Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stelling: morning after pil

+16
Melis_je
Rovine
Susan
luisa
SuperGrover
Lady Starstruck
Mermaid
Admin
Blair
Shisha
Lousanne
Blond
Bazinga
Stuiterbal
Gympie
Rush
20 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 1:11

Pil 100% vergoeden, MAP veel duurder maken. Voorkomen is beter dan genezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Lousanne ma 6 aug 2012 - 1:13

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in.. Maargoed doordat je het nu zo makkelijk kan verkrijgen wordt het vaker gebruikt als anticonceptiemiddel en is er totaal niet inzicht in wie het gebruikt en hoe vaak etc.
Maarja, wat jij zegt dat tienermeisje geen morning afterpil halen omdat ze niet durven te bellen en vervolgens zwanger raken en een kind krijgen is dat ook niet zo ideaal.. Zitten een beetje 2 kanten aan..

Dus toch maar inderdaad goede voorlichting en anticonceptie 'promoten' en gratis maken
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Blair ma 6 aug 2012 - 1:23

Gympie schreef:Oneens. Hoe vaak heb je de morning-after pil nou nodig? Die ene keer zelf betalen moet gewoon kunnen lijkt me.

+1

Lousanne schreef:Ja daar heb je ook wel weer gelijk in.. Maargoed doordat je het nu zo makkelijk kan verkrijgen wordt het vaker gebruikt als anticonceptiemiddel en is er totaal niet inzicht in wie het gebruikt en hoe vaak etc.
Maarja, wat jij zegt dat tienermeisje geen morning afterpil halen omdat ze niet durven te bellen en vervolgens zwanger raken en een kind krijgen is dat ook niet zo ideaal.. Zitten een beetje 2 kanten aan..

Dus toch maar inderdaad goede voorlichting en anticonceptie 'promoten' en gratis maken

+1
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Shisha ma 6 aug 2012 - 1:26

Is ook wel weer zo Gympie. Anders inderdaad de pil 100% vergoeden en de MAP nog wel gemakkelijk te verkrijgen maar duurder maken.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Admin ma 6 aug 2012 - 2:33

Oneens als het om de basisverzekering gaat. Daar wordt alles uitgehaald dat niet medisch noodzakelijk is dus het zou gewoon krom zijn om dit er nu in op te nemen. Daarbij gaat het van je eigen risico af wat ook weer een drempel kan zijn omdat daar dan een overzicht van verstuurd wordt...
Admin
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 624
Punten : 1492
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Mermaid ma 6 aug 2012 - 2:50

Chance schreef:Nee. Laat ze de anticonceptiepil maar weer gratis maken. Hoewel die ook al geen drol kost.

Dat ligt dan ook weer net aan welke je hebt. Ik vind die van mij wel duur.

Maar idd MAP gratis lijkt me niet zo'n goed plan. Lijkt me beter om gewone anticonceptie weer te gaan vergoeden.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Lady Starstruck ma 6 aug 2012 - 2:51

Mermaid schreef:
Chance schreef:Nee. Laat ze de anticonceptiepil maar weer gratis maken. Hoewel die ook al geen drol kost.

Dat ligt dan ook weer net aan welke je hebt. Ik vind die van mij wel duur.

Maar idd MAP gratis lijkt me niet zo'n goed plan. Lijkt me beter om gewone anticonceptie weer te gaan vergoeden.

Ik de mijne ook! :O
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Rush ma 6 aug 2012 - 2:51

Mermaid schreef:
Chance schreef:Nee. Laat ze de anticonceptiepil maar weer gratis maken. Hoewel die ook al geen drol kost.

Dat ligt dan ook weer net aan welke je hebt. Ik vind die van mij wel duur.

Wat is duur?

Ik snap er trouwens niks meer van. De ene keer moet ik betalen, de andere keer niet, toen weer wel, en nu weer 2x niet. Stelling: morning after pil - Pagina 2 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Mermaid ma 6 aug 2012 - 3:05

60 euro voor een half jaar, dat is duur vind ik Wink
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Rush ma 6 aug 2012 - 3:14

Ja ik had €52 voor een half jaar idd. Ik vind het wel meevallen opzich, maargoed ik betaal dus ineens niks meer. Stelling: morning after pil - Pagina 2 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 3:18

Admin schreef:Oneens als het om de basisverzekering gaat. Daar wordt alles uitgehaald dat niet medisch noodzakelijk is dus het zou gewoon krom zijn om dit er nu in op te nemen. Daarbij gaat het van je eigen risico af wat ook weer een drempel kan zijn omdat daar dan een overzicht van verstuurd wordt...

Bij mij gaat het niet van mijn eigen risico af. Hij wordt gewoon niet vergoed. Ik reken hem af bij de apotheek en dat was dat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Shisha ma 6 aug 2012 - 3:23

Maura schreef:
Admin schreef:Oneens als het om de basisverzekering gaat. Daar wordt alles uitgehaald dat niet medisch noodzakelijk is dus het zou gewoon krom zijn om dit er nu in op te nemen. Daarbij gaat het van je eigen risico af wat ook weer een drempel kan zijn omdat daar dan een overzicht van verstuurd wordt...

Bij mij gaat het niet van mijn eigen risico af. Hij wordt gewoon niet vergoed. Ik reken hem af bij de apotheek en dat was dat.

Ze bedoeld wanneer hij opgenomen zou worden in het basispakket.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 3:24

Shisha schreef:
Maura schreef:
Admin schreef:Oneens als het om de basisverzekering gaat. Daar wordt alles uitgehaald dat niet medisch noodzakelijk is dus het zou gewoon krom zijn om dit er nu in op te nemen. Daarbij gaat het van je eigen risico af wat ook weer een drempel kan zijn omdat daar dan een overzicht van verstuurd wordt...

Bij mij gaat het niet van mijn eigen risico af. Hij wordt gewoon niet vergoed. Ik reken hem af bij de apotheek en dat was dat.

Ze bedoeld wanneer hij opgenomen zou worden in het basispakket.

Ah so. Dat had ik er niet uit begrepen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  SuperGrover ma 6 aug 2012 - 5:51

Nee, dat vind ik onzin. De MAP is niet duur, dus ik geloof niet dat er een financiële drempel is om die te kopen. Gratis maken zou volgens mij het gebruik ook niet enorm stimuleren. De pil gratis maken ben ik ook geen groot voorstander van, de gezondheidszorg is al zo'n enorme kostenpost, laat mensen dit maar zelf betalen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  luisa ma 6 aug 2012 - 5:53

Oneens, de MA pil is geen anticonceptie. De pil vergoeden lijkt me wel een goed idee.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 6:01

Ik denk dat het geld geen drempel is, maar het openlijk aanschaffen van zo'n pil wel. En dat moet je ook doen als je het bij de apotheek moet afhalen en het dan vergoed wordt. Ik denk dat dus niet dat deze maatregel de aanschaf van de MAP makkelijker maakt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Susan ma 6 aug 2012 - 7:22

Volgens deze link is de morning after pil al gratis als je jonger dan 21 bent en je 'm op recept haalt. Gratis uitdelen bij de Etos lijkt me niet nodig. Wie geen geld heeft kan er gratis aankomen, het kost alleen iets meer moeite.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Rovine ma 6 aug 2012 - 7:26

De pil wordt toch ook vergoed onder de 21, of is dat recent veranderd? Ik betaal 9 euro per halfjaar, dat zijn nou niet echt de kosten.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 7:32

Ik vind de prijs voor een MAP een goede prijs. Als je het gratis maakt, wordt de drempel om hem te halen alleen maar kleiner. Het is een noodanticonceptie, dus niet iets wat je 'even' slikt. Het liefst zie ik ook dat ze alleen bij de apotheek te verkrijgen zijn. Zonder recept, maar wel op je naam. Zo is er nog enigzins controle en kan de apotheek informeren en stimuleren om een ander anticonceptiemiddel te nemen (pil, spiraaltje etc).

Dat de pil niet in de basisverzekering zit, vind ik alleen maar goed. Ik heb zelf gekozen om de pil te slikken, dan vind ik niet dat de rest van NL voor de kosten moeten opdraaien. De basisverzekering vind ik puur en alleen voor geneesmiddelen die je voor je gezondheid moet slikken. Ik ben ook aanvullend verzekert en daarmee krijg ik de pil wel vergoedt. Het is dus de afweging die je zelf maakt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gast ma 6 aug 2012 - 7:34

Rovine schreef:De pil wordt toch ook vergoed onder de 21, of is dat recent veranderd? Ik betaal 9 euro per halfjaar, dat zijn nou niet echt de kosten.

Ja, dat klopt. Maar in de praktijk betaal je de pil toch vaak zelf. Vanaf je 18de betaal je zelf je eigen bijdrage en over het algemeen zijn de meiden van die leeftijd gezond, dus komen niet boven die eigen bijdrage uit. De eigen bijdrage moet je eerst opmaken voordat iets vergoed wordt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Melis_je ma 6 aug 2012 - 7:36

Lousanne schreef:
Maar ik vind dat ze niet bij bosjes in elke drogist moeten liggen zodat elke willekeurige gek ze kan kopen.. Naar mijn idee kan zoiets beter via de huisarts/huisartsassistente verstrekt worden, omdat er zo nog een beetje controle op is wie het neemt en hoe vaak, en de drempel inderdaad ook iets hoger is.

Helemaal oneens. Een MAP wordt heel snel minder betrouwbaar naarmate het langer duurt voor je hem inneemt. De derde dag is hij maar 58% betrouwbaar. Vanwege de druk op huisartsen kan het erg lastig zijn om een afspraak te krijgen (daarnaast is de huisarts niet gratis, ook al betalen we hem niet rechtstreeks zelf) en drogisten hebben ruimere openingstijden dan apotheken (bijv op stations en op koopzondagen). Stel dat de seks op zaterdagavond plaatsvindt, dan heb je dus op zijn vroegst maandag die MAP als hij alleen bij de huisarts te krijgen is. Dus ik vind het belangrijk dat de MAP snel en op veel locaties beschikbaar is, om te voorkomen dat er ongewenste kinderen of abortussen "nodig zijn". Die ingrepen zijn veel heftiger (en duurder, maar dat terzijde).

Ik denk niet dat als hij duur is of slecht verkrijgbaar, dronken mensen er ineens 'verstandig' van worden ofzo. Dat is meer een 'morele straf' dan iets wat in praktijk handig is, heb ik het idee.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Tania ma 6 aug 2012 - 7:42

Melis_je schreef:
Lousanne schreef:
Maar ik vind dat ze niet bij bosjes in elke drogist moeten liggen zodat elke willekeurige gek ze kan kopen.. Naar mijn idee kan zoiets beter via de huisarts/huisartsassistente verstrekt worden, omdat er zo nog een beetje controle op is wie het neemt en hoe vaak, en de drempel inderdaad ook iets hoger is.

Helemaal oneens. Een MAP wordt heel snel minder betrouwbaar naarmate het langer duurt voor je hem inneemt. De derde dag is hij maar 58% betrouwbaar. Vanwege de druk op huisartsen kan het erg lastig zijn om een afspraak te krijgen (daarnaast is de huisarts niet gratis, ook al betalen we hem niet rechtstreeks zelf) en drogisten hebben ruimere openingstijden dan apotheken (bijv op stations en op koopzondagen). Stel dat de seks op zaterdagavond plaatsvindt, dan heb je dus op zijn vroegst maandag die MAP als hij alleen bij de huisarts te krijgen is. Dus ik vind het belangrijk dat de MAP snel en op veel locaties beschikbaar is, om te voorkomen dat er ongewenste kinderen of abortussen "nodig zijn". Die ingrepen zijn veel heftiger (en duurder, maar dat terzijde).

Ik denk niet dat als hij duur is of slecht verkrijgbaar, dronken mensen er ineens 'verstandig' van worden ofzo. Dat is meer een 'morele straf' dan iets wat in praktijk handig is, heb ik het idee.

Nee hoor in het weekend kon je daar de hap voor bellen. Dat werd heel veel gedaan toen de map alleen nog op recept verkrijgbaar was een paar jaar geleden. Dus dan heb je gewoon meteen je pil, moet je hem alleen bij de weekendapotheek halen.

Ik vind wel dat het alleen via de huisrts te krijgen zou moeten zijn omdat ik vind dat de huisarts er iemand best op aan mag spreken als ze voor de 5de keer in drie maanden de map komt halen. Dan is het gewoon belangrijk om goede informatie te krijgen over andere anticonceptie.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Susan ma 6 aug 2012 - 7:50

Precies, er mag wel iets van een drempel zijn, of in de vorm van de huisarts, of in de vorm van een financiële bijdrage. Het moet niet zo zijn dat meisjes elke maand de morning after pil gaan slikken. Maar ik vind het ook wel belangrijk dat je er op iedere dag van de week aan kunt komen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Twellie ma 6 aug 2012 - 7:52

Ik denk wel dat dronken mensen verstandiger worden als de MAP heel moeilijk verkrijgbaar is, dronken mensen werden ook ineens een stuk verstandiger toen bleek wat AIDS was en hoe je dat kon krijgen. Dat mag dus nog wel wat verstandiger worden, dus de MAP heel erg duur maken vind ik een goede optie. En dan alleen via de huisarts en aantekening maken van wie hem aanvraagt. Wanneer iemand vijf keer om zo'n ding komt vragen, vind ik het wel tijd worden voor een gesprekje tussen huisarts en MAP-gebruiker.

Dit in combinatie met een gratis pil of andere gratis anticonceptie.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Twellie ma 6 aug 2012 - 7:53

Susan schreef:Precies, er mag wel iets van een drempel zijn, of in de vorm van de huisarts, of in de vorm van een financiële bijdrage. Het moet niet zo zijn dat meisjes elke maand de morning after pil gaan slikken. Maar ik vind het ook wel belangrijk dat je er op iedere dag van de week aan kunt komen.

Dat zou dan via de huisartsenpost weekenddienst kunnen gaan (kom even niet op het goede woord hiervoor...)
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: morning after pil - Pagina 2 Empty Re: Stelling: morning after pil

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum