Bijvoeden, hoe en wat
+9
Supertalentje
blondje1313
Linda
SarahKey
Blue flower
Darius
Twellie
Printje
Lejow
13 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Bijvoeden, hoe en wat
Nog een ruime maand en dan mogen we beginnen met B bijvoeding geven.
Ik kijk er enorm naar uit, het lijkt me zo leuk!
We hebben de 26e weer een consult bij de kinderarts en dan komt dit ook aan bod, maar ik vraag het hier ook vast even.
Hoe of wat gaat zo iets te werk?
Begin je met groente, of met fruit?
En wat is dan geschikt, en wat niet?
Ik wil sowieso gaan kijken voor een babycook (van welk merk dan ook), want ik wil het zelf gaan maken!
Ik kijk er enorm naar uit, het lijkt me zo leuk!
We hebben de 26e weer een consult bij de kinderarts en dan komt dit ook aan bod, maar ik vraag het hier ook vast even.
Hoe of wat gaat zo iets te werk?
Begin je met groente, of met fruit?
En wat is dan geschikt, en wat niet?
Ik wil sowieso gaan kijken voor een babycook (van welk merk dan ook), want ik wil het zelf gaan maken!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Bijvoeden, hoe en wat
Wij zijn begonnen met groente, ik maakte altijd alles zelf klaar en vond het boek vd Appie enorm handig, de opperdepop!
Ik heb nooit zo'n stoomding gebruikt, gaf fruit gewoon zo en groente kookte ik en wat ik overhad vroor ik in (in ijsklontjesbakjes)
Ik heb nooit zo'n stoomding gebruikt, gaf fruit gewoon zo en groente kookte ik en wat ik overhad vroor ik in (in ijsklontjesbakjes)
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Ik ben begonnen met groente zoals wortel en broccoli, dat smaakt wat bitterder en dan wennen ze niet gelijk aan zoete smaken. Na een tijdje ook begonnen met fruit, zoals appel, peer en banaan.
Ik geef gedeeltelijk uit potjes en gedeeltelijk gewoon normale stukken die uit haar handje heet. Ligt er een beetje aan of we geschikte groente hebben om uit de hand te geven. Ik ga haar geen slablaadjes of erwten geven. Zelf pureren doe ik niet aan, ik heb momenteel bijzonder weinig tijd en die besteed ik dan liever aan andere dingen.
Ik geef gedeeltelijk uit potjes en gedeeltelijk gewoon normale stukken die uit haar handje heet. Ligt er een beetje aan of we geschikte groente hebben om uit de hand te geven. Ik ga haar geen slablaadjes of erwten geven. Zelf pureren doe ik niet aan, ik heb momenteel bijzonder weinig tijd en die besteed ik dan liever aan andere dingen.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Ik heb het boek 'eten voor de kleintjes' in huis. Wel een handig naslagwerk, al heb ik nog nooit een recept gemaakt uit het boek.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Wij zijn ook begonnen met groente, het schijnt dat als je begint met fruit ze groente daarna moeilijker gaan eten. Maar ik kookte ook alles zelf en pureerde het, en deed het dan in die kleine speciale voedingsbakjes in de vriezer, zodat ik een voorraadje had
Blue flower- Prater
- Aantal berichten : 1164
Punten : 1354
Blue flower schreef:Wij zijn ook begonnen met groente, het schijnt dat als je begint met fruit ze groente daarna moeilijker gaan eten. Maar ik kookte ook alles zelf en pureerde het, en deed het dan in die kleine speciale voedingsbakjes in de vriezer, zodat ik een voorraadje had
Hier ook zo. Zo heb ik ook groente voor hem in de vriezer voor als ik werk en papa heeft geen tijd om te koken voor hem.
Ook wij zijn begonnen met groente maar geef nu 's ochtends wat fruit en 's middags wat groente, gaat ook prima.
Ik wou eerst ook een babycook, maar ik mis hem helemaal nog niet. Vind hem veel te duur voor nog een apparaat in mijn keuken. (En we hebben al haast geen ruimte ) Ik kook tot nu toe alles en dat wil perfect.
Maar ze zeggen toch dat stomen veel gezonder is dan koken?
Of is dat ook alweer achterhaald?
Lejow- Lady Post-a-lot
Ik zou persoonlijk ook beginnen met groente en dan de eersdte paar weken een paar dagen dezelfde smaak geven (bijvoorbeeld 4 dagen sperzieboontjes en dan weer 4 dagen worteltjes) Fruit is toch wat zoeter en je hebt dan toch kans als je kindje een aantal weken fruit heeft gehad en daarna groente krijgt het niet lekker vind omdat hij de zoete smaak van fruit heeft geproeft
Gast- Gast
Lejow schreef:Maar ze zeggen toch dat stomen veel gezonder is dan koken?
Vast wel, maar koken is ook niet slecht. Je mag alleen nog niets bakken/wokken etc.
En je hebt ook stoommandjes, kost een stuk minder.
Laatst aangepast door SarahKey op za 7 jul 2012 - 1:36; in totaal 1 keer bewerkt
Dan gaan we voor groente!
En dan?
Worteltjes? Bloemkool? Brocolli?
Je doet er in het begin nog geen aardappels door toch? Alleen pure groente?
En dan?
Worteltjes? Bloemkool? Brocolli?
Je doet er in het begin nog geen aardappels door toch? Alleen pure groente?
Lejow- Lady Post-a-lot
Stomen behoudt meer vitamine's. Ik kookte vaak alles maar maakte wel alles wat gladder met het kookvocht waarin in het had gekookt. Daar zitten ook vitamine's in
Gast- Gast
Lejow ik heb wel ergens een lijst op de laptop staan met wanneer je kindje bepaalde dingen mag eten. Ik wil die wel naar je pm-en als je wil
Gast- Gast
Graag Razz!
Lejow- Lady Post-a-lot
S heeft al gehad: doperwtjes, worteltjes, sperciebonen, courgette en bloemkool. Maar bloemkool is een kool en dat kan krampjes opleveren.
Heb nog zoete aardappel en broccoli liggen dus daar gaan we ook nog eens van proeven
En idd je doet alleen pure groenten. Wat worteltjes koken, pureren/prakken/watjemaarwilt en ik doe ongeveer twee eetlepels en dat eet meneer met smaak op. Behalve bloemkool , die vind hij echt vies. En de doperwtjes waren gisteren ook niet zo'n succes, misschien vanavond wel. Daarom bied ik iets ook ongeveer 3 dagen aan, om aan de smaak te wennen.
Heb nog zoete aardappel en broccoli liggen dus daar gaan we ook nog eens van proeven
En idd je doet alleen pure groenten. Wat worteltjes koken, pureren/prakken/watjemaarwilt en ik doe ongeveer twee eetlepels en dat eet meneer met smaak op. Behalve bloemkool , die vind hij echt vies. En de doperwtjes waren gisteren ook niet zo'n succes, misschien vanavond wel. Daarom bied ik iets ook ongeveer 3 dagen aan, om aan de smaak te wennen.
Oh, voor krampjes moeten we wel uitkijken, daar is ze wel gevoelig voor.
Geen kool dus.
We hebben wel een blender, ga nu wel weer twijfelen.
Het lijkt me zo handig dat je maar 1 apparaat hebt wat je vies maakt.
Geen kool dus.
We hebben wel een blender, ga nu wel weer twijfelen.
Het lijkt me zo handig dat je maar 1 apparaat hebt wat je vies maakt.
Lejow- Lady Post-a-lot
Volgens mij is het onzin dat je beter eerst groente kunt geven dan fruit en dan ook eerst bloemkool bijv. ipv worteltjes.
Ik denk dat het echt aan het kindje ligt, maar goed.
Hier bij beide met fruit begonnen. Bij H. met peer en na een paar dagen at ze bijna een hele peer op.
Bij A. ook begonnen met peer maar ik denk dat hij het niet lekker vond omdat het koud was. Na een paar dagen proberen zijn we overgegaan op worteltjes en dat at hij veel beter.
Inmiddels lust hij alles en H. eet ook alles wat los en vast zit.
Ik maak nu alles zelf, bij H. deed ik dat altijd en tussendoor, als ik niks meer in de vriezer had of we gingen weg dan gaf ik wel een potje. A. wilde in eerste instantie niks van mijn heerlijke kookkunsten weten, potjes gingen met gemak naar binnen.
Toen heb ik een tijdje gemengd en nu eet hij wel alles vers.
Hij is nu 7 maanden en heeft bijna alles gehad: Bloemkool, doperwten, sperziebonen, worteltjes, bruine bonen, witte bonen, andijvie, courgette, aardappels, rijst, meloen, peer, appel, druiven, banaan, mango, perzik, pruimen... Nou ja, vrijwel alles dus.
Groente kook ik meestal voor een hele week tegelijk. Dat verdeel ik dan in handige potjes van de Hema.
Aardappelen doe ik in ijsblokjeshouders.
Op www.keukenkikker.nl staat precies wanneer ze wat mogen.
En het Opperdepop boek van de AH is erg leuk, dat gaat tot 4 jaar en staan zelfs traktaties in.
Ik denk dat het echt aan het kindje ligt, maar goed.
Hier bij beide met fruit begonnen. Bij H. met peer en na een paar dagen at ze bijna een hele peer op.
Bij A. ook begonnen met peer maar ik denk dat hij het niet lekker vond omdat het koud was. Na een paar dagen proberen zijn we overgegaan op worteltjes en dat at hij veel beter.
Inmiddels lust hij alles en H. eet ook alles wat los en vast zit.
Ik maak nu alles zelf, bij H. deed ik dat altijd en tussendoor, als ik niks meer in de vriezer had of we gingen weg dan gaf ik wel een potje. A. wilde in eerste instantie niks van mijn heerlijke kookkunsten weten, potjes gingen met gemak naar binnen.
Toen heb ik een tijdje gemengd en nu eet hij wel alles vers.
Hij is nu 7 maanden en heeft bijna alles gehad: Bloemkool, doperwten, sperziebonen, worteltjes, bruine bonen, witte bonen, andijvie, courgette, aardappels, rijst, meloen, peer, appel, druiven, banaan, mango, perzik, pruimen... Nou ja, vrijwel alles dus.
Groente kook ik meestal voor een hele week tegelijk. Dat verdeel ik dan in handige potjes van de Hema.
Aardappelen doe ik in ijsblokjeshouders.
Op www.keukenkikker.nl staat precies wanneer ze wat mogen.
En het Opperdepop boek van de AH is erg leuk, dat gaat tot 4 jaar en staan zelfs traktaties in.
Gast- Gast
Dit is een heel rustig, allergievriendelijk introductieschema. Ik vond dit erg prettig werken.
Het staat op bv.com, maar het is uiteraard ook gewoon geschikt voor babies die geen bv krijgen.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html/
Het staat op bv.com, maar het is uiteraard ook gewoon geschikt voor babies die geen bv krijgen.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html/
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Ik wil het introductieschema gaan gebruiken dat Linda ook in haar post noemt.
Nog een maandje geduld, heb er nu al zin, volgens mij gaat T het echt geweldig vinden
Nog een maandje geduld, heb er nu al zin, volgens mij gaat T het echt geweldig vinden
Gast- Gast
Ik vind de babycook vooral handig, je hoeft niet in de buurt te blijven, hij stopt vanzelf als het water op is (tenminste dat denk ik in elk geval :p), en scheelt toch wel wat in afwas.
Zeker als wij iets eten wat Lotte niet mag komt het goed uit, als wij wel hetzelfde eten dan is het niet nodig (maar wij eten vrijwel nooit gekookte aardappelen met vlees en groente, of rijst of pasta zonder pittige dingen).
Ik ben trouwens met fruit begonnen en toen na een week (of twee?) met groente en dat ging hartstikke goed (en dan ook nog wel met worteltjes volgens mij, foei!). Ze eet nu alles, ze is bijvoorbeeld van het begin af aan gek op witlof.
Wat ik ook leuk vind is deze site:
http://kokenvoormijndochter.nl/
Zeker als wij iets eten wat Lotte niet mag komt het goed uit, als wij wel hetzelfde eten dan is het niet nodig (maar wij eten vrijwel nooit gekookte aardappelen met vlees en groente, of rijst of pasta zonder pittige dingen).
Ik ben trouwens met fruit begonnen en toen na een week (of twee?) met groente en dat ging hartstikke goed (en dan ook nog wel met worteltjes volgens mij, foei!). Ze eet nu alles, ze is bijvoorbeeld van het begin af aan gek op witlof.
Wat ik ook leuk vind is deze site:
http://kokenvoormijndochter.nl/
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Ik heb nog nooit gelezen/gehoord dat je eerst bloemkool zou moeten geven dan worteltjes. Ik dacht gewoon, eerst maar eens kijken hoe hij uberhaupt reageert op bijvoeding ipv meteen kool te geven.
Watermeloen: vries jij die potjes van de hema in? Ik vind ze ideaal. Bewaar zo de klaargemaakte groente ook in de koelkast, handig dekseltje erbij.
Watermeloen: vries jij die potjes van de hema in? Ik vind ze ideaal. Bewaar zo de klaargemaakte groente ook in de koelkast, handig dekseltje erbij.
Bloemkool mag toch gewoon met 6 maanden? (bijvoeden vanaf 6 maanden, dan mag bloemkool gewoon). Voor andere koolsoorten geldt pas later aanbieden volgens Kleintjes.
Of het onzin is of niet weet ik niet, maar ik ben begonnen met fruit (peer/banaan) en groente lust hij echt niet, haha! Misschien komt het omdat het warm is?
Of het onzin is of niet weet ik niet, maar ik ben begonnen met fruit (peer/banaan) en groente lust hij echt niet, haha! Misschien komt het omdat het warm is?
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Ik ben begonnen mey groenten. Spetzieboontjes, wortel, courgette, broccoli, bloemkool. Dna een maand ook fruit gegeven. Hij lust alles. Dat je met groenten moret beginnen was volgens cb en kinderarts onzin, bv en fv is namelijk ook zoet. Heeft er dus niets mee te makrn gaven zij aan. Ik stoom zijn groenten trouwens, mar gewoon in een vergietbiven een pan.
Poisongirl- Kletskop
- Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
@ SarahKey: Ja, ik vries die ook in. Van dat stevige tape plak ik op de deksel met wat er in zit en de datum.
Ik maak voor een hele week, soms langer. Gaat helemaal goied zo.
Gast- Gast
Watermeloen schreef:@ SarahKey: Ja, ik vries die ook in. Van dat stevige tape plak ik op de deksel met wat er in zit en de datum.
Dan ga ik dat ook eens proberen! Wist niet of ze ook in de vriezer konden. Ga er gauw wat bijhalen dan want heb er nu 4 en dat is voor invriezen te kort.
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Bijvoeden
» Bijvoeden vragenlijstje
» Wanneer bijvoeden?
» Bijvoeden kind met KMA
» Hoe kan ik dit het beste aanpakken(bijvoeden)
» Bijvoeden vragenlijstje
» Wanneer bijvoeden?
» Bijvoeden kind met KMA
» Hoe kan ik dit het beste aanpakken(bijvoeden)
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: