Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bloedgroep O negatief

+3
Aimee
Stokstaartje
slaatje
7 plaatsers

Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Bloedgroep O negatief

Bericht  slaatje do 23 aug 2012 - 3:35

Vandaag heb ik alle uitslagen van de bloedtest gekregen. Alles was goed, ijzer en suiker waren perfect. Alleen kwam er wel uit dat mijn bloedgroep O negatief is. De vk zei dat iedere vrouw ronde de 30e week wederom een bloedgroep test krijgt, maar dat ik die rond week 27 weer krijg en dat dan gelijk de bloedgroep van de baby gecontroleerd gaat worden. Ze had het over rhesus bij de baby (dat dit voor kan komen) Weet iemand mij in normale bewoordingen te vertellen wat dit inhoud? Of is er iemand die dit tijdens de zwangerschap ook heeft gehad en wat er toen gebeurt is?
slaatje
slaatje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2964
Punten : 3160
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Ergens in het midden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Stokstaartje do 23 aug 2012 - 3:39

Als een zwangere vrouw rhesusnegatief bloed heeft en haar man rhesuspositief bloed dan is het mogelijk dat zij een kindje kunnen krijgen met rhesuspositief bloed. Het bloed van moeder en kind (rhesusnegatief en –positief) mag niet met elkaar worden vermengd bij de bevalling. Het bloed van de moeder reageert vijandig op de rode bloedcellen van de baby. Dit kan tot rhesusziekte bij het kind leiden.

Als inderdaad blijkt dat het bloed van de moeder rhesusnegatief is wordt in de 32e week van de zwangerschap gecontroleerd of er antistoffen tegen de rhesusfactor in het bloed zitten. Tegelijkertijd krijg je ook een injectie anti-D-gamma-globine. Ook wordt direct na de bevalling bloed uit de navelstreng genomen om de rhesusfactor van de baby vast te kunnen stellen. Heeft het kind rhesuspositief bloed, dan gaat het moederbloed afweerstoffen aanmaken. Dat geeft bij een volgende zwangerschap met een rhesuspositief kind problemen; rhesusziekte. Bij elke bevalling is er kans op vermenging van bloed van de moeder en het kind. Daarom krijgt een rhesusnegatieve moeder na de geboorte van een rhesuspositief kind binnen 72 uur nogmaals een injectie met antistoffen tegen de rhesusfactor; een anti D-gamma- globine injectie behalve de anti D-gamma- globine injectie krijg je ook 1000IE immunoglobuline injectie.

Rhesusziekte
De antistoffen van een eerdere zwangerschap komen via de placenta bij het kind en breekt rode bloedcellen af, zodat je kindje op de wereld komt met bloedarmoede. Ernstige bloedarmoede bij het kind kan leiden tot hersenafwijkingen of zelfs het overlijden van het kind. Een baby met rhesusziekte krijgt na de bevalling met een wisseltransfusie nieuw bloed. Bij een ernstige vorm van rhesusziekte kunnen al tijdens de zwangerschap wisseltransfusies aan het kind worden gegeven.


Laatst aangepast door Stokstaartje op do 23 aug 2012 - 3:42; in totaal 1 keer bewerkt
Stokstaartje
Stokstaartje
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 536
Registratiedatum : 16-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Aimee do 23 aug 2012 - 3:41

Ik had niet O-negatief, maar wel een B-negatief en dus ook een extra prik gehad. Er is een kans dat, als je baby wel een positieve bloedgroep heeft, je afweerstoffen gaat aanmaken.
Met 27 weken hebben ze de bloedgroep van de baby nagekeken(door bloed prikken bij mij en dit sturen ze dan op naar een lab), waaruit bleek dat mijn zoontje ook een negatieve bloedgroep heeft. Daarom hoefde ik verder geen prikken meer, omdat ik geen antistoffen tegen hem aan zou maken. Na de bevalling checken ze dan voor de zekerheid nog eens wat bloed uit de navelstreng.

Als blijkt dat je kindje wel een tegengestelde bloedgroep heeft, krijg jij nog een extra prik zodat je geen afweerstoffen aan gaat maken, en moet je heel erg oppassen dat je geen 'letsel' aan je buik oploopt (ivm bloedingen)
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Highway do 23 aug 2012 - 6:13

Ik heb dat toevallig gisteren ook gehoord, ik heb A positief met Rhesus C negatief dus zit in hetzelfde schuitje. Het is volgens mij afwachten welke bloedgroep de baby heeft en dan pas kunnen ze verder kijken hoe of wat.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Linnie1985 do 23 aug 2012 - 6:18

Ik heb ook o negatief. Dat kreeg ik na mijn curettage te horen. Ik kreeg ook een injectie voor als ik weer zwanger ben.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Roos do 23 aug 2012 - 6:19

Ik heb A negatief en resus C positief. Heb bij de vorige zwangerschap rond 30 weken een prik gehad tegen het aanmaken van antistoffen. Na de bevalling is de bloedgroep van zoon gecontroleerd, hij is dus positief. Ik kreeg dus een extra prik.
Inmiddels hebben ze het veranderd en kunnen ze tijdens je zwangerschap al bepalen wat de bloedgroep van je kindje is. Is die positief dan krijg je een prik, is ie negatief dan is er niks aan de hand!

Roos
Prater
Prater

Aantal berichten : 860
Punten : 931
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  iloverose do 23 aug 2012 - 8:27

ik ben o negatief resus hebben en mij toen ook geprikt om te onderzoeken wat A voor bloedgroep had .ik kreeg toen wel een oranje bakje mee met spuit en vloeistof mee die moest ik zowie zo mee nemen na ziekenhuisals ik ging bevalen .Maar A had ook O negatief maar als A. O positief was kreeg ik een spuit en na (of voor)de bevalling weer een spuit Als je die spuiten niet krijgt en de baby heeft 0positief dan maak jou lichaam antistoffen tegen de baby.
iloverose
iloverose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 467
Punten : 470
Registratiedatum : 10-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Gast do 23 aug 2012 - 8:30

Ik ben ook O negatief, en mijn oudste is positief, dus ik heb na de bevalling een spuit gekregen. Destijds kreeg je sowieso ook een spuit met 30 weken. Mijn jongste is ook negatief, dus bij hem was het niet nodig, en ik heb ook geen spuit gehad met 30 weken omdat het onderzoek nu weer anders is? Maar het fijne weet ik daar niet van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bloedgroep O negatief Empty Re: Bloedgroep O negatief

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum