Pijnbestrijding bij bevalling
+17
Dille
PiP
Flower_L
_Lana_
Tania
PapillonRose
moepie
missy.
Pien
Happydobby
Susan
Theezakje13
Pussycat
Floor
Monnie
MamaDaan
Parisienne
21 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Pijnbestrijding bij bevalling
Ik heb 3 ruggenprikken gehad. 1 als pijnbestrijding en 2 voor de ks ( de eerste sloeg niet aan) Toen de prik werd gezet voelde ik vrij snel de weeen niet meer. Heerlijk vond ik dat en heb zelfs even lekker rustig tv gekeken en wat kunnen dutten. Ik was ook al heel wat uurtjes aan het bevallen en m'n lichaam moest zich ook echt even opladen
Gast- Gast
Luce schreef:Charlie schreef:Ik kan nu moeilijk aangeven wat ik eventueel zou willen hebben omdat ik er nu geen flauw benul van heb hoe bevallen voelt en waar ik op dat moment behoefte aan zou kunnen hebben. Ik vind het prima dat ter plekke te overleggen en kiezen mocht het aan de orde zijn.
Nou, ik zou als ik jou was dus wél van tevoren overleggen. Dit ivm jouw bloed (stolt snel toch?). Niet dat ze gaan lopen bekvechten op het moment van de bevalling als je het wel wil. Want dat is dus gebeurd bij mijn eerste bevalling. Mijn stolling is lager dan normaal en toen wisten ze op het moment supreme ineens niet meer wat ik mocht hebben (terwijl dat vast gelegd was, maar dat bestand konden ze niet vinden ). Echt, dat wil je niet hoor.
Mijn bloed stolt te langzaam. En natuurlijk heb ik het hierover gehad met mijn gyn. Maar zo werd me vrij duidelijk dat ik vrij weinig vooraf te willen heb. De bloedplaatjes- en dus stolling- schommelt heel erg en pas op het moment van bevalling kan worden gekeken naar wat redelijk en billijk is.
Gast- Gast
Oké, maar dat is dan in jouw situatie he. Dat is niet bij iedereen zo. Mijn stolling was in de zwangerschap redelijk stabiel en zo konden ze ook beslissen wat voor pijnbestrijding ik in elk geval niét mocht. Bij een persoon zonder stollingsproblemen (en andere problemen uitgezonderd) kan dat ook gewoon besloten worden. Over het algemeen verandert je lichaam niet helemaal 180 graden op het punt van een bevalling.
Gast- Gast
Ik heb het ook helemaal niet over mezelf. Ik belicht alleen de situatie van de andere zijde omdat daar een vraag over werd gesteld.
Gast- Gast
Ja, en daar reageer ik ook weer op dat je dus prima van tevoren kan zeggen wat voor pijnbestrijding je wilt.
Gast- Gast
Charlie schreef:Luce schreef:Pussycat schreef:Luce schreef:Maar als je zegt perse geen pijnbestrijding te willen, dan neem ik aan dat je je er ook niet op voorbereid?
Ik wilde geen pijnbestrijding als het niet nodig is. Waarom zou ik me niet voorbereiden? Je weet toch nooit hoe het loopt?
Haha :-) Dat is dus mijn punt
Nou, omdat pijnbestrijding natuurlijk risico's met zich meebrengt voor het kindje. Die noemen ze weliswaar 'te verwaarlozen', maar je kindje krijgt er toch ook iets van mee dat niet helemaal natuurlijk is.
Als je het natuurlijk wil doen moet je ergens onder een boom gaan zitten en zelf de navelstreng doorknagen
Ik heb nooit pijnbestrijding gehad (ja, bij de keizersnede ) en vond het goed te doen. Maar als iemand het wel wil: waarom niet?
Gast- Gast
Eucalypta schreef:Charlie schreef:Luce schreef:Pussycat schreef:Luce schreef:Maar als je zegt perse geen pijnbestrijding te willen, dan neem ik aan dat je je er ook niet op voorbereid?
Ik wilde geen pijnbestrijding als het niet nodig is. Waarom zou ik me niet voorbereiden? Je weet toch nooit hoe het loopt?
Nou, omdat pijnbestrijding natuurlijk risico's met zich meebrengt voor het kindje. Die noemen ze weliswaar 'te verwaarlozen', maar je kindje krijgt er toch ook iets van mee dat niet helemaal natuurlijk is.
Als je het natuurlijk wil doen moet je ergens onder een boom gaan zitten en zelf de navelstreng doorknagen
Ik heb nooit pijnbestrijding gehad (ja, bij de keizersnede ) en vond het goed te doen. Maar als iemand het wel wil: waarom niet?
Watje
Ik heb bij de eerste pethidine gehad maar het hielp eigenlijk niks. Bij de tweede heb ik niks gehad, was niet eens echt tijd voor geweest denk ik.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Anniej_S schreef:Bij ons werd dit ook vooraf besproken, ondanks dat ik werd ingeleid. Het moest eigenlijk ook wel, want door mijn ziekte en inleiding zou het ook wel eens heel slecht met de baby kunnen aflopen.
En zo konden ze meteen ingrijpen mocht dit het geval zijn. Nu ben ik weer ziek en zal het zelfde protocol nog wel gelden dus weer een ruggenprik. Tja, moet me er maar bij neerleggen, heb het ook niet als vervelend ofzo ervaren hoor.
Móet je voor je ziekte een ruggenprik dan? Verplichte pijnbestrijding?
Hopen dat het voorspoedig verloopt!
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Eerste bevalling zonder gedaan. Laatste cm waren pijnlijk maar op zich ging goed.
Nu wil ik weer proberen. Als niet gaat, sta ik wel open voor pijnstilling.
Nu wil ik weer proberen. Als niet gaat, sta ik wel open voor pijnstilling.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Ik wil het eerst zonder proberen, maar denk dat ik toch wel snel naar pijnstilling zal vragen..
Ik kan kiezen uit de ruggenprik en het pijnpompje.
Bij de eerste heb ik voor het pompje gekozen en dat is wel bevallen, was alleen wel zo duf als wat en dommelde soms wat weg.
Kreeg op gegeven moment ook op mijn kop dat ik snel beter moest gaan ademen, dat vergat ik soms.
Nu heb ik dus van de week gesproken over de pijnstilling en in het ziekenhuis waar ik nu moet gaan bevallen hebben ze dat pompje nog niet zo lang en waren meer te spreken over de ruggenprik omdat je dan beter bij blijft.
Ik heb alleen altijd gedacht dat de ruggenprik best wel risico`s met zich meebracht en dat het pompje het beste voor het kind was, omdat dit zo weer uit het bloed is.
Nu staat het ziekenhuis dus meer achter de ruggenprik en twijfel ik heel erg.
Ene kant lijkt het mij wel fijner dat ik wat meer bij ben en het bewuster mee maak, maar aan de andere kant ook wel een beetje bang voor een ruggenprik...
Ik kan kiezen uit de ruggenprik en het pijnpompje.
Bij de eerste heb ik voor het pompje gekozen en dat is wel bevallen, was alleen wel zo duf als wat en dommelde soms wat weg.
Kreeg op gegeven moment ook op mijn kop dat ik snel beter moest gaan ademen, dat vergat ik soms.
Nu heb ik dus van de week gesproken over de pijnstilling en in het ziekenhuis waar ik nu moet gaan bevallen hebben ze dat pompje nog niet zo lang en waren meer te spreken over de ruggenprik omdat je dan beter bij blijft.
Ik heb alleen altijd gedacht dat de ruggenprik best wel risico`s met zich meebracht en dat het pompje het beste voor het kind was, omdat dit zo weer uit het bloed is.
Nu staat het ziekenhuis dus meer achter de ruggenprik en twijfel ik heel erg.
Ene kant lijkt het mij wel fijner dat ik wat meer bij ben en het bewuster mee maak, maar aan de andere kant ook wel een beetje bang voor een ruggenprik...
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Ik kon bij de vorige nergens voor kiezen vooraf, voorlichting heb ik al helemaal niet gehad. Ook niet nodig gehad trouwens, 7,5 uur en het was voorbij. Dus bij een eventuele volgende zou ik niet vooraf iets kiezen, ik kan het ook zonder is gebleken, dus als het écht niet anders kan beslis ik dan wel.
Gast- Gast
Charlie schreef:Luce schreef:Pussycat schreef:Luce schreef:Maar als je zegt perse geen pijnbestrijding te willen, dan neem ik aan dat je je er ook niet op voorbereid?
Mee eens. Tijdens je zwangerschap slik je ook geen medicijnen, omdat het slecht is voor de baby, dus dan wil ik dat ook niet tijdens de bevalling.
Nou ja, nu liep het bij mij wel heel anders. Ik heb 2,5 dag weeën gehad zonder pijnstilling. En in het allerlaatste uur heb ik alles gehad wat slecht was voor de baby.
Narcose, antibiotica, de kinderen antibiotica en de kindjes nog meer andere medicijnen.
Dus ja, uiteindelijk kun je pas op het moment zien hoe het allemaal loopt.
Maar een goede voorbereiding is nooit weg natuurlijk.
_Lana_- Ratel
_Lana_ schreef:Charlie schreef:Luce schreef:Pussycat schreef:Luce schreef:Maar als je zegt perse geen pijnbestrijding te willen, dan neem ik aan dat je je er ook niet op voorbereid?
Mee eens. Tijdens je zwangerschap slik je ook geen medicijnen, omdat het slecht is voor de baby, dus dan wil ik dat ook niet tijdens de bevalling.
Ik slik wel Paracetamol als ik pijn heb... Nu is dat waarschijnlijk niet te vergelijken, maar het kindje krijgt het wel binnen.
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Meestal wordt je tijdens zwangerschap ook niet overreden door 10 vrachtwagens
Gast- Gast
Ik heb 2x geen pijnstilling gehad, bij de tweede in mn bevalplan gezet dat ik absoluut geen pijnstilling wilde, ook niet als ik er op dat moment om zou vragen, tenzij de vk zou bepalen dat het voor mij of de baby echt beter was. Ik wilde inderdaad geen vreemde stoffen aan de baby geven, en bij de tweede wist ik hoe gaaf ik het vond dat ik dat oergeweld bewust mee had gemaakt (bizar wat je lijf allemaal kan), dus dat wilde ik graag nog een keer. Tijdens de bevallingen wilde ik overigens wel gewoon dood hoor *grijns*.
Ik ben blij dat ik het twee keer zo bewust heb meegemaakt. Maar ik had ook twee snelle en soepele bevallingen. En ik vind ook dat iedereen het zelf mag bepalen, heb geen mening over de keuzes van anderen hierin. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er bv bij een lange bevalling op een gegeven moment heel anders over denkt!
Ik ben blij dat ik het twee keer zo bewust heb meegemaakt. Maar ik had ook twee snelle en soepele bevallingen. En ik vind ook dat iedereen het zelf mag bepalen, heb geen mening over de keuzes van anderen hierin. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er bv bij een lange bevalling op een gegeven moment heel anders over denkt!
Dille- Fluisteraar
- Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12
Luce schreef:Meestal wordt je tijdens zwangerschap ook niet overreden door 10 vrachtwagens
Haha, dat is helemaal waar!
Het is ook niet te vergelijken met een beetje hoofdpijn .
Ik begrijp het trouwens wel hoor, als mensen wel een ruggenprik willen. Een gaatje doe ik ook niet eens zonder verdoving. Alleen heb ik de weeën ook niet als heeeel erg ervaren. Dus ik heb sowieso niet aan pijnbestrijding gedacht toen.
Alleen het laatste uur, maarja daar was toch niets tegen te doen.
_Lana_- Ratel
die vergelijkingen met een gaatje vullen zonder verdoving of paracetamol slikken bij hoofdpijn slaan eigenlijk nergens op. Een bevalling is een heel ander proces. Bij een gaatje vullen maak je geen hormonen aan die o.a. zorgen voor natuurlijke pijnstilling, bij een bevalling wel.
niet dat ik daarmee wil zeggen dat je per definitie geen pijnstilling mag hebben bij een bevalling, maar de vergelijking klopt gewoon niet. Pijnstilling verstoort overigens wel het natuurlijke proces van de hele bevalling. De kans op een kunstverlossing wordt met pijnstilling wel groter.
niet dat ik daarmee wil zeggen dat je per definitie geen pijnstilling mag hebben bij een bevalling, maar de vergelijking klopt gewoon niet. Pijnstilling verstoort overigens wel het natuurlijke proces van de hele bevalling. De kans op een kunstverlossing wordt met pijnstilling wel groter.
Gast- Gast
Pijnbestrijding zorgde er bij mij voor dat ik kon ontspannen en dus sneller ontsluiting kreeg. Dus ik vind het echt alleen maar positief.
De 2e bevalling heb ik de geboorteTENS gebruikt en uiteindelijk geen bestrijding gehad, maar ik was er alsnog echt niet bewuster bij dan bij de eerste bevalling.
De 2e bevalling heb ik de geboorteTENS gebruikt en uiteindelijk geen bestrijding gehad, maar ik was er alsnog echt niet bewuster bij dan bij de eerste bevalling.
Gast- Gast
Ik wilde geen pijnbestrijding tijdens de bevalling. In eerste instantie vond ik pijnbestrijding positief, totdat ik de nadelen en risico's las. Ik heb er bewust voor gekozen om geen pijnbestrijding te krijgen. Mocht ik uiteindelijk met complicaties naar het ziekenhuis moeten, dan was het een ander verhaal natuurlijk. Overigens heb ik de bevallingspijn ook niet als heel heftig ervaren, ik had gelukkig ook een goed verloop van de bevalling, dat speelt wel mee. Alles ging volgens het boekje. Ik kan me voorstellen dat wanneer je drie uur weeën aan het wegpuffen bent en de ontsluiting vordert niet, dat je dan toch wel pijnbestrijding wil op den duur.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Ik wilde écht geen pijnstilling, dat had ik van te voren besloten en daar heb ik mij ook aan gehouden tijdens de bevalling. Je kan inderdaad niet van te voren bedenken hoe het is, maar ik wist dat het pijn zou gaan doen (véél pijn) en dat ik daar doorheen zou moeten.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Ik heb beide bevallingen zonder pijnbestrijding gedaan. Heb me er eigenlijk ook niet in verdiept. Bij de jongste wilde ik wel pijnbestrijding toen de weeen niet meer te houden waren maar toen kon het niet meer omdat ik teveel ontsluiting had.
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10
Ik was van tevoren ook Echt van plan om geen pijnstilling te nemen. Maar toen ik al 12 uur op m'n rug moest blijven liggen met hele heftige rugweeen en het ook nog wel een paar uurtjes zou gaan duren heb ik toch ja gezegd toen de verpleegster naast m'n bed stond met die spuit. Achteraf was ik wel een beetje teleurgesteld in hoe ze dat deden. 'Oh je hebt weer zo'n heftige wee, ik heb hier een spuit zal ik hem zetten dan voel je je veel beter'. Uhm ja ok, en toen zat hij er al in, daarvoor had ik al een paar keer nee gezegd toen ze gevraagd hadden of ik pijnbestrijding wilde.
In het bevalplan van de tweede heb ik gezet dat ik geen pijnbestrijding wilde en dat dat ook niet gevraagd mocht worden. Als ik iets wilde zou ik dat zelf aangeven.
In het bevalplan van de tweede heb ik gezet dat ik geen pijnbestrijding wilde en dat dat ook niet gevraagd mocht worden. Als ik iets wilde zou ik dat zelf aangeven.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
_Lana_ schreef:Anniej_S schreef:Bij ons werd dit ook vooraf besproken, ondanks dat ik werd ingeleid. Het moest eigenlijk ook wel, want door mijn ziekte en inleiding zou het ook wel eens heel slecht met de baby kunnen aflopen.
En zo konden ze meteen ingrijpen mocht dit het geval zijn. Nu ben ik weer ziek en zal het zelfde protocol nog wel gelden dus weer een ruggenprik. Tja, moet me er maar bij neerleggen, heb het ook niet als vervelend ofzo ervaren hoor.
Móet je voor je ziekte een ruggenprik dan? Verplichte pijnbestrijding?
Hopen dat het voorspoedig verloopt!
er is kans op doodgeboorte of idd acute hartritmestoornissen bij de baby. Dus alles staat op zo;n punt standby. Dat wat ik heb is niet niets hoor, en daar waarschuwt mijn gynecoloog ook voor.
Tenzij het net als de vorige heel snel en soepeltjes verloopt zal het niet nodig zijn, maar toch krijg ik het dus.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:die vergelijkingen met een gaatje vullen zonder verdoving of paracetamol slikken bij hoofdpijn slaan eigenlijk nergens op. Een bevalling is een heel ander proces. Bij een gaatje vullen maak je geen hormonen aan die o.a. zorgen voor natuurlijke pijnstilling, bij een bevalling wel.
Ik beval liever zelfs dan dat ik naar de tandarts ga hahaha. Ik vind dat veeeeeeeeeeeel erger, mijn bevalling was echt een eitje vond ik, heb ook geen pijnbestrijding gehad omdat ik overal teveel nadelen aan vond zitten en ik vond dat ik het eerst zo moest proberen.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb bij H. een prik in mijn benen gehad, dat wilde ik nooit meer.
Het kan de hartslag van de baby naar beneden halen en dat vond ik best eng.
Het werkte wel heel goed bij mij, ik heb zelfs met flinke weeën nog bijna 2u geslapen! Heerlijk was dat.
Bij A. heb ik dat pompje gekregen en dat was echt ideaal.
Het idee is hetzelfde als de prik in je been maar met het pompje is het weer veel sneller uit je lijf.
En dus ook minder snel/minder lang bij je baby.
Plus dat je het zelf kunt doseren. Wil je wel drukken, druk je wel, kun je zonder dan druk je niet.
Het kan de hartslag van de baby naar beneden halen en dat vond ik best eng.
Het werkte wel heel goed bij mij, ik heb zelfs met flinke weeën nog bijna 2u geslapen! Heerlijk was dat.
Bij A. heb ik dat pompje gekregen en dat was echt ideaal.
Het idee is hetzelfde als de prik in je been maar met het pompje is het weer veel sneller uit je lijf.
En dus ook minder snel/minder lang bij je baby.
Plus dat je het zelf kunt doseren. Wil je wel drukken, druk je wel, kun je zonder dan druk je niet.
Gast- Gast
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» De bevalling....
» Vraagje pijnbestrijding..
» Wie bij de bevalling?
» In bad na bevalling
» De bevalling....
» Vraagje pijnbestrijding..
» Wie bij de bevalling?
» In bad na bevalling
» De bevalling....