Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HBO en boeken bestellen.

+15
girli
sonly
TukTuk
Phileine
Lenthe
Kowalski
Jade
Rose
Blond
Minx
Antibes
Kqip
Mamsie
silly-one
Toet
19 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

HBO en boeken bestellen. Empty HBO en boeken bestellen.

Bericht  Toet zo 8 jul 2012 - 10:36

Hoe doen jullie dat? Bestel je alles wat op de boekenlijst staat of bestel je pas wanneer je een boek daadwerkelijk nodig hebt?

Ik heb net mijn boekenlijst gezien, ik wist dat het een duur grapje zou worden maar dit overtreft alles. Nu is mijn ervaring dat er heel veel boeken niet eens gebruikt worden en ik vind het echt zonde om ze dan toch te bestellen.

Tijdens mijn MBO heb ik voor +/- 450 euro aan boeken gekocht waarvan ik er maar twee gebruikt heb (en dan ook maar een aantal hoofdstukken) ik wil dat nu voorkomen, hoe kan ik dat het best aanpakken?

Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HBO en boeken bestellen. Empty Re: HBO en boeken bestellen.

Bericht  silly-one zo 8 jul 2012 - 10:42

Mijn ervaring is gewoon pas kopen als het nodig is. Ik heb zoveel boeken in de kast staan die ik amper heb gebruikt of waar we maar 1 hoofdstuk uit gebruikt hebben. In N.ijmegen heb je Dekker van de Vegt zitten en hun hebben de meeste boeken op voorraad. Dus als je een boek nodig hebt even daar heen lopen en zo meenemen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Mamsie zo 8 jul 2012 - 10:43

Staat er niet bij of alle boeken verplicht zijn?
Ik heb het ook wel meegemaakt dat een boek niet gebruikt werd maar gelukkig kregen we een mail van de leraar zodat we het boek konden terug sturen.
Je zou anders alleen de boeken voor het eerste kwartaal kunnen bestellen en dan verder kijken.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast zo 8 jul 2012 - 10:45

Pas kopen als je het boek echt nodig hebt. Spaar je heel wat geld mee uit

Gast
Gast

Bericht  Kqip zo 8 jul 2012 - 10:48

Ik heb mijn boeken pas gekocht toen ik ze nodig had. En een ander deel van de boeken leende ik in de bibliotheek, hield hem de maximale leentijd en maakte een kopie van de belangrijke pagina's.
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Antibes zo 8 jul 2012 - 11:10

Is heel dubbel, ik weet niet welke opleiding je doet en wat daar de ervaringen zijn. Maar bij mijn opleiding is het eigenlijk altijd allemaal prut. Vakken duurden vaak maar 4-8 weken, als je dan na anderhalve week ontdekte (samen met de rest van je jaar) dat je het boek nodig had, dan waren de voorraden binnen no time op en kreeg je het boek binnen als je het niet meer nodig had. Ook hangt het van je leerstijl af, ik ken heel veel mensen die alleen colleges/sheets leren, maar ik leer zelf weer liever uit een boek.

Overigens zit ik nu met hetzelfde dilemma met een verplichte boekenlijst van 47 boeken en een aanbevolen boekenlijst van 62 boeken voor 1-2 jaar.. Ik ga dus nu inderdaad maar niets kopen, maar ik voel me er toch niet helemaal prettig bij.. =(
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Toet zo 8 jul 2012 - 11:17

Er staat niet bij welke boeken verplicht zijn. Ik bestel sowieso nu dan alleen nog maar de boeken voor de eerste periode en dan kijk ik daarna wel verder. Op bol.com kun je ook tweedehands boeken kopen en daarna weer verkopen toch? Iemand daar ervaring mee?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Minx zo 8 jul 2012 - 18:22

Ik kocht alleen boeken als ik ze echt nodig had of als ik ze interessant vond. Nu had ik ook alleen aanbevolen boeken. Voor mijn minor had ik wel 1 verplicht boek. Nu was dat een boek wat ik ook erg graag wou hebben, dus dat kwam goed uit. Moet zeggen bol.com is wel vrij snel en die hebben geloof ik ook de verzendkosten aangepast.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Blond zo 8 jul 2012 - 21:02

Eerste jaar alles besteld wat verplicht was. ZONDE van het geld. Heel veel boeken nooit opengedaan, die hebben alleen stof staan happen in de kast.
Ik zou het echt pas gaan kopen zodra je het nodig hebt. Via bol.com/selexyz heb je boek vaak met 2 á 3 dagen in huis. Mijn ervaring met het HBO dat de meeste stof toch uit readers wordt gehaald.

Ik heb trouwens veel boeken via Bol.com en marktplaats achteraf verkocht. Niet alles, want van sommige boeken was alweer de nieuwe druk verschenen.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422

Bericht  Rose zo 8 jul 2012 - 22:43

Ik bekijk het per periode/kwartaal. Heb dit jaar zelfs gehad dat de leraar liever met de oudere druk werkte dan de nieuwe (was net uit) maar hij mocht de oude druk niet op de boekenlijst zetten Rolling Eyes
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Bericht  Jade zo 8 jul 2012 - 23:41

Ik heb echt alle boeken nodig gehad! Ik heb ze per half jaar besteld.

Tijdens de colleges kon je echt niet zonder boek en ook het leren van de tentamens/maken van opdrachten/projecten ging via de boeken. Sommige studenten hadden de eerste weken geen boeken en kwamen echt in de problemen, het grootste gedeelte moest toen voor een hertentamen.

Ik zou zeker alle boeken voor het eerste kwartaal bestellen en dan halverwege het eerste kwartaal voor de tweede periode bestellen. Wees niet te laat, want soms zijn de levertijden erg lang!!

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Jade zo 8 jul 2012 - 23:43

Toet schreef:Er staat niet bij welke boeken verplicht zijn. Ik bestel sowieso nu dan alleen nog maar de boeken voor de eerste periode en dan kijk ik daarna wel verder. Op bol.com kun je ook tweedehands boeken kopen en daarna weer verkopen toch? Iemand daar ervaring mee?

Ik! Dat is heel goed bevallen! De boeken kwamen netjes thuis (duurt wel wat langer soms). Ik heb ook gigantisch veel boeken weer verkocht via bol.com en er zeker een paar 100 euro aan overgehouden. Je moet wel een percentage van de winst aan bol.com betalen en je betaald de verzendkosten (als je verkoopt). Het verkopen gaat wel vele malen sneller dan via marktplaats.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Bericht  Kowalski zo 8 jul 2012 - 23:46

Welke opleiding ga je doen Toet? (of lees ik daar gewoon overheen in de haast HBO en boeken bestellen. 394967 )

Ik zou je boeken pas gaan kopen als je ze nodig hebt! Mijn ervaring is dat je veel vakken kan volgen met informatie van college's, internet, werkboeken en als je dan even iets uit een boek nodig hebt heeft vast wel iemand in de buurt dat boek! Ik heb voor mijn HBO geen boeken gekocht (nu trouwens ook niet van tevoren) en heb gedurende de hele studie (4 jaar) Ă©Ă©n boek gekocht en ook die heb ik amper gebruikt. Klasgenoten van me hebben wel de hele lijst aangeschaft en die baalden als een stekker!

En als blijkt dat je een boek wel nodig hebt of goed kan gebruiken, kan je die misschien van een ouderejaars overnemen! Maar natuurlijk verschilt het wel per opleiding denk ik!
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  Lenthe zo 8 jul 2012 - 23:55

Kqip schreef:Ik heb mijn boeken pas gekocht toen ik ze nodig had. En een ander deel van de boeken leende ik in de bibliotheek, hield hem de maximale leentijd en maakte een kopie van de belangrijke pagina's.
Inderdaad, pas kopen wanneer je de boeken echt nodig hebt of lenen bij de bibliotheek van de school/uni.
Wanneer je boeken echt wil kopen, koop dan 2e hands via marktplaats of bol.com. Dan spaar je echt heel veel geld uit en het is zonde om ze nieuw te kopen.
Bij mijn eerste opleiding heb ik alle boeken nieuw gekocht, ik heb volgens mij totaal meer dan 1000 euro kwijt geweest. Bij mijn volgende opleiding heb ik de boeken pas gekocht wanneer ik ze nodig had en heb ik alles via mp of bol gekocht. Het heeft me echt ontzettend veel geld bespaard!
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282

Bericht  Gast ma 9 jul 2012 - 0:10

Echt niet nieuw kopen hoor! Dat heb ik wel gedaan en echt veel boeken heb ik nu die ik nooit gebruikt heb.

Gast
Gast

Bericht  Kqip ma 9 jul 2012 - 2:31

Zelf heb ik achteraf mijn boeken bijna allemaal verkocht via studieboeken.nl , daar kun je ook eens kijken!
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Phileine ma 9 jul 2012 - 2:32

Ik koop pas boeken wanneer ik ze nodig heb. Het is zo besteld en het scheelt ontzettend veel geld, want mijn ervaring is dat je een groot deel van de boeken die je moet bestellen nooit of nauwelijks gebruikt. Wat je ook kan doen is op bijvoorbeeld marktplaats of bol.com kijken tussen het tweedehands aanbod.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065

Bericht  Gast ma 9 jul 2012 - 3:05

Voor mijn eerste jaar hbo heb ik via een student die gestopt was alle boeken kunnen kopen, was alsnog zo'n 400,- kwijt. Heb de helft niet gebruikt en nu moet ik voor leerjaar 2 weer nieuwe boeken aanschaffen. Heb gezocht naar tweedehands boeken, zonder succes. Dus ik koop ze dit schooljaar pas als ik ze echt nodig heb, zo verdeel ik de kosten en hoef ik sommige boeken misschien niet eens aan te schaffen.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk ma 9 jul 2012 - 4:00

Ik zou sowieso eerst kijken wat je tweede hands kan krijgen (wel even op de goede druk letten), en kijken of je niet toevallig in contact kan komen met een 2de of 3de jaars, zij kunnen je vaak precies vertellen welke boeken echt nodig / nuttig zijn.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Toet ma 9 jul 2012 - 7:02

Ik ga pedagogiek studeren Kowalski Wink

Bedankt voor de tips iedereen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kowalski ma 9 jul 2012 - 21:30

Toet schreef:Ik ga pedagogiek studeren Kowalski Wink

Gaaf! cheers Dan denk ik zeker dat je wel aan een bepaald boek zal geraken als je 'm uiteindelijk toch nodig blijkt te hebben!
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  sonly di 10 jul 2012 - 4:18

Toet schreef:Ik ga pedagogiek studeren Kowalski Wink

Welke school/plaats??

Bijna alle boeken die ik nodig was (doe ook pedagogiek) heb ik altijd makkelijk goedkoper 2e hands via mp/bol kunnen vinden. En ik ben inderdaad ook niet alles nodig geweest. (moet nog anderhalf jaar, en verwacht hooguit nog een paar boeken aan te hoeven schaffen voor m'n minoren)
Soms kan je ze ook lenen van klasgenoten/een docent. (en natuurlijk in de bieb of op school(mediatheek))
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887

Bericht  Toet di 10 jul 2012 - 11:11

Fontys Tilburg.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  girli wo 11 jul 2012 - 7:26

Bij mijn opleiding wordt gewerkt met studiehandleidingen. Daar staat precies in welke literatuur je nodig hebt en hoeveel je uit een boek moet lezen. Aan de hand daarvan bepaal ik altijd welke boeken ik koop en welke niet. Sowieso bestel ik boeken per blok en niet voor het hele jaar.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast wo 11 jul 2012 - 7:41

Ik bestelde iedere keer aan de start van een 'blok' van 8 weken alleen de boeken voor die 8 weken. En dan het liefst pas na de eerste les van het vak en het doorlezen van de handleiding zodat ik zeker wist dat ik ze nodig had. Ook bestelde ik alleen de boeken waar ik een schriftelijk tentamen over kreeg. De vakken die afgesloten werden met een essay deed ik vaak zonder boek.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: