Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rhesus C negatief

+5
Darius
*Lookie*
Linnie1985
bolus26
Pandora
9 plaatsers

Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Rhesus C negatief

Bericht  Pandora vr 27 jul 2012 - 20:24

Wie is er hier meer Rhesus C negatief en wat hebben ze hier bij jou en je ongeboren kind aan gedaan? Ik lees op internet de wildste verhalen van bloedtransfusie bij het ongeboren kind tot gewoon niets doen?
Ik heb afgelopen week weer bloed gegeven en dat wordt nu uitgebreid onderzocht, eigenlijk verwacht ik geen schokkende uitslag omdat ik ook al een kern gezonde dochter rond heb lopen (er werd toen nog niet op de rhesus factor geprikt volgens mij) maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat een eventuele behandeling zou kunnen zijn.
Pandora
Pandora
Prater
Prater

Aantal berichten : 1492
Punten : 1682
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  bolus26 vr 27 jul 2012 - 20:53

ik heb t ook maar ben nog maar 20 weken dus heb nog geen idee! wel is zo n bloedtransfusie e.d echt wel uitzonderlijk begreep ik van mijn vk vaak is een prik met antistoffen voldoende
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Pandora vr 27 jul 2012 - 20:59

Ja, een bloedtransfusie behoort inderdaad tot één van de mogelijkheden die zo zeldzaam is dat het alleen in Leiden gedaan wordt. Daar maak ik me dus ook geen zorgen over, maar ben wel benieuwd naar de overige behandelingen.

En hoe zit het nou, stel dat mijn man gewoon positief is (wat 84% van de bevolking is geloof ik) en dus zeer aannemelijk is is het dan min of meer zeker dat mijn lichaam antistoffen aan gaat maken?? En wat zijn de gevolgen hiervan voor de baby?

Jullie lezen het, ik begrijp er nog niet zoveel van en ik heb mijn verloskundige ook niet echt om verdere uitleg gevraagd omdat ze er niet zo issue van maakte...
De uitslag van het bloedonderzoek duurt ongeveer een week, dus mocht ik voor het komende weekend geen reactie van mijn vk hebben gehad dan ga ik er maar van uit dat alles gewoon goed is.
Pandora
Pandora
Prater
Prater

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 21:19

.

Laatst aangepast door Lotje op di 25 sep 2012 - 7:09; in totaal 2 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Linnie1985 vr 27 jul 2012 - 23:10

bolus26 schreef:ik heb t ook maar ben nog maar 20 weken dus heb nog geen idee! wel is zo n bloedtransfusie e.d echt wel uitzonderlijk begreep ik van mijn vk vaak is een prik met antistoffen voldoende

Ik heb na mn miskraam ook een injectie gehad, aangezien ik o negatief en mn vriend b positief is. Was voor een volgende zwangerschap, zodat ik geen antistoffen ofzo aan zou maken.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  *Lookie* vr 27 jul 2012 - 23:30

Ik heb er tijdens (ik geloof met 30 weken) en na de zwangerschap een prik voor gehad. Mijn zoontje heeft ook een positieve rhesusfactor en ik dus negatief.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Darius vr 27 jul 2012 - 23:30

Ik ben vorige maand ook geprikt, maar het bleek loos alarm. Mijn vk vertelde dat het echt heel weinig voorkwam, dus als ik jou was zou ik eerst de uitslag afwachten. Grote kans dat het niets is.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Pandora za 28 jul 2012 - 0:12

Darius schreef:Ik ben vorige maand ook geprikt, maar het bleek loos alarm. Mijn vk vertelde dat het echt heel weinig voorkwam, dus als ik jou was zou ik eerst de uitslag afwachten. Grote kans dat het niets is.

Ja, daar ga ik eigenlijk ook wel van uit. Mede omdat ik 2 jaar geleden ben bevallen van een kerngezonde dochter.
Pandora
Pandora
Prater
Prater

Bericht  Travelgurly za 28 jul 2012 - 6:35

Ik ben A negatief en mijn vriend os A positief. hierdoor krijg je bij je eerste zwangerschap 2prikken(week 30 en na de bevalling) en dan heb je geen verdere complicaties met je 2e zwangerschap. dit is mij verteld. maar moet me nog even goed informeren.dit werd tissen.neus en lippen medegedeeld.
Travelgurly
Travelgurly
Prater
Prater

Aantal berichten : 1086
Punten : 1299
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Muppetje za 28 jul 2012 - 6:43

Ik heb o negatief, onze baby heeft positief. Ik heb met 30 weken een spuit in mn been gehad. Na de bevalling krijg ik nog n spuit

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820

Bericht  Fiwen za 28 jul 2012 - 7:01

Er worden nu 2 dingen door elkaar gehaald. De bloedgroepen die jullie noemen (A positief/negatief) daarbij gaat de negatief over de Rhesus D positief of negatief. Dat is heel wat anders dan resus c negatief.

Bij Rhesus D negatieve vrouwen die een Rhesus D positief kind krijgen kan er tijdens de bevalling en tijdens de zwangerschap bloedcontact zijn tussen moeder en kind waardoor de moeder antistoffen gaat aanmaken tegen het Rhesus D positieve bloed van het kind. Deze antistoffen kunnen door de placenta en dan bij het kind het bloed gaan afbreken. Hierdoor krijgt het kind ernstige bloedarmoede waarvoor een transfusie noodzakelijk is. Omdat in NL gescreend wordt op de Rhesus factor en indien nodig Antie-D gegeven wordt wordt voorkomen dat het lichaam van de moeder antistoffen gaat aanmaken en het kind in de problemen komt.

*Edit* ik heb even opgezocht hoe het nou zit met die D en c
Voor Rhesus c negatief geldt in principe hetzelfde verhaal maar de kans op het aanmaken van antistoffen is veel kleiner dan bij D-negatief. Omdat de kans wel bestaat en we het nu weten dat een vrouwen rhesus c negatief is wordt er in de 27e zwangerschapsweek nog een keer gecontroleerd of de moeder geen antistoffen heeft.
Is dit wel het geval dan moet verder onderzoek plaatsvinden om te kijken hoe deze verandering is gekomen. De kans dat dit gebeurd is zeer klein, er moet echt sprake zijn van buiktrauma waarbij er dus veel bloedcontact tussen moeder en kind is wil dit kunnen gebeuren.

Maak je er niet te veel zorgen om. Er wordt naar gekeken en verder onderzoek gedaan omdat we het nou eenmaal kunnen onderzoeken. En als er dan uitkomt dat een vrouw c negatief is moeten we iets met deze gegevens, ookal is de kans minimaal dat het tot problemen zal leiden.

Laatst aangepast door Fiwen op za 28 jul 2012 - 8:57; in totaal 1 keer bewerkt
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Muppetje za 28 jul 2012 - 7:07

Gelukkig hebben we hier ook nog iemand die er echt verstand van heeft smile

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820

Bericht  Purpleflower za 28 jul 2012 - 8:46

ik kreeg daar voor in mijn zwangerschap een hele fijne:shock: injectie in mijn bovenbeen.
Purpleflower
Purpleflower
Prater
Prater

Aantal berichten : 744
Punten : 912
Registratiedatum : 29-11-11

Bericht  Fiwen za 28 jul 2012 - 8:59

Purpleflower schreef:ik kreeg daar voor in mijn zwangerschap een hele fijne:shock: injectie in mijn bovenbeen.

Je kreeg die prik omdat je rhesus D negatief bent, niet vanwege de rhesus c want daar is geen prik tegen/voor.

Ik heb nog even opgezocht hoe het nou precies zat (dat is na 3 maanden geen stage enigszins weggezakt Embarassed ) en het is aangepast in mijn stuk hierboven.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Pandora za 28 jul 2012 - 19:26

Nou, ik vind het allemaal nog steeds knap ingewikkeld. Ik maak me er maar geen zorgen om geloof ik.
Pandora
Pandora
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud