HBO, een 'net niet' niveau?
+5
Susan
Carra
Blond
Caulfield
SuperGrover
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
HBO, een 'net niet' niveau?
Er bestaat een kans dat ik volgend jaar geen baan meer heb dus ik ben wat rond aan het kijken. Misschien ligt het aan de arbeidsmarkt nu, maar ik zie weinig vacatures voor HBO'ers. Als er al vacatures zijn, zijn ze voor of MBO'ers of voor WO'ers.
Nou zat ik verder te denken, wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een HBO'er? Je bent te hoog opgeleid voor administratief werk, maar te laag om bijvoorbeeld mee te kunnen denken over het beleid van een organisatie.
Voor mijn gevoel is HBO het gewoon net niet.
Ervaren jullie dit ook zo?
Nou zat ik verder te denken, wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een HBO'er? Je bent te hoog opgeleid voor administratief werk, maar te laag om bijvoorbeeld mee te kunnen denken over het beleid van een organisatie.
Voor mijn gevoel is HBO het gewoon net niet.
Ervaren jullie dit ook zo?
Gast- Gast
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Re: HBO, een 'net niet' niveau?
Maar er is toch nog een zee van ruimte tussen administratief werk en het strategische niveau? Op dat niveau zie je trouwens ook HBO'ers, maar dat terzijde. Daarnaast zijn heel veel HBO's specifiek voor een bepaalde baan opgeleid: denk aan docenten, politiemensen, maatschappelijk werkers, vertalers, et cetera.
Caulfield- Fluisteraar
- Aantal berichten : 123
Punten : 130
Registratiedatum : 01-03-12
Haha! Duidelijk :-).
Edit: Was voor supergrover bedoeld.
Misschien zie ik het iets te zwart wit hoor (weet het wel zeker), ik werk ook in een vrij platte organisatie en dit is mijn eerste 'grote mensen baan' dus ik weet niet zo goed wat er nog meer is, maar als ik de vacatures ga zoeken in mijn branche is er gewoon niets.
Ik heb ook niet echt een specifiek gerichte opleiding dus daar zit het probleem misschien ook wel in.
Edit: Was voor supergrover bedoeld.
Misschien zie ik het iets te zwart wit hoor (weet het wel zeker), ik werk ook in een vrij platte organisatie en dit is mijn eerste 'grote mensen baan' dus ik weet niet zo goed wat er nog meer is, maar als ik de vacatures ga zoeken in mijn branche is er gewoon niets.
Ik heb ook niet echt een specifiek gerichte opleiding dus daar zit het probleem misschien ook wel in.
Laatst aangepast door Confusion op za 11 aug 2012 - 5:25; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Nee. Maar misschien ligt het aan mijn opleidingsveld. Ik heb Pedagogische Wetenschappen gestudeerd, en daarmee kon ik absoluut geen WO baan vinden. Alle banen die er waren, waren voor HBO-ers (MWD, SPH, hbo Pedagogiek). En juist met mijn WO opleiding was ik niet interessant, want geen ervaring door middel van stages.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Voor mij voelt het op het moment juist wel als 'net niet'.
Ik heb een juridische HBO opleiding gedaan. Ik heb mij in het bedrijf 'opgewerkt' naar een WO functie. Maar waarschijnlijk moet ik binnenkort ook op zoek naar een andere baan. Ik ben nu al rond aan het kijken, maar voor bijna alle juridische functies wordt WO gevraagd. Aangezien er zat juristen op dit moment zonder baan zitten vraag ik me af of het zin heeft om op die vacatures te reageren en nu baal ik wel dat ik niet ben doorgedaan na het HBO.
Ik heb een juridische HBO opleiding gedaan. Ik heb mij in het bedrijf 'opgewerkt' naar een WO functie. Maar waarschijnlijk moet ik binnenkort ook op zoek naar een andere baan. Ik ben nu al rond aan het kijken, maar voor bijna alle juridische functies wordt WO gevraagd. Aangezien er zat juristen op dit moment zonder baan zitten vraag ik me af of het zin heeft om op die vacatures te reageren en nu baal ik wel dat ik niet ben doorgedaan na het HBO.
Carra- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10
Chance schreef:Nee. Maar misschien ligt het aan mijn opleidingsveld. Ik heb Pedagogische Wetenschappen gestudeerd, en daarmee kon ik absoluut geen WO baan vinden. Alle banen die er waren, waren voor HBO-ers (MWD, SPH, hbo Pedagogiek). En juist met mijn WO opleiding was ik niet interessant, want geen ervaring door middel van stages.
Herkenbaar. Ik heb ook vaak het idee dat je met HBO meer kan omdat je veel gerichter bent opgeleid. Ik heb die praktische kant ook echt gemist tijdens mijn studie.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ja het ligt natuurlijk aan de opleiding. HBO rechten en HBO psychologie vind ik inderdaad 'net niet', want de echte banen in die richting zijn gewoon op universitair niveau. Maar HBO in het algemeen, nee. HBO leidt in principe inderdaad op tot een bepaald beroep, maar je hebt ook een bepaald denkniveau. Dat toon je aan met je diploma. Mijn zus heeft de pabo gedaan, maar werkt nu als financieel adviseur. Doordat zij een HBO denkniveau heeft, had de werkgever vertrouwen in haar en gaf haar een baan met een interne opleiding.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
@ Carra: Ik zit ook in de juridische hoek, wellicht dat het daar mee te maken heeft. Als er al functies zijn op HBO niveau, vragen ze meestal HBO Rechten. Met mijn SJD kom ik echt niet ver! En vanuit SJD naar WO rechten gaat ook niet. Dan moet ik eerst opnieuw een bachelor doen wat mega veel geld kost omdat ik al een bachelor heb. Dus ik zit een beetje vast.
@ Supergrover: Bedankt voor je laatste zin! Ik krijg er een beetje hoop door :-).
@ Supergrover: Bedankt voor je laatste zin! Ik krijg er een beetje hoop door :-).
Gast- Gast
Confusion schreef:@ Carra: Ik zit ook in de juridische hoek, wellicht dat het daar mee te maken heeft. Als er al functies zijn op HBO niveau, vragen ze meestal HBO Rechten. Met mijn SJD kom ik echt niet ver! En vanuit SJD naar WO rechten gaat ook niet. Dan moet ik eerst opnieuw een bachelor doen wat mega veel geld kost omdat ik al een bachelor heb. Dus ik zit een beetje vast.
Ik heb ook SJD Dus ik herken je gevoel!
Carra- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10
Maar eigenlijk zijn dat toch 3 opleidingsniveaus die je totaal niet met elkaar kunt vergelijken? HBO is voornamelijk praktisch, terwijl WO meer onderzoeksgerelateerd is. Het verschil tussen MBO en HBO zit voornamelijk in het denkniveau denk ik.
Gast- Gast
Hmm ik heb ook HBO en mag me ook met het beleid bemoeien dus waarschijnlijk ligt het er wel aan in welke richting je idd zoekt. Ik werk op een P&O afdeling namelijk.
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Als je puur kijkt naar de vacatures nu zie je inderdaad wel dat er óf MBO óf universitair wordt gevraagd. Ik heb ook HBO en ga dan nu ook een baan op MBO niveau doen omdat dat ten eerste in de richting is die ik op wil en ten tweede er dus minder HBObanen zijn.
Gast- Gast
Ik merk dat verschil totaal niet eigenlijk. In mijn branche (techniek, engineering) doen HBO-ers en WO-ers voornamelijk hetzelfde werk. Het ligt meer aan iemands persoonlijkheid en interesses of en in welke richting ze doorgroeien.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Ik heb ook HBO gedaan en op mijn werkgebied (juridisch) is het ook wel lastig. Als ik op vacaturebanken kijk zijn er vooral veel secretaressefuncties op HBO niveau en voor echt juridisch inhoudelijk werk heb je toch een master nodig. Ik heb nu uiteindelijk wel een hele leuke baan gevonden als juridisch medewerker, waarbij ik wat administratief werk doe maar waarbij je toch echt wel juridische kennis nodig hebt en dus ook inhoudelijk met het vak bezig bent. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Dit heb ik ook gemerkt toen ik opzoek was naar een andere baan. Het is mij dus niet alleen opgevallen. Een verklaring heb ik er niet voor maar ik heb geen spijt dat ik geen WO gedaan heb. Er is ook een tijd geweest dat bedrijven juist liever een HBO-er wilde dan een WO-er. Het zal de crisis wel zijn
Bay- Prater
- Aantal berichten : 971
Punten : 1160
Registratiedatum : 19-07-11
Soortgelijke onderwerpen
» Helpende niveau 2 - vacature
» Werken onder je niveau
» Vacature onder mijn niveau
» verzorgende niveau 3 betaalt dat eigenlijk redelijk?
» Leesboekje voor groep 4 niveau over paarden/paardrijden
» Werken onder je niveau
» Vacature onder mijn niveau
» verzorgende niveau 3 betaalt dat eigenlijk redelijk?
» Leesboekje voor groep 4 niveau over paarden/paardrijden
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: