Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

studeren = > boeken bestellen?

+3
Rosa
Antibes
TukTuk
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 3:34

22 augustus start ik met een hbo opleiding (Hogere Juridische Opleiding).
Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet verwachten (ik kom van het MBO).

Ik hoor een aantal verschillende verhalen om mij heen over het bestellen van boeken. De een zegt dat ik niet alle boeken hoef te bestellen en de ander zegt dat ik dit wel merk wanneer ik begin met de opleiding.

Vanuit het MBO ben ik gewend dat geen boeken, geen deelname aan de les is. Nu weet ik dat het in het HBO anders gaat, maar is het handig om te beginnen zonder boeken?

Mijn ervaring in het MBO is wel dat ik regelmatig boeken heb besteld die ik nooit heb gebruikt, deze heb ik gelukkig wel weer kunnen verkopen via MP.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen! Gebruikten jullie alle boeken die op de lijst stonden? Heb je de boeken veel nodig gehad? En heb je alle boeken (nieuw) besteld voordat je met de opleiding begon?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 3:36

Mijn vader betaalde mijn boeken, dus ik bestelde altijd gewoon altijd alles. Alleen had je de helft idd niet nodig...Of nauwelijks nodig.

Dus ik zou het inderdaad even afwachten. Dingen als Wetbundels ed als je die moet hebben kun je natuurlijk wel vast bestellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  TukTuk wo 22 jun 2011 - 3:37

Ik zou nog niks bestellen en inderdaad afwachten. Een boek is snel genoeg besteld en in veel hogescholen zit een Selexyz, waar je gelijk je boeken kan ophalen ook. Als je toevallig iemand kent die de opleiding ook gedaan heeft kunnen ze je vast wel vertellen welke boeken nuttig zijn en je wel alvast kan aanschaffen. Heb ik ook gedaan en heeft me het eerste jaar 400 euro gescheeld. We hadden echt een hoop boeken voor t eerste jaar op de lijst staan en heb uiteindelijk nog minder dan de helft gebruikt geloof ik.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 3:40

Bedankt voor de reacties! Mijn boekenlijst voor het eerste jaar zal op ruim 800 euro terecht komen (mits ik alles nieuw bestel). Ik ken niemand die de opleiding heeft gedaan, dus dit is even afwachten.

Ik denk dat ik het er dan inderdaad op aan laat komen. De Wetbundels ga ik al wel vast bestellen.

edit: ik heb al een paar keer geboden op boeken van marktplaats. Mocht een goed bod geaccepteerd worden dan schaf ik deze boeken ook vast aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 3:45

Lastig! Mijn ervaring is zowel met HBO als met WO dat je pas halverwege het vak weet of je het boek nodig had. Verder hangt het heel erg van boek of opleiding af of je op tijd moet bestellen. Bij mijn huidige opleiding (bio-medisch) heb ik wel eens gehad dat de anatomische handatlasjes in zo'n beetje heel Nederland bij Selexyz uitverkocht waren (of weken duurden bij een vak van een maand ofzo) en als het eenmaal zo ver is is bol.com ook snel leeg. Dus tjah, of je op korte termijn nog kunt bestellen zal van je jaar afhangen (hoeveel mensen) en van de boeken..

Bij mij betalen net als bij Leaf mijn ouders de boeken, dus ik zorg meestal maar dat ik alles op tijd besteld heb.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 3:55

ja, lastig. Ik moet alles zelf betalen maar ben wel graag goed voorbereid! De wetbundels wil sowieso vast bestellen omdat deze voor veel meer opleidingen noodzakelijk zijn.

Verder heb ik ook een aantal economische vakken die weer gelijk hangen met bijvoorbeeld Management, Economie en Recht. Voor die opleidingen is ook veel animo, dus vandaar mijn twijfels.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 4:12

Ik ben nu bijna klaar met school maar bij ons is het zo dat je een periode hebt van lessen, af en toe een werkstuk oid moet schrijven en daar krijg je dan weer een apart papier voor. De boeken heb ik alleen nodig gehad tijdens toetsweek eigenlijk. Maar dat zou je dan kunnen lenen bij de bieb tegen die tijd. Ik heb ze wel allemaal besteld omdat het altijd nuttig is nu met mn scriptie schrijven en misschien later als ik werk en ik moet nog eens wat opzoeken

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 4:21

Sommige vakken worden zo gegeven dat je meer hebt aan de lessen dan het boek zelf en dan is het dus een beetje overbodig om het boek te kopen. Andere vakken heb je juist het boek nodig om het te kunnen halen.

Bij onze faculteit maken we een boekje over alle vakken die gegeven worden, zodat je ook weet wat je ongeveer van een vak kan verwachten (http://betawijzer.nl/betawijzer/ heb jij niets aan maarja). Misschien dat er wel iets anders dergelijks bestaat? Is er een studievereniging bijvoorbeeld, heb je een introweekend? Over het algemeen kan je boeken nieuw (met wat korting) kopen bij een dergelijke vereniging.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Rosa wo 22 jun 2011 - 7:04

Ga je de opleiding aan HSZuyd volgen? Daar heb ik deze opleiding een jaartje gedaan, we kregen toen voor ieder blok een boekenlijst voor de betreffende boeken. Ik heb de boeken steeds allemaal gekocht en eigenlijk ook wel nodig gehad. Je ziet ook in het blokboek welke hoofdstukken behandeld gaan worden dus daar kun je ook op baseren of je een boek gaat aanschaffen of niet. Ik denk dat ik 2 boeken in dat jaar niet heb gekocht/nodig heb gehad.
Rosa
Rosa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 310
Punten : 463
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  marjoleinnn wo 22 jun 2011 - 7:07

Ik heb twee verschillende ervaringen, op de Pabo had ik bijna al mijn boeken voor niks gekocht, hier hoefde ik bijna niks mee te doen.

Nu doe ik Social Work, SPH en bij deze opleiding heb ik de boeken wel een stuk meer nodig. Ik heb nu pas 1 boekje wat ik echt nog nooit gebruikt heb. Aan het eind van het jaar moesten wij ook de Proeve van bekwaamheid maken, hiervoor had ik nog een keer alle boeken van het jaar nodig.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  girli wo 22 jun 2011 - 7:50

Bij ons staat op de boekenlijst altijd Verplicht of Aanbevolen. Aanbevolen boeken sowieso niet kopen en bij Verplicht kijk ik altijd bij het vak zelf. Bij trainingen is het vaak meer een naslagwerk en bij theoretische vakken moet je gewoon het hele boek leren.

Wij krijgen altijd 1 week/2 weken van tevoren studiehandleidingen en daar kan je het eigenlijk ook altijd wel uithalen. Ik heb nog nooit misgegrepen bij Selexyz eigenlijk.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Phileine wo 22 jun 2011 - 7:58

Ik bestel pas op het moment dat ik daadwerkelijk weet wat ik nodig heb. Mijn opleiding is erg vaag wat betreft boeken en veel is niet noodzakelijk of alleen voor een klein deel nodig. Daarnaast heb ik zoveel boeken nodig dat het een (te) duur grapje zou worden om alles van tevoren te kopen laughcry Maar ik zou echt wachten tot je daardwerkelijk begonnen bent, want de meeste boeken kun je altijd wel kopen of lenen bij de bibliotheek.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 8:42

Ik heb al wel een definitieve lijst ontvangen voor het eerste + tweede kwartiel.

Ik ga de opleiding volgen op het Saxion in Enschede. Waarom ben je gestopt met de opleiding als ik vragen mag? (ben even kwijt wie dit net zei Embarassed )

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Rosa wo 22 jun 2011 - 19:54

Jade schreef:Ik heb al wel een definitieve lijst ontvangen voor het eerste + tweede kwartiel.

Ik ga de opleiding volgen op het Saxion in Enschede. Waarom ben je gestopt met de opleiding als ik vragen mag? (ben even kwijt wie dit net zei Embarassed )

Oh ik dacht dat HJO alleen aan HSZuyd werd gegeven, vandaar. Maargoed ik ben na het eerste jaar (deeltijd) overgestapt naar de universiteit, ook rechten.

Als ik jou was zou ik de boeken van het eerste blok kopen (eventueel tweedehands) en dan verder kijken of je alles ook daadwerkelijk gebruikt, zo ja de rest van de boeken ook kopen.

Succes!
Rosa
Rosa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 310
Punten : 463
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 21:47

Nicola schreef:
Jade schreef:Ik heb al wel een definitieve lijst ontvangen voor het eerste + tweede kwartiel.

Ik ga de opleiding volgen op het Saxion in Enschede. Waarom ben je gestopt met de opleiding als ik vragen mag? (ben even kwijt wie dit net zei Embarassed )

Oh ik dacht dat HJO alleen aan HSZuyd werd gegeven, vandaar. Maargoed ik ben na het eerste jaar (deeltijd) overgestapt naar de universiteit, ook rechten.

Als ik jou was zou ik de boeken van het eerste blok kopen (eventueel tweedehands) en dan verder kijken of je alles ook daadwerkelijk gebruikt, zo ja de rest van de boeken ook kopen.

Succes!

Bedankt voor je reactie!
Ik zou ook graag na mijn P. naar de uni willen, maar ik ben een MBO-er, dus denk dat ik dat wel kan vergeten. Werd de opleiding bij jou Universiteit wel direct erkent? Ik dacht trouwens dat de opleiding alleen in Enschede gegeven werd :P. Ik wilde graag HBO rechten gaan doen, maar die opleiding wordt hier niet gegeven.

Ik heb al wel gehoord dat de Universiteiten moeilijk doen omdat de studiepunten anders verdeeld zijn als bij de opleiding HBO rechten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 21:51

De boeken van economie heb je geloof ik wel vrij snel nodig maar ik weet zo ook niet precies meer welke dat zijn. Wetbundels zijn sowieso de aanschaf waard. Misschien gewoon eens binnenlopen en een student vragen naar zijn/haar ervaringen. Bij andere studies heb ik de ervaring dat de hele boekenlijst aanschaffen absoluut niet nodig is. Een docent geeft vaak wel aan in het college of het meerwaarde heeft om het boek aan te schaffen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 22:04

Megara schreef:De boeken van economie heb je geloof ik wel vrij snel nodig maar ik weet zo ook niet precies meer welke dat zijn. Wetbundels zijn sowieso de aanschaf waard. Misschien gewoon eens binnenlopen en een student vragen naar zijn/haar ervaringen. Bij andere studies heb ik de ervaring dat de hele boekenlijst aanschaffen absoluut niet nodig is. Een docent geeft vaak wel aan in het college of het meerwaarde heeft om het boek aan te schaffen.

heb jij de opleiding ook gedaan?

op mijn lijstje voor de 1e 2 kwartielen staat:

Kluwer collegebundel 2011/2012
Leren communiceren (via MP gekocht)
Algemene economische basisprincipes
Elementair balanslezen (via MP gekocht)
Hoofdlijnen Nederlands Recht (via MP gekocht)
Recht in Beeld (via MP gekocht)
Fockema Andreae's Juridisch Woordenboek (via MP gekocht)
Met kracht van argumenten
Grondslag vermogens- en ondernemingsrecht / 1 vermogensrecht
Praktisch Staatsrecht (via MP gekocht)

Ik bestel zowieso niet meer dan deze lijst, dit is tot februari en komt neer op zon € 400,00.
Ik neem aan dat ik tegen die tijd wel redelijk in kan schatten wat ik nodig heb voor de periode erna.
Maar ben er dus nog niet uit of ik dit allemaal gewoon moet bestellen, of dat ik dat het nieuwe jaar even afwacht.


Laatst aangepast door Jade op do 23 jun 2011 - 20:19; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 22:18

Een vriendin van mij heeft het eerste jaar van de studie gedaan. Het is echt zonde geld om alle boeken al van te voren te bestellen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Bij hoorcolleges heb je in principe geen boeken nodig. Als ze bij het tentamen wel nodig zijn dan weet je dat snel genoeg. In het hoofdgebouw van Saxion zit ook een boekwinkel waar je op elk moment boeken kan bestellen mocht het nodig zijn. Dan heb je ze ook binnen een paar dagen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 22:24

Megara schreef:Een vriendin van mij heeft het eerste jaar van de studie gedaan. Het is echt zonde geld om alle boeken al van te voren te bestellen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Bij hoorcolleges heb je in principe geen boeken nodig. Als ze bij het tentamen wel nodig zijn dan weet je dat snel genoeg. In het hoofdgebouw van Saxion zit ook een boekwinkel waar je op elk moment boeken kan bestellen mocht het nodig zijn. Dan heb je ze ook binnen een paar dagen.

Ja dat klopt! Heeft je vriendin toevallig nog een aantal boeken te koop die ik misschien van haar over kan nemen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 22:28

Ik zal eens vragen. Ze is vorig studiejaar al gestopt dus ik weet niet of ze nog iets heeft liggen, maar proberen kan altijd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 22:31

Megara schreef:Ik zal eens vragen. Ze is vorig studiejaar al gestopt dus ik weet niet of ze nog iets heeft liggen, maar proberen kan altijd.

oké dat zou handig zijn smile. Alvast bedankt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  girli wo 22 jun 2011 - 22:34

Je zou ook alleen de boeken van het eerste blok kunnen kopen. Tegen de tijd dat het tweede blok gaat starten, weet je dan wel welke boeken je nodig gaat hebben en welke niet.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 22:46

Ik zie nu trouwens dat er voorgeschreven literatuur bij staat.. Rolling Eyes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Rosa do 23 jun 2011 - 1:00

Jade schreef:
Nicola schreef:
Jade schreef:Ik heb al wel een definitieve lijst ontvangen voor het eerste + tweede kwartiel.

Ik ga de opleiding volgen op het Saxion in Enschede. Waarom ben je gestopt met de opleiding als ik vragen mag? (ben even kwijt wie dit net zei Embarassed )

Oh ik dacht dat HJO alleen aan HSZuyd werd gegeven, vandaar. Maargoed ik ben na het eerste jaar (deeltijd) overgestapt naar de universiteit, ook rechten.

Als ik jou was zou ik de boeken van het eerste blok kopen (eventueel tweedehands) en dan verder kijken of je alles ook daadwerkelijk gebruikt, zo ja de rest van de boeken ook kopen.

Succes!

Bedankt voor je reactie!
Ik zou ook graag na mijn P. naar de uni willen, maar ik ben een MBO-er, dus denk dat ik dat wel kan vergeten. Werd de opleiding bij jou Universiteit wel direct erkent? Ik dacht trouwens dat de opleiding alleen in Enschede gegeven werd :P. Ik wilde graag HBO rechten gaan doen, maar die opleiding wordt hier niet gegeven.

Ik heb al wel gehoord dat de Universiteiten moeilijk doen omdat de studiepunten anders verdeeld zijn als bij de opleiding HBO rechten.

Als je alleen je P op het Hbo haalt (maakt overigens niet uit van welke opleiding) kun je daarna gelijk naar de universiteit, je begint daar dan wel gewoon in jaar 1. Zo heb ik het gedaan, ik kreeg voor 1 vak vrijstelling, Inleiding Recht Exclamation

Het verschil in kwalificatie tussen HBO Rechten en HJO is vooral van belang als je je Hbo bachelor wil afmaken en gelijk daarna een universitaire master wil volgen.

Als je HBO rechten met een verzwaard traject hebt gedaan kun je bij een aantal universiteiten (ligt er aan of er samenwerkingsverbanden zijn) direct een master doen (met civiel effect) zonder schakeltraject o.i.d.

Bij HJO ligt dit anders omdat de opleiding niet dezelfde kwalificaties als hbo rechten heeft. Bij mijn school was het zo dat je wel een verzwaard traject kon doen en aansluitend een master op de uni, maar dan zonder civiel effect.

Ik zou het even navragen op je school, het is echt overal anders.

Rosa
Rosa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 310
Punten : 463
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gast do 23 jun 2011 - 20:24

oke! Ik had begrepen dat de studiepunten tussen de opleidingen verdeeld waren. Dat je bijvoorbeeld voor een opdracht bij hbo rechten 6 studiepunten krijgt en bij HJO maar 3, terwijl de opdracht aan dezelfde eisen moet voldoen.

Aan de ene kant zou ik heel graag door willen studeren, maar aan de andere kant denk ik dat het niveau voor mij te hoog is. Ik denk dat het daarom voor mij niet onverstandig zou zijn om eerst de volledige opleiding af te maken. De beste keuze zou voor mij zijn om daarna naar Nijmegen te gaan ivm de kosten. Hier moet ik dan 1 bachelor jaar en 1 master jaar doen volgens mij (heb me er nog niet helemaal in verdiept).

Ik heb trouwens besloten om de boeken voor het 1ste en 2e kwartaal toch aan te schaffen. Het gaat maar om 10 boeken waarvan ik het grootste gedeelte al via marktplaats heb gekocht. Ik heb al ruim 150 euro bespaard nu. Ik hoop stiekem dat ik alleen de wetbundel nieuw hoef te bestellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

studeren = > boeken bestellen?  Empty Re: studeren = > boeken bestellen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum