Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraag aan de leerkrachten

4 plaatsers

Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 6:27

Ik heb altijd op invalbasis gewerkt, en heb dus nog nooit ergens een klas opgestart.
Over anderhalve week begint hier het schooljaar weer, en ik heb dit jaar voor het eerst vanaf het begin mijn eigen klas.
Een combinatie, 5-6.
Wat doen jullie die eerste dag?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Rebecca wo 3 aug 2011 - 6:32

Uitgebreide vakantiepraat, gespreid over de dag
Bepaalde 'regels' / gebruiken bespreken
Eerste reken-, taal-, spellinglesje en evt ook een zaakvak
Boekenlegger maken, of kaft voor weektaakmapje
Rebecca
Rebecca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1272
Punten : 1340
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Scherpenzeel GLD

http://www.cakesbyrebecca.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 6:34

Spannend, princess.
Was het nou ook een hele nieuwe school en klas?

In dat geval jezelf voorstellen op een leuke manier en de namen leren kennen. Maar dat doe je natuurlijk ook al wel als inval.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 6:36

Smikkell schreef:Spannend, princess.
Was het nou ook een hele nieuwe school en klas?

In dat geval jezelf voorstellen op een leuke manier en de namen leren kennen. Maar dat doe je natuurlijk ook al wel als inval.

Ja, allebei helemaal nieuw voor me!
Vind het ook erg spannend, ook een combinatie heb ik nog nooit gehad dus dat zal ook wennen worden!

Ik wilde sowiezo ook een kennismakingsspelletje spelen, dat deed ik ook vaak als ik ergens langer inviel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Joontjuh wo 3 aug 2011 - 6:39

Op de scholen waar ik tot nog toe heb gewerkt begonnen ze allemaal met kennismakingsdagen. Dit waren meestal 3 dagen met spelletjes, wel gespitst op de vakken dus taal en rekenen kwamen wel aanbod. Vaak maakte ze ook een verjaardagskalender. Hierop maakte ze bijvoorbeeld zichzelf en deze werden opgehangen in de klas. Je kunt ze ook laten tekenen van dingen die ze in de vakantie gedaan hebben.
Joontjuh
Joontjuh
Prater
Prater

Aantal berichten : 649
Punten : 755
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Veghel

http://www.jonisbadeendjes.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 6:43

Ik zou zelf denk bij de deur gaan staan zodat je iedereen een hand kunt geven en als ze allemaal zitten, alle namen en kinderen even afgaan en ze dus allemaal even persoonlijk aanspreken en aan het woord laten. Al is het maar dat ze even hallo zeggen of vertellen hoe je hun naam uitspreekt. Dan voelen ze zich allemaal gezien door de nieuwe juf.

Ik houd zelf niet van namenspelletjes, maar de kinderen vaak wel. Al kennen zij elkaars namen natuurlijk al.

Ben je bekend met de methodes waarmee de school werkt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 6:45

Dat bij de deur staan en handjes geven is een goeie, thanks!

Ik ben met het merendeel van methodes bekend, ze gaan dit schooljaar beginnen met een nieuwe rekenmethode maar die kent niemand nog.
En volgende week vrijdag hebben we alvast een teamvergadering dus daar zal ik vast ook een hele hoop informatie krijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Joontjuh wo 3 aug 2011 - 6:47

Princess schreef:Dat bij de deur staan en handjes geven is een goeie, thanks!

Ik ben met het merendeel van methodes bekend, ze gaan dit schooljaar beginnen met een nieuwe rekenmethode maar die kent niemand nog.
En volgende week vrijdag hebben we alvast een teamvergadering dus daar zal ik vast ook een hele hoop informatie krijgen.

Vraag dan hoe andere collega's het aanpakken en wie weet hebben zij nog leuke ideeën. Vooral de collega die ze vorig jaar hadden weet wat ze leuk vinden om te doen. Laat je daar ook door inspireren.
Joontjuh
Joontjuh
Prater
Prater

Aantal berichten : 649
Punten : 755
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Veghel

http://www.jonisbadeendjes.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  piene1983 wo 3 aug 2011 - 7:06

Zorg dat je aan het begin van de dag bij de deur staat om alle kinderen persoonlijk te begroeten, als het bij je past kun je dat de hele week doen om zo de namen goed te oefenen.... Meestal doe ik even een snel rondje wat heb je gedaan in de vakantie om te voorkomen dat je direct heel lang zit. Verdeel de groep in bijv vieren zodat je in vier porties naar verhalen kunt luisteren en niet te lang zit. Of laat ze zonder uitleg een wc-rol afrollen zodat ze allemaal een paar velletjes hebben, ieder een verschillend aantal, laat ze dan per velletje dat ze hebben afgerold een onderdeel van de vakantie vertellen. Dan heb je de tijd wat afgebakend..... Zorg van tevoren dat alle pennen/potloden in het bezitvan de kinderen zijn, scheelt ook weer tijd. Meestal doe ik na het groepsgesprek een samenwerkactiviteit om gezamelijk te komen tot regels die belangrijk zijn voor de klas, hierbij besteed ik veel aandacht aan 'wel' regels. Je mag niet pesten wordt dus wij zijn aardig voor elkaar.... Aan het eind van de dag wil ik de regels op een poster in de klas hebben met bijv de handtekeningen van de kinderen erop. Uiteindelijk probeer ik ook nog aan het werk te gaan, rekenen en spelling etc. 's middags een verjaardagskalender maken en bijv een zaakvak en tekenopdracht. Een heel verhaal....
Op dinsdag ga ik zo goed mogelijk over op de orde van de dag om regels, afspraken en routines te laten inslijpen. Wees in het begin niet te lief, later kan dat wel maar hoe duidelijker en strikter je nu bent hoe meer profijt je daar straks van hebt.... Ik start komend jaar mijn zesde groep, tips en leuke ideeën blijven altijd van harte welkom! Geniet ervan!
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  piene1983 wo 3 aug 2011 - 7:11

Van dit forum haal ik vaak leuke en goede ideeën, wie weet kun je daar ook iets mee! http://forum.teamkamer.nl/
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  bolus26 wo 3 aug 2011 - 12:54

ik laat de kinderen meestal een tekening/strip of verhaal maken over hun vakantie en bespreek die dan. Mijn doelgroep praat niet allemaal even makkelijk en houdt lang luisteren vaak ook niet vol.Dit werkt wel goed.

verder regels, boekenlegger en wat spelletjes. vaak ook iets met wereldorientatie om mee te beginnen met iets op t activ board.

dit jaar beginnen wij pas op dinsdag,op woensdag werkt mn collega en dan donderdag gaan we gewoon met t werken beginnen.Wel een beetje rustig an natuurlijk.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag aan de leerkrachten Empty Re: Vraag aan de leerkrachten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum