Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo

+10
Liadan
Parel
Lejow
maiadebij
Pien
yes1984
Novalee
_Lana_
Annemie
studiebol
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo Empty fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo

Bericht  studiebol ma 30 jul 2012 - 7:05

Hier kan L uit zich zelf gaan zitten, V niet maar als zij neergezet wordt kan ze heel goed zitten, heel stabiel en stevig.

Wanneer mag je met een kindje gaan fietsen? Moeten ze dan uit zichzelf gaan zitten? Of mag het ook al als ze gewoon goed kunnen zitten?

Maar dan heb ik er natuurlijk twee die mee moeten op de fiets. Een fietskar achter de fiets vind ik een eng idee, vraag me niet waarom maar ik vind het geen fijn idee. Een bakfiets zou op zich ideaal zijn, maar ik vind ze echt heel duur, ook op marktplaats vind ik ze nog behoorlijk duur. Plus dat ik niet echt een fanatiek fietser ben dus haal ik het geld er ook niet uit...

Dus mijn idee is om ze toch tegelijk mee te nemen op mijn fiets. Eentje voorop en eentje achter op. Boodschappen doen met ze zit er dan niet in, maar dat vind ik geen ramp. Het gaat er dan om dat ik gewoon een rondje kan fietsen. Desnoods naar mijn ouders om daar ff te pauzeren en dan gaan we weer verder. Boodschappen doen doe ik dan wel wandelend of zonder ze.

Maar iedereen begint natuurlijk met zijn kindje voor op mee te nemen. Dus ik vraag me sterk af of je ook een kindje al meteen achterop kan mee nemen? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Nou ik hoor graag de tips en adviezen!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo Empty Re: fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo

Bericht  Annemie ma 30 jul 2012 - 7:09

Ik zou echt wachten tot ze echt goed kunnen zitten. Het zoontje van vrienden van mijn broer is overleden op de fiets, hij had zijn nek gebroken tijdens het fietsen..ze dachten dat hij sliep, bleek hij te zijn overleden..dat kindje was ook nog geen jaar..niet om je bang te maken hoor, maar ik zou dus wel het zekere voor het onzekere nemen en wachten tot ze echt goed zitten en sterke nek hebben.. Achterop zitten weet ik niet of dat meteen kan.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo Empty Re: fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo

Bericht  _Lana_ ma 30 jul 2012 - 7:10

Ik ben er ook wel heel erg benieuwd naar. Maar ik ben bang dat een kindje echt voorlopig nog niet achterop kan. Echt balen dat jouw vriend zo vaak weg is. Wij hebben wel al twee voorzitjes, dus dan kunnen we samen fietsen.
Ik heb ook wel eens aan een bakfiets gedacht, maar het is dan om zo'n korte tijd te overbruggen en dat heb ik er toch niet voor over.
Dan is een tweeling wel lastig hè ;-).
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Novalee ma 30 jul 2012 - 7:11

Het advies is echt om te wachten tot je kindje zelf van lig naar zit en andersom kan. Niet alleen de nek, maar ook de rug moet sterk genoeg zijn.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  yes1984 ma 30 jul 2012 - 7:12

J. zit ook stevig maar gaat niet zelf zitten. Ik heb op het consultatiebureau gevraagd wanneer ik met hem kon gaan fietsen. Zij heeft hem laten zitten en zei dat hij voorop de fiets kon. Maar geen hele lange stukken. Ik fiets nu blokjes van max een half uur met hem en meteen na een slaapje, dan is hij lekker fit en zit hij goed. Hij vind het geweldig.

Hoe het zit met een zitje achterop weet ik niet. Misschien zou je ook het consultatiebureau kunnen vragen.
yes1984
yes1984
Prater
Prater

Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10

Bericht  Pien ma 30 jul 2012 - 7:14

Voor zover ik weet zijn de bobike zitjes vanaf 9kilo. Zowel de voor als de achter variant. je zou dus denken dat het prima kan zo'n kleintje gelijk achter!

Wij zijn pas met e gaan fietsen toen ze echt goed zelfstandig kon zitten en ook zelf kon zitten!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Pien ma 30 jul 2012 - 7:17

yes1984 schreef:. Maar geen hele lange stukken. Ik fiets nu blokjes van max een half uur met hem
ik vind een half uur achtereen best lang eigenlijk...

Pien
Ratel
Ratel

Bericht  studiebol ma 30 jul 2012 - 7:18

9 kilo? Dat zijn ze hier met de winter nog niet.. ze wegen "nog maar" 7400 gram.. mmm wist niet dat dat er ook mee te maken had.

Oke ze moeten dus zelf kunnen gaan zitten.. nou V is zo lui als het maar kan dus die gaat dat voorlopig nog niet uit zichzelf doenfietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo 561177 L kan dat allemaal wel, van zit naar lig van lig naar zit, die trekt zich ook aan alles op nu dus ik denk dat zij het wel aan kan.

Maar goed niemand weet dus eigenlijk of ze meteen achterop kunnen?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 7:19

Volgens mij mogen ze wel meteen achterop zodra ze ook voorop kunnen, maar zelf zou ik dat niet prettig vinden, je ziet niks op die manier.

Hier was de oudste 10 maanden toen ik voor het eerst met haar ging fietsen, en de 2e was ruim 8 maanden geloof ik. Ik heb gewacht tot ze zelf konden gaan zitten.

Met de jongste 2 had ik nog nooit gefietst. Ik heb nu sinds een ruime maand een bakfiets, en kan nu eindelijk fietsen. De jongste 2 zitten er zonder babyschalen in en dat gaat nu perfect.

Ik ben ook geen fietser, maar ik heb de laatste maand nog nooit zoveel gefietst! Ik vind het geweldig met alle kinderen in de bak, en hup, fietsen maar. Je hebt zo goed overzicht, dat vind ik echt een voordeel, zo'n heel kleintje achterop vind ik zelf persoonlijk maar niks.

Hier heeft de bakfiets z'n geld wel opgebracht geloof ik, haha! Scheelt me ook nog eens veeeel benzine, met al die korte ritjes.

Gast
Gast

Bericht  Novalee ma 30 jul 2012 - 7:21

yes1984 schreef:J. zit ook stevig maar gaat niet zelf zitten. Ik heb op het consultatiebureau gevraagd wanneer ik met hem kon gaan fietsen. Zij heeft hem laten zitten en zei dat hij voorop de fiets kon. Maar geen hele lange stukken. Ik fiets nu blokjes van max een half uur met hem en meteen na een slaapje, dan is hij lekker fit en zit hij goed. Hij vind het geweldig.

Hoe het zit met een zitje achterop weet ik niet. Misschien zou je ook het consultatiebureau kunnen vragen.
N. kon tot vorige week ook nog niet zelfstandig gaan zitten. Als ze zat, zat ze wel stevig maar met een kromme rug. Op het CB werd mij echt afgeraden om te gaan fietsen. En als ik het echt per se zou willen dan héél langzaam opbouwen. Het ligt er dus niet alleen aan of je kindje stevig zit, ook wat zijn/haar houding dan is. Verder eens met Pien, een half uur vind ik erg lang!
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  studiebol ma 30 jul 2012 - 7:21

Wat kan er achter op gebeuren dan? Daar snoer je ze toch ook goed vast in de riempjes? Of denk ik dan te makkelijk?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  maiadebij ma 30 jul 2012 - 7:32

Ik heb J.ennah wel eens achterop en N.adeem voorop (vinden ze allebei erg grappig) J is een kilo of 11. Maar ik vind het nog best wel eng. Het stoeltje is een stuk ruimer en J is door haar leeftijd nog aardig impulsief dus ik heb haar graag in het zicht.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  maiadebij ma 30 jul 2012 - 7:33

Wat een vreselijk verhaal trouwens Annemie, echt verschrikkelijk triest.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 7:36

De Bobike stoeltjes zijn idd vanaf 9 kilo, zowel voor als achter. Maar daar heb ik zelf nooit rekening mee gehouden. Zoon was ook nog lang geen 9 kilo.

Onze dames zijn nu eindelijk de 8 kilo gepasseert mbv Fantomalt, dus dan mogen die er ook nog lang niet in voorlopig. Nu gebruik ik mijn gewone fiets ook niet omdat dat met 4 niet kan, maar toch.

Gast
Gast

Bericht  Lejow ma 30 jul 2012 - 7:43

Annemie, wat een ontzettend verdrietig verhaal.. Bah Sad
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  studiebol ma 30 jul 2012 - 7:43

Ik ga met gewicht ook maar ff geen rekening houden dat is ook niet eerlijk want ze hadden ook gewoon een super laag geboorte gewicht.

Wat ik op internet vind is gewoon heel verschillend, de een heeft haar kind pas met 2 jaar achter op de andere al meteen, er is geen pijl op te trekken. Ik vind fietszitjes vanaf 9 maand en die dan ook voor achterop zijn. Maar ja alles is denk ik te groot voor ze omdat ze zo smal en licht zijn..

Lastig hoor.. op het meerlingforum kan ik er ook niet echt iets over vinden. Het is ook niet zo dat ik nu morgen al wil gaan fietsen hoor maar ik wil me graag wat orienteren maar ik kom nog niet heel veel verder zo.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Pien ma 30 jul 2012 - 7:50

Toen e voor het eerst ging fietsen wat ze qua gewicht denk ik op 7,5 kilo en lengte iets van 72/43cm. Wij hebben de gordels op zijn strakst en dan de gordelhoesjes van de maxicosi om de gmgddjp van het zitje. Daardoor zaten ze wat strakker en ging het prima. E heeft trouwens ook een keertje achterop gezeten en daar zat ze net zo goed als voor, wij vonden het alleen leuker haar voorop je hebben....

Pien
Ratel
Ratel

Bericht  Lejow ma 30 jul 2012 - 7:51

Pien schreef:Toen e voor het eerst ging fietsen wat ze qua gewicht denk ik op 7,5 kilo en lengte iets van 72/43cm. Wij hebben de gordels op zijn strakst en dan de gordelhoesjes van de maxicosi om de gmgddjp van het zitje. Daardoor zaten ze wat strakker en ging het prima. E heeft trouwens ook een keertje achterop gezeten en daar zat ze net zo goed als voor, wij vonden het alleen leuker haar voorop je hebben....

om de WAT?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pien ma 30 jul 2012 - 7:53

Oeps... Gordel moet daar natuurlijk staan!!!

Pien
Ratel
Ratel

Bericht  Parel ma 30 jul 2012 - 7:57

En rond de 72/43 cm vind ik ook een ruime schatting Pien fietsen. Wanneer, hoe waarom.. enzo 1578173417
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Pien ma 30 jul 2012 - 7:58

Ik moet voortaan toch mijn tekst helemaal doorlezen voor ik hem plaats....

Pien
Ratel
Ratel

Bericht  _Lana_ ma 30 jul 2012 - 8:00

Misschien kun je het bij de fietsenwinkel even informeren Studiebol? Ja klinkt misschien heel gek hoor, maar ze hebben er wel wat meer ervaring mee.

@ Mamarosa: Het lijkt me heerlijk zo'n bakfiets, maar hoe doe je dat dan op de plek van bestemming?
En welke heb jij ook alweer?
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Lejow ma 30 jul 2012 - 8:04

Pien schreef:Ik moet voortaan toch mijn tekst helemaal doorlezen voor ik hem plaats....

laughcry
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan ma 30 jul 2012 - 8:10

Lana, ik heb ook een bakfiets. En onze dochter loopt natuurlijk allang maar ik neem onze zoon altijd mee in de draagdoek en ik kan een buggy kwijt in de bakfiets. Dus als je een bakfiets hebt die groot genoeg is, zou je er misschien 1 in draagdoek mee kunnen nemen en 1 in een buggy?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 8:21

De kans op een wiplash is groter dan de kans op een gebroken nekje/rugje als je te vroeg gaat fietsen. Maargoed, dat wil je natuurlijk ook niet voor je kindje. Ik zou trouwens niet weten waarom een kindje niet direct achterop kan. Ik zou wel zorgen voor een 5-puntssluiting op het stoeltje voor de zekerheid.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: