Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

+7
Teddyaapje
Darius
Happydobby
Linda
Tiara
Juutjepetuutje
CCC
11 plaatsers

Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  CCC di 12 jun 2012 - 11:04

Tijdens mijn zwangerschap kon ik niet zo goed een keuze maken of ik BV wilde geven... Ik zag in beide opties voor en nadelen en heb uiteindelijk besloten om na de bevalling te kijken hoe het aanleggen ging en hoe ik het ervaarde. Afgelopen vrijdag ben ik bevallen, en nu na een paar dagen intensief bezig te zijn geweest kan ik zeggen dat mijn melkproductie goed op gang komt. Ergens ben ik heel erg blij dat ik het gewoon heb geprobeerd na de bevalling en dat het zo goed op gang komt nu. Maar nu zijn er toch wat praktische dingen waar ik aan denk... Ik vraag me dan ook vooral af hoe meiden dit hebben gedaan met de deur uitgaan en BV geven. Er is natuurlijk een mogelijkheid te gaan kolven, maar zoals ik heb begrepen is hetg niet verstandig dit op te warmen in de magnetron (tast de kwaliteit aan en de vetdeeltjes worden te heet).... Hoe doen jullie dat?

Ook zijn dingen zoals regeldagen me nog niet erg duidelijk, en voeden op verzoek maar dan heb je geen enkel ritme in je voedingsschema. Kortom... Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dat doen/ deden... Ben nog een beetje zoekende en wil graag doorzetten met de BV maar hoor in mijn omgeving ook veel negativiteit over voeden in het openbaar waardoor ik dan weer ga nadenken of ik dat dan wel kan omdat mensen daar misschien moeite mee hebben, waardoor ik me ook weer niet prettig voel.

Ook dingen zoals voeding, heb veel gevraagd bij de lactatiekundige in het ziekenhuis (heb 2 consulten gehad hier) maar door alle aanpakken van de verpleegkundigen, lactatiekundig advies en nu de kraamhulp zie ik even de bomen door het bos niet meer. Kruidig eten doen wij niet ed. maar hoe zit het met een glas wijn? Een paracetamolletje bijv? ed.

Kortom, wie heeft er wat praktische tips en trucs... En ervaringen zijn welkom! smile

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Juutjepetuutje di 12 jun 2012 - 11:31

Wat goed dat je het toch bent gaan proberen.
Ik vond de eerste weken echt heel chaotisch en ik moest er behoorlijk aan wennen, maar uiteindelijk heb ik toch 9 maanden met een hoop plezier borstvoeding gegeven.
voeden op verzoek deed ik wel, maar ik probeerde het toch een beetje zo te draaien dat we uiteindelijk toch een beetje in een ritme kwamen. Toen ik nog thuis was vond ik het geen probleem wat vaker aan te leggen maar toen ik weer ging werken vond ik het wel fijn om een beetje te weten hoeveel ik moest kolven. Gelukkig kwam mijn zoon eigenlijk standaard om de 3 uur.
Voeden in het openbaar vond ik de eerste keer vreselijk, ik voelde me totaal niet op mn gemak en il had het idee dat iedereen dat gek vond en naar ons keek, achteraf denk ik dat het vooral mijn eigen houding was die me onzeker maakte. Ik moet eerlijk zeggen dat het nooit mijn favoriete bezigheid is geweest, maar als het echt moest deed ik het en zorgde ik dat ik bijvoorbeeld een sjaaltje om had, waar ik alles een beetje mee kon bedekken.
Wij warmden de bv vaak op in een pannetje gekookt water, zodat het wat regelmatiger warm werd, maar volgens mij kan het ook in de magnetron hoor.
Heb je al gekeken op www.borstvoedingsforum.nl? Daar staan ook echt heel veel handige tips en antwoorden op vragen.

En wat eten en drinken betreft: ik lette wel een beetje op heel kruidige dingen enzo maar verder eigenlijk niet, wel is t zo dat als je bijv iets eet waar je zelf al meer last van kunt hebben, je kindje dat ook kan hebben (koolsoorten bijv)
En je kunt gerust een wijntje drinken, dit kun je dan t beste doen vlak na een voeding, zodat er nog even tussen zit voor een volgende voeding.. als je echt veel wilt drinken kun je er ook voor kiezen je kindje afgekolfde melk te geven en zelf kolven en dat weg doen


heb je een goede kraamzorg die je veel kan vertellen? Ik vond dat wel heel fijn en ik had ook een vriendin die me er veel over kon vertellen.
Mijn ervaring is dat het in het begin vrij chaotisch en onzeker is, maar als je eenmaal gewend bent is het erg fijn en makkelijk!!

Veel succes en geniet vooral van alles!
Juutjepetuutje
Juutjepetuutje
Prater
Prater

Aantal berichten : 662
Punten : 693
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Tiara di 12 jun 2012 - 18:28

In het begin heb je eigenlijk ook geen ritme, althans hier niet. Ik voedde gewoon op verzoek, dit was de eerste tijd wel zo'n 12 keer per dag. Daarna werd het steeds minder en kwamen we eigenlijk vanzelf in een ritme. Kindjes kunnen dat ook heel goed aangeven, wanneer een voeding af moet bijvoorbeeld.
Ik heb het gewoon de eerste tijd over me heen laten komen. Regeldagen krijg je zeker mee te maken, de eerste is zo rond de 10e dag.Je kindje zal dan dus vaker komen voor een voeding om de productie op te hogen.
Ik ben in het begin niet veel weggeweest, maar als ik ga werken dan kolf ik en dan krijgt ze dat dus als ik weg ben. Wij warmen het dan op in een flessenwarmer.
Voeden in het openbaar vind ik nog steeds niet echt prettig, maar ik doe het wel altijd. Ik zoek gewoon een rustig hoekje op en zorg dat ik goed gekleed ben voor het voeden. Meestal draag ik 2 hempjes over elkaar, zodat ik een omhoog doe en de ander gewoon naar beneden heb.
Wijn drinken in het begin heb ik nooit gedaan, omdat er dan nog best wel een korte tijd tussen de voeding zat. Nu drink ik het wel eens na de laatste avondvoeding. Pcm mag wel, maar er komt wel altijd wat in de moedermelk terecht. Dus daarom neem ik het liever niet.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast di 12 jun 2012 - 18:33

Ik heb een vrij pittige nacht achter de rug, maar zal toch proberen helder te antwoorden.

Ik ga regelmatig een dag weg en dan kolf ik inderdaad op de tijden dat hij normaal gezien zou drinken. Het kost wat extra tijd en moeite, maar ik vind het echt niet onoverkomelijk. X. drinkt dan thuis melk van mij uit de vriezer. Ik bouw een voorraad op door te kolven als ik thuis ben en onder de juiste omstandigheden (schone ruimte om te kolven, koelkast voor de melk, vriezer voor de koelelementen en zelf een koeltasje mee) kan ik zelfs de melk die ik tijdens m'n dagje weg afkolf ook bewaren, bv. als ik in de Efteling ben geweest.

Het wordt inderdaad sterk afgeraden om moedermelk in de magnetron te verwarmen, maar het is ook totaal onnodig. Je kunt je melk gewoon in een bakje met warm water zetten of onder de warme kraan houden (niet heter dan 36 graden geloof ik, anders gaan er voedingsstoffen verloren). En veel kindjes drinken de melk ook prima op kamer- of zelfs koelkasttemperatuur (alhoewel dat laatste me niet prettig lijkt voor zo'n babybuikje, dus dat heb ik zelf nooit gedaan).

Met voeden op verzoek heb je inderdaad geen vast schema, maar kindjes ontwikkelen vaak wel een eigen ritme, dat steeds duidelijker wordt naarmate ze ouder worden.

Voeden in het openbaar doe ik met een borstvoedingscover, maar de mijne is zwart en valt dus amper op:
Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Bebe-au-lait%20blue%20shrine
Ik vind het echt heel handig, kan heel relaxt voeden zo. Als je echt geen toegang hebt tot een aparte ruimte kun je er ook onder kolven. Wat andere mensen van voeden in het openbaar denken, zou ik echt proberen schijt aan te hebben. Je geeft je kind gewoon eten, daar is niets raars aan.

Qua voeding is het zo dat de meeste kindjes niet (heftig) reageren op wat moeder eet en je in principe gewoon alles kan eten. Krampjes hebben ze tot een maand of drie toch wel, dat hoort bij de leeftijd en niet zozeer bij de borstvoeding. In het begin heb ik voor de zekerheid wel eerst bv. maar een halve portie bruine bonen gegeten om te kijken hoe dat ging, dat kun je ook doen als je je daar prettig bij voelt. Maar ik kan in ieder geval alles eten (en ook flink pittig - was ie in de buik toch al aan gewend Wink). Paracetamol mag, maar je zult er wellicht toch niet meer zo snel een pakken als voorheen. Alcohol verdwijnt net zo snel uit je moedermelk als uit je bloed, dus als vrouw van gemiddeld postuur heb je drie uur nodig om de alcohol van een standaardunit alcohol kwijt te raken. Ik heb laatst voor het eerst weer twee wijntjes gedronken, toen heb ik de melk van drie voedingen afgekolfd en weggegooid (wat toch al wel moest aangezien ik geen koeling had). Maar goed, ik had er ook totaal geen moeite mee om niet te drinken tijdens onze probeerfase en de zwangerschap, dus voor mij maakt het niet echt uit. Met caffeine kijk ik trouwens ook uit, heb nu alleen een paar keer ijskoffie van de hema gedronken, vlak na een voeding en niet te laat in de middag. Verder drink ik, net zoals tijdens mijn zwangerschap, alleen caffeinevrije koffie en (kruiden-)thee.

Heel fijn dat de borstvoeding zo goed op gang is gekomen bij jou, een goede start scheelt al zoveel! Ik hoop dat de antwoorden je hier een beetje helpen bij je beslissing. Wil er alleen nog even aan toevoegen dat het een ontzettend fijn, goed en natuurlijk gevoel is als je je baby groot ziet worden van jouw melk en dat ik het persoonlijk echt heel erg de moeite waard vind. De nadelen wegen (mits je lichamelijk en geestelijk goed in orde bent) m.i. bij lange na niet op tegen de voordelen van het geven van borstvoeding, zowel voor jou als je kind.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Linda di 12 jun 2012 - 19:17

Nogmaals gefeliciteerd!

De eerste tijd nam ik mijn dochter gewoon overal mee naar toe. Dan hoefde ik ook niet te kolven (geen hobby van me), maar dl dronk ook amper uit de fles, dat speelde ook mee.
Je kan het beste tussen de 4-6 weken gaan oefenen met een flesje, je kan dat het beste iedere of om de dag doen.

Voeden in het openbaar, gewoon doen! Je kan thuis eens voor de spiegel gaan zitten en voeden, dan kan je zien hoe het eruit ziet voor een ander. Je wordt er vanzelf handig in.

Wat eten betreft is het al gezegd. Het is gewoon een kwestie van testen. En alcohol kost inderdaad gemiddeld 3 uur voordat het uit je melk is.

Ben je al bekend met clusteren? Veel jonge babies doen dat. Dan willen ze op een bepaald moment van de dag, meestal 's avonds, veel bij je drinken. Vaak kleine beetjes. Je kind heeft dat geen huiluurtje of niet voldoende aan je melk, clusteren is een heel normaal iets.
Ik zal vanavond even een artikel plaatsen, zit nu met m'n telefoon dus dat is niet handig.

En bovenal: vertrouw op jezelf en je kindje. Neem de tijd en stel jezelf niet te hoge eisen. De eerste 6 weken is het vaak even investeren.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Happydobby di 12 jun 2012 - 19:54

Hey CCC,

Wij deden het zo,
ik had een voorraad in de vriezer zodat ik weg kon werken/wij warmde het op in een flessenwarmer.
Opwarmen met warm water kan ook maar als je kindje meer dat 100 cc drinkt warmt het niet zo goed meer in warm water.

Vaak krijgt je kindje snel wel een ritme te pakken, ik vond het voeden op verzoek juist makkelijk, met bv kijk je niet op de klok maar naar kindje.
In het openbaar voede ik nooit, wel bij andere op visite, in het begin legde ik een deken over ons heen, later kon ik met een voedingsshirt het gewoon zonder problemen.
Als het heel druk was gingen we even apart liggen.

Ik dronk gewoon een wijntje op zijn tijd en paracetamol mag ook, ik kreeg in het ziekenhuis ladingen medicijnen de eerste dagen en volgens hun kon het geen kwaad.

Je kan hierover veel vinden op borstvoeding.com

Hier heb ik zelf veel info vandaan.


Owja, wat ook scheelt is het geld op kv, ik ben met 8/9 maanden afgaan bouwen en M. drinkt nu 3 flessen maar ik vind het nog steeds duur haha.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast di 12 jun 2012 - 20:13

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen dus misschien wel dubbele dingen.

Ten eerste goed dat je het bent gaan proberen en fijn dat het op gang komt! Opwarmen van de voeding doe ik au bain marie. Magnetron is inderdaad niet verstandig. Ik heb de eerste vier weken nu niet gekolfd, nu ben ik bezig met een voorraad aanleggen voor als ik weer stage ga lopen, en voor als ik wegga. Ben trouwens wel weggeweest in die vier weken, maar tussen twee voedingen door. Ik voed ook op verzoek maar heb toen wel drie uur aangehouden, als hij eerder wakker zou zijn zou het voor een keer gerekt moeten worden (en ik was wel in de buurt dus als het niet ging kon ik terugkomen). Het is die eerste weken even puzzelen en ik vond het zelf ook wel benauwend, die gedachte, nu nog meer dan de eerste en tweede keer moet ik zeggen. Maar nu ik een voorraadje heb en hij de fles goed pakt is dat al een stuk minder.

Ik voed ook op verzoek maar ik voed wel standaard voordat ik de oudste naar school breng, of ik moet hem niet wakker krijgen dat gebeurt ook heel af en toe. Dit doe ik omdat ik straks ook wil voeden voor ik ga stagelopen. Ook voed ik elke avond tussen half 10 en 11 uur een keer. Verder bepaalt hij alles zelf, en dat betekent dat er soms 2 uur tussenzit en soms 4 uur (korter of langer zelden). Bij de oudste had ik wel heel snel een schema trouwens, na een paar maanden liet hij overal 4 uur tussen en hield zich daar dan ook aan uit zichzelf.

Verder eet ik wel gewoon kruidig, maar als je kind daar last van heeft merk je dat wel snel genoeg. Een paracetamol mag gewoon. Drinken doe ik zelf niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Darius di 12 jun 2012 - 20:25

Ik heb heel vluchtig reacties gelezen, maar ik probeer even mijn eigen dingen te benoemen:

-heeel veel antwoorden op vragen kun je vinden op www.borstvoeding.com. Ook het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes vind ik een aanrader.

-drinken in het openbaar: dat is in het begin met een baby gewoon onhandig, maar je zult zien dat je over een paar weken heel volleerd borstvoeding kunt geven, zeker als je kindje goed en snel aanhapt. Ik heb bij de H&M twee borstvoedingshirts gekocht (zijn ook goedkoop) en die heb ik meestal aan als ik een dag wegben en ik echt in het openbaar moet voeden. Zeker in het begin is het wel prettig, maar na een maand of twee zul je zien dat jij ook gewoon relaxt in het openbaar kunt voeden.

-regeldagen zijn een goed excuus om met een film op de bank te gaan liggen of in bed met veel chocola en een tijdschrift. Kindje bij de hand en drinken als hij huilt of smakt e.d.

-ritme: het fijne van borstvoeding in het begin is dat er juist geen ritme is. Baby huilt?>borst. Als ik flesvoeding zou geven, zit je volgens mij meer in een strak ritme en dat betekent dat je soms wel eens een half uurtje een huilend kind hebt. (nou zijn er ook flesvoedende moeders die voeden op verzoek, maar daar weet ik even niets vanaf) Je zit met flesvoeding altijd te kijken hoeveel ze nodig hebben, komen ze niet boven de max uit ed. Het fijne van borstvoeding is dat het er gewoon is en dat je hier niet over na hoeft te denken.

-met een maand of drie / vier kwam hier wat meer ritme in, en wist ik ook wat ik moest gaan kolven.

Wat Linda ook zegt (?): in het begin, de eerste twee maand ofzo, is het even behelpen, oefenen en wennen aan elkaar. Daarna wordt het echt makkelijker!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast di 12 jun 2012 - 22:36

Wat fijn dat de borstvoeding al goed op gang komt!

Wat betreft het kolven en flesje geven. Wij warmen het op in een flessenwarmer of onder de warme kraan. áls ze al wat drinkt want madammetje hier vertikt het nog steeds hardnekking om uit een fles te drinken. Vers afgekolfde melk mag je 6-8 uur op kamertemperatuur laten staan en aanbieden dus als je 's ochtends kolft hoef je er de eerste uren niets mee te doen. Hier een handig overzicht http://www.borstvoeding.com/kolven/bewaren.html.

Ik voed ook op verzoek en inderdaad de eerste wéken heb je gewoon geen ritme. Dat moet je lekker accepteren en loslaten is mijn advies. Als ze (je hebt een meisje gekregen toch?) honger heeft, aanleggen. Mijn ervaring is dat als ze geen honger hebben, ze ook echt niet drinken (veel te veel werk). En je kan nooit teveel geven. Zie het als een voordeel van borstvoeding, ipv een nadeel. Je kan haar nu altijd te drinken geven zonder na te denken of het 2/3 uur of misschien 40 minuten geleden is. En, bij ons is het na een week of 12 ineens gestructureerd. Ze drinkt standaard om 6/10/14/5/8> Ik kan er de klok op gelijk zetten. Dus geloof erin dat dat ritme écht nog wel gaat komen.

De regelavonden vond ik ook dodelijk vermoeiend hoor. Ze heeft hier (en doet ze nog steeds wel eens) ávonden aan mijn borst gehangen. En ik maar afwisselen om de 2/3 minuten om de ene borst weer wat tijd te geven om een slokje te produceren en hup weer naar de andere borst. Maar ach, dat accepteerde ik dan maar. Gordijnen dicht, pot thee voor mijn neus, shirt uit en dochter de hele avond haar gang laten gaan (vaak was ze dan met een uurtje of 1,5/2 ook wel klaar).

Paracetamol heb ik gewoon genomen als ik het echt nodig vond. Ik slik die dingen amper dus het kwam neit heel vaak voor. In mijn kraamtijd had ik af en toe 's avonds knallende koppijn en dan nam ik wel na een voeding 2 aspirines.. ach sliep dochter ook lekker op Wink. Glas wijn heb ik nog niet gehad, daar zou ik toch de eerste 2 maand even mee wachten omdat je gewoon echt nog geen idee hebt wanneer ze weer voor een volgende voeding komt. óf je moet een fles klaar hebben staan en de voeding na je glas wijn afkolven heb ik wel eens gehoord..

Voeden in het openbaar doe ik altijd met een shawl. Ik heb nu standaard in de luiertas een fijne dunne shawl. Superhandig, over je schouden en baby's hoofd en je ziet amper iets. Daarnaast draag ik altijd die 'tube tops', dat is echt heel handig (en toevallig zie ik ze deze zomer ineens in elke winkel liggen). Tube top aan en een vestje en je hoeft alleen maar de top naar beneden te doen (en je voedingsbh). Zo zit je niet te stuntelen met tshirts/topjes etc.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Teddyaapje di 12 jun 2012 - 23:58

Ik kolf(de) fulltime (nu nog maar 1x per dag) maar hoop dat het bij een tweede kindje wel lukt om zelf te voeden, scheeldt een hoop werk. Ik ben dan ook van plan om in het openbaar te voeden, het zal me worst wezen wat andere er van denken en misschien kan ik erin bijdragen dat het 'normaler' wordt om dat te doen. Natuurlijk zal ik wel een rustig plekje zoeken en niet om een statement te maken half ontbloot op een podium gaan zitten ofzo.

Melk verwarmen in de magnetron wordt idd afgeraden, wij doen het in een flessenwarmer of gewoon met warm/ heet water. Hiermee moet je wel opletten dat de melk niet te warm wordt, anders gaan de voedingsstoffen alsnog verloren en dat is zonde.

Als we op pad gingen vroeg ik meestal vooraf of er een mogelijkheid was om te kolven, zowel met een familiebezoek als bij een dagje pretpark. Als je de kleine meeneemt kun je natuurlijk gewoon zelf voeden.

Bij borstvoeding werkt het vaak het beste (vooral in de eerste maanden) om op verzoek te voeden. Kindjes regelen zelf hoeveel en hoevaak ze willen drinken, instinctief weten ze precies wat ze nodig hebben (als het kindje gezond is), ga je op schema voeden, en ze krijgt een keer eerder of juist later honger kan dat voor stress zorgen omdat het niet gaat 'zoals het hoort'. Na een tijdje krijgen ze er vanzelf een eigen ritme in en weet jij wel ongeveer wanneer de volgende voeding zal zijn. Wat ik wel deed; ik wist op een gegeven moment dat T. ong. 4u tussen de voedingen liet, als ik dan ergens naartoe moest dan telde ik uit hoe het het beste uitkwam en maakte ik hem smorgens bijv. een uurtje eerder wakker.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  nillis wo 13 jun 2012 - 1:14

T heeft 6 maand alleen maar afgekolvde voeding gehad omdat ze niet aan de borst wilde drinken. In eerste instantie warmden wij haar melk altijd op in een ijzeren beker met kokend water. Maar met 7 weken heeft T in het ziekenhuis gelegen en daar warmden ze de melk gewoon in de magnetron op. Sindsdien deden wij dat ook. je moet gewoon heel langzaam verwarmen en het hoeft ook niet heel heet te zijn. Moet je gewoon even zelf uitproberen op je eigen magnetron.
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  _Lana_ wo 13 jun 2012 - 2:10

Echt helemaal geweldig dat je met de BV bent begonnen. Ik vond het, ondanks dat het af en toe wel heel pittig was, heel fijn om te doen.
Ook dat je kindjes groeien op jouw melk.
Alleen heb ik het 'maar' 3,5 maand kunnen doen, maar dit kwam omdat het een tweeling is en vraag & aanbod niet op elkaar afgestemd was.

Even je vragen beantwoorden:

* Wij hadden er al vrij snel een ritme inzitten en ik voedde om de 3 uur. Mijn kindjes waren geen snelle drinkers, maar ik liet ze heel rustig drinken en na 3 uur meldden ze zich pas weer. Soms moesten we wel een beetje 'rekken', maar meestal niet hoor. Ik zou toch wel proberen om er een beetje een ritme in te krijgen.

* Regeldagen heb ik echt nooit gehad, of tenminste niets van gemerkt. Dus daar heb ik geen ervaring mee.

* Verder ben je met BV wel beperkter natuurlijk. Maar de eerste tijd heb je je kindje toch meestal wel bij je? En tussen de voedingen door kun je wel wat gaan doen. De eerste tijd heb ik gekolfd en omdat ze zo weinig dronken, heb ik heel wat melk in de vriezer kunnen doen. Dit warmde ik ( we ) op in een bakje heet/warm water. Ik heb wel 2x een begrafenis gehad, toen ze 6 weken waren en toen heb ik in de auto gekolfd. Niet ideaal, maar wel te doen.


Volgens mij waren dit je vragen wel? Verder heb ik geen reacties gelezen trouwens.
Succes en vooral heel veel geluk met je dochter!


Oja en nog een tip: Ik vind dat het BV geven wel een beetje onderschat word. Op de BV avond doen ze net of het heeeel makkelijk is. Even simpel gezegd: Je kindje geeft hongersignalen af, je legt het kindje aan en er is ALTIJD genoeg, het is namelijk vraag & aanbod.
Ze zeggen er niet bij dat je kindje ook één borst kan weigeren ( dus uuuuren liggen met een kindje aan de borst en proberen of ze toch die borst gaan pakken, niet aan kan happen/geen zuigkracht heeft, dus met een tepelhoedje gevoed moet worden en dat het soms best veel moeite kost.
Maar als je doorzet, komt het toch meestal allemaal goed. En weet dat je niet de enige bent die af en toe aan het 'klungelen' is, haha.
En het is zeker de moeite waard!!
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast wo 13 jun 2012 - 2:23

Wat goed dat je het toch probeert en dat de bv al goed op gang komt, dat is al erg fijn.
Ik heb mijn zoontje 10 maanden gevoed en mijn dochtertje nu al weer ruim 2 maanden zonder echt problemen.

Voeden in het openbaar, dat doe ik overal, ik trek een hemdje aan en daarover een t'shirt of trui die ik om hoog kan doen en het hemdje dan naar beneden zo heb je alleen je borst iets bloot eventueel leg ik nog een spuugdoekje of hydrofiele luier over de borst heen zodat je echt helemaal niks ziet. Maar ik heb tot nu toe nog geen negatieve reacties gehad en ik voed echt overal!

Een flesje kan je idd beter niet in de magnetron verwarmen maar beter gewoon in heet water zetten.

Een paracetamol mag je gewoon nemen, verder moet je wel uitkijken met medicijnen en als je twijfelt even de bijsluiter erbij pakken. Een wijntje drinken doe ik niet, alles wat jij drinkt krijgt je kleine ook wat van binnen. Je zou wel een wijntje kunnen nemen en dan de voedingen erna kunnen afkolven en weggooien maar dat is ook zonde natuurlijk.

Regeldagen, de meeste baby's hebben die rond de 10 dagen, 3 weken, 3 maanden en 6 maanden. Dan hebben ze behoefte aan meer voeding ( omdat ze meer nodig hebben, omdat ze bijv ziek zijn en meer antistoffen willen enzv)
Maar kunnen ook op andere dagen komen, je merkt het aan als je kindje vaak wil drinken. Gewoon aan toegeven.

Voeden op verzoek, in het begin zal er nog weinig tot geen ritme zijn, het is een kwestie van geduld maar het ritme komt meestal wel vanzelf. Vooral de eerste dagen/weken is het (kan het) best pittig maar het komt (meestal) wel goed.

Ik zou het idd voor geen goud willen missen en ben blij dat ik ook bij de 2de weer bv kan geven en dat het zo goed gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  CCC wo 13 jun 2012 - 4:53

Super al die reacties! Heb ik zeker wat aan!

Voeden in het openbaar zal ik inderdaad dus even aan moeten wennen... gaat vast goedkomen. Waar halen jullie voedingsshirts? En zijn die een beetje leuk? Heb nog niet gegoogled, nog geen tijd voor gehad vandaag... Ga zo alles nog eens rustig doorlezen en reageer ik nog even...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Aimee wo 13 jun 2012 - 5:01

https://www.prettymum.nl/baby+aan+je+borst/borstvoedingskleding
Allemaal borstvoedingsshirts...
ik heb er alleen nog nooit één aangehad, dus weet niet of het prettig is. Ik draag vaak een tuniekje met knoopjes aan de bovenkant, of een shirt met hemdje eronder (shirt omhoog,hemdje omlaag).

Ik begrijp heel goed dat het borstvoeding geven best tegenvalt, het is ook echt een onwijze investering en kost dus heel veel tijd en energie. Maar op een gegeven moment wordt het echt beter (ik zeg het maar gewoon tegen iedereen die begint met borstvoeding Wink ). Als mijn zoontje nu aan de borst ligt, met zijn handje mijn andere borst ligt te aaien, mij ligt aan te staren met z'n grote kijkers, dan smelt ik echt I love you en helemaal als hij dan los laat als hij klaar is met een diepe zucht en 'aaahhh' van voldoening.
Fijn dat je productie al wat omhoog gaat en jullie meisje het zo goed doet hug
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Darius wo 13 jun 2012 - 6:04

Aimee, leuke shirts, maar ik vind ze echt idioot duur. Bij de HM en Hema zijn veel goedkopere!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast wo 13 jun 2012 - 7:04

Darius schreef:Aimee, leuke shirts, maar ik vind ze echt idioot duur. Bij de HM en Hema zijn veel goedkopere!

Eens!



En zoals ik al zei, die tube tops zijn echt ontzettend handig. Ik zweer erbij. En met een vestje met knoopjes heb je hetzelfde idee. (Alleen kan je die tegen een normale prijs in de leuke winkels kopen smile)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Darius wo 13 jun 2012 - 7:07

Nicci: wat zijn dan tube tops? Ik heb er nog nooit van gehoord... Embarassed
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast wo 13 jun 2012 - 7:09

Darius schreef:Nicci: wat zijn dan tube tops? Ik heb er nog nooit van gehoord... Embarassed

http://nl.bestseller.com/pieces/underwear/PRAYERTUBETOP/17039217,nl_NL,pd.html?dwvar_17039217_colorPattern=17039217_BLACK&forceScope=


Deze, ik heb ze in alle kleurtjes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Mamsie wo 13 jun 2012 - 8:26

Ik weet niet of het er al staat maar ik draag altijd een spaghettiband truitje onder mijn kleren. Shirt omhoog, spaghetti aan 1 kant omlaag en dan m'n eigen shirt weer een stukje naar beneden. Je kan ook nog een spuugdoekje ofzo erbij leggen. Je ziet dan bijna niks.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gast wo 13 jun 2012 - 8:57

Mamsie schreef:Ik weet niet of het er al staat maar ik draag altijd een spaghettiband truitje onder mijn kleren. Shirt omhoog, spaghetti aan 1 kant omlaag en dan m'n eigen shirt weer een stukje naar beneden. Je kan ook nog een spuugdoekje ofzo erbij leggen. Je ziet dan bijna niks.

Zo doe ik het precies zo!
Heb altijd de spaghettiband hempjes van de Hema, heel fijn!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  CCC wo 13 jun 2012 - 10:45

Super zeg alle tips van jullie! Die tube tops, zijn toch gewone strapless tops? die heb ik hier nog wel! En een vestje is zo te scoren inderdaad! Dat word de eerste missie! Dan kan ik gewoon lekker op pad en gaan voeden, eerste keer zal wel even wennen zijn, maar komt vast goed! Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  561177

Wbt. de dingen zoals wijn, paracetamol ed heb ik vandaag toevallig ook gevraagd aan de VK en kraamhulp. Had het topic nog niet doorgelezen... Zij gaven ook aan dat dit gewoon kan en hebben me tips hierbij gegeven. Moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik heb doorgezet, alles is toch wel redelijk goed op gang gekomen na de bevalling ondanks de antibiotica die ik preventief had gekregen. De pijn van het aanleggen word ook minder, dus mijn tepels worden ook minder gevoelig. Begin er nu ook meer plezier van te krijgen, geniet echt van het moment dat ik even samen ben met N. dat ze heerlijk bij me ligt te drinken en rondkijkt...

Freakie: zo'n cover is wel enorm he? Maar voelt dus wel prettig als je die draagt tijdens het voeden in het openbaar.

Juutjepetuutje: mijn kraamhulp is erg behulpzaam en kan ook met veel vragen terecht, alleen was ik ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen hierin. Heb verder niemand in mijn omgeving die BV geeft... Vandaag dus ook even met de VK wat dingen besproken over BV en dat geeft toch wel de nodige informatie en rust. Achteraf gezien had ik het toch prettig gevonden misschien naar zo'n cursusbijeenkomst te gaan. Maar goed, dat is nu achteraf natuurlijk. Dat chaotische en onzekere herken ik wel, vooral als ze dan minder goed drinkt of geen trek lijkt te hebben. Maar heb me nu een beetje voorgenomen dat een beetje los te laten en haar dan wat vaker aan te leggen. Vanmiddag rond 4 uur had ze ook amper gedronken, en viel ze meteen in slaap. Heb haar rond 18 uur dan weer bij me genomen om aan te leggen en toen dronk ze heel erg goed. Zit nu op 7 voedingen per dag, dus dat zit wel goed.

Linda: het kolven zie ik ook niet zo zitten. Heb het in het ziekenhuis wel gedaan om het goed aan de gang te krijgen, maar vond het eigenlijk drie keer niks. Uiteraard is het soms handig, maar denk dat ik haar de eerst komende tijd maar gewoon overal mee naartoe neem. Mocht ik echt een dag weg zijn, is het misschien wel handig incidenteel te kolven... Maar daar ga ik even oevr na denken en kijken hoe alles verloopt.

Happydobby: ik vind het nog vrij lastig om ook met visite te kolven. Merkte vanmiddag met de VK en stagiaire en kraamhulp erbij dat het te druk was voor haar, ze word dan erg onrustig en hapt niet goed aan. Ook merk ik vaak wat weerstand qua mensen om ons heen dat ze het raar vinden als mensen dat doen. Dus dat voelt voor mij nu niet prettig. Daarbij ga ik nu eerst voor het meest relaxte voor N. wil gewoon dat ze de voeding binnen krijgt die ze nodig heeft in alle rust.

Lana: respect hoor! Dat je dat zo hebt kunnen doen met 2 kindjes! Vind het echt super dat je zoiets doet!

Clusterdagen: daar heb ik me nog niet in verdiept. Ga ik dus morgen ook even doen. Heb inderdaad de site borstvoeding geraadpleegd voor wat dingen daar is best veel te vinden. Ideaal dus!

Aimee: wow die shirts zijn wel prijzig zeg! Ga even kijken voor wat goedkopere alternatieven! Maar thnx voor de tip in elk geval!

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meiden die BV geven/ hebben gegeven...  Empty Re: Meiden die BV geven/ hebben gegeven...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum