slagroom 5 dagen over datum, nog gebruiken?
+10
marjoleinnn
Tazz
Gizmo
Caramba
Susan
Printje
Elysia
Jerry
Minx
claudiaveronique
14 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: slagroom 5 dagen over datum, nog gebruiken?
Ik ga me echt niet verontschuldigen dat ik dingen die over de datum zijn niet meer proef. Als anderen dat wel doen, prima, maar net als Nour ga ik het risico gewoon niet nemen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Susan schreef:Ik ga me echt niet verontschuldigen dat ik dingen die over de datum zijn niet meer proef. Als anderen dat wel doen, prima, maar net als Nour ga ik het risico gewoon niet nemen.
+1 ik weet echt het verschil wel tussen tht en tgt maar ik neem er geen risico's mee.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Nou ik weet het verschil tussen tht of tgt echt wel maar ik ga echt geen dingen eten ofzo die vijf dagen over de datum zijn. Ook zou ik de moeite niet doen om eerst te gaan proeven en kijken en ruiken en weet ik het wat allemaal.
marjoleinnn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10
Ik snap dat je met yoghurt, melk vla en dat soort dingen voorzichtig bent, maar ik heb hier wel eens gelezen dat mensen gehakt weg gooien als het een bruin kleurtje heeft, en 1 of 2 dagen over de datum kan echt geen kwaad. Daarom zeg ik ook dat het zonde is. We durven niet meer op onze zintuigen te vertrouwen.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Er heeft een keer een heel artikel in de Quest gestaan over dit soort dingen.
Kwam er op neer dat bij de meeste producten, de THT datum behoorlijk onzinnig is, dat die er vooral staat omdat er nou eenmaal wat op moet staan.
Als iets over datum is, ruik ik het even. Ruikt het nog goed, kun je het gewoon gebruiken.
Kwam er op neer dat bij de meeste producten, de THT datum behoorlijk onzinnig is, dat die er vooral staat omdat er nou eenmaal wat op moet staan.
Als iets over datum is, ruik ik het even. Ruikt het nog goed, kun je het gewoon gebruiken.
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Nour schreef:Minx schreef:Ergens is het jammer dat mensen het verschil vaak niet weten tussen tht en tgt.
Hoezo jammer? Ik weet het verschil wel, maar neem gewoon liever geen risico. Volgens mij heeft niemand anders daar last van behalve mijn eigen bankrekening; aangezien ik het dan weer moet kopen.
Als alleen je bankrekening er last van had, zou het inderdaad niks uitmaken, maar wat dacht je van het wereldvoedselprobleem en al het extra afval?
Er is pas een nieuwe campagne gestart. Op deze website vind je meer info: http://www.tastethewaste.nl/
Gast- Gast
Arwyn schreef:Er heeft een keer een heel artikel in de Quest gestaan over dit soort dingen.
+1
Er is ook een keer een tv-programma over geweest.
Het is inderdaad verplicht dat er op producten een THT staat. Een tht is altijd ruim bemeten, want er zal geen supermarkt zijn die producten verkoopt die al verkeerd zijn vóór de tht.
Wat ik wel een heel tekenend voorbeeld vond, was dat van een bepaald merk bliksoep. Daarop stond dat de soep ongeveer een maand houdbaar was, terwijl in werkelijkheid zoiets wel een paar jaar goed kan blijven, maar omdat er 'verse groentes' inzaten, zetten ze er een kortere THT op, zodat de aanprijzing "met verse groente" realistischer was...
En over die hondsdagen die genoemd worden: dat is van de periode van 20 juli tot 20 augustus (maar het kan ook eerder of later komen ), waarin het vaak erg warm weer is. Maar sinds de uitvinding van de koelkast, maakt dat geloof ik niet zo heel veel meer uit over het sneller bederven van producten (tenzij je ze niet in de koelkast bewaart...)
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Overigens gehakt (of ander vlees) dat gekleurde plekken heeft eet ik niet meer op. Als ik twijfel gooi ik het weg, vooral nu zoonlief mee eet.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Alle dingen die over datum zijn, gooi ik weg. Ik heb een emetofobie en ik ben erg bang om ergens ziek van te worden. Met zulke dingen neem ik dus geen risico, anders zit ik vervolgens de hele avond te stressen omdat ik bang ben om ziek te worden.
Gast- Gast
Dijn82 schreef:Nour schreef:Minx schreef:Ergens is het jammer dat mensen het verschil vaak niet weten tussen tht en tgt.
Hoezo jammer? Ik weet het verschil wel, maar neem gewoon liever geen risico. Volgens mij heeft niemand anders daar last van behalve mijn eigen bankrekening; aangezien ik het dan weer moet kopen.
Als alleen je bankrekening er last van had, zou het inderdaad niks uitmaken, maar wat dacht je van het wereldvoedselprobleem en al het extra afval?
Er is pas een nieuwe campagne gestart. Op deze website vind je meer info: http://www.tastethewaste.nl/
Nogmaals, ik neem liever geen risico. Dat is geen misdaad, lijkt me. Het gebeurt me zelden dat iets over datum is, juist doordat ik een aantal keren per week boodschappen doe en daarnaast dus heel erg oplet op houdbaarheidsdata. Oh sorry, tht en tgt, voor de goede orde. De kans dat je ziek wordt van een product waarvan enkele dagen de tht-datum is verstreken is wellicht klein, maar dan gaat dus op dat ik voor die paar centen niet dat risico wil nemen en als je wel ziek wordt van eten, kan je er echt flink belabberd van zijn. Laatste keer was ik bijna 2 weken vd wereld, inclusief sprake van ziekenhuisopname. Dat vind ik het dus niet waard en helemaal niet bij de 'risicovolle' producten. Dan kunnen er 100 campagnes zijn; het enige wat ik dan eraan bij wil dragen is dat de forummers die wel gerust producten consumeren die over datum zijn, het gerust bij me af mogen komen halen als ik wel een keer iets in huis heb wat daar aan voldoet. Oh nee, is ook weer een probleem natuurlijk, want de kans dat diegene lopend/fietsend naar me toe kan komen is nihil; en dan zitten we weer met 'een beter milieu begint bij jezelf'. Ik respecteer de forummers die wel de keuze maken iets dat over datum is te eten, omgekeerd zou dat ook fijn zijn. Dat heb ik dus niet specifiek tegen jou, Dijn. Jij postte de link en vandaar dat ik deze heb gequote.
Gast- Gast
Helemaal eens met Nour.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik zie nergens dat die keuze niet gerespecteerd wordt Nour? Ze proberen jou (en anderen) alleen argumenten te geven waarom je iets na de houdbaarheidsdatum nog wel kan eten. Lijkt mij niks mis mee..
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Ja, maar wel met opgeheven vingertje.
Susan- Lady Post-a-lot
Dat is dus inderdaad ook een oplossing, een paar keer per week boodschappen doen en van tevoren bedenken wat je in huis haalt, zodat je ook maar zelden iets weg hoeft te gooien. Iedereen gooit wel eens iets weg, maar er zijn ook mensen die het op de dag van de houdbaarheidsdatum zonder na te denken al in de vuilnisbak gooien, dus ik vind het goed dat ze die campagne zijn begonnen. Ze willen ook de t.h.t. van droge voedingsmiddelen zoals rijst, pasta etc. halen.
Gast- Gast
+1Dijn82 schreef:Dat is dus inderdaad ook een oplossing, een paar keer per week boodschappen doen en van tevoren bedenken wat je in huis haalt, zodat je ook maar zelden iets weg hoeft te gooien. Iedereen gooit wel eens iets weg, maar er zijn ook mensen die het op de dag van de houdbaarheidsdatum zonder na te denken al in de vuilnisbak gooien, dus ik vind het goed dat ze die campagne zijn begonnen. Ze willen ook de t.h.t. van droge voedingsmiddelen zoals rijst, pasta etc. halen.
En @ Suzan: ik lees dat opgeheven vingertje nergens en heb het zelf in ieder geval niet zo bedoeld. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het weggooien van producten die gewoon nog goed zijn grotere gevolgen heeft dan alleen de gevolgen die het heeft voor je eigen portemonnee.
Gast- Gast
Ik heb ook helemaal niet het idee dat er met een opgeheven vingertje iets wordt gezegd.
Gast- Gast
Minx schreef:Ik snap dat je met yoghurt, melk vla en dat soort dingen voorzichtig bent, maar ik heb hier wel eens gelezen dat mensen gehakt weg gooien als het een bruin kleurtje heeft, en 1 of 2 dagen over de datum kan echt geen kwaad. Daarom zeg ik ook dat het zonde is. We durven niet meer op onze zintuigen te vertrouwen.
Met vlees zou ik juist geen risico's nemen. Als het gehakt bruin is, eet ik dat dus niet meer. Ik heb dit wel eens nagevraagd bij de winkel en zij geven ook aan dat dat niet goed is en dat je gehakt 1 dag na aankoop in de koelkast kan bewaren en anders moet invriezen.
Tiara- Kletskop
- Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
aanitaa schreef:Minx schreef:Ik snap dat je met yoghurt, melk vla en dat soort dingen voorzichtig bent, maar ik heb hier wel eens gelezen dat mensen gehakt weg gooien als het een bruin kleurtje heeft, en 1 of 2 dagen over de datum kan echt geen kwaad. Daarom zeg ik ook dat het zonde is. We durven niet meer op onze zintuigen te vertrouwen.
Met vlees zou ik juist geen risico's nemen. Als het gehakt bruin is, eet ik dat dus niet meer. Ik heb dit wel eens nagevraagd bij de winkel en zij geven ook aan dat dat niet goed is en dat je gehakt 1 dag na aankoop in de koelkast kan bewaren en anders moet invriezen.
Mag ik verkleurd gehakt nog opeten?
Gehakt verkleurt als het lang in contact komt met lucht. Dat is een volstrekt natuurlijk en ongevaarlijk verschijnsel. Verkleurd gehakt is dus nog prima geschikt voor consumptie. Wanneer gehakt echt bedorven is, ruikt u dat wel meteen.
Gast- Gast
Het zal bij mij ongetwijfeld mee hebben gespeeld dat ik zo enorm ziek ben geweest van gehakt, dat ik nota bene dezelfde dag in de supermarkt had gehaald, nog een week houdbaar was en echt niets meer kon de weken erna. Wat ik al zei; er zit echt wel gradatie in het risico van het product, maar met vleeswaren of zuivelproducten ben ik er echt niet bij dat ik dit nog eet.
Die argumenten hebben dus geen nut, aangezien ik immers ook heb aangegeven dat ik emetofobie heb, dus dan ben je sowieso al heel alert. Reken daar dus een voedselvergiftiging bij van gehakt dat nog een week houdbaar had moeten zijn en dan is de optelsom snel gemaakt, lijkt me. En ook al was ik niet in het verleden ziek geweest, ik word onrustig van bepaalde producten eten na de tht-datum, laat staan de tgt-datum. Ik begin in herhaling te vallen nu: niet iedereen heeft een even sterke maag.
Die argumenten hebben dus geen nut, aangezien ik immers ook heb aangegeven dat ik emetofobie heb, dus dan ben je sowieso al heel alert. Reken daar dus een voedselvergiftiging bij van gehakt dat nog een week houdbaar had moeten zijn en dan is de optelsom snel gemaakt, lijkt me. En ook al was ik niet in het verleden ziek geweest, ik word onrustig van bepaalde producten eten na de tht-datum, laat staan de tgt-datum. Ik begin in herhaling te vallen nu: niet iedereen heeft een even sterke maag.
Gast- Gast
Die THT en TGT zeggen vaak niet veel inderdaad. Toen ik nog op de vleesafdeling werkte bij de Plus, moest ik geregeld vlees wat tot die dag houdbaar was en enkele dagen er voor vers was gemaakt in onze slagerij (gehakt etc) uitpakken, en opnieuw verpakken met een nieuwe sticker waarbij de TGT of THT op 2 dagen er na stond.
Zelfde met kaas waar de schimmel op stond, gewoon een plakje er af snijden en weer opnieuw verpakken.
Zelfde met kaas waar de schimmel op stond, gewoon een plakje er af snijden en weer opnieuw verpakken.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
aanitaa schreef:Minx schreef:Ik snap dat je met yoghurt, melk vla en dat soort dingen voorzichtig bent, maar ik heb hier wel eens gelezen dat mensen gehakt weg gooien als het een bruin kleurtje heeft, en 1 of 2 dagen over de datum kan echt geen kwaad. Daarom zeg ik ook dat het zonde is. We durven niet meer op onze zintuigen te vertrouwen.
Je weet ook dat veel vlees in Nederland gekleurd word omdat wij dat er mooier uit vinden zien en dat. Het bruinige kleurtje een natuurlijker kleurtje is dan het rode.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Achja, er staat vaak genoeg een bepaalde datum op, en als je twee dagen na die datum naar bepaalde vleeswaren etc. kijkt dan zien ze er ook echt niet meer uit en zijn ze ook gewoon niet meer goed.
Verder hebben wij hier bijna nooit dingen die over de datum zijn omdat we alles voor die datum gewoon opeten.
Daarbij ga ik gewoon geen dingen eten die over de datum zijn, ookal is het tht of tgt en is het misschien nog best goed.
Maargoed ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij zelf prettig vindt.
Verder hebben wij hier bijna nooit dingen die over de datum zijn omdat we alles voor die datum gewoon opeten.
Daarbij ga ik gewoon geen dingen eten die over de datum zijn, ookal is het tht of tgt en is het misschien nog best goed.
Maargoed ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij zelf prettig vindt.
marjoleinnn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 450
Punten : 523
Spuitelf, maar ik denk er hetzelfde over als Nour.
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Taart vraag, wat ipv slagroom gebruiken?
» slagroom
» Wat in plaats van slagroom?
» Slagroom nog goed?
» Slagroom in warme gerecht
» slagroom
» Wat in plaats van slagroom?
» Slagroom nog goed?
» Slagroom in warme gerecht
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: