Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rhesus C negatief

5 plaatsers

Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 1:34

Ik blijk Rhesus C negatief te zijn en ze zijn vergeten om mij extra bloed te laten prikken met 27 weken om te kijken of ik antistoffen aanmaak. Heb gevraagd wat de consequenties konden zijn maar volgens mij wisten ze het zelf niet zo goed, kan op internet er ook niet veel over vinden. Het wordt ook pas sinds vorig jaar geprikt. Moet nu morgen alsnog bloed laten prikken.

Heeft iemand er ervaring mee?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Aimee wo 4 apr 2012 - 1:45

Ik was ook rhesus negatief, maar kon juist heel veel info vinden op internet.
In deze folder staat veel info:
http://www.isala.nl/patient/patientenfolders/Documents/5423.pdf

Of is er iets bijzonders als je C negatief bent?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 1:47

Nee die folder gaat over D, rhesus D ben ik wel positief. Ik kan juist zo weinig vinden over C, en de verloskundige leek het ook niet te weten, ik kreeg het er in elk geval niet uit. Wat er zou gebeuren als ik wel/geen antistoffen zou aanmaken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  tweeling wo 4 apr 2012 - 1:48

Arden schreef:Ik blijk Rhesus C negatief te zijn en ze zijn vergeten om mij extra bloed te laten prikken met 27 weken om te kijken of ik antistoffen aanmaak. Heb gevraagd wat de consequenties konden zijn maar volgens mij wisten ze het zelf niet zo goed, kan op internet er ook niet veel over vinden. Het wordt ook pas sinds vorig jaar geprikt. Moet nu morgen alsnog bloed laten prikken.

Heeft iemand er ervaring mee?

Zijn ze daar bij deze zwangerschap pas achter gekomen dan?
tweeling
tweeling
Prater
Prater

Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 1:49

tweeling schreef:
Arden schreef:Ik blijk Rhesus C negatief te zijn en ze zijn vergeten om mij extra bloed te laten prikken met 27 weken om te kijken of ik antistoffen aanmaak. Heb gevraagd wat de consequenties konden zijn maar volgens mij wisten ze het zelf niet zo goed, kan op internet er ook niet veel over vinden. Het wordt ook pas sinds vorig jaar geprikt. Moet nu morgen alsnog bloed laten prikken.

Heeft iemand er ervaring mee?

Zijn ze daar bij deze zwangerschap pas achter gekomen dan?

Ja op rhesus C wordt pas sinds juli geprikt. D is wel al bij alle zwangerschappen geprikt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 1:50

Dit vond ik wel op de site van het rivm:

Bloedgroep Rhesus c-negatief

Bent u Rhesus c-negatief? Dan is er een kleine kans dat u tijdens de zwangerschap antistoffen tegen de bloedgroep van uw kind maakt. U krijgt daarom tijdens de zwangerschap extra bloedonderzoek.

U bent Rhesus c-negatief. Wat nu?
U krijgt in week 27 een extra bloedonderzoek. Het laboratorium onderzoekt nog een keer of u antistoffen tegen bloedgroepen heeft gemaakt. Als het laboratorium zulke antistoffen vindt, is verder onderzoek nodig. Uw verloskundige of gynaecoloog zal u hierover meer vertellen.

Is er ook een injectie voor zwangeren die Rhesus c-negatief zijn?

Zwangere vrouwen met bloedgroep Rhesus D-negatief krijgen een injectie om te voorkomen dat ze antistoffen maken tegen het bloed van hun kind. Zo’n injectie bestaat er niet voor zwangere vrouwen met bloedgroep Rhesus c-negatief. Daarom wil de verloskundige of gynaecoloog goed controleren of u zulke antistoffen maakt. Als u antistoffen maakt, kan de verloskundige of gynaecoloog extra controles inlassen.


Maar goed, ik ben 37 weken, wat kunnen ze nu nog helemaal doen als ik antistoffen aanmaak? Aangezien de verloskundige het dus ook niet wist, was ik benieuwd of iemand het hier had meegemaakt (en dan specifiek met C).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Sanne wo 4 apr 2012 - 2:08

Ik ben ook rhesus c negatief, maar heb niet echt een antwoord op je vraag. Ik heb ook geprobeerd meer informatie te zoeken dan dat beetje op de website van het rivm, maar dat is niet gelukt. Ook de verloskundige wist er verder niet veel van. Ik heb mij maar getroost met de gedachte dat er eerder ook niet op geprikt werd en dat het dus niet heel veel kwaad kon. Echt een fijn gevoel had ik er ook niet bij.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 2:30

.


Laatst aangepast door mama2be op do 24 mei 2012 - 21:32; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 2:43

Gek dat er zo weinig informatie over te vinden is. Over D negatief is van alles te vinden maar t blijft vaag voor me wat de stappen dan zouden zijn bij C.

Sanne ben jij toen met 27 weken ook geprikt, of ben je nog zwanger en niet zo ver?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Sanne wo 4 apr 2012 - 3:14

Arden schreef:Gek dat er zo weinig informatie over te vinden is. Over D negatief is van alles te vinden maar t blijft vaag voor me wat de stappen dan zouden zijn bij C.

Sanne ben jij toen met 27 weken ook geprikt, of ben je nog zwanger en niet zo ver?

Ja, ik ben toen wel geprikt, maar daar ben ik toen wel zelf achteraan gegaan, want de verloskundige was het alweer vergeten. Ik heb mij destijds een paar weken erg druk gemaakt om de rhesus c-factor, omdat het op de website van het RIVM vergelijkbaar 'lijkt' te zijn met de rhesus d-factor en ik nergens kon vinden wat de behandelmethode was als je toch antistoffen aanmaakte. De verloskundige wist mij wel te vertellen dat de kans dat je antistoffen aanmaakt bij rhesus c heel erg klein is. Je krijgt dan ook niet een prik, zoals bij rhesus d, maar de gezondheid van de baby wordt dan extra in de gaten gehouden. Er zijn ook een hele hoop antistoffen die niet ernstig zijn voor de baby. De rhesus c factor wordt tegenwoordig geprikt om nog weer een paar zieke/dode baby's te voorkomen. De kans dat het echt niet goed is, is dus heel erg klein. Ik zou me er niet al te druk om maken als ik jou was. Bij je vorige zwangerschap was je ook al rhesus c-negatief en ook toen is het goed gegaan. Sterker nog, al jaren is zo'n 18% van de zwangere dames rhesus c-negatief en er wordt pas op getest sinds juli van dit jaar. Niet al teveel doemdenken dus, dat helpt je in ieder geval niet.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  LotteK wo 4 apr 2012 - 4:01

Ik ben ook rhesus c negatief, ben nu 28 weken zwanger en vorige week hebben ze mij inderdaad geprikt om te kijken of ik anti-stoffen aanmaak. Weet bij de volgende controle pas of dat zo is of niet.

Ook ik vond dat er weinig informatie over te vinden is en ook mijn verloskundige krijgen mij niet helemaal duidelijk gemaakt wat het nu inhoudt als je antistoffen aanmaakt. Ik vroeg wat er zou gebeuren als ik antistoffen aanmaakte, ze zei dat ze me dan extra in de gaten hielden en eventueel zouden overdragen naar het ziekenhuis als zou blijken dat ik het zou gaan afstoten. Ze vertelde er ook bij, dat ze sinds die tijd nog niemand hadden gehad die antistoffen aanmaakte en het dus erg weinig voorkwam.
LotteK
LotteK
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 252
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  ellibre wo 4 apr 2012 - 5:09

Als je Rhesus C negatief bent kan er niet echt iets preventiefs gedaan worden, zoals de injectie bij Rhesus D negatief. Er wordt via bloedonderzoek gekeken of er antistoffen aanwezig zijn om te kunnen anticiperen op een mogelijke behandeling na de geboorte. Wanneer er veel antistoffen aanwezig zijn in het bloed van de moeder kan dit er op duiden dat de baby aan (ernstige) geelzucht zal lijden. Bij matige geelzucht, wat vaak voorkomt, is geen specifieke behandeling noodzakelijk. Als de baby inderdaad lijdt aan ernstige geelzucht als gevolg van bloedarmoede, veroorzaakt door het afbreken van het bloed, wordt dit rhesusziekte genoemd. Dit wordt meestal met lichttherapie behandeld. In zeldzame gevallen is lichttherapie niet voldoende en is een wisseltransfusie nodig. In zeer zeldzame gevallen moet al voor de geboorte ingegrepen worden middels een intra-uteriene transfusie, een transfusie bij het ongeboren kind via de navelstreng (via de vena umbilicalis, de navelader).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het wel.

ps. om je niet onnodig ongerust te maken wil ik nog even benadrukken dat deze transfusies zelden noodzakelijk zijn.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gast wo 4 apr 2012 - 7:43

Bedankt voor de antwoorden! Fijn dat ik ook gerustgesteld ben nu! Ik maakte me er niet heel druk om maar tis wel vervelend om zo 'last minute' ergens achter te komen en dat me niet verteld kan worden wat het inhoudt. Maar bedankt voor de uitleg!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rhesus C negatief Empty Re: Rhesus C negatief

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum