Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Enquete voor leerkrachten

3 plaatsers

Ga naar beneden

Enquete voor leerkrachten Empty Enquete voor leerkrachten

Bericht  Tiana wo 13 jun 2012 - 18:52

Op de pabo ben ik bezig met een onderzoek naar orde houden, ik heb hem ook al in laten vullen op mijn stage, maar zou graag wat meer enquetes willen hebben. Je zou me er heel erg mee helpen om deze 4 vragen voor mij te beantwoorden! smile Alvast heel erg bedankt! Very Happy

"Ik doe momenteel een onderzoek naar orde houden binnen het basisonderwijs. Een van mijn vragen hierbij is: ‘Welke manieren/eigenschappen moet je als leraar hebben en kunnen toepassen om de orde te laten ontstaan en te behouden?’ Deze vraag wil ik onder andere beantwoorden door middel van een enquête."

1. Welke eigenschappen/manieren denkt u dat een leerkracht moet hebben om de orde te kunnen bewaren?
2. Op wat voor momenten op de dag is de orde moeilijker te handhaven?
3. Hoe gaat u om met die situaties waarin de orde moeilijker te handhaven is?
4. Zijn er specifieke materialen die u inzet om de orde te kunnen bewaren?

Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Enquete voor leerkrachten Empty Re: Enquete voor leerkrachten

Bericht  Gast do 14 jun 2012 - 7:49

Stylegirl schreef:Op de pabo ben ik bezig met een onderzoek naar orde houden, ik heb hem ook al in laten vullen op mijn stage, maar zou graag wat meer enquetes willen hebben. Je zou me er heel erg mee helpen om deze 4 vragen voor mij te beantwoorden! Enquete voor leerkrachten 561177 Alvast heel erg bedankt! Very Happy

"Ik doe momenteel een onderzoek naar orde houden binnen het basisonderwijs. Een van mijn vragen hierbij is: ‘Welke manieren/eigenschappen moet je als leraar hebben en kunnen toepassen om de orde te laten ontstaan en te behouden?’ Deze vraag wil ik onder andere beantwoorden door middel van een enquête."

1. Welke eigenschappen/manieren denkt u dat een leerkracht moet hebben om de orde te kunnen bewaren?
2. Op wat voor momenten op de dag is de orde moeilijker te handhaven?
3. Hoe gaat u om met die situaties waarin de orde moeilijker te handhaven is?
4. Zijn er specifieke materialen die u inzet om de orde te kunnen bewaren?


Ik zal het proberen.


1. Vooruit kunnen zien (situaties waarin ordeverstoringen voorkomen van tevoren zien), eigen kalmte bewaren, duidelijke regels, leerlingen moeten weten wat ze aan je hebben, goede communicatieve vaardigheden.

2. Het einde van de middag, vooral op vrijdag of dagen vlak voor vakanties. Bij sommige groepen in vrije situaties; handvaardigheid, gym, buiten spelen. Bij andere groepen dan juist niet, maar wel tijdens (lange) gestructureerde lessen. Bij ordeverstoringen van buitenaf (schoolfotograaf, schoononderzoek etc.).

3. Als ik het van tevoren weet bereid ik de leerlingen er (waar nodig) op voor. Wanneer de orde toch verstoord wordt leg ik de les/activiteit compleet stil en bespreek de regels nogmaals met de leerlingen.

4. In het algemeen: stoplichten en blokjes (voor zelfstandig werken, maar helpt ook mee bij de orde), grote signalen: in de onderbouw bijvoorbeeld in de handen klappen of één hand in de lucht steken. Ik tel bij sommige groepen ook af (meestal van 10 naar 0). In de bovenbouw wisten leerlingen op een gegeven moment dat ze hun mond moesten houden, naar mij kijken en luisteren als ik recht voor de klas met mijn armen over elkaar ging staan. Maar het wisselt erg per groep. (ik ben nu invaller)


Hoop dat je er wat aan hebt!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Enquete voor leerkrachten Empty Re: Enquete voor leerkrachten

Bericht  Tiana do 14 jun 2012 - 8:30

Dankjewel Kenya smile!
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Enquete voor leerkrachten Empty Re: Enquete voor leerkrachten

Bericht  Printje do 14 jun 2012 - 9:11

1. Welke eigenschappen/manieren denkt u dat een leerkracht moet hebben om de orde te kunnen bewaren?
Consequent kunnen zijn. Je kinderen goed kennen zodat je weet hoe ze op dingen reageren. Idd vooruit kunnen kijken, weten wanneer je wel/niet hoeft in te grijpen bij kinderen. Zelf rustig blijven, rustig praten. Goed met kinderen kunnen communiceren, goede gespreksvaardigheden hebben.


2. Op wat voor momenten op de dag is de orde moeilijker te handhaven?
Aan het einde van de week, net voor vakanties. Wanneer dagen anders dan anders zijn.


3. Hoe gaat u om met die situaties waarin de orde moeilijker te handhaven is?
Kinderen er vooraf al op voorbereiden, positief benaderen wanneer het wel goed gaat. De werkles stil leggen wanneer het minder gaat en samen naar oplossingen zoeken. We hebben samen duidelijke afspraken gemaakt in eht begin van het schooljaar, deze benoem ik dan nogmaals. De drukkere kinderen een concentratiewerkje geven of juist laten bewegen.
4. Zijn er specifieke materialen die u inzet om de orde te kunnen bewaren?
Ik heb kleuters, wanneer ik mijn hand omhoog steek moeten de kinderen mee gaan doen wanneer ze dit zien (dit is ons stilte-teken) Ik heb verder een time ticker waarop de kinderen kunnen zien hoelang we nog stil gaan werken/de tijd tot het opruimen.
Ik gebruik er ook vaak een liedje voor.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Enquete voor leerkrachten Empty Re: Enquete voor leerkrachten

Bericht  Lejow do 14 jun 2012 - 10:47

1. Welke eigenschappen/manieren denkt u dat een leerkracht moet hebben om de orde te kunnen bewaren?
Consequent zijn, rust uitstralen, weten wanneer wel en niet in te grijpen

2. Op wat voor momenten op de dag is de orde moeilijker te handhaven?
Vlak voor de vakanties, of als het een lange periode slecht weer is en ze niet buiten kunnen spelen.

3. Hoe gaat u om met die situaties waarin de orde moeilijker te handhaven is?
Veel herhaling, regeltjes herhalen, rollenspellen spelen. Maar ook de hele boel even stilleggen, even 'gecontroleerd' bewegen op een muziekje op het smartboard ofzo, en daarna weer verder gaan.

4. Zijn er specifieke materialen die u inzet om de orde te kunnen bewaren?
Ik hou mijn hand in de lucht en mijn vinger voor mijn mond, de kinderen doen mij dan na en weten dat ze dan stil moeten zijn.
Of ik vraag of ze even aan hun oren willen draaien om het volume zachter te zetten, dit doen ze dan ook letterlijk Very Happy (het zijn kleuters).
We gebruiken een stoplicht: rood, je mag niets aan de juf vragen, bij groen wel.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Enquete voor leerkrachten Empty Re: Enquete voor leerkrachten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum