op zak, is ook nog eens beter te combineren met een kindje, want dan hoef je maar een jaartje nog te wachten bijvoorbeeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  JD zo 19 aug 2012 - 20:44

Voor mijn vorige opleiding heb ik nooit stufi ontvangen, dus dat scheelt smile

Enig probleem is inderdaad die flinke hap geld in 1x, ben bang dat ik dat niet heb.
Voordeel is de korte studieduur, nadeel is dat, als je bv een opleiding volgt bij een ziekenhuis (verpleegkundige lijkt mij wel wat), het wel 4 jaar duurt, maar je opleiding en lesgeld grotendeels betaald worden door het ziekenhuis waarin je werkte/stage loopt. Dat wordt dus even dingen tegen elkaar afwegen, of op zoek naar een geldboompje smile
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  Atelier Madame zo 19 aug 2012 - 20:53

Ik zou eerst eens echt gaan bedenken wat je wilt doen, voordat je je ergens op stort. Wil je echt zeker weten in de zorg werken? En wat zou je dan willen doen? Misschien kan je eens een dagje meelopen in een ziekenhuis of juist in een instelling. Voordeel van bol of duaal is inderdaad dat je alles betaald krijgt en je draait echt mee als werkende in een team. Dat is ook de reden dat ik dat heb verkozen boven een deeltijd opleiding.

Overigens de kosten zijn dus voor die 15 maanden ongeveer 5000 euro? Als je uitwonende studiefinanciering krijgt is dat al 250 euro. Dan heb je al best wel een deel gedekt.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  TukTuk zo 19 aug 2012 - 21:32

Atelier Madame schreef:Ik zou eerst eens echt gaan bedenken wat je wilt doen, voordat je je ergens op stort. Wil je echt zeker weten in de zorg werken? En wat zou je dan willen doen? Misschien kan je eens een dagje meelopen in een ziekenhuis of juist in een instelling. Voordeel van bol of duaal is inderdaad dat je alles betaald krijgt en je draait echt mee als werkende in een team. Dat is ook de reden dat ik dat heb verkozen boven een deeltijd opleiding.

Overigens de kosten zijn dus voor die 15 maanden ongeveer 5000 euro? Als je uitwonende studiefinanciering krijgt is dat al 250 euro. Dan heb je al best wel een deel gedekt.

Plus afhankelijk van het inkomen van je ouders, kan dit nog wel oplopen ook. Ze kijken ook verder niet naar het inkomen van je vriend bijvoorbeeld en omdat je dus niet meer bij je ouders woont, wordt dat gezien als uitwonend.
Je kan maximaal 739 euro aan stufi per maand krijgen, dit is dan idd 250 euro ongeveer uitwonende beurs, en afhankelijk dan van het inkomen van je ouders eventueel aanvullende beurs, en een deel lening. Heb je geen recht op aanvullende beurs omdat je ouders met hun inkomen boven de grens uitkomen, kan je ook het hele bedrag lenen (dus zo'n 500 euro per maand)
Stel dat je dat doet heb je na een jaar een schuld van ongeveer 6000 euro, dat komt neer op, 45 euro per maand aflossen (dat is het minimale dat je moet aflossen) en dan ben je er na 11 jaar van af (je mag er 15 jaar over doen).

Je kan met deze rekenhulp uitrekenen of je recht hebt op een aanvullende beurs:
http://www.ib-groep.nl/studiepunt/rekenprog/FIP112_S01.asp?jaar=2012&periode=1

Mochten je ouders hun verzamelinkomen niet willen geven aan je (logisch!) dan kan je ook vragen of zij het even willen invullen voor je, dan hoef je hun bedragen niet te zien maar heb je wel een idee van waar je recht op hebt.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  TukTuk zo 19 aug 2012 - 21:32

JaneDoe schreef:Voor mijn vorige opleiding heb ik nooit stufi ontvangen, dus dat scheelt Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? 561177

Enig probleem is inderdaad die flinke hap geld in 1x, ben bang dat ik dat niet heb.
Voordeel is de korte studieduur, nadeel is dat, als je bv een opleiding volgt bij een ziekenhuis (verpleegkundige lijkt mij wel wat), het wel 4 jaar duurt, maar je opleiding en lesgeld grotendeels betaald worden door het ziekenhuis waarin je werkte/stage loopt. Dat wordt dus even dingen tegen elkaar afwegen, of op zoek naar een geldboompje Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? 561177
Maar je mag het in termijnen betalen toch?

Lesgeld in termijnen
1ste termijn € 250,- voor aanvang van de opleiding
overige 15 termijnen € 339,33
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  Parel wo 22 aug 2012 - 19:00

Je mag het in termijnen betalen, alle kosten zijn hierbij gedekt (muv herexamens).

Ik heb mijn spw3 in een jaar gedaan, ben cum laude geslaagd, dus moeilijk is het niet. Het vergt wel echt discipline en je moet weer stage lopen.

Bedenk wel dat als je stufi krijgt je niet meer dan 10000 euro bij mag verdienen in een jaar..
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  TukTuk wo 22 aug 2012 - 20:36

Parel schreef:Je mag het in termijnen betalen, alle kosten zijn hierbij gedekt (muv herexamens).

Ik heb mijn spw3 in een jaar gedaan, ben cum laude geslaagd, dus moeilijk is het niet. Het vergt wel echt discipline en je moet weer stage lopen.

Bedenk wel dat als je stufi krijgt je niet meer dan 10000 euro bij mag verdienen in een jaar..
Het is bijna 15.000 euro wat je mag bijverdienen smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  Ella wo 22 aug 2012 - 22:29

Ik heb er ook een opleiding gedaan, juist omdat het allemaal verkort is sprak het mij aan. Ik ben er ook zeer tevreden over.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  Snoopy do 23 aug 2012 - 12:26

AngelNyn schreef:
JaneDoe schreef:Dankjewel Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? 561177
Ik ga het vandaag maar eens even goed uitzoeken allemaal, en dan maar eens wat knopen doorhakken!


Heb het nog even uitgezocht, als je voor 1 aug 2005 je eerste stufi ontvangen hebt van je vorige opleiding, viel die opleiding niet onder de prestatiebeurs. Aan mijn vriend is toen verteld dat hij gewoon weer recht zou hebben op stufi als hij dan weer een opleiding zou doen.

Overigs heb ik ook gekeken eens naar die prijzen, maar als je een 3 jarige voltijds opleiding zou doen bijvoorbeeld, zou je op ongeveer hetzelfde uitkomen uiteindelijk, dus het is wel even een grote hap geld, maar dan heb je wel binnen een jaar of 1,5 jaar een opleiding op zak, is ook nog eens beter te combineren met een kindje, want dan hoef je maar een jaartje nog te wachten bijvoorbeeld.

Geldt dat ook voor HBO? Want ik heb voor 2005 mijn eerste stufi ontvangen (2001 begonnen met opleiding), maar naar mijn weten had ik al een prestatiebeurs.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  Parel za 25 aug 2012 - 5:52

AngelNyn schreef:
Parel schreef:Je mag het in termijnen betalen, alle kosten zijn hierbij gedekt (muv herexamens).

Ik heb mijn spw3 in een jaar gedaan, ben cum laude geslaagd, dus moeilijk is het niet. Het vergt wel echt discipline en je moet weer stage lopen.

Bedenk wel dat als je stufi krijgt je niet meer dan 10000 euro bij mag verdienen in een jaar..
Het is bijna 15.000 euro wat je mag bijverdienen Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? 561177

Ik durf ook niet zeker te zeggen hoe dat is als je samenwoont, en je vriend dus fiscaal partner is, dan mag je een stuk minder bijverdienen.
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  TukTuk za 25 aug 2012 - 6:29

Parel schreef:
AngelNyn schreef:
Parel schreef:Je mag het in termijnen betalen, alle kosten zijn hierbij gedekt (muv herexamens).

Ik heb mijn spw3 in een jaar gedaan, ben cum laude geslaagd, dus moeilijk is het niet. Het vergt wel echt discipline en je moet weer stage lopen.

Bedenk wel dat als je stufi krijgt je niet meer dan 10000 euro bij mag verdienen in een jaar..
Het is bijna 15.000 euro wat je mag bijverdienen Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? 561177

Ik durf ook niet zeker te zeggen hoe dat is als je samenwoont, en je vriend dus fiscaal partner is, dan mag je een stuk minder bijverdienen.

Het inkomen van je partner wordt gelukkig nooit mee genomen in die berekening, ook niet als je fiscaalpartners bent ! smile Was daar eerst ook bang voor, maar het gaat puur om je eigen inkomen, wat je naast je studiefinanciering verdiend, of doormiddel van een Wajong uitkering ontvangt bijvoorbeeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met opleidingen van Capabel? Empty Re: Iemand ervaring met opleidingen van Capabel?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum