Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Treinen in Italie

+5
Nala
Prosecco
Lavendel
Atelier Madame
Marin
9 plaatsers

Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Treinen in Italie

Bericht  Gast zo 1 jul 2012 - 21:22

Na wel 30 autohuur bedrijven te hebben onderzocht ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het echt onbetaalbaar is om een week een auto te huren onder de 25 jaar in Italie. Echt overal moet ik €19,- per dag extra betalen omdat ik onder de groep jonge bestuurders val (heel vervelend, wordt over een half jaar 25 en heb mijn rijbewijs al 6 jaar :nopompom: )

Exclusief komen de kosten voor een week (inclusief goede verzekering) voor alleen de autohuur al op €450,-/€500,- en dan komen daar natuurlijk de kosten van tolwegen en benzine nog bovenop. Ik vind dat echt teveel geld wat ik liever op vakantie zelf uitgeef.

Nu hebben we besloten om toch te gaan treinen.

De eerste week van augustus zitten we toch gewoon in Rome, dus hebben we geen auto nodig. Dan willen we met de trein van Rome naar Lucca (heb al gezien dat er gewoon een goede hogesnelheidstrein tot florence of pisa rijdt en je dan verder met een 'lokale' trein moet. Nou prima!

Maar hoe zit het met kleinere stukjes. Rijden treinen daar verder op tijd?


Het enige wat ik echt klote vindt is dat we Siena/San Gimignano waarschijnlijk moeten laten schieten omdat het geen doen is daar met de trein heen te gaan. Echt 3 uur enkele reis Cry

Haha weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Maar wilt iemand mij moed in praten dat met de trein ook prima reizen is. En een auto, tja volgende keer beter laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Marin zo 1 jul 2012 - 21:30

Ik heb goede en slechte ervaringen met treinen in Italie. Die hogesnelheidstreinen zijn inderdaad echt prima, wel duur volgens mij. Ik ben van Bologna naar Venetie daar mee gegaan en dat ging heel goed. Op de terugweg met een boemeltje, dat ging langzaam, maar was ook prima.

Maar de negatieve ervaring was van Rome naar ergens in Toscane, ik geloof Cortona. Een lokale boemel dus. Ik geloof zelfs dat we eerst met de hogesnelheidslijn gingen en dat die toch niet ging. Urenlange vertraging in Rome, waarbij het op het perron al 40 graden was, en in de trein dus echt tot de 45 a 50 liep. We werden echt niet goed van de hitte. Dus steeds maar beetje de een buiten staan, de ander binnen op de spullen letten. Geen enkele informatie hoe lang het zou duren, niet op het station en niet in de trein. Dat was echt heel vervelend, want daardoor kon je niks anders dan wachten in de buurt van de trein. Uiteindelijk ging de trein, maar bleef tussendoor nog paar keer gerust een half uur staan, en het ergste was dat we op een gegeven moment vanuit onder onze wagon rook zagen komen en we dat roken, de trein met een schok stil bleef staan en iedereen 'Out out, get out' (of in 't Italiaans) riep. Gauw naar buiten gerend, maar toen kwam de conducteur er ineens heel boos aan, dat we naar binnen moesten, wat deden we daar buiten en er was niks aan de hand. Weer geen informatie of iets over wat er gebeurd was (iets doorgebrand waarschijnlijk). Nou en uiteindelijk wel aangekomen, maar waren echt gesloopt door die reis.

Ik zou er in elk geval niet al te erg rekening mee houden dat treinen op tijd rijden, dat het best kan dat je lang moet wachten. Maar het kan ook gewoon goed gaan. Stel je daar gewoon op in, denk ik, en het zal wel goed komen.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Atelier Madame zo 1 jul 2012 - 21:33

Het OV in Italie vind ik persoonlijk super goed geregeld! De treinen rijden gewoon netjes op tijd en er rijden overal ook bussen.

Volgens mij kun je best wel naar Sienna komen met een bus. Iig een vriend van mij heeft dat ook bereikt met OV die zijn volgens mij gewoon met zo'n busmaatschappij gegaan. Meestal kun je bij een busstation daar gewoon kaartjes voor kopen.

Bekijk anders het interrailforum eens (geloof world on rails) daar staat veel informatie over treinen in Italie! 5 jaar geleden kon je iig prima van Rome naar Florence komen met de trein. Misschien zou je zelfs een pas voor Italie kunnen aanschffen (interrail). Maar meestal is losse kaartjes voordeliger om te kopen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Lavendel zo 1 jul 2012 - 21:37

Mijn zus heeft het een paar jaar geleden gedaan en die vond het tegenvallen. Veel vertraging, uren wachten en soms treinen die gewoon niet op kwamen dagen. In combinatie met hitte en al je zooi de hele tijd mee moeten slepen vonden ze het niet echt een succes. Nou bleven zij wel max 2 dagen in een stad en gingen dan weer verder.

Nu moet ik wel zeggen dat ze normaal gesproken echte kampeerders zijn (met auto Wink) en dat ze sowieso een nadeel aan zo'n lange stedentrip vonden dat je steeds voor een bepaalde tijd uit je hotel/b&b/hostel moet zijn en dat je dus de rest van de dag met je spullen sleept tot je weer ergens een slaapplek hebt. Echt met de trein reizen is gewoon iets minder makkelijk. Wanneer je maar een paar keer van plek verkast en langer in steden blijft zal het wel meevallen.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Prosecco zo 1 jul 2012 - 22:07

Waarom rij je niet zelf met de auto naar italië? Hoef je daar geen auto te huren.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Marin zo 1 jul 2012 - 22:09

Prosecco schreef:Waarom rij je niet zelf met de auto naar italië? Hoef je daar geen auto te huren.

Dan moet je wel een auto hebben natuurlijk Wink
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Gast zo 1 jul 2012 - 22:22

We hebben inderdaad geen auto en kunnen hem ook niet lenen.

Verder hebben we hele goedkope tickets waar de auto niet tegenop kan smile


We blijven wel vast op een plek.

1 week Rome (geen trein nodig, gewoon een metrokaart)

1 week Lucca (dus we moeten van Rome naar Lucca, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Hogesnelheidslijn)

Maar die Week in Lucca (we verblijven in het centrum) zouden we dus een dagje naar het strand willen (nu kun je prima in 20 min naar Viareggio, geen probleem, we willen een dag naar Pisa is geloof ik ook een goede lijn, maar dan dus Sienna? (Even op het forum kijken van AM zei) en ik zou zo graag naar Vada willen maar dat is volgens mij geen optie met de trein). Verder dacht ik dus aan San Giminignano maar dat ligt echt in de middle of nergens haha. En verder gewoon ook lekker in Lucca blijven.

3 Dagen florence. Daar weer geen trein nodig, we zitten midden in het centrum (Alleen van lucca naar Florence, maar dat schijnt prima te doen te zijn)



Misschien is het een optie om voor die 2 dagen (Vada en Sienna) een auto te huren zit ik net te denken :P (al denk ik dat het procentueel gezien niet veel goedkoper is dan 7 dagen.)

bleehg haha ik baal gewoon van die auto. Had zo graag zelf willen touren.


Maar ik ga even op het forum van AM kijken!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Atelier Madame zo 1 jul 2012 - 22:50

Wat je nog zou kunnen overwegen, je verblijf in Luca 1 dag verkorten en Florence 1 dag verlengen, vanuit Florence ben je namelijk in ongeveer 1,5 uur met een stroptrein in Sienna. Dat is goed te doen..

Ik neem aan dat je de internationale treiplanner kent? http://www.nshispeed.nl/nl/internationale-treinplanner

Lucca - Pisa is een half uurtje volgens de planner met de stoptrein

Vada is vanaf Pisa weer goed te bereiken in een uurtje met de trein

San Giminignano kan ik niet vinden in die treinplanner, maar misschien is er een station in de buurt?

Reizen met de trein in andere landen vergt wat aanpassingsvermogen maar meestal komt het wel goed Very Happy
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 0:28

Dat is wel een slim plan.

Dat verkorten/verlengen gaat alleen niet meer want het appartement waar we zitten in florence is helemaal volgeboekt die data, en ik wil niet switchen van appartement want deze is echt liefde I love you .

Maar wat we wel kunnen doen is 14/15/16 augustus (dan zitten we in florence) op dag 14 gewoon Florence pakken (de hele dag) en dan op 15 augustus naar Sienna gaan.

Op 16 augustus nog een kort dagje Florence pakken (we vliegen pas om 17:30 vanaf Florence)


Maar super bedankt voor je hulp! Ik zie het nou veel rooskleuriger in. En misschien is dit ook wel avontuurlijk haha :P Je weet maar nooit wat er gaat gebeuren Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Nala za 7 jul 2012 - 8:58

Huh? Zoveel geld voor autoverhuur? Wij willen eind augustus naar Italië gaan en via de site van Ryanair, bij Hertz kom ik uit op een kleine €250 voor 10 dagen. Heb je daar al gekeken? (heb nu wel niet op leeftijd gelet)
Nala
Nala
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 138
Punten : 166
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Carra za 7 jul 2012 - 9:23

Welk appartement heb je op het oog in Florence Punk'd? Ik ga daar namelijk in september heen en ik hou van liefde! :-)
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  luisa za 7 jul 2012 - 10:09

Op zich rijden de treinen in Italie prima op tijd, niet slechter dan in Nederland. Je hebt verschillende soorten, hogesnelheid, intercity en regionale. Regionale kost erg weinig, stopt wel op elk klein station en doet er gewoon lang over. Intercity en de hoge snelheid doen er minder lang over, maar zijn ook stuk duurder.
Nadeel is dat je in augustus zit. Dan loopt als nou eenmaal wat minder in Italie. Maar de trein van Rome naar Florence is echt geen probleem hoor. Vanuit florence kan je zowel met de trein als bus naar Siena. Ik raad je persoonlijk de bus aan, is ook wat sneller en kom je gewoon in centrum aan. Pisa en Lucca ook prima bereikbaar. Wat betreft San Giminignano daar is geen station. Ligt ook vrij hoog en is echt heel klein. Overigens wel de moeite waard om te bezoeken. Vanuit Firenze en Siena gaan er sowieso bussen heen, vanuit Lucca weet ik niet. Maar over het algemeen gaan er overal wel bussen heen. Alleen belangrijk om van te voren te informeren over de tijden, soms rijden er maar enkele per dag.
En je kan toch altijd nog 1 dag een auto huren?

1 ding nog, in Italia wordt vaak gestaakt. Dan rijdt er bijna niks geen openbaar vervoer, ook geen metro. Die stakingen worden overigens wel op tijd afgekondigd zodat je er rekening mee kan houden.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Gast za 7 jul 2012 - 10:50

Nala schreef:Huh? Zoveel geld voor autoverhuur? Wij willen eind augustus naar Italië gaan en via de site van Ryanair, bij Hertz kom ik uit op een kleine €250 voor 10 dagen. Heb je daar al gekeken? (heb nu wel niet op leeftijd gelet)

Wij kwamen eerst ook uit op (Hertz, Easyterra, Suncars) €200,- Maar als je dan verder gaat dan zie je dat je een eigen risico hebt voor €1500 dat wilde wij al niet. Dus dan betaal je al €80/€90 om dat af te kopen. En nog jongeren toeslag (onder de 25 jaar) is €19,- per dag.

Dan zit je rond de €450/€500 Cry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Gast za 7 jul 2012 - 10:54

Bedankt voor je reactie Luisa! Very Happy

Daar heb ik zeker wat aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Carra za 11 aug 2012 - 8:46

Even dit topic uppen. Is het aan te raden van te voren de trein te reserveren?

Vorige week keek ik naar treinkaartjes van Milaan naar Venetië. Deze waren € 19. Leek mij een goede deal, maar de website werkte niet mee, dus ik kon die tickets niet reserveren. Nu wilde ik het weer opnieuw proberen en is een zitplaats voor dezelfde trein € 36. Treinen in Italie 1270000679

Worden de tickets duurder naar mate er meer geboekt worden? En als je op het station kaarten koopt ik welke prijscategorie moet ik dan denken?
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  luisa za 11 aug 2012 - 9:23

Carra schreef:Even dit topic uppen. Is het aan te raden van te voren de trein te reserveren?

Vorige week keek ik naar treinkaartjes van Milaan naar Venetië. Deze waren € 19. Leek mij een goede deal, maar de website werkte niet mee, dus ik kon die tickets niet reserveren. Nu wilde ik het weer opnieuw proberen en is een zitplaats voor dezelfde trein € 36. Treinen in Italie 1270000679

Worden de tickets duurder naar mate er meer geboekt worden? En als je op het station kaarten koopt ik welke prijscategorie moet ik dan denken?
Ik zou alleen reserveren als je met de alfa velocita gaat. De intercity of regionale is niet nodig. Wel apart dat de prijs veranderd is. Gaat dat wel over dezelfde trein, dus ooktijdstip? Ik zou gewoon op station 2e klasse kaartjes kopen uit de automaat. Kan je tijdstip en soort trein uitzoeken. Tussen soort trein zit wel prijsverschil.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  luisa za 11 aug 2012 - 9:25

Misschien ging het om een actie die inmiddels verlopen is? Normaal is er geen verband tussen prijs en tijd van boeken.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Juliette za 13 jul 2013 - 6:57

Even een upje, zijn jullie nog met de trein geweest? Mijn vriend kwam vandaag op het idee om in het najaar te gaan treinen door Italië om de grootste steden te bezoeken Very Happy
Juliette
Juliette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 133
Registratiedatum : 29-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Punk'd za 13 jul 2013 - 7:48

Ja wij zijn met de trein geweest.

Is ons echt prima bevallen! Die hoge snelheidstreinen zijn echt heel schoon en snel. Wij hadden vooraf online kaarten gekocht en dan krijg je stoelen toegewezen. We zijn van Rome naar Pisa gegaan met de hogesnelheidstrein en vervolgens met sneltreinen en stoptreinen in die omgeving alles gedaan. (o.a. florence, lucca en het strand).

De plaatsen waren prima te bereiken maar het strand was een stuk minder. We moesten vanaf Lucca (daar verbleven wij een week) en dan ben je toch gauw een tot 1.5 uur bezig met treinen en lopen. We hebben er ook 2 pakjes pleisters doorheen gejaagd. Mijn voeten (en die van mijn vriend) zaten helemaal onder de blaren van het sjouwen. Treinstations staan nou niet altijd op hele fijne plaatsen haha.

Nu moet ik wel zeggen dat we beide op all stars liepen dus dat is wel vragen om problemen als je daar uren op moet lopen. Laughing

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Juliette wo 17 jul 2013 - 16:39

Bedankt voor je reactie!
Juliette
Juliette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 133
Registratiedatum : 29-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Treinen in Italie Empty Re: Treinen in Italie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum