Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Speen afbouwen

+10
meisje
M@niek
moepie
Dille
Linda
Happydobby
PiP
SarahKey
Thunder
Tania
14 plaatsers

Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Speen afbouwen

Bericht  Gast zo 8 jul 2012 - 21:26

Hoe hebben jullie dat gedaan? Onze dochter wordt bijna 3 en is nog zeer gehecht aan haar speen. Ze heeft m alleen in bed, loopt er overdag niet mee rond. Ik wil m binnenkort wel een keer gaan afbouwen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.

Hoe hebben jullie dat gedaan, hoe oud was je kindje en ging het goed?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Tania zo 8 jul 2012 - 21:32

Wij hebben twee maanden geleden J. z'n speen weggedaan. Hij was echt nog helemaal gek op dat ding maar ik vond het er echt wel tijd voor.
Voor zijn middagslaapje heb ik hem z'n spenen in z'n schoentje laten doen en gezegd dat de spenentovenaar ze weg zou toveren en als hij lief zou gaan slapen er misschien we een cadeautje in z'n schoen zou zitten. Na een beetje pruttelen ging hij slapen en daarna kreeg hij dus z'n cadeautje. Hij heeft 2/3 avonden een tijdje liggen mopperen, 'smiddags ging het meteen goed eigenlijk. Nu vraagt hij er nog wel is om, maar dan vindt hij het vooral erg grappig als ik zeg dat hij toch al zooooo'n grote jongen is dat hij zonder speentje kan slapen en dat spenen voor kleine baby's zoals z'n zusje zijn.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Thunder zo 8 jul 2012 - 21:40

Bij de oudste ging gewoon in 1x. Zijn speen was kapot en ik had geen zin een nieuwe te kopen. Nou, dat was prima. Ik vrees dat ik de jongste er voorlopig nog niet af heb. Wat is die hardnekkig zeg wat die speen betreft. Ik heb al heel wat pogingen gewaagd, maar na een week gezeik word ik echt gek en geef ik hem weer terug. Zijn tijd komt wel.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  SarahKey zo 8 jul 2012 - 21:41

Het duurt nog even maar als het niet lukt zou je ook tegen sinterklaas tijd weer proberen. In de zak doen, voor een babypietje in spanje ofzo.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gast zo 8 jul 2012 - 22:01

Q. is met behulp van het Stoppen met Foppenboek van Difrax van de speen afgekomen. Hij was er ook erg aan gehecht maar met dit boek leren ze in 15 dagen afscheid nemen van de speen en dat is zonder problemen gegaan.

Edit: hij was 3 jaar en 2 maanden toen hij er af was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  PiP zo 8 jul 2012 - 22:03

Ik lees even mee, ik wil de speen er eigenlijk ook wel uit hebben, maar ze is er ook nog zo gehecht aan...
F heeft hem ook alleen met het slapen.
Vertel wel af en toe dat als haar speentje kapot is ze geen nieuwe meer krijgt en dat weet ze ook heel goed, want als ik vraag wat er gebeurd als hij kapot is, weet ze dat heel goed te vertellen!
Aan de baby geven weet ik niet zo goed of dat wat is. Ze moet straks alles al delen en dat moet ze ook nog eens haar speentje aan de baby geven.
En ze is natuurlijk ook niet dom, want de baby gaat haar speen niet eens gebruiken Laughing.
Denk dat ik iig nog even afwacht hoe ze straks reageert op alle veranderingen.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Happydobby zo 8 jul 2012 - 22:03

Wij proberen het nu ook, maar met speen gaat hij gelijk slapen en hij is nog geen 1.
zodra hij slaapt valt hij uit zijn mond en slaapt de hele nacht zonder. overdag geef ik het alleen als hij het even nodig heeft.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Linda zo 8 jul 2012 - 22:07

Ik zou er ook graag mee willen stoppen. Ze heeft hem echt de hele nacht in haar mond zitten. Ik ben zo bang dat haar tanden scheef gaan staan of dat ze er spraakgebrek van krijgt.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Dille zo 8 jul 2012 - 22:21

Mijn zoon had alleen een speen bij het slapen. Rond 18 maanden heeft hij een paar dagen ontzettende tandjespijn gehad, waardoor hij niks in z'n mond wilde hebben. Ik heb zijn spenen toen verzameld en in de kast gelegd, en hij heeft er nooit meer om gevraagd, ook niet toen hij geen pijn meer had. Maar goed, dit is natuurlijk wel een gelukje, en door die tandjespijn waren we de eerste 'ontwenningsdagen' zonder gedoe doorgekomen. Ik denk dat het bij een kind van drie wel lastiger is omdat die zich veel bewuster is van de emotionele waarde zeg maar.
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gast zo 8 jul 2012 - 22:31

Ik heb dat boekje nu besteld bij de bieb, kan ik eerst eens kijken of het wat voor haar zou zijn!

En bedankt voor de tips. Wij hebben er ook bewust voor gekozen om geen relatie te maken tussen de nieuwe baby en haar speen. Maar inmiddels is het hier weer rustiger natuurlijk, en ik denk dat ze er niet meer klaar voor wordt uit zichzelf dan dat ze nu is. Sinterklaas had ik inderdaad ook aan gedacht, maar dat vind ik nog wel lang duren. Ik hou het als back-up plan in mijn hoofd in elk geval!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  moepie ma 9 jul 2012 - 0:06

Hier wou ik ook al even van de speen af en hadden we het er wel eens over gehad dat een speentje eigenlijk niet meer nodig is "speentje is voor kleine kindjes, jij bent groot" "baby's hebben speentjes" etc. Maar ze was er nog zo aan gehecht dat het ons niet zo goed leek om het nu nog te doen voordat de baby zich aandient.
Maar laatst zei E. voor het middagslaapje, speen voor de baby?? Ze wou hem in het bedje leggen. Dus ik zei, "ja, dat mag, maar dan is hij niet meer voor jou, dan heb jij geen speen meer" hier moest ze even om lachen en nam hem toen toch maar gauw mee.
Tijdens het avond eten vertelde ik dit aan mijn man en toen zei ze het weer. Dus wij zeiden; "dat mag, dan moet je hem straks maar in het bedje van de baby leggen maar dan heb jij geen speen meer!"
We dachten dat gebeurt toch niet. Maar met het naar bed gaan was ze het nog niet vergeten, ze heeft de speen in het ledikant gelegd en is naar bed gegaan (ze heeft wel nog spuugdoekjes waarmee ze knuffelt) we hebben haar niet meer gehoord!! We geloofden het gewoon niet haha, onze moeilijke slaper zo ineens zonder speentje!! De eerst 2 middagslaapjes daarna heeft ze niet geslapen maar ook niet om de speen gevraagd. Ze heeft 2 momenten gehad dat ze om de speen vroeg en even heel verdrietig was, die keren was ze heel erg moe na een dagje spelen op het kdv en geen middag dutje gedaan te hebben, maar toen ze dan uiteindelijk naar bed ging had ze het nergens over.
We staan er nog versteld van haha!

Misschien kun je het gewoon al eens bespreken en kijken hoe ze erop reageert?
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  M@niek ma 9 jul 2012 - 0:18

die van mij loopt ook overdag met een speen. Alleen als ze aan het spelen is heeft ze er geen erg in. Als ze rustig op de bank zit of bij mij op schoot dan wilt ze dat ding altijd hebben en ook in de auto. Echt geen flauwidee hoe ik dat ooit er weer uit krijg!
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Tania ma 9 jul 2012 - 0:21

M@niek schreef:die van mij loopt ook overdag met een speen. Alleen als ze aan het spelen is heeft ze er geen erg in. Als ze rustig op de bank zit of bij mij op schoot dan wilt ze dat ding altijd hebben en ook in de auto. Echt geen flauwidee hoe ik dat ooit er weer uit krijg!

Gewoon uitleggen dat spenen voor grote kindjes alleen voor in bed zijn en dan niet meer geven overdag, misschien een knuffel geven in plaats van d'r speen. Tenzij je meteen helemaal wil stoppen maar dat is misschien wel heel heftig in een keer. Als het eenmaal goed gaat met alleen in bed kun je dat na een tijdje ook af gaan leren.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gast ma 9 jul 2012 - 0:31

Wij zijn er gewoon in 1 keer mee gestopt, ik zei tegen mijn zoontje zullen we je speen weggooien? Jij bent nu al groot, dat was prima, hup hij gooide m zo in de prullenbak, verder geen problemen mee gehad! Hij was net twee jaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  meisje ma 9 jul 2012 - 0:32

Hier beet ze de speen steeds kapot (had in een week tijd al 3/4 spenen versleten)
Toen heb ik de speen gewoon van de ene op de andere dag weggepakt (deze was ook weer kapot) en ze heeft er nooit meer naar gevraagd.
meisje
meisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 802
Punten : 872
Registratiedatum : 24-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  PapillonRose ma 9 jul 2012 - 0:36

Hier ook een speenverslaafde, ik ben bang dat het afwennen nog lastig gaat worden. Ik heb haar al wel grotendeels zo ver dat ze hem alleen met slapen krijgt en dat ook prima vindt, al heb ik heel af en toe overdag een flinke driftbui van haar omdat ze dan ook haar speentje wil. Als het aan mij lag zou ik al helemaal afbouwen, maar ze is er zo ontzettend aan gehecht en voelt zich zo veilig met haar speentje dat ik nog niet zo goed durf. Voorlopig mag ze hem nog met slapen (want slapen is al zo wisselend de laatste tijd), en als het voor die tijd niet gelukt is (ga het denk ik wel proberen namelijk) dan lijkt Sinterklaas me een goed idee om het nog eens te proberen :P
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gast ma 9 jul 2012 - 1:15

Bij R. hebben we het boek Stoppen met Foppen gebruikt. Dat werkte heel goed! Hij was toen al ruim 3,5.

Bij I. weet ik echt nog niet hoe we het moeten gaan aanpakken. Zij slaapt met 3(!) spenen (2 in haar handen, 1 in haar mond) en is daar ook echt heel erg aan gehecht...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Parisienne ma 9 jul 2012 - 1:19

Ik heb ook geen idee hoe we N.'s speentje ooit gaan afbouwen, maar voor nu vind ik het daar ook nog geen tijd voor. Het zal waarschijnlijk ergens in haar derde jaar worden, in ieder geval voordat ze naar school gaat. Ze slaapt hier ook met 3 spenen.. 1 in de mond en in beide handen nog eentje.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gast ma 9 jul 2012 - 1:22

Mijn dochter is er ook zo aan gehecht, in combinatie met haar sterke wil en toch al slechte slapen ben ik er dus bang voor :P We hebben het er al vaker over gehad met haar, dan reageert ze op zich niet heel negatief, maar ik denkt dat ze nog niet beseft dat we serieus zijn, haha. Maar ze slaapt ook de hele nacht met dat ding in haar mond, we halen m dr uit als ze slaapt maar ze heeft m altijd weer in dr mond als we tussendoor gaan kijken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  maiadebij ma 9 jul 2012 - 1:24

N was net 3 toen we hem weg hebben gedaan. Mijn broertje had nog een wens ballon liggen en daarmee hebben we de speen naar de maan gestuurd. Jan natuurlijk ook met een heliumballon. Samen de speen uitgezwaaid en hij heeft het er echt nooit meer over gehad! Hij was ook echt verslingerd aan die speen en riep moord en brand als hij snachts zoek was in bed bijvoorbeeld. Ook bij een goede vriendin is het op die leeftijd bij haar zoontje zo makkelijk gegaan.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  maiadebij ma 9 jul 2012 - 1:27

N had er overigens ook 3 en werd al zenuwachtig als er 1 miste dus bij ons is het echt boven verwachting makkelijk gegaan.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gast ma 9 jul 2012 - 1:31

Ik had ook een speenverslaafde, en had van tevoren gedacht dat het heel zwaar zou worden om af te bouwen. Maar op een avond twee weken geleden was mijn man vergeten om de speen te geven. Toen ik naar hem toe ging omdat ie me riep, kon ik de speen niet vinden en heb gezegd dat ie weg was. Hij is daarna gaan slapen en heeft er nog wel een paar dagen naar gevraagd, maar iedere keer zonder speen gaan slapen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Teddyaapje ma 9 jul 2012 - 3:07

T. slaapt sinds vorige week dinsdag zonder speen, heb er vanmorgen toevallig een topic over geopend 'onze T. wordt groot'.

Ik heb hem uitgelegd dat de speen slecht is voor de tandjes. Dat baby's nog geen tandjes hebben en dat het bij hun geen kwaad kan, maar dat hij al een grote jongen is met tandjes en dat het beter is om de speen niet meer te gebruiken. Toen gevraagd of hij het eens wilde proberen om zonder speen te slapen (smiddags) en dat wilde hij wel. Ben nog 1x terug naar boven gegaan omdat hij begon te huilen na 5 of 10 min. (hij heeft eerst liggen brabbelen) en nog eens gevraagd of hij het wilde proberen, weer wat zijn antwoord ja. Hij ging netjes liggen en pakte zijn knuffel vast toen ik hem dat zei en heb hem daarna niet meer gehoord. Hij heeft net zolang geslapen als anders. Ook snachts gaat t super goed!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen Empty Re: Speen afbouwen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum