Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

+9
Stuiterbal
Tania
PapillonRose
mauwmauw
Susan
Liadan
Annemie
Linda
Printje
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Printje zo 22 jul 2012 - 8:39

Niet helemaal goed omschreven maar ik lees hier vaak dat mensen allerlei boeken lezen over opvoedingsmethoden. Ik heb dat nog nooit gedaan, ik gebruik mijn gezond verstand, mijn ervaringen vanuit mijn werk en vooral enorm veel gevoel. Ik vind het in boeken vaak een hoop gekletst maar in de praktijk is het toch vaak totaal anders.

En jij, lees jij veel boeken en baseer je daar je opvoeding op of doe je het vanuit je gevoel.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 8:40

sowieso vanuit gevoel, maar ik vind het wel heel prettig dat ik wetenschappelijk kan onderleggen waarom bepaalde keuzes 'goede' keuzes zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 8:41

Vooral op gevoel maar ik vraag ook vaak om raad aan bijv. mijn moeder of tante. Of hier smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 8:42

Op gevoel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Linda zo 22 jul 2012 - 8:42

Puur vanuit m'n gevoel. Ik kan niet iets doen als dat tegen m'n gevoel in gaat, maar ik denk dat niemand dat kan. Ook niet als je theorieën uit een boek leest.
Ik heb nog nooit een opvoedboek gelezen. Er staan er wel een paar op m'n verlanglijstje, maar dat is meer vanwege m'n eigen interesse.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Annemie zo 22 jul 2012 - 8:44

Razz_ schreef:Vooral op gevoel maar ik vraag ook vaak om raad aan bijv. mijn moeder. Of hier smile

+1
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Liadan zo 22 jul 2012 - 8:45

Ik volg mijn gevoel, maar heb wel boeken gelezen die bij mijn manier van opvoeden passen. En ik heb ook boeken gelezen die niet bij mijn manier van opvoeden passen. Verder doe ik ook wel veel dingen hetzelfde als mijn ouders vroeger bij ons gedaan hebben. Daarnaast zie ik in mijn werk ook dingen die me wel of juist niet aanspreken.

Ik denk dat iedereen wel zijn gevoel volgt in de opvoeding en dat niemand vanuit een boek opvoedt.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Printje zo 22 jul 2012 - 8:45

Linda schreef:Puur vanuit m'n gevoel. Ik kan niet iets doen als dat tegen m'n gevoel in gaat, maar ik denk dat niemand dat kan. Ook niet als je theorieën uit een boek leest.
Ik heb nog nooit een opvoedboek gelezen. Er staan er wel een paar op m'n verlanglijstje, maar dat is meer vanwege m'n eigen interesse.

Wat je schrijft is natuurlijk ook zo, je doet dingen wat dat betreft altijd vanuit je gevoel maar ik bedoel dan meer laat je je leiden door allerlei onderzoeken/boeken etc of vanuit je eigen gevoel zeg maar, dus wat jij zelf denkt dat goed/fout etc is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Susan zo 22 jul 2012 - 8:45

*


Laatst aangepast door Susan op za 15 sep 2012 - 11:57; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Printje zo 22 jul 2012 - 8:46

Liadan schreef:Ik volg mijn gevoel, maar heb wel boeken gelezen die bij mijn manier van opvoeden passen. En ik heb ook boeken gelezen die niet bij mijn manier van opvoeden passen. Verder doe ik ook wel veel dingen hetzelfde als mijn ouders vroeger bij ons gedaan hebben. Daarnaast zie ik in mijn werk ook dingen die me wel of juist niet aanspreken.

Ik denk dat iedereen wel zijn gevoel volgt in de opvoeding en dat niemand vanuit een boek opvoedt.
\

Ik bedoel meer dat ik hier wel eens lees van ik las in dat boek dat..... en nu ga ik dat ook doen. (ff zwart-wit) dan denk ik ik lees echt nooit zulke boeken en handel in een situatie puur vanuit mijn kennis vanuit mijn beroep en gevoel.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 8:47

Meestal op gevoel maar soms zit ik met mijn handen in het haar en dan sla ik er wel literatuur op na. Soms helpt het ook als ik merk dat ik mijn 'gevoel' verlies, ik weer even wat bijlees over waarom ik het op een bepaalde manier doe, die normaal natuurlijk is. Klinkt raar maar na de baby had ik bijv een veel korter lontje naar de andere 2 toe. Kregen vaker 'straf' bijv, ipv dat ik meer empathisch dacht. Toen hielp het wel om weer even echt stil te staan bij de andere manier.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Linda zo 22 jul 2012 - 8:47

Printje schreef:
Linda schreef:Puur vanuit m'n gevoel. Ik kan niet iets doen als dat tegen m'n gevoel in gaat, maar ik denk dat niemand dat kan. Ook niet als je theorieën uit een boek leest.
Ik heb nog nooit een opvoedboek gelezen. Er staan er wel een paar op m'n verlanglijstje, maar dat is meer vanwege m'n eigen interesse.

Wat je schrijft is natuurlijk ook zo, je doet dingen wat dat betreft altijd vanuit je gevoel maar ik bedoel dan meer laat je je leiden door allerlei onderzoeken/boeken etc of vanuit je eigen gevoel zeg maar, dus wat jij zelf denkt dat goed/fout etc is.

Ja, maar die goed/fout ideeën zijn ook niet helemaal vanuit je gevoel. Je hebt die ervaring opgedaan door je eigen opvoeding (en van je omgeving) en je ideeën daarbij.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  mauwmauw zo 22 jul 2012 - 8:48

wij doen het echt op gevoel,ik heb geen opvoed op gelezen.Pas vroeg mijn zus of ik de boeken wilde hebben van de "nanny"(van dat programma op tv)Heb maar vriendelijk bedankt.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Liadan zo 22 jul 2012 - 8:48

Printje schreef:
Liadan schreef:Ik volg mijn gevoel, maar heb wel boeken gelezen die bij mijn manier van opvoeden passen. En ik heb ook boeken gelezen die niet bij mijn manier van opvoeden passen. Verder doe ik ook wel veel dingen hetzelfde als mijn ouders vroeger bij ons gedaan hebben. Daarnaast zie ik in mijn werk ook dingen die me wel of juist niet aanspreken.

Ik denk dat iedereen wel zijn gevoel volgt in de opvoeding en dat niemand vanuit een boek opvoedt.
\

Ik bedoel meer dat ik hier wel eens lees van ik las in dat boek dat..... en nu ga ik dat ook doen. (ff zwart-wit) dan denk ik ik lees echt nooit zulke boeken en handel in een situatie puur vanuit mijn kennis vanuit mijn beroep en gevoel.
Ooh ok, ik heb ook wel eens wat uitgeprobeerd wat in een boek stond als ik even niet meer wist wat ik in een bepaalde situatie kon doen. Soms werkte dat wel en soms niet. Ik doe alleen geen dingen die niet natuurlijk voelen of geforceerd.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Linda zo 22 jul 2012 - 8:56

Een vriendin van mij had een boek van die super nanny. En dat was volgens haar zo'n prettig boek. Er stonden lijstjes in met wat je kind deed in een stoute situatie en hoe jij dan moest reageren en doen. Laughing

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 8:57

Voornamelijk uit gevoel. Maar toen ik boeken over UP las, merkte ik wel dat ik veel dingen die bij UP ook 'gebruikt' worden al zelf toe pas. Dus ik vond het wel fijn om herkenning te lezen eigenlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Susan zo 22 jul 2012 - 9:06

Linda schreef:Een vriendin van mij had een boek van die super nanny. En dat was volgens haar zo'n prettig boek. Er stonden lijstjes in met wat je kind deed in een stoute situatie en hoe jij dan moest reageren en doen. Laughing

Dat boek heb ik ook, maar ik heb het gekocht toen ik nog geen kinderen had. Op mijn studie ging het erg vaak over dat programma en ik keek er in die tijd nooit naar, dus vandaar het boek, zodat ik een beetje mee kon praten.

Er stonden wel een paar dingen in waar ik het mee eens was, maar ik vind de Supernanny in veel dingen wel erg zwart/wit, ik vind het erg vaak overkomen alsof de oorzaak van opvoedingsproblemen heel erg aan de oppervlakte liggen en er altijd een easy fix is - altijd dezelfde easy fix ook.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 9:10

Welke boeken lezen jullie over opvoeden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Susan zo 22 jul 2012 - 9:12

*


Laatst aangepast door Susan op za 15 sep 2012 - 11:58; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  PapillonRose zo 22 jul 2012 - 9:17

Beiden. In de eerste plaats vanuit mijn gevoel, maar ik lees ook genoeg boeken over opvoeden. En dan niet specifiek om het precies zo te doen als in de boeken, maar omdat ik het interessant vind om er over te lezen. En soms zoek ik ook weleens wat op, bijvoorbeeld praktische tips op het gebied van UP. Die manier past in grote lijnen bij mijn gevoel over opvoeden, en dan vind ik het geen kwaad kunnen om er wat meer over te weten te komen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  PapillonRose zo 22 jul 2012 - 9:18

Beiden. In de eerste plaats vanuit mijn gevoel, maar ik lees ook genoeg boeken over opvoeden. En dan niet specifiek om het precies zo te doen als in de boeken, maar omdat ik het interessant vind om er over te lezen. En soms zoek ik ook weleens wat op, bijvoorbeeld praktische tips op het gebied van UP. Die manier past in grote lijnen bij mijn gevoel over opvoeden, en dan vind ik het geen kwaad kunnen om er wat meer over te weten te komen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Tania zo 22 jul 2012 - 9:20

Vanuit mijn gevoel. Ik heb laatst het boek how2talk2kids gekocht maar ik vind het, in tegenstelling tot de meeste hier, echt geen prettig boek om te lezen.
Ik heb ook het gevoel dat we nu sinds een tijdje wel echt een vorm van opvoeden gevonden hebben die bij zowel ons als J. past.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Stuiterbal zo 22 jul 2012 - 9:25

Ik doe het vanuit mijn gevoel. Maar op dit moment ben ik wel de literatuur in gedoken omdat ik echt met mijn handen in het haar zit.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Parisienne zo 22 jul 2012 - 9:39

Luce schreef:Voornamelijk uit gevoel. Maar toen ik boeken over UP las, merkte ik wel dat ik veel dingen die bij UP ook 'gebruikt' worden al zelf toe pas. Dus ik vond het wel fijn om herkenning te lezen eigenlijk.
+1

Ik vind het wel grappig dat mensen denken als je boeken leest over opvoeden dat er een precieze handleiding instaat over hoe je je kind moet opvoeden, behandelen, benaderen, belonen, straffen, etc. Met de boeken die ik lees verdiep ik me meer in de achterliggende filosofie en wetenschap. Ik lees het uit interesse en verwacht echt geen lijstjes met 'hoe te handelen in welke situatie' Laughing
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Teddyaapje ma 23 jul 2012 - 2:14

Parisienne schreef:
Luce schreef:Voornamelijk uit gevoel. Maar toen ik boeken over UP las, merkte ik wel dat ik veel dingen die bij UP ook 'gebruikt' worden al zelf toe pas. Dus ik vond het wel fijn om herkenning te lezen eigenlijk.
+1

Ik vind het wel grappig dat mensen denken als je boeken leest over opvoeden dat er een precieze handleiding instaat over hoe je je kind moet opvoeden, behandelen, benaderen, belonen, straffen, etc. Met de boeken die ik lees verdiep ik me meer in de achterliggende filosofie en wetenschap. Ik lees het uit interesse en verwacht echt geen lijstjes met 'hoe te handelen in welke situatie' Laughing

+1

Ik doe het vooral vanuit mijn gevoel, maar omdat ik zelf een opvoeding heb gehad die ik absoluut niet bij T. wil toepassen ben ik boeken gaan lezen om te zien hoe het anders kan. Hoe vaak hoor je dat kinderen die zelf bijv. mishandeld zijn dit ook bij hun kinderen gaan doen, ookal willen ze het niet, ze hebben nu eenmaal een verkeerd voorbeeld gekregen. Ik heb veel boeken die UP gerelateerd zijn gelezen en het past bij mij, het was voor mij een soort 'thuiskomen' en bevestiging dat het wel degelijk anders kan dan hoe mijn ouders het deden.

Het grappige vind ik trouwens dat bijv. Printje (ik neem jou nu even als voorbeeld, maar ook een vriendin van me die de pabo heeft gedaan zei dit laatst) vindt dat je opvoeden niet kunt leren uit een boek, dat ze genoeg kennis op hebben gedaan tijdens hun studie en werk...maar dan vraag ik me af...dat komt toch ook uit een boek?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap.. Empty Re: nav opvoeden vanuit gevoel of vanuit wetenschap..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum