Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

NAV Grootouders in WO2

+6
_Lacey_
Jeanette
Arwyn
Gympie
Rush
Bazinga
10 plaatsers

Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty NAV Grootouders in WO2

Bericht  Bazinga wo 25 jul 2012 - 2:11

Wat weten jullie eigenlijk van jullie voorouders? Weet je waar je vandaan komt? Weet je wie je overgrootouders waren? Of houdt 't op bij de kennis van je eigen opa en oma?

Zelf weet ik vrij veel; van mijn vaders kant, door een boek over onze familie en van moeders kant door de (doorgegeven) interesse van mam. We hebben al een aantal keer in Haarlem het Noord Hollands Archief bezocht, om meer te leren over het verleden van onze familie. Is wel aan te raden, trouwens! Je ziet er kaartjes met de families erop, waar ze woonden, wat de kostwinner deed etc.
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Rush wo 25 jul 2012 - 2:19

Ik heb mijn overgrootouders beide gekend, wel als klein meisje. De opa van mijn vader is 100 geworden, dus dat was groot feest natuurlijk! NAV Grootouders in WO2 281626781Wat ze vroeger allemaal precies deden weet ik allemaal niet. Maar waar ze woonden en 'waar ik vandaan kom' dus wel.

Ik weet wel dat de opa van m`n vader zijn achternaam veranderde toen ze het familiebedrijf opgezet hebben. Iedereen met dezelfde achternaam als ik, is familie. Zorgt soms voor hilarische momenten trouwens, dat je op een BBQ ineens al een uur met een 'achterneef' blijkt te praten ofzo. En dan vraag ik even aan m`n ouders hoe dat precies familie is. NAV Grootouders in WO2 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Gympie wo 25 jul 2012 - 3:26

Nee, ik weet eigenlijk helemaal niks. Mijn moeder heeft wel een foto van de ouders van mijn opa en oma. Ik kan het ze zelf niet meer vragen, maar ik zou het wel eens aan mijn ouders kunnen vragen.

Mijn moeder heeft nog wel brieven, paspoorten en andere dingen uit de tweede wereldoorlog van mijn oma. Dat wil ik nog wel eens lezen en zien.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Gast wo 25 jul 2012 - 3:29

Tris schreef:Wat weten jullie eigenlijk van jullie voorouders? Weet je waar je vandaan komt? Weet je wie je overgrootouders waren? Of houdt 't op bij de kennis van je eigen opa en oma?


Ik weet niet echt veel over mijn overgrootouders. De ouders van mijn oma van vaders zijde waren boer en woonden op een boerderij. De ouders van mijn opa aan moeders zijde komen oorspronkelijk van helemaal boven in Friesland maar wat ze deden, geen flauw idee. En ik ben vernoemd naar de moeder van mijn oma aan moeders zijde. Verder weet ik niks, jammer eigenlijk..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Arwyn wo 25 jul 2012 - 3:32

Verder dan mijn oma's kom ik al niet eens, opa's heb ik nooit gekend.
Mijn vader heeft wel altijd gezegd dat hij de stamboom op zou zoeken als hij met pensioen was en dat is hij nu. Lijkt me wel leuk! Wil hem dan best een dagje helpen smile
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Jeanette wo 25 jul 2012 - 3:32

Ik dacht altijd redelijk veel te weten, maar we zijn er pas achter gekomen toen mijn opa vorig jaar stierf dat hij joods was. Hier heeft hij nooit een woord over gezegd. Mijn opa had altijd hele verhalen over bommenwerpers en dat soort dingen, maar naderhand denk ik dat er tig meer ergere dingen zijn gebeurd waar wij geen weet van hebben. En dat vind ik best verdrietig. Ik had er graag meer van willen weten.

Van mijn vaders kant hebben ze weleens de stamboom helemaal uitgezocht. Ze hebben het terug kunnen vinden tot ergens in 1700 en blijken altijd hier gewoond te hebben. Best grappig.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  _Lacey_ wo 25 jul 2012 - 5:52

Van mijn moeders kant weet ik meer dan van mijn vaders kant. Mijn oma is onlangs overleden en alle oude foto's zijn toen weer boven water gekomen. Ik heb laatst zelfs het trouwboekje van de opa en oma van mijn oma gezien. Zo leuk!
Ergens bij mijn ouders moet onze stamboom ook nog liggen. In een ver verleden was de familie van adel, maar door huwelijken met gewone burgers is dat er langzaamaan uitgesleten. Heb in elk geval Friese roots van mijn moeders kant.


Oma van vaders kant kwam uit Indonesië en mijn opa, haar man dus, was een Nederlander. Opa was vertegenwoordiger en later zijn ze naar Nederland verhuisd. Heb bij mijn oudste tante foto's gezien van hun leven in Indonesië.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Gast wo 25 jul 2012 - 6:01

Ik weet van beiden heel erg veel.

Vaders kant: De vader van mijn opa was politieagent in Rotterdam e.o. Hij kon promotie maken, maar daarvoor moest hij verhuizen naar het noorden van het land. Dit wilde hij graag en dus nam hij zijn vrouw en kinderen mee naar het noorden. Daar ontmoette mijn opa mijn oma. Wat ik heb gehoord was de vader van mijn opa vrij rijk, maar toen hij hoorde dat mijn oma uit een ander milieu kwam en later er ook nog achterkwam dat mijn opa haar voor het huwelijk heeft zwanger gemaakt, hij hij hem onterft. Mijn opa trouwde mijn oma en ze zijn al zolang getrouwd.

Moeders kant: Mijn oma is uitgehuwelijkt aan haar eerste man. Mijn opa was de beste vriend van haar man. Hij zag alleen dat het niet goed ging met oma en heeft haar toen uit het huwelijk gered. Zij zijn vervolgens getrouwd en kregen samen nog twee kinderen, waaronder mijn moeder. Ze waren beiden alcholist, al heb ik begrepen dat de eerste man van mijn oma dat ook was. En dat mijn oma er zo ingerold is. Mijn oma is pas nuchter geworden toen mijn broertje geboren werd. En toen ze stopte met roken, is ze overleden. Kennelijk had ze zolang gerookt, dat het lichaam niet meer zonder kon.

Niet quoten trouwens, want hoe iemand het vindt dat het nu online staat?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  _Nina wo 25 jul 2012 - 6:04

Ik weet dat ik franse roots heb, maar daar houdt het ergens wel op. Ja, het schijnt dat de opa van mijn opa en die z'n vader weer (m.a.w: grijs verleden) een lorrenboer was NAV Grootouders in WO2 1578173417
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Lady Starstruck wo 25 jul 2012 - 6:27

Vaders kant: Er schijnen Joden ergens in de familie te zitten, maar waar ze zitten? Echt geen idee. Ik heb de stamboom gezien. En ergens in de 17e eeuw hadden we een andere achternaam. Mijn achternaam komt van een boerderij in Kootwijkerbroek en is uiteindelijk verzonnen dus in de tijd van Napoleon. Mijn overgrootouders woonde in een klein dorpje in de gemeente van mijn geboorteplaats. Mijn overgrootoma was streng gereformeerd (moeder oma), mijn overgrootvader weet ik niet zoveel van behalve dat het een grote man was. De ouders van mijn opa weet ik ook niet zoveel van.

Moederskant: Ik heb de stamboom daarvan nooit gezien dus van mijn voorouders weet ik niks. Toevallig heb ik het er vanmiddag met mijn moeder over gehad. Een tante van mijn moeder was een excentrieke vrouw, ze hield wel van mannen zeg maar. Een andere tante was een sjieke mooie vrouw die te jong is overleden en geen kinderen kon krijgen. Mijn overgrootouders (ouders opa) woonde in de provincie Groningen (Slochteren) ik haha heb dus Gronings bloed. Ik weet verder eigenlijk niet zoveel van ze. De ouders van mijn oma weet ik ook niet heel veel van eigenlijk.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Gast wo 25 jul 2012 - 7:55

Ik kom tot aan m'n overgrootouders. Van mijzelf tot hun (die lijn) weet ik wel vrij veel, maar zou het wel gaaf vinden om eens verder te spitten in de familiegeschiedenis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Ayla do 26 jul 2012 - 8:46

Ik heb onze stamboom terug tot 1600 nog wat. Zit hier dus ook adelijk bloed in de familie. Opa heeft ondergedoken gezeten bij oma (vaders kant) en zo hebben ze elkaar leren kennen.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Toet do 26 jul 2012 - 11:22

Mwa, ik weet niet heel erg veel. Voornamelijk omdat ik met mijn grootouders weinig/geen contact heb. Ik ben wel geinteresseerd in onze familie geschiedenis en weet dus waar wij oorspronkelijk vandaan komen, wat mijn grootouders vroeger deden; waar ze woonden en werkten en dat soort dingen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV Grootouders in WO2 Empty Re: NAV Grootouders in WO2

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum