Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stelling: morning after pil

+16
Melis_je
Rovine
Susan
luisa
SuperGrover
Lady Starstruck
Mermaid
Admin
Blair
Shisha
Lousanne
Blond
Bazinga
Stuiterbal
Gympie
Rush
20 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Susan ma 6 aug 2012 - 7:57

Volgens mij heet dat gewoon de huisartsenpost.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Twellie ma 6 aug 2012 - 8:19

Ja toch he? Het klonk me ineens in de oren als de gewone huisarts.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Reeza ma 6 aug 2012 - 8:51

Zo'n HAP kost een vermogen! Zit jij dan met je kind met 40 gr koorts te bellen maar eerst nog 5 wachtende dames voor je voor een MAP.
Ik vind het prima dat hij overal te koop is. Er moet idd niet gewacht worden met innemen, een abortus kost veel meer geld en is veel ingrijpender. Dit moet al vaak genoeg gedaan worden dus neem dan liever de MAP (en nog liever de pil natuurlijk).
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Tania ma 6 aug 2012 - 9:12

Reeza schreef:Zo'n HAP kost een vermogen! Zit jij dan met je kind met 40 gr koorts te bellen maar eerst nog 5 wachtende dames voor je voor een MAP.
Ik vind het prima dat hij overal te koop is. Er moet idd niet gewacht worden met innemen, een abortus kost veel meer geld en is veel ingrijpender. Dit moet al vaak genoeg gedaan worden dus neem dan liever de MAP (en nog liever de pil natuurlijk).

Nou dat zal wel mee vallen vermoed ik, dat was eerst toch ook niet zo waarom zou dat nu dan ineens wel zo zijn. Voor echt ernstige dingen kun je altijd op de spoedlijn komen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Melis_je ma 6 aug 2012 - 9:17

Tania schreef:
Nou dat zal wel mee vallen vermoed ik, dat was eerst toch ook niet zo waarom zou dat nu dan ineens wel zo zijn. Voor echt ernstige dingen kun je altijd op de spoedlijn komen.

De vraag naar weekendhulpverlening is de laatste jaren juist explosief gestegen, waardoor de druk op weekendposten erg groot is. Dit probleem verplaatsen naar de huisartsenpost is duur en tijdrovend.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Tania ma 6 aug 2012 - 9:24

Melis_je schreef:
Tania schreef:
Nou dat zal wel mee vallen vermoed ik, dat was eerst toch ook niet zo waarom zou dat nu dan ineens wel zo zijn. Voor echt ernstige dingen kun je altijd op de spoedlijn komen.

De vraag naar weekendhulpverlening is de laatste jaren juist explosief gestegen, waardoor de druk op weekendposten erg groot is. Dit probleem verplaatsen naar de huisartsenpost is duur en tijdrovend.

Ik vind dat ze beter wat kunnen proberen te doen aan al die mensen die 'voor niks' de hap bellen en de map terug naar de huisarts kunnen doen.

Hoe komt het trouwens dat dat de laatste jaren zo ontzettend gestegen is?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Melis_je ma 6 aug 2012 - 9:29

Tania schreef:
Ik vind dat ze beter wat kunnen proberen te doen aan al die mensen die 'voor niks' de hap bellen en de map terug naar de huisarts kunnen doen.

Hoe komt het trouwens dat dat de laatste jaren zo ontzettend gestegen is?

Dat probeert men natuurlijk al jaren. Vergrijzing, om maar wat te noemen.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Reeza ma 6 aug 2012 - 10:18

Melis_je schreef:
Tania schreef:
Ik vind dat ze beter wat kunnen proberen te doen aan al die mensen die 'voor niks' de hap bellen en de map terug naar de huisarts kunnen doen.

Hoe komt het trouwens dat dat de laatste jaren zo ontzettend gestegen is?

Dat probeert men natuurlijk al jaren. Vergrijzing, om maar wat te noemen.

'Voor niks' is natuurlijk betrekkelijk. Zo kan je de MAP ook zien, had de persoon in kwestie maar beter op moeten letten (in de meeste gevallen). Daarbij is het veel makkelijker om voor een MAP naar de benzinepomp te rijden dan naar een weekendapotheek, die zitten lang niet altijd in de buurt. Dan zullen mensen eerder wachten tot maandag en dat was nou net niet de bedoeling..


Laatst aangepast door Reeza op ma 6 aug 2012 - 10:19; in totaal 1 keer bewerkt
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Susan ma 6 aug 2012 - 10:18

Als het echt zo belastend is voor de huisartsenpost kunnen ze ook invoeren dat je 'm moet halen bij de weekendapotheek en dat dat dan wel wordt geregistreerd en doorgegeven aan de huisarts. Gratis én anoniem lijkt me gewoon echt geen goed plan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Susan ma 6 aug 2012 - 10:20

Reeza schreef:

'Voor niks' is natuurlijk betrekkelijk. Zo kan je de MAP ook zien, had de persoon in kwestie maar beter op moeten letten (in de meeste gevallen). Daarbij is het veel makkelijker om naar de benzinepomp te rijden dan naar een weekendapotheek, die zitten lang niet altijd in de buurt. Dan zullen mensen eerder wachten tot maandag en dat was nou net niet de bedoeling..

Maar ja, het hoeft toch ook niet zo te zijn dat mensen er helemaal niets meer voor hoeven doen?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  loura ma 6 aug 2012 - 20:08

Mermaid schreef:60 euro voor een half jaar, dat is duur vind ik Wink

Wow wat een verschil met de mijne :s. Ik betaal 18 euro per half jaar.

Ik vind ook dat de MA wel duurder mag en de pil gratis. Denk gewoon na voordat je zonder bescherming iets doet..
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Lousanne ma 6 aug 2012 - 21:01

Melis_je schreef:
Lousanne schreef:
Maar ik vind dat ze niet bij bosjes in elke drogist moeten liggen zodat elke willekeurige gek ze kan kopen.. Naar mijn idee kan zoiets beter via de huisarts/huisartsassistente verstrekt worden, omdat er zo nog een beetje controle op is wie het neemt en hoe vaak, en de drempel inderdaad ook iets hoger is.

Helemaal oneens. Een MAP wordt heel snel minder betrouwbaar naarmate het langer duurt voor je hem inneemt. De derde dag is hij maar 58% betrouwbaar. Vanwege de druk op huisartsen kan het erg lastig zijn om een afspraak te krijgen (daarnaast is de huisarts niet gratis, ook al betalen we hem niet rechtstreeks zelf) en drogisten hebben ruimere openingstijden dan apotheken (bijv op stations en op koopzondagen). Stel dat de seks op zaterdagavond plaatsvindt, dan heb je dus op zijn vroegst maandag die MAP als hij alleen bij de huisarts te krijgen is. Dus ik vind het belangrijk dat de MAP snel en op veel locaties beschikbaar is, om te voorkomen dat er ongewenste kinderen of abortussen "nodig zijn". Die ingrepen zijn veel heftiger (en duurder, maar dat terzijde).

Ik denk niet dat als hij duur is of slecht verkrijgbaar, dronken mensen er ineens 'verstandig' van worden ofzo. Dat is meer een 'morele straf' dan iets wat in praktijk handig is, heb ik het idee.

Ik snap je punt zeker wel, en ben het ermee eens dat het belangrijk is dat iemand die een MAP nodig heeft er zo snel mogelijk aan moet kunnen komen. Alleen het gebeurd nu gewoon dat mensen 10 keer de MAP slikken zonder dat iemand dat in de gaten heeft en zonder dat iemand er wat van, die zegt dat anticonceptie misschien een handig idee zou zijn. Er is op deze manier totaal geen controle op, en dat vind ik wel slecht.

Toevallig had ik het laatst met mijn vriendinnen over de MAP, van het groepje van 7 vriendinnen heeft eentje dus 5 MAP in haar badkamerkastje liggen voor het geval 'dat het een keer mis gaat', en een andere vriendin heeft al 6 keer een MAP gebruikt omdat 'ze niet zo goed tegen de pil kan' en 'het met condooms weleens mis gaat'. En dat zijn volwassen HBO/universitair afgestudeerde vrouwen, geen 16-jarige meisjes die het allemaal niet zo goed weten. Ik vond het echt shocking toen ik het hoorde van mijn vriendinnen, en er is gewoon geen arts die weet wat ze doen en niemand die er wat van zegt.. (behalve ik natuurlijk;)). Dus als mijn eigen vriendinnen een afspiegeling van de samenleving zijn, dan worden er echt veel MAP voor een, in mijn ogen, verkeerd doeleinde gebruikt, namelijk de anticonceptie vervangen.
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 3 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum