Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Herkent iemand dit?

+2
Le Chat Noir
Tinus
6 plaatsers

Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Herkent iemand dit?

Bericht  Tinus di 24 jul 2012 - 6:58

Ik ben iemand die zich snel druk maakt om dingen en overal beren en leeuwen op de weg ziet. Ik kan soms al een week van tevoren ergens tegenop zien en me dan helemaal gek maken met allemaal rampscenario's. Ik merk dat dit steeds meer een belemmering wordt in mijn functioneren. Herkent iemand dit? En vooral..wat zijn de tips? Hoe kan ik dit tegengaan en mezelf niet zo druk maken?
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gast di 24 jul 2012 - 7:41

Ja, in vlagen heb ik dat heel erg. Maar tegenwoordig niet meer zo vaak.

Ik houd mezelf de volgende vragen voor: 'Wat is het ergste dat kan gebeuren en verandert dat mijn leven?' 'Ga ik er dood aan?' 'Als mijn collega het zelfde zou doen, als het zou misgaan, als er een fout zou worden gemaakt, zou ik dan boos op diegene worden? Of teleurgesteld zijn?'

Vaak zijn de antwoorden simpel en geruststellend.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gast di 24 jul 2012 - 7:46

Ja, relativeren. Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Tijdens mijn vorige opleiding (en hoogstwaarschijnlijk ook mijn nieuwe opleiding) had ik dat ook heel vaak. Uiteindelijk viel het vaak heel erg mee. Dat probeerde ik dan vast te houden. En wat Youandi ook al aangeeft, vragen stellen aan jezelf. Succes, ik weet hoe vervelend het is!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Tinus di 24 jul 2012 - 8:27

Bedankt voor jullie reacties. Het stomme is gewoon vaak, dat ik achteraf denk; waar heb ik me zo druk om gemaakt? Ik maak mezelf gewoon constant gek, zit maar te malen en te malen.
Dat relativeren is iets wat ik echt moet leren. Ik hoorde ook wel dat opschrijven helpt, hebben jullie daar ervaring mee? Ik heb wel een schriftje met allerlei persoonlijke dingetjes, misschien zou ik mijn gedachten hierin kunnen schrijven...
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Le Chat Noir di 24 jul 2012 - 8:48

Je zou inderdaad je gedachten eens op papier kunnen zetten.
Als je bijvoorbeeld een presentatie moet houden en je van tevoren helemaal druk maakt dat je het vast gaat verpesten, ga je dan kijken uit wat voor overtuiging deze gedachten komen.

Misschien heb jij bijvoorbeeld de overtuiging 'ik moet alles altijd perfect doen'
Vervolgens stel je jezelf vragen: Is deze gedachte waar? Waarom is dit zo? Weet ik dat zeker? Hoe weet ik dat zeker? Is dat altijd zo? Is dat voor iedereen geldend?
En je vraagt je af: Helpt deze gedachte mij? Voel ik me door deze gedachte beter? Bereik ik mijn doel door deze gedachte?

Een antwoord zou kunnen zijn bij het voorbeeld: Je hoeft helemaal niet alles perfect te doen, iedereen maakt fouten en niemand kan altijd goed presteren, dit geldt voor iedereen. De gedachte helpt me niet omdat ik er juist onzeker door word en zo misschien mijn doel niet bereik.
Je kunt dan ook nog een reële gedachte bedenken: Ik mag best een fout maken tijdens mijn presentatie, dit is niet erg zolang ik voor mezelf weet dat ik mijn best gedaan heb (ik bedenk zo maar iets hoor).

Door zo systematisch je irreëele gedachten te onderzoeken en jezelf effectieve gedachten aan te leren kun je er wat aan doen. Google anders eens op RET. Een goed boek is trouwens 'Denk je sterk' van Fred Sterk.
Le Chat Noir
Le Chat Noir
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gast di 24 jul 2012 - 9:26

.


Laatst aangepast door Yasmin op di 7 aug 2012 - 11:50; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Tinus wo 25 jul 2012 - 0:17

Wat een fijne tips, hier kan ik echt wat mee!
Gisteren heb ik mijn gedachtes op papier gezet. Morgen moet ik de hele dag alleen werken(werk op een kinderdagverblijf) en daar zie ik nogal tegen op. Ik heb opgeschreven waarom ik er tegenop zie, en toen ik dat terug las vond ik dat eigenlijk hele stomme redenen. Ook heb ik opgeschreven wat het ergste is wat er kan gebeuren en wat juist goede gedachtes zijn om te denken. Bijvoorbeeld, ik ga niet meer doen dan nodig is.

Ik ben verder nogal een perfectionist. Ik vraag heel veel van mezelf en ik heb de lat daarom ook erg hoog liggen. Dat maakt het voor mij na een dag werken, moeilijk om terug te kijken naar de dingen die goed gingen. Want de dingen die minder gingen liggen bovenop. De laatste tijd ben ik erachter gekomen dat ik eigenlijk heel erg onzeker ben. Ik wist dat wel, maar dat het zó erg was, wist ik niet.
Momenteel zit ik in een enorm leerproces op het werk. Ik weet hoe ik ben en ik ken mezelf, maar om dat allemaal om te draaien gaat me erg moeilijk af!
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Ella wo 25 jul 2012 - 4:18

Ik heb dat vroeger ook heel erg gehad. Maar van de één op andere dag kon ik het bijna allemaal loslaten. Hoe ik het gedaan heb geen idee.... maar het is heeeel vervelend
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  mystery mom do 26 jul 2012 - 9:04

Ik heb het ook met vlagen, sommige momenten heel erg. Maar het lukt me de laatste tijd steeds beter om de knop om te zetten en te denken 'ach we zien wel hoe het loopt, ik ga er gewoon voor/ ik doe het gewoon, wat kan ik verliezen?'. En het helpt op de een of andere manier, het geeft me op dat moment rust en eigenlijk komt het ook altijd goed.

Succes en sterkte, t is erg vervelend als je er last van hebt!
mystery mom
mystery mom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 141
Punten : 151
Registratiedatum : 15-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gast do 26 jul 2012 - 9:37

Ik heb dat ook gehad. Heb veel gehad aan de RET therapie zoals die al beschreven werd. Hiervan zijn meerdere boeken in de bieb te vinden, compleet met lijsten of schema's om je gedachten in te vullen en kritisch te bekijken. Dat heeft mij heel erg geholpen. Nu heb ik er bijna geen last meer van, alleen in hele stressvolle periodes nog wel eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Tinus vr 27 jul 2012 - 5:25

Die RET therapie ga ik wel wat mee doen, denk ik. In ieder geval eens even kijken of de bieb wat boeken heeft!
Bedankt!
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  BJA vr 27 jul 2012 - 7:00

Ik heb het heel erg. Het kan soms zo erg zijn over bijvoorbeeld een aankomende vakantie dat ik helemaal geen zin meer heb in de vakantie omdat ik me om stomme dingen druk maak. Ik probeer ook te relativeren en niet zo obsessief met de toekomst bezig te zijn.

Helaas heb ik niet echt tips voor je.
BJA
BJA
Prater
Prater

Aantal berichten : 874
Punten : 961
Registratiedatum : 11-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Raindrop vr 27 jul 2012 - 9:32

Dit had ik geschreven kunnen hebben, ik heb hier helaas ook heel erg last van. Ik kan me echt om alles druk maken, zelfs om de kleinste dingen. Ik kan ook al een week van tevoren (soms wel langer) tegen iets op zien.
Ook ben ik erg perfectionistisch en ik moet alles onder controle hebben, vreselijk vermoeiend.

Ik heb zelf geen tips voor je, ik ga wel wat doen met de tips die hier zijn geplaatst.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 9:36

Ik herken dit heel erg! Ik probeer dingen steeds te relativeren, maar dat vind ik erg lastig. Ik werk er hard aan, maar soms heb ik periodes dat het weer wat erger is. Ik probeer steeds afleiding te zoeken als ik te veel over dingen na ga denken, dat scheelt al wel wat.

Helaas is vorig jaar een belangrijk iemand van mij overleden, ik heb een armband die uit die moeilijke tijd komt. Ik draag hem steevast elke dag en als ik dan even een moeilijk moment heb door problemen/gebeurtenissen op het werk, bedenk ik mij weer waar die armband voor staat. Dat dit moment niet erg genoeg is en vanzelf overgaat en dat het niet het einde van de wereld is. Hierdoor kan ik beter met problemen omgaan, een soort talisman eigenlijk.

Ik ga in ieder geval meer info opzoeken over die RET therapie, misschien dat het mij ook kan helpen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Tinus vr 27 jul 2012 - 22:55

Ik vind het in ieder geval wel 'fijn' dat ik niet de enige ben die hiermee zit. Op het werk herkent niemand het namelijk, en wordt er altijd gezegd dat ik me niet druk moet maken e.d. Als je het zelf niet herkend, dan is het heel moeilijk om je in te leven in iemand anders die dat wel heeft. En ik merk dat dat voor mij soms ook wel frustraties geeft als iemand weer eens zegt dat ik me niet druk moet maken. Ja, dat weet ik ook wel...
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Raindrop za 28 jul 2012 - 10:01

Inderdaad. Je weet zelf ook wel dat je je niet druk moet maken, maar als ze nu ook eens zouden zeggen hoe Wink Het is niet een knop die je even aan en uit kan zetten (ging dat maar haha).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel 'fijn' vind dat er meer mensen zijn die het ook hebben, ik dacht altijd dat ik raar was ofzo haha.

Ik denk dat het voor anderen ook wel moeilijk is om zich in te leven in iets wat ze zelf niet herkennen. Mijn vriend zegt wel dikwijls tegen mij dat ik dingen wat meer los moet laten, het komt wel zoals het komt en dat ik wat relaxter moet worden. Ik probeer het ook maar het is gewoon zo moeilijk.
Die frustraties die je krijgt als iemand weer zegt dat je je niet druk moet maken herken ik ook. Het is gewoon niet leuk om het dan weer te moeten horen he.

Ik ga zelf ook wat meer info opzoeken over die RET therapie, ben er wel benieuwd naar Herkent iemand dit? 561177
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Tinus di 31 jul 2012 - 23:22

Inmiddels heb ik wat boeken van de bieb gehaald. Ook eentje in de Dummies uitgave. Cognitieve gedragstherapie voor Dummies. Ik merk nu al dat er veel dingen in staan die ik herken. Er worden ook tips gegeven. Ik schrijf de dingen die op mij van toepassing zijn op in een schriftje, zo kan ik de tips snel nalezen als ik ze nodig heb.
Ik hoop dat ik via deze manier een begin heb gemaakt!
Hoe gaat het met degenen die hier ook moeite mee hebben, al boeken gehaald?
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gast wo 1 aug 2012 - 9:24

Da's een goed begin Tinus! Veel succes ermee!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Herkent iemand dit? Empty Re: Herkent iemand dit?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum