Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

+9
Novalee
Silver
PapillonRose
Happydobby
kwak
sabje
Tania
Thunder
Kat1980
13 plaatsers

Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Kat1980 wo 9 jan 2013 - 6:45

Mijn oudste was zelf zijn speen met 3 maanden zat, dus dat was makkelijk. Maar mijn jongste is er daarentegen weer heel erg aan gehecht. Hij was ook een slechte slaper en de speen was een makkelijke manier om hem weer in slaap te krijgen. Maar nu mijn zoontje 2 is, vind ik het toch wel eens tijd worden dat hij zonder speen kan. Hij krijgt hem nog alleen tijdens het slapen trouwens.

Ik las al in een ander topic verschillende tips en heb laatst op het cb ook wat advies gevraagd. Dus ik vanmiddag geprobeerd; "Een speen is voor baby's en jij bent al een grote jongen... Mag mama de speen, dan krijg jij dit mooie knuffeltje." Braaf gaf hij me zijn speen en pakte blij het knuffeltje. Ik hem in bed gelegd en ik dacht; "Wauw, dit gaat gemakkelijk..." NOT!!! Na een paar minuten begon hij te roepen om zijn speen, heb ik niet op gereageerd. Maar het roepen ging over in huilen en vervolgens over in schreeuwen... Dit kon mijn moederhart niet hebben, dus ik naar boven en toen hij weer snikkend om zijn speen vroeg, heb ik hem die maar weer gegeven.

Dus hoe pak je dit nu het beste aan??? Doe je het echt geleidelijk of gewoon in 1 keer weg met die speen en dan maar even een verdrietig kind eventueel???
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Thunder wo 9 jan 2013 - 7:06

Hier heb ik ze bij beide wel in 1x weggelaten. Wonderwel ging dit beide keren erg goed. Geen noemenswaardige problemen door gehad. Mijn kinderen waren beide wel al 2,5 jaar toen ik dat deed.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Tania wo 9 jan 2013 - 7:31

Bij het middagslaapje heb ik hem z'n spenen in z'n schoen laten doen en gezegd dat de spenentovenaar z'n spenen dan zou omtoveren in een cadeautje. Hij heeft ze erin gedaan, bleef een tijdje jammeren en heeft een half uurtje geslapen. Toen was hij helemaal blij en trots. Nog wel een paar nachten dat hij moeilijker ging slapen maar het viel me al met al heel erg mee want hij was echt zwaar verslaafd aan dat ding.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  sabje wo 9 jan 2013 - 7:36

Ik lees ook even mee. Gister was zijn speen kapot en hadden we hem in de prullenbak gegooit. 's Middags is hij goed gaan slapen na 10 mint kletsen. 's Avonds heeft hij even gehuilt en na het trooosten is hij gaan slapen. Alleen 's nachts is hijom 3,4 en 5 wakker geworden. Hij wilde ook echt niet meer slapen om 5 uur dus toen toch maar weer zijn speen gegeven. Vanmiddag weer geprobeerd alleen was het alleen maar huilen. Dus hier over een tijdje maar weer een keer proberen.
sabje
sabje
Prater
Prater

Aantal berichten : 872
Punten : 890
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  kwak wo 9 jan 2013 - 7:37

D. is ook nog verzot op d'r speen als ze gaat slapen.
Ik wil straks proberen om de speen aan de baby te "geven" omdat een speen voor baby's is en D. is nu al grote zus.
Ik hoop dat het werkt.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Gast wo 9 jan 2013 - 7:38

Onze zoon was destijds ruim drie jaar en we hebben het af kunnen leren met het Stoppen-met-foppenboek van Difrax. Hij was zelfs al van de speen af voordat het boek uit was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  kwak wo 9 jan 2013 - 7:41

Balloon schreef:Onze zoon was destijds ruim drie jaar en we hebben het af kunnen leren met het Stoppen-met-foppenboek van Difrax. Hij was zelfs al van de speen af voordat het boek uit was.

wat is dat precies voor een boek?
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Happydobby wo 9 jan 2013 - 8:07

kwak schreef:
Balloon schreef:Onze zoon was destijds ruim drie jaar en we hebben het af kunnen leren met het Stoppen-met-foppenboek van Difrax. Hij was zelfs al van de speen af voordat het boek uit was.

wat is dat precies voor een boek?

http://www.difrax.nl/nl/adviescentrum/gratis-boeken

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  PapillonRose wo 9 jan 2013 - 8:09

Hier hebben we het in 1x gedaan, dat leek me effectiever. Ze heeft haar speentjes in haar schoen gestopt voor babyplein, en de volgende morgen zat er een cadeau in. Het was niet heel makkelijk de eerste dagen (ze kwam heel moeilijk in slaap), maar het was gelukkig ook geen heel drama met schreeuwen en krijsen erbij. En nu is ze er al weer bijna twee maanden af!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Silver wo 9 jan 2013 - 8:17

Mijn schoonzus heeft gewoon gezegd, als ie kapot is krijg je geen nieuwe punt. Dus mijn nichtje heeft heel erg zuinig met haar speen gedaan maar op den duur was weinig meer van over en was het gebeurt met de speen. Geen drama's gehad.
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Kat1980 wo 9 jan 2013 - 8:18

Ik las ook ergens dat je een stukje van de speen af kan knippen en dan kan je er niet meer zo lekker op zuigen of zo iets. Of steeds verder afknippen tot het niet meer in de mond blijft zitten. Wie heeft dat wel eens geprobeerd?
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Novalee wo 9 jan 2013 - 9:00

Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ik weet dat ze bij m'n nichtje hebben verteld dat de spenenfee zou komen. Die zou dan haar speen meenemen en aan een baby geven en nichtje zou dan een cadeautje krijgen. Dit hebben ze een tijdje van tevoren aangekondigd. Op een gegeven moment heeft ze gezegd dat ze nog niet wilde dat de spenenfee zou komen dus toen hebben ze het nog even uitgesteld. Daarna nog een keer aangekondigd en toen was het geen probleem. Ze heeft een mooie prinsessenjurk gekregen en haar speen nooit meer nodig gehad. Ze was toen zo'n 2,5.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Ayla wo 9 jan 2013 - 9:25

Kat1980 schreef:Ik las ook ergens dat je een stukje van de speen af kan knippen en dan kan je er niet meer zo lekker op zuigen of zo iets. Of steeds verder afknippen tot het niet meer in de mond blijft zitten. Wie heeft dat wel eens geprobeerd?

Dat lijkt me niet handig, je moet fopspenen al weg gooien als ze scheurtjes beginnen te vertonen. En als je er onverhoopt een stukje los schiet als hij hem in zijn mond heeft kan het ook misgaan. Dat zou ik persoonlijk niet gaan proberen.

Hier nog geen idee hoe ik het tegen die tijd aan ga pakken, ze is ook behoorlijk verslaafd, slaapt de hele nacht met speen, en hoor haar vaak 's nachts ook ernaar zoeken als ze wakker wordt. Ons nichtje heeft ze zelf weggegooid, die is nu net 3, heeft ze 1 maand ongeveer voor haar verjaardag weggegooid.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Gast wo 9 jan 2013 - 9:30

Kat1980 schreef:Ik las ook ergens dat je een stukje van de speen af kan knippen en dan kan je er niet meer zo lekker op zuigen of zo iets. Of steeds verder afknippen tot het niet meer in de mond blijft zitten. Wie heeft dat wel eens geprobeerd?

dan kunnen ze 'm direct niet meer vacuum zuigen, denk niet dat je zo geleidelijk af kunt bouwen;)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Jazzlyn wo 9 jan 2013 - 9:32

Hier beet hij hem al een jaar kapot. Maar zaterdag gaf hij het zelf aan, het hoefde niet meer. En gelijk klaar. Hij had hem ook vaak overdag nog.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  PiP wo 9 jan 2013 - 9:33

Bij F ging het in 1 keer, ik zei dat het slecht voor haar tandjes was en dat we haar speen naar een baby gingen opsturen. Nou dat wou ze echt niet! Toen ik zei dat dat we de speentjes dan op gingen ruimen en gingen bewaren voor als ze ziek was, was dat helemaal goed.
Ik moest de eerste 2/3 nachten wel bij haar blijven tot ze sliep, daarna ging het goed.
Ze jammerde die dagen iets en deed een poging op om haar wijsvinger te "duimen", dit vond ze blijkbaar niks, haha. Denk dat ze het bij andere kindjes gezien heeft dat die duimen en dat ook ging proberen.
Ze heeft daarna nooit weer om een speen gevraagd, ook niet toen ze ziek was tot 2 weken terug...
Toen was ze flink ziek en verdrietig en hebben we er aan toegegeven, volgende dag wou ze weer, maar toen hebben we het afgehouden en was het ook weer over.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Gast wo 9 jan 2013 - 9:33

Wij waren hem kwijt, dus zonder speen naar bed en hij was er vanaf. Hij heeft er nog wel een poosje naar gevraagd, maar ging toch zonder problemen slapen. Hij was toen net 2 jaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Teddyaapje do 10 jan 2013 - 1:12

Ik heb toen T. 20mnd was voor zijn middagslaapje uitgelegd dat een speen slecht is voor zn tandjes. Dat baby's geen tandjes hebben en t bij hun geen kwaad kon, maar dat t voor zijn gebit niet goed was. Vervolgens gevraagd of hij het een wilde proberen zonder speen en dat vond hij prima. Ben 1x naar boven gemoeten omdat hij begon te jammeren. Nog eens t verhaal uitgelegd en gevraagd of hij t nog eens wilde proberen. Vervolgens viel hij snel in slaap en heeft hij er nooit meer naar gevraagd.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Kat1980 do 10 jan 2013 - 2:21

Rejoy. schreef:
Kat1980 schreef:Ik las ook ergens dat je een stukje van de speen af kan knippen en dan kan je er niet meer zo lekker op zuigen of zo iets. Of steeds verder afknippen tot het niet meer in de mond blijft zitten. Wie heeft dat wel eens geprobeerd?

dan kunnen ze 'm direct niet meer vacuum zuigen, denk niet dat je zo geleidelijk af kunt bouwen;)

Nee, das waar Very Happy

Ayla: Eigenlijk raar dat ze me dat advies ook op het cb gaven, want nu wat je zegt over dat je een speen met een scheurtje of zo al weg moet gooien, klopt natuurlijk ook.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Kat1980 do 10 jan 2013 - 2:24

Misschien gewoon overdag blijven proberen wat er gebeurd als ik hem zijn speen 'vergeet' te geven en hem blijven uitleggen dat hij te groot voor een speen is (en eventueel iets over een tandenfee en cadeautje). Dan zien we wel wanneer hij er aan toe geeft.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer Empty Re: Speen afbouwen, geleidelijk of in 1 keer

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum