Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koolhydraatarm en vegetarisch eten

+5
Reeza
Novalee
Rouge
Minx
Twellie
9 plaatsers

Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Twellie vr 3 aug 2012 - 7:03

Misschien dat hier wat voedingsexperts zitten die wat advies kunnen geven, ik probeer het in elk geval even...

Ik ben al jaren vegetarier en daardoor eet ik automatisch naar verhouding meer koolhydraten in mijn dieet dan een gemiddeld persoon. Nu heb ik ook een bepaald syndroom (PCO) wat er onder andere voor zorgt dat ik minder vruchtbaar ben en een hoge bloeddruk en cholesterol heb. Uit onderzoek komt naar voren dat dit in elk geval verergerd en soms zelfs veroorzaakt wordt door teveel koolhydraten in een dieet, vandaar dat ik ook koolhydraatarm wil gaan eten. (Onderzoek dat ik zelf heb opgezocht, volgens het ziekenhuis hadden de twee niets met elkaar te maken).

Heb ik in het verleden ook wel gedaan, maar dan vooral door snoepen te vermijden maar er is behalve snoep nog veel meer eten waar veel koolhydraten in zitten.

Hoe pak ik de combinatie van deze twee nou aan? Want ik kan geen extra vlees of vis gaan eten om toch genoeg energie binnen te krijgen, volgens mij werkt Atkins zo? En wanneer eet je nou echt koolhydraatarm, hoeveel koolhydraten krijg je dan op een dag nog binnen?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Minx vr 3 aug 2012 - 8:43

Koolhydraatarm is zo rond de 50 gram koolhydraten op een dag. Dat is ook zo ongeveer het minimum wat je nodig hebt. Eet je wel eieren?

Verder denk ik dat als je het wil het wel moeilijk word. Je hebt ook boekjes waar alles in staat. Misschien van je lunch een salade maken. Ontbijten met fruit en yoghurt. En 's avonds normaal. Je moet natuurlijk wel aan je voedingsstoffen komen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Rouge vr 3 aug 2012 - 9:24

bij de AH heb ik vandaag brood met 50 procent minder koolhydraten gekocht.
Schijn je ook bij de Jumbo te kunnen kopen.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Novalee vr 3 aug 2012 - 9:36

Heb je toevallig linkjes van die onderzoeken? Ik heb zelf namelijk ook PCO en heb hier nog niet van gehoord. Ik doe nu het 17 dagen dieet dus eet nu ook minder koolhydraten. Wellicht daardoor werd ik ineens na 28 dagen ongesteld, al was ik toen pas echt net met het dieet begonnen. Sinds het na de bevalling op gang is gekomen zat ik op zo'n 40 dagen, en voor de bevalling was er geen pijl op te trekken.

Inhoudelijk heb ik geen tips, het lijkt me een erg lastige combinatie. Misschien kun je eens bij een diëtiste langs?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Reeza vr 3 aug 2012 - 9:42

Novalee, las je post en wilde even zeggen, toen ik het 17 dagen dieet deed werd ik ook spontaan ongesteld. Helaas hield dit een paar weken aan Sad Heb toen gegoogeld en schijnt niet raar te zijn bij een koolhydraatarm dieet. Maar ik slik de pil en bij mij kwam het dus door de pil heen helaas..
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Novalee vr 3 aug 2012 - 9:48

Reeza schreef:Novalee, las je post en wilde even zeggen, toen ik het 17 dagen dieet deed werd ik ook spontaan ongesteld. Helaas hield dit een paar weken aan Sad Heb toen gegoogeld en schijnt niet raar te zijn bij een koolhydraatarm dieet. Maar ik slik de pil en bij mij kwam het dus door de pil heen helaas..
Oh, wat vervelend zeg! Hield het wel spontaan op of ben je met het dieet gestopt? Ik bedacht me net dat ik pas op de 2e dag zat van de eerste fase dus het kan bij mij vrijwel onmogelijk door het dieet komen. Het duurde ook gewoon net zo lang als normaal. Ik word de laatste maanden wel steeds uit mezelf ongesteld dus vruchtbaar zal ik wel zijn, maar een iets kortere cyclus is toch wel fijner, helemaal voor zodra we voor een tweede kindje gaan.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Twellie vr 3 aug 2012 - 10:17

@Minx: Wow, zo weinig? Ik dacht dat ik goed bezig was, maar dat valt dan nog tegen. Dat is volgens mij echt wel heel moeilijk omdat ik ook best wel veel eet en zelfs al zitten er dan naar verhouding weinig koolydraten in, absoluut komt het nog steeds op best wel veel gram uit.

@Novalee: Ik heb de onderzoeken die ik ooit heb gelezen niet meer, maar dit is een voorbeeldstukje waarin ook verwezen wordt naar een van de onderzoeken: http://www.livestrong.com/article/244092-low-carbohydrate-diet-pcos/. Als je zoekt op PCO en carbo hydrates is er nog veel meer te vinden. In de VS worden vrouwen met PCO vaak eerst op dieet gestuurd voordat er met medicijnen wordt begonnen zoals hier. En ik kan niet eens naar een dietiste voor advies omdat de huisarts me niet door verwijsd vanwege geen verband tussen koolhydraten en PCO Koolhydraatarm en vegetarisch eten 394967 . Gek wat de verschillen in behandeling kunnen zijn! En omdat je zegt dat je op dieet zit: heb je PCO met overgewicht? Want dan zijn de vooruitzichten helemaal goed als je koolhydraten verminderd Koolhydraatarm en vegetarisch eten 281626781 .
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Minx vr 3 aug 2012 - 11:09

Ja de koolhydraatarme diëten mag je veel soorten fruit niet en verder vaak alleen een beetje yoghurt dus dat tikt niet echt aan. Groentes en vlees zit verder geen koolhydraten in.

Ik heb hier trouwens het boekje kijk op koolhydraten daar staat van veel voedingsmiddelen het aantal koolhydraten in.

En over het onderzoek zou dat er niet mee te maken kunnen hebben dat je door drastisch koolhydraten te minderen af valt en je cyclus daardoor weer betr op gang komt en het daar meer mee te maken heeft dan met de koolhydraten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Ibbeltje vr 3 aug 2012 - 19:24

Rouge schreef:bij de AH heb ik vandaag brood met 50 procent minder koolhydraten gekocht.
Schijn je ook bij de Jumbo te kunnen kopen.


Oh heb je een foto van hoe het er uit ziet?
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  TukTuk vr 3 aug 2012 - 19:37

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.weegclub.nl/forum/vegetarisch-en-koolhydraatarm-t3888.html
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Cheesegirl vr 3 aug 2012 - 23:42

Ibbeltje schreef:
Rouge schreef:bij de AH heb ik vandaag brood met 50 procent minder koolhydraten gekocht.
Schijn je ook bij de Jumbo te kunnen kopen.


Oh heb je een foto van hoe het er uit ziet?
Koolhydraatarm en vegetarisch eten 2qs0w7r
Dit brood is het, wel vrij prijzig hoor.
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Ibbeltje za 4 aug 2012 - 0:07

Cheesegirl schreef:
Ibbeltje schreef:
Rouge schreef:bij de AH heb ik vandaag brood met 50 procent minder koolhydraten gekocht.
Schijn je ook bij de Jumbo te kunnen kopen.


Oh heb je een foto van hoe het er uit ziet?
Koolhydraatarm en vegetarisch eten 2qs0w7r
Dit brood is het, wel vrij prijzig hoor.

Oke dank je dan weet ik waar ik naar moet kijken mocht ik het willen halen. Kan niet zeggen deze ooit te hebben gezien.
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Twellie za 4 aug 2012 - 7:21

@ Minx: Bedankt voor de tip van het boekje, ik ga hem bestellen. Het klopt inderdaad dat vrouwen met PCO die alleen maar afvallen soms al weer een cyclus krijgen. Ik weet niet helemaal hoe het zit, maar met een lager vetpercentage verandert er iets in de hormoonhuishouding waardoor er minder insuline en testosteron wordt geproduceerd. Ik ben zelf nogal dun (uitgezonderd mijn post-zwangerschapsbuik :shock: ) maar er is wel iets verstoord in mijn insulinebalans. Ik moet dus niet afvallen (bij ondergewicht wordt PCO vaak ook weer erger), maar minder koolhydraten binnen krijgen met hetzelfde aantal calorieen. Ik denk dat helemaal koolhydraatarm niet gaat lukken, maar ik ga in elk geval al overschakelen op een ontbijt van Griekse yoghurt met fruit.

@ Angelnyn: Daar heb ik zeker wat aan! Meer in het algemeen wil ik toch eens kwijt dat ik vind dat je vaak met hele bruikbare tips komt Koolhydraatarm en vegetarisch eten 561177 .
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  TukTuk za 4 aug 2012 - 7:49

Tuinstoel schreef:@ Minx: Bedankt voor de tip van het boekje, ik ga hem bestellen. Het klopt inderdaad dat vrouwen met PCO die alleen maar afvallen soms al weer een cyclus krijgen. Ik weet niet helemaal hoe het zit, maar met een lager vetpercentage verandert er iets in de hormoonhuishouding waardoor er minder insuline en testosteron wordt geproduceerd. Ik ben zelf nogal dun (uitgezonderd mijn post-zwangerschapsbuik :shock: ) maar er is wel iets verstoord in mijn insulinebalans. Ik moet dus niet afvallen (bij ondergewicht wordt PCO vaak ook weer erger), maar minder koolhydraten binnen krijgen met hetzelfde aantal calorieen. Ik denk dat helemaal koolhydraatarm niet gaat lukken, maar ik ga in elk geval al overschakelen op een ontbijt van Griekse yoghurt met fruit.

@ Angelnyn: Daar heb ik zeker wat aan! Meer in het algemeen wil ik toch eens kwijt dat ik vind dat je vaak met hele bruikbare tips komt Koolhydraatarm en vegetarisch eten 561177 .

Tnx! Very Happy
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Rouge zo 5 aug 2012 - 3:48

Ja dat is het brood inderdaad. Ik heb iets besteld, broodmix om koolhydraatarm brood zelf te bakken, kan gewoon in een cakeblik. Dat schijnt meer te vullen dan het brood van de ah. Maar moet het nog gaan maken, dus be benieuwd.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Xanna zo 5 aug 2012 - 3:59

Rouge schreef:Ja dat is het brood inderdaad. Ik heb iets besteld, broodmix om koolhydraatarm brood zelf te bakken, kan gewoon in een cakeblik. Dat schijnt meer te vullen dan het brood van de ah. Maar moet het nog gaan maken, dus be benieuwd.

Heb je het via internet besteld? Zo ja, heb je een linkje? Ik ben wel benieuwd namelijk!

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Rouge zo 5 aug 2012 - 6:30

Via dieetwebshop, het heet broodmix t stoepje

Heb het net gebakken, en het is heerlijk! Kan er zo wel een heel brood van op. Is lekker compact en zo vers uit de oven helemaal lekker,
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Xanna zo 5 aug 2012 - 22:36

Rouge schreef:Via dieetwebshop, het heet broodmix t stoepje

Heb het net gebakken, en het is heerlijk! Kan er zo wel een heel brood van op. Is lekker compact en zo vers uit de oven helemaal lekker,

Hmhm je klinkt enthousiast, toch maar bestellen denk ik! smile

Heb jij hem gebakken in een gewone oven of combimagnetron/oven? Had je ook echt een bakblik van 33cm? Daarover twijfel ik namelijk nog een beetje; mijn rubbere vorm is 24 cm (groter past er niet in namelijk). Ik heb ook nog nooit brood gebakken op deze manier Wink Zou ik bijvoorbeeld ook in twee keer kunnen bakken? (dan wordt het brood wel iets kleiner, maar dat is niet zo'n punt)

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Rouge ma 6 aug 2012 - 8:32

Ik heb een gewone oven. En een cakeblik van 24 cm moet wel kunnen denk ik. Het brood wordt dan wat hoger, ik vond het zelf niet zo heel veel rijzen dus het blijft in een cakeblik van 33 cm een beetje een klein/laag broodje. Ik heb vandaag weer van gegeten maar dan is de korst helaas niet meer zo knapperig, dus vers gebakken is het wel het lekkerste.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Novalee ma 6 aug 2012 - 9:08

Tuinstoel schreef:@Novalee: Ik heb de onderzoeken die ik ooit heb gelezen niet meer, maar dit is een voorbeeldstukje waarin ook verwezen wordt naar een van de onderzoeken: http://www.livestrong.com/article/244092-low-carbohydrate-diet-pcos/. Als je zoekt op PCO en carbo hydrates is er nog veel meer te vinden. In de VS worden vrouwen met PCO vaak eerst op dieet gestuurd voordat er met medicijnen wordt begonnen zoals hier. En ik kan niet eens naar een dietiste voor advies omdat de huisarts me niet door verwijsd vanwege geen verband tussen koolhydraten en PCO Koolhydraatarm en vegetarisch eten 394967 . Gek wat de verschillen in behandeling kunnen zijn! En omdat je zegt dat je op dieet zit: heb je PCO met overgewicht? Want dan zijn de vooruitzichten helemaal goed als je koolhydraten verminderd Koolhydraatarm en vegetarisch eten 281626781 .
Dankje voor de link! Zal zelf ook eens googlen. Misschien kun je ook zonder een doorverwijzing een afspraak maken bij de diëtiste? Waarschijnlijk heb je aan één gesprek wel voldoende zodat je wat tips krijgt. Toen ik zwanger wilde worden en ik vanwege mijn onregelmatige cyclus naar de huisarts ging kreeg ik naast een doorverwijzing naar de gynaecoloog meteen een doorverwijzing naar een diëtiste. Ik was toen zo'n 10 kilo te zwaar en volgens hem zou afvallen misschien ook helpen om mijn cyclus weer op gang te krijgen. De diëtiste vond dit echter onzin, volgens haar gaat het in de gevallen waar overgewicht de oorzaak is van een onregelmatige/afwezige cyclus om veel meer overtollige kilo's. In het ziekenhuis heeft de gynaecoloog nooit naar mijn gewicht of het afvallen gezegd. In de doorverwijzing stond wel dat ik ook naar een diëtiste ben gestuurd. Op dit moment ben ik weer zo'n 10 kilo te zwaar maar heb ik wel een cyclus. Ik verwacht bij mij dus niet dat het een symptoom is van de PCO.

Ik meen me te herinneren dat jij best slank bent, toch? Dan zou ik niet je hoeveelheid koolhydraten helemaal terugbrengen naar 50 gram, volgens mij ga je dan toch afvallen. Normaal gesproken heb je geloof ik 300 gram koolhydraten nodig, je zou dan bijvoorbeeld ook naar 150 kunnen gaan om eens te zien je lichaam daar op reageert.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Xanna ma 6 aug 2012 - 9:50

Rouge schreef:Ik heb een gewone oven. En een cakeblik van 24 cm moet wel kunnen denk ik. Het brood wordt dan wat hoger, ik vond het zelf niet zo heel veel rijzen dus het blijft in een cakeblik van 33 cm een beetje een klein/laag broodje. Ik heb vandaag weer van gegeten maar dan is de korst helaas niet meer zo knapperig, dus vers gebakken is het wel het lekkerste.

Bedankt voor je antwoord! Ik ga het gewoon binnenkort eens proberen!

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Twellie di 7 aug 2012 - 8:21

@ Novalee: Die 50 gram lukt eigenlijk ook gewoon niet als ik nog een beetje normaal wil eten en geen bakken met geld wil uitgeven aan aangepast eten, ben ik al achter. Ik ga in eerste instantie gewoon eens snoep volledig vermijden, ontbijten met Griekse yoghurt en fruit en koolhydraatarm brood eten. Dat kijk ik een paar maandjes aan en als dat nog niet (genoeg) helpt, kan ik het altijd nog strenger gaan doen.

Wat fijn dat je wel een cyclus hebt! Gewoon normaal ook of wel lang?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Koolhydraatarm en vegetarisch eten Empty Re: Koolhydraatarm en vegetarisch eten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum