Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Twijfels... kdv of psz?

+8
Rouge
Jilke
Nijntje
_Nina
Liadan
Blond
Sarah1985
Pussycat
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat zo 1 jul 2012 - 22:31

Twijfel....twijfel.

Een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf?
Waar zitten de verschillen nu eigenlijk precies in?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

In de prijzen zitten wel grote verschillen voor een psz zouden wij 50 euro per dagdeel moeten betalen. En er is niks aftrekbaar bij de belastigdienst. Voor een kdv betaal je bijna hetzelfde, maar krijg je bijna de helft terug...

Ze gaat nu nergens heen. Omdat het niet nodig is, maar ik wil haar toch als ze 2 jaar is iets laten doen. Omdat ik dat belangrijk vind. Maar wat?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Sarah1985 zo 1 jul 2012 - 22:46

Peuterspeelzaal is ter voorbereiding op de basisschool daar gaan ze vaak 2 dagdelen per week heen
Kinderdagverblijf ia voor als je werkt dan kun je daar je kindje brengen. Daar is het heel anders dan een psz

Is eigenlijk niet eens te vergelijken
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat zo 1 jul 2012 - 22:50

Nee zo dacht is dus ook.

Alleen nu hoor ik dus van verschillende kanten dat ze zowat dezelfde activiteiten doen. En dat de groepen ook niet altijd veel verschillen. En dat je dus prima een psz kan vervangen voor een kdv. Dat ze daar ook persoonlijke aandacht geven etc...

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Gast zo 1 jul 2012 - 22:57

Qua activiteiten en aandacht geven aan de kinderen zit er volgens mij geen of niet veel verschil in. Het is puur dat een psz een of twee ochtenden in de week is en je op een kdv ook hele dagen af kunt nemen. En inderdaad dat terugkrijgen van de belasting, dat is bij een psz niet. Ik wist waarom dat was maar dat ben ik nu even kwijt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Blond zo 1 jul 2012 - 23:09

Kdv is opvang en psz is voorbereidend voor school. Of ze op een kdv evenveel doen als bij een psz verschilt heel erg. Als je niet werkt zou ik je kind eerder naar een peuterspeelzaal laten gaan, dat zijn ook dagdelen (vaak 2,5 uur), en dan kies je zelf hoe vaak je kind gaat (meestal 2 keer per week). Als je kind een VVE indicatie hebt kost het je ook bijna niets.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Gast zo 1 jul 2012 - 23:10

Chance schreef:Kdv is opvang en psz is voorbereidend voor school. Of ze op een kdv evenveel doen als bij een psz verschilt heel erg. Als je niet werkt zou ik je kind eerder naar een peuterspeelzaal laten gaan, dat zijn ook dagdelen (vaak 2,5 uur), en dan kies je zelf hoe vaak je kind gaat (meestal 2 keer per week). Als je kind een VVE indicatie hebt kost het je ook bijna niets.
Wat is een VVE indicatie? Onze zoon heeft wel een indicatie maar ik weet niet precies waarvoor laughcry heb ook geen document gekregen ofzo.....het had te maken met zijn spraak.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Blond zo 1 jul 2012 - 23:17

Zelda schreef:
Chance schreef:Kdv is opvang en psz is voorbereidend voor school. Of ze op een kdv evenveel doen als bij een psz verschilt heel erg. Als je niet werkt zou ik je kind eerder naar een peuterspeelzaal laten gaan, dat zijn ook dagdelen (vaak 2,5 uur), en dan kies je zelf hoe vaak je kind gaat (meestal 2 keer per week). Als je kind een VVE indicatie hebt kost het je ook bijna niets.
Wat is een VVE indicatie? Onze zoon heeft wel een indicatie maar ik weet niet precies waarvoor Twijfels... kdv of psz? 394967 heb ook geen document gekregen ofzo.....het had te maken met zijn spraak.

Een VVE (Vroeg- en voorschoolse educatie) indicatie wordt afgegeven door het consultatiebureau. Het is een indicatie dat een kind een grotere kans heeft om achter te lopen op zijn of haar leeftijdsgenootjes (kort door de bocht). Door een VVE indicatie kunnen deze kinderen voor een laag tarief 3 of 4 dagdelen naar een VVE peuterspeelzaal waar zij meer gestimuleerd worden/meer aan taal wordt gedaan/etc. VVE peuterspeelzalen werken (vaak) met VVE programma's, zoals Piramide, Kaleidoscoop en Uk & Puk.

Het kan zijn dat als jouw zoon achter loopt met spraak dat ze een VVE indicatie af hebben gegeven. Belangrijk is dan wel dat je daar bewijs van hebt, want dan kan je zoon voor ongeveer 10 euro per maand (dat was het tarief van de stichting waar ik werkte) 3 of 4 keer per week naar een VVE peuterspeelzaal.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Gast zo 1 jul 2012 - 23:19

Dan heeft mijn zoon inderdaad die indicatie gekregen. Ik ga nu even bellen om een bewijs op te vragen zodat ik die zelf ook heb. De peuterspeelzaal heeft de indicatie inderdaad al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat zo 1 jul 2012 - 23:23

Zelda wel handig dat je het zo te weten komt Very Happy

Onze dochter heeft geen indicatie... En ik werk wel maar een kdv is nooit nodig geweest. Ik kan namelijk zelf bepalen hoeveel en wanneer ik werk.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat ma 2 jul 2012 - 5:13

Even een upje, want door de verplaatsing staat ie nu op de 2e pagina en leest niemand hem meer Wink

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 5:43

Voor taalontwikkeling is PSZ veel beter. Precies wat Chance zegt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Liadan ma 2 jul 2012 - 5:47

Wij gaan zelf voor de peuterspeelzaal als onze zoon 2,5 jaar is. Op een kinderdagverblijf zijn de activiteiten meestal verspreid over de dag en als onze zoon alleen de ochtend zou gaan, dan mist hij bijv. al een deel. Als hij alleen de middag naar het kdv gaat dan mist hij sowieso een deel omdat veel kinderen aan het begin van de middag slapen en de leidsters dan pauze houden.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat do 5 jul 2012 - 8:44

Ecrits schreef:Voor taalontwikkeling is PSZ veel beter. Precies wat Chance zegt.

Maar dat is dan ook het enige verschil ??


Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Liadan do 5 jul 2012 - 8:46

Ik ben het er niet mee eens dat een psz voor de taalontwikkeling veel beter is. Veel kinderdagverblijven werken ook met een taalstimuleringsprogramma. Het kdv waar onze dochter naartoe gaat werkt bijv. met Puk en Ko.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat do 5 jul 2012 - 9:20

het wordt er niet makkelijker op zo haha Laughing

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  _Nina do 5 jul 2012 - 9:20

Het kdv waar ik werk is momenteel ook bezig met heel kindonwtikkelingsgericht werken, dat houdt dus ook in dat het verschil met een psz kleiner wordt.

Toch, als ik de keuze had, zou ik voor een psz kiezen. Ik heb altijd het idee dat daar toch net even wat meer rust en structuur hangt. En als je het doet als voorbereiding op de basisschool dan zou ik sowieso voor ene psz kiezen. Niet elk kdv is ontwikkeligsgericht bezig, niet elk kdv geeft een goed opstapje tot de basisschool. Je hebt dus de kans dat je een kdv treft die bij nader inzien niet aan je verwachtingen voldoet. Dat in tegenstelling tot een psz, élke psz is erop gericht om dat opstapje tot de basisschool te maken.

Ik geloof ook dat de activiteiten gesturctureerder zijn, er is een duidelijk kringmoment, de kinderen doen gezamelijk een activiteit en er is ook een vaste tijd voor vrij spelen, net als op school. Op een kdv overlappen die momenten elkaar wat meer en is die structuur toch wat minder duidelijk.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat do 5 jul 2012 - 9:25

Kijk... bedankt voor je antwoord statler.
Ik heb wel al verschillende psz gezien, maar kdv ben ik nog nooit geweest en heb ook geen idee hoe en wat. Heb me er ook nog niet in verdiept hoor, omdat ik dacht ik ga voor een psz, maar mijn omgeving doet mij twijfelen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Nijntje do 5 jul 2012 - 18:36

hoeveel uren opvang wil je zelf? psz heeft natuur;ijk maar beperkte uren en kdv is de hele dag/ of zelfs als je een dagdeel kiest nog langer dan de uren psz.

En werkelijk waar 50 euro per dagdeel betalen? neem aan dat je dan per maand bedoeld?

Wij zijn zelf namelijk ook aan het kijken en voor 2 dagdelen per week, gaan we per maand tussen de 30 en 50 euro betalen.. (afhankelijk van je inkomen)
Nijntje
Nijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 512
Punten : 519
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat do 5 jul 2012 - 18:54

Nee nijntje bedoel toch echt per dagdeel Twijfels... kdv of psz? 1578173417 dus zo'n 400 per maand.

Hoeveel uren opvang maakt me niks uit. Nog niet over nagedacht. Als ze naar de psz zou gaan dan gaat ze 2 dagdelen per week. dus zo'n 6 uur, maar het is niet nodig voor ons werk ofzo dat ze naar de kdv gaat. Maar het is financieel wel voordeliger als de psz.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Jilke do 5 jul 2012 - 19:17

Volgens mij kost een peuterspeelzaal hier lang niet zo duur hoor! Ik zou dus eerst eens goed kijken of het niet een hele dure is? Of ik moet het zo mis hebben?

Voordeel van een kinderdagverblijf vind ik dat ze ook andere dingen leren, zoals samen aan tafel lunchen bv en rekening houden met kleinere kindjes.

Peuterspeelzaal voordeel vind ik dat ze juist echt de gerichte activiteiten krijgen voor hun leeftijd (op kdv moeten de kleineren ook mee kunnen doen dus kan het al gauw te makkelijk en demotiverend werken is mijn ervaring). En ze hoeven er geen hele dag heen als mama gewoon thuis is. Maar dat is meer mijn eigen gevoel. Meer een leuk uitje dan een hele dag "school", met alle bijbehorende regeltjes en drukte.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Pussycat do 5 jul 2012 - 19:25

Ik woon in een gebied waar het blijkbaar zoveel kost Twijfels... kdv of psz? 1371890812
Ik hoor allerlei verschillende bedragen van 10 tot 70 euro door het hele land heen.
Echt heel raar zoveel verschillen, maar het is echt zo.

Dat van die activiteiten vind ik wel een goeie jilke. Worden op een kdv de activiteiten niet aangepast dan voor bijvoorbeeld een kindje van 4 jaar? moet die gewoon meedoen met de activiteiten voor een kindje van 1 of 2 dan?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Rouge do 5 jul 2012 - 19:48

Jeetje 50 euro per dagdeel voor de Psz? Wij betalen 10 euro voor 4 dagdelen. Is die 50 euro niet ook het totaalbedrag?
Onze zoon zit op een peuterspeelzaal, hoeft niet naar het kdv omdat oma's oppassen. Maar het is echt ter voorbereiding van school en werken met dezelfde methode als de basisschool. Hij heeft het erg naar zijn zin, maar ik heb verder geen ervaring met een kdv.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Rouge do 5 jul 2012 - 19:49

Ok het is dus echt 50 euro per dagdeel. Dus ik betaal 10 euro en jij 400!!! Voor hetzelfde....
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Makamba do 5 jul 2012 - 19:52

Liadan schreef:Ik ben het er niet mee eens dat een psz voor de taalontwikkeling veel beter is. Veel kinderdagverblijven werken ook met een taalstimuleringsprogramma. Het kdv waar onze dochter naartoe gaat werkt bijv. met Puk en Ko.

Hier hadden ze ook zo'n programma! Ik betaalde 3 keer zoveel als in mijn vorige woonplaats, maar het was wel veel beter op deze PSZ dan de vorige.
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Coco do 5 jul 2012 - 19:55

Pussycat schreef:Nee nijntje bedoel toch echt per dagdeel Twijfels... kdv of psz? 1578173417 dus zo'n 400 per maand.

Hoeveel uren opvang maakt me niks uit. Nog niet over nagedacht. Als ze naar de psz zou gaan dan gaat ze 2 dagdelen per week. dus zo'n 6 uur, maar het is niet nodig voor ons werk ofzo dat ze naar de kdv gaat. Maar het is financieel wel voordeliger als de psz.

Nee joh haha die dagdeel per week betaal je per maand. Ik moet rond de 130 per maand betalen straks voor beiden voor 2 ochtenden. Tweede betaal ik maar klein bedrag per dagdeel voor. Geloof rond de 10 euro. Ik denk dat het dezelfde is als waar jouw dochtertje dan heen zou gaan. Achter de bushalte.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Twijfels... kdv of psz? Empty Re: Twijfels... kdv of psz?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum