Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Te snel lezen?

+3
Ibbeltje
Susan
Caroow
7 plaatsers

Ga naar beneden

Te snel lezen? Empty Te snel lezen?

Bericht  Gast za 14 jul 2012 - 23:37

Ik heb een behoorlijke valkuil op dit forum en dat is, dat ik een topic vaak veel te snel lees. Ik kan heel snel lezen, dat was op de bassisschool al zo. Ik zat op leesniveau altijd een stuk hoger dan mijn klasgenootjes. Een dik boek kan ik binnen 2 uur uit hebben en dan kan ik goed onthouden wat er staat. Bij een studie boek gaat dat juist niet, ik lees wel heel snel maar kan het begrijpend lezen minder goed, zo ook op dit forum. Ik lees vaak woorden die er niet of anders staan. Er vervelend als ik dan met een antwoord kom wat nergens over gaat. Aangezien ik weer een studie ga oppakken weet ik dat dit voor mij heel erg vervelend gaat worden.

Ik vraag me toch af waarom ik juist wel snel kan lezen maar waarom mijn hersenen het begrijpend lezen juist niet kunnen volgen? Herkenbaar?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Te snel lezen? Empty Re: Te snel lezen?

Bericht  Caroow za 14 jul 2012 - 23:57

Ik heb precies het zelfde, kan je dus niet helpen smile Maar wel herkenbaar.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Susan za 14 jul 2012 - 23:58

Ik denk dat iedereen wel eens ergens overheen leest. Ik lees overigens ook heel snel en soms sla ik daarin door en dan ga ik ook teveel scannen en zie ik dingen over het hoofd, dan weet ik dat ik ietsje gas terug moet nemen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Ibbeltje za 14 jul 2012 - 23:59

Ik lees op het forum ook te snel waardoor ik dingen mis in het verhaal bijvoorbeeld. Soms best lastig.
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Bericht  Gast zo 15 jul 2012 - 0:01

Maar mij valt het dan op dat ik veel onnodige fouten maakt zoals ook in verschillende topics en dat vind ik erg vervelend.

Op een of andere manier kan ik ook niet langzaam lezen, dat leest helemaal niet fijn.

Gast
Gast

Bericht  Caroow zo 15 jul 2012 - 0:03

Ik lees vaak tijdschriften te snel, waardoor ik het hele verhaal mis. Dan weet ik nog wel waar het was, de leeftijden en de namen maar niet wat er is gebeurd, terwijl ik het wel echt heb gelezen.

Ik kan ook echt slecht voorlezen omdat mijn mond zoveel langzamer gaat dan mijn hoofd. Klassikaal lezen in groep 3 herinner ik me ook nog als een enorme kwelling.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast zo 15 jul 2012 - 0:07

Voorlezen kan ik juist heel snel! Ik mocht vroeger op de bassisschool mijn klasgenootjes meehelpen met lezen. Alleen was mijn begrijpend lezen weer wat zwakker. Te snel lezen? 394967 Denk zelf dat ik te snel wil. Mijn ogen vliegen over een (studie) boek maar misschien ben ik wel wat trager van begrip. silent

Gast
Gast

Bericht  Blair zo 15 jul 2012 - 0:33

Lees ook vaak te snel. Gelukkig hebben we de edit knop.
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154

Bericht  Dora zo 15 jul 2012 - 1:40

Ik heb dat ook gemakkelijk. Daarom open ik het forum in een extra pagina/browser en als ik dan wil reageren lees ik op de ene en post ik op de andere zeg maar. Ik reageer dan bijwijze van regel voor regel, dat helpt bij mij best goed.
De enigste fout die ik dan nog kan hebben (volgens mij) is dat ik dingen anders interpreteer/lees dan ze bedoel zij.
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121

Bericht  Oasis zo 15 jul 2012 - 1:44

Herkenbaar, ik lees ook heel snel. Op de baisschool en ook nog de middelbare school werd ik elke keer afgeremd met voorlezen, dat ging ook te snel.

Voor reageren hier op het forum lees ik meestal de openingspost twee keer, en bedenk dan wat ik wil reageren. Tot nu toe werkt dat smile.
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662

Bericht  Antibes zo 15 jul 2012 - 1:44

Babydoll schreef:Lees ook vaak te snel. Gelukkig hebben we de edit knop.

+1

Overigens dan vooral het "over iets heen lezen", met begrijpend lezen heb ik niet echt problemen bij hoger tempo.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud